AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:15 #1 Skrevet lørdag kl 20:15 Jeg bor et steinkast i fra min mor og far. Begge er flinke til å være sammen med barna mine, på eget initiativ. Jeg spørr sjelden om barnevakt, fordi jeg trenger ikke det så ofte. Men når jeg faktisk trenger barnevakt fordi jeg og mannen min har lyst til å gjøre noe, så får jeg ofte nei.. da er det ikke snakk om en lang helg i utlandet, men kanskje en konsert eller en middag. Da mener min mor at hun stiller opp så mye, at hun har gjort nok. Jeg setter veldig stor pris på at de har lyst til å være sammen med mine barn. Men jeg synes også at det hadde vore fint om det var litt på mine premisser og ikke bare på hennes… Virker jeg utakknemlig, som vil at hun kanskje kan ta barna en kveld i ny og ne, slik at jeg og mannen kan få tid til å være sammen/sosiale? Pr nå har hun barna kanskje 1-2 timer om gangen, aldri kveld og helg. Jeg og mannen har kanskje fått barnefri sammen 4 ganger på 7 år. De er unge og spreke, begge to. Ingen av de har fylt 60. Om det er relevant. Anonymkode: b97fb...8d8 6
appelsinjuice Skrevet lørdag kl 20:22 #2 Skrevet lørdag kl 20:22 Jeg tenker du bør være takknemlig for at du i det hele tatt har avlastning. 7 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:31 #3 Skrevet lørdag kl 20:31 appelsinjuice skrev (8 minutter siden): Jeg tenker du bør være takknemlig for at du i det hele tatt har avlastning. Men er det avlastning, når det ikke er for å avlaste meg? Jeg vil gjerne være sammen med barna mine på ettermiddagen, da har ikke jeg sett de hele dagen.. Anonymkode: b97fb...8d8 17 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:59 #4 Skrevet lørdag kl 20:59 Jeg har ingen gode tips, men kan støtte deg i at jeg skjønner du synes det er dumt. Mine barn går fortsatt i barnehagen, men jeg gleder meg allerede til å få passe barnebarn! Hvis jeg er heldig og får det, da😊 Anonymkode: d692e...59d 1 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:02 #5 Skrevet lørdag kl 21:02 Du får finne noen å betale om dere trenger barnevakt, det er ikke besteforeldrenes jobb å være det. Anonymkode: 705e5...a47 7 7
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl 21:04 #6 Skrevet lørdag kl 21:04 Høres ut som at de rett og slett ikke er interessert i å stille opp. Det er skuffende, men i det minste forutsigbart. Da hadde jeg aktivt begynt å søke i mitt eget nettverk eller på Facebook i lokale grupper etter barnevakt. 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:07 #7 Skrevet lørdag kl 21:07 Typisk ego-løp fra den generasjonen. Jeg har heldigvis svigerforeldre fra utlandet, og de stiller opp. Anonymkode: 2e427...ec4 13 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:10 #8 Skrevet lørdag kl 21:10 Typisk foreldre i denne generasjonen. Her reiser mine foreldre til Spania 3 mnd i slengen og når de endelig er hjemme så lager de all slags avtaler med venner og hytteturer, og kommer innom oss 1 time før legging på en søndag. Fantastisk kjekt -_-. Gleder meg til jeg blir besteforelder og får stilt opp slik man burde gjøre. Det er ikke for mye for langt det du skisserer. Hvis man får noen kvelder/en helg en gang eller to i året så er man jo i nedre sjiktet av det man burde forvente av besteforeldre. Heldig de barnebarn som har besteforeldre som har LYST til å ha dem på besøk alene. Skjønner ikke dagens besteforeldre. nb. Sjuke besteforeldre er selvsagt unