Gå til innhold

Besteforeldre og barnevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

IKKE forvent å få masse besøk når du sitter på sykehjem, eller barnebarn som er interesserte i å komme på besøk til deg eller hjelp med ting hjemme! Man høster som man sår!

Helt greit at du ikke ønsker å stille opp, men da får du heller ikke en dritt tilbake - helt som fortjent!

Anonymkode: 6cf90...9a1

Det der er jo bare tull. Man kan ha veldig nær kontakt selv om man ikke er barnevakt. Være masse sammen tre generasjoner. Hytteturer, søndagsmiddager, heiagjeng på fotballkamper, besøke hverandre osv.

Min mor var ikke veldig mye barnevakt. Hun ble enke da barnet mitt var lite, hadde full jobb, begynte å bli litt sliten, hadde en gammel mor hun måtte ta mye vare på osv. Og alene med hus, hage, snømåking... Pluss gjerne på overgangsalder med søvnløshet og plager. Vi hadde masse kontakt, og var mye sammen. Kan love deg at vi tok svært godt vare på henne da hun ble veldig syk sine siste leveår. Og det gjorde vi med glede og selvfølgelighet. Barnebarnet stilte også masse opp.

Anonymkode: 6fa45...646

• Liker 7
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor bor en times kjøring unna, men stiller opp på flekken om jeg skulle be om hjelp til pass av barna (noe jeg sjelden gjør), akkurat som jeg stiller opp hvis hun trenger hjelp med noe. Vi reiser også på turer sammen i ferier og noen helger og koser oss sammen som familie. Veldig glad for at vi kan stille opp for hverandre og at hun vil tilbringe tid med barnebarna. 

Det er en vesentlig forskjell her på de som utnytter foreldre til å være barnevakt "hele tiden" og kanskje aldri gjør noe til gjengjeld, og besteforeldre som ikke kan stille opp et par timer engang men har tid til alt mulig annet. Det er jo ikke mye familiesamhold å snakke om da. Jeg fikk ihvertfall ikke barn for å bli ferdig med dem den dagen de flytter hjemmefra. 

Anonymkode: d069c...9fd

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Synes dette høres rart ut ts. Vi har nok litt eldre foreldre, men de er super-hjelpsomme. Vi kommer til å være like med våre barn og hjelpe de med stort og smått i småbarnsfasen. Det er virkelig ikke noe jeg kommer til å «glemme». Evig takknemlig for all hjelp og støtte i den fasen av livet. 

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Greia er vel at tidligere levde folk et liv på hjemstedet sitt. Mye mindre reiser og ting å finne på. Så de som mener at besteforeldre stilte opp så mye mer før bodde antakelig i nærheten, gjerne i nabohuset.

Jeg tror det handler mer om personlighet, vilje, verdier og evne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

IKKE forvent å få masse besøk når du sitter på sykehjem, eller barnebarn som er interesserte i å komme på besøk til deg eller hjelp med ting hjemme! Man høster som man sår!

Helt greit at du ikke ønsker å stille opp, men da får du heller ikke en dritt tilbake - helt som fortjent!

Anonymkode: 6cf90...9a1

Hvem har sagt at jeg ikke stiller opp for familien? Jeg bare mener at man ikke kan forvente at nær familie skal være barnevakt! Og å stille opp for hverandre kan man fint gjøre uten å passe barn...

Anonymkode: 705e5...a47

Skrevet

Man kan jo ikke kreve barnevakt, men som samfunn syns jeg man bør kunne foreldre at besteforeldre også stiller opp. Vi er faktisk helt avhengig av det i vårt samfunn, der foreldre må jobbe fullt (blant annet for å ta vare på de eldre!).

Jo mindre besteforeldre generelt stiller opp for barnebarn, jo færre barn er samfunnet i stand til å få. Det blir jo en konsekvens for de eldre etterhvert... 

Nå er også mitt inntrykk at de fleste besteforeldre stiller mye opp for barn og barnebarn. Skjønner godt at det er leit og frustrerende når besteforeldre ikke vil bidra til å avlaste! 

Men du kan jo ikke kreve... Her ville jeg rett og slett forsøkt å finne en barnevakt dere kan betale, en ungdom i nabolaget kanskje, eller studenter som bor i nærheten? Det kan ungene sette stor pris på også, alltid gøy å bli passet av noen spreke ungdommer. Bedre å rigge seg annerledes enn å håpe på foreldre som ikke vil stille opp. Man må bare tilpasse seg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem har sagt at jeg ikke stiller opp for familien? Jeg bare mener at man ikke kan forvente at nær familie skal være barnevakt! Og å stille opp for hverandre kan man fint gjøre uten å passe barn...

Men å passe barn av og til kan jo nettopp være det man trenger av familien, rett og slett at de stiller opp.. du skriver som om barnevakt er noe sært å forvente av besteforeldre, vel det er og har vært relativt vanlig at det ER nettopp besteforeldre som er barnevakter, ikke en student man har leid inn. Jeg kjenner ingen som bruker andre enn familie som barnevakter ved behov, men det er klart har man familie som nekter å passe barn så må man jo finne noen andre. 

Anonymkode: d069c...9fd

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Dere som er småbarnsforeldre nå, må huske at det er noe helt annet å være barnevakt nå enn det var for 30 år siden. Ha det i bakhodet.

Barn nå er svært ofte vant til å få 100% oppmerksomhet hele tiden, og at besteforeldre må leke og aktivisere konstant. 

Før var det mer sånn at barn lekte selv. Man var til stede, ordnet mat og passet på, men ellers sysselsatte barna seg mer selv, eller var med på oppgaver de voksne gjorde ute og inne. Det var rett og slett mye mindre slitsomt å være barnevakt før.

Ser at om man f.eks prøver å ta med en smårolling på bærplukking, snømåking, vedstabling, matlaging og andre vanlige gjøremål, så blir de sutrete og lei etter fem min. De er vant til at alt skal være på deres premisser.

Jeg var barn på 70-tallet, og var en del hos besteforeldre. Men de lekte ikke med oss. Lærte oss kabaler og kryssord og leste litt for oss, men ellers holdt de på med sitt, og vi hadde det helt fint.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at du ikke trenger å stille barna til disposisjon hver gang besteforeldrene føler for å stille opp.

Bare takk nei til hjelpen, så det blir klart at det ikke er en tjeneste for deg at de slenger innom akkurat i den tiden dere selv har lyst å å være sammen med barna.

Du kan heller foreslå et annet tidspunkt hvor det faktisk hadde vært til litt nytte, dersom de skal påberope seg å stille så mye opp.

Anonymkode: 87716...8fa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som er småbarnsforeldre nå, må huske at det er noe helt annet å være barnevakt nå enn det var for 30 år siden. Ha det i bakhodet.

Barn nå er svært ofte vant til å få 100% oppmerksomhet hele tiden, og at besteforeldre må leke og aktivisere konstant. 

Før var det mer sånn at barn lekte selv. Man var til stede, ordnet mat og passet på, men ellers sysselsatte barna seg mer selv, eller var med på oppgaver de voksne gjorde ute og inne. Det var rett og slett mye mindre slitsomt å være barnevakt før.

Ser at om man f.eks prøver å ta med en smårolling på bærplukking, snømåking, vedstabling, matlaging og andre vanlige gjøremål, så blir de sutrete og lei etter fem min. De er vant til at alt skal være på deres premisser.

Jeg var barn på 70-tallet, og var en del hos besteforeldre. Men de lekte ikke med oss. Lærte oss kabaler og kryssord og leste litt for oss, men ellers holdt de på med sitt, og vi hadde det helt fint.

En del av vi som er småbarnsforeldre nå snakker på vegne av at vi HAR foreldre som stiller opp som barnevakter - uten syt og klag. De fleste stiller jo fortsatt opp i dag også. 

Både i dag og for 30 år siden var det folk som ikke stilte opp for barnebarna sine. Mitt inntrykk er også, som noen nevner over, at det handler mer om evne og vilje enn kapasitet og praktiske forhold. 

Folk er forskjellige. Det har til alle tider eksistert foreldre som stiller lite opp for barna sine. 

• Liker 3
Skrevet

Ts her.

Jeg har ei jente i nabolaget som passer yngste, men hun er ikke moden nok til å ha barna på kveld / natt. Men hun kan ta en time her eller en time der:) slik som min mor gjør. 

Det jeg og mannen min behøver er en kveld ute/ en natt borte i ny og ne, kanskje litt mer enn annen hvert år.

jeg kan ikke kreve noe.. jeg blir bare forvirret av at jeg får dårlig samvittighet fordi jeg føler meg utakknemlig, på samme tid som jeg er usikker på hva jeg skal vere takknemlig for. Om det lager fornuft 

Anonymkode: b97fb...8d8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at du ikke trenger å stille barna til disposisjon hver gang besteforeldrene føler for å stille opp.

Bare takk nei til hjelpen, så det blir klart at det ikke er en tjeneste for deg at de slenger innom akkurat i den tiden dere selv har lyst å å være sammen med barna.

Du kan heller foreslå et annet tidspunkt hvor det faktisk hadde vært til litt nytte, dersom de skal påberope seg å stille så mye opp.

Anonymkode: 87716...8fa

Smart! Jeg skal prøver dette! Takk 🙏 

Skrevet

Du får nok mange svar her fra brukere som ikke har hjelp i foreldre overhodet, og mener du er utakknemlig. Det er jo blitt ganske vanlig å ikke ha foreldre i nærheten. Men det er deres egne sorg over manglende støtte som snakker, så jeg ville ikke lagt noe i det.

Er helt enig i at det ikke er avlastning i det at de tar barna en time av gangen, på eget initiativ. 

Har de noen gang hatt barna over natten? Da dere bare hadde en?

Mange føler seg utrygge med leggesituajson.

Anonymkode: 621ae...f7c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts her.

Jeg har ei jente i nabolaget som passer yngste, men hun er ikke moden nok til å ha barna på kveld / natt. Men hun kan ta en time her eller en time der:) slik som min mor gjør. 

Det jeg og mannen min behøver er en kveld ute/ en natt borte i ny og ne, kanskje litt mer enn annen hvert år.

jeg kan ikke kreve noe.. jeg blir bare forvirret av at jeg får dårlig samvittighet fordi jeg føler meg utakknemlig, på samme tid som jeg er usikker på hva jeg skal vere takknemlig for. Om det lager fornuft 

Hvor gammel er hun? Hvis hun kan passe i et par timer er det da ikke verre å passe på kveld/natt?

Anonymkode: b471a...be4

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er rart å ikke ville stille opp for barna sine/familien sin.

I vår familie stiller vi opp for hverandre, om noen trenger hjelp med en kake, flytting, barnevakt, kattepass, blomstervanning, handling om man er syk, kjøre/hente barn på aktiviteter. 

Jeg syns det er veldig spesielt å ikke ville hjelpe, når man har evne og tid. 
Hvorfor skal alt skje på egne premisser? Det er veldig egoistisk å aldri kunne ting skje på de andres premisser inni mellom. 

Barnas besteforeldre har passet barna masse opp gjennom. Og de har gjort det med glede - begge sider av familien. For det første så er de glad i å få være med ungene, og for det andre så syns de det er hyggelig å hjelpe oss. 

Anonymkode: e4673...6eb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er hun? Hvis hun kan passe i et par timer er det da ikke verre å passe på kveld/natt?

Anonymkode: b471a...be4

12 år. Jeg synes hun er litt for liten til å ta vare på 2 barn, 2 og 4 år på kveld/natt. Men vi kommer dit etter hvert :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Kommunikasjon er ofte en fin ting. Det går an å spørre åpent om hvorfor hun gjør som hun gjør. Ikke krevende, men nysgjerrig. Kan være hun er bekymret for noe, kan være det blir for mye, og mye mer. 

Man får et mye bedre forhold om man faktisk forstår hverandre. 

Men virker som om løsningen heller er å gå på KG og høre hva egne nærmeste egentlig mener, og bør gjøre. 

Anonymkode: ca7af...a95

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Besteforeldre bør absolutt ingenting, de må få gjøre som de vil selv! Om barna forventer at de skal stille opp som barnevakter får de ta seg en bolle selv! Om man trenger barnevakt så finner man noen å betale for jobben, man kan ikke forvente at besteforeldre eller andre familiemedlemmer skal gjøre det!

For et iskaldt samfunn vi har her i Norge. Hjerterått at man ikke vil hjelpe og stille opp for aller aller nærmeste familie.

Jeg har heldigvis besteforeldre på begge sider som stiller opp for oss når vi har behov, og vi gjør det samme tilbake. 

Anonymkode: a6e04...07b

• Liker 4
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Jeg tror det handler mer om personlighet, vilje, verdier og evne. 

Det er godt mulig. Og jeg tror besteforeldre er mye mer barnevakt i dag enn tidligere. Premisser til mange om at de eldre er mer egoistiske stemmer uke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommunikasjon er ofte en fin ting. Det går an å spørre åpent om hvorfor hun gjør som hun gjør. Ikke krevende, men nysgjerrig. Kan være hun er bekymret for noe, kan være det blir for mye, og mye mer. 

Man får et mye bedre forhold om man faktisk forstår hverandre. 

Men virker som om løsningen heller er å gå på KG og høre hva egne nærmeste egentlig mener, og bør gjøre. 

Anonymkode: ca7af...a95

Det er helt sant, og det er også planen. Jeg blir bare så usikker på meg selv - om jeg burde være takknemlig for det lille jeg får, eller om jeg har grunn til å føle at de ikke gjør nok. Jeg vil ikke ta det opp med henne før jeg har sortert tankene, da min mor ikke er så lett å snakke med. Alt blir tatt i verste mening og offerrollen er hun vant med å ta.

Det skal sies at vi ikke har andre besteforeldre, og at min mann jobber borte 3-5 uker i slengen så jeg er mye alene med barna. Og helt ærlig så gjør det ingenting for meg, jeg elsker barna mine og vi har det veldig fint. 

Det er vell bare jeg som skulle ønske at min mor og far brydde seg litt mer om hvordan jeg har det og hva de kan gjøre for at jeg har det bra. 
Jeg prøver å hjelpe dem der jeg kan, selv om det er begrenset med muligheter når jeg er så mye alene. Begge er som sagt friske og spreke så det er begrenset hva det trenger hjelp til

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...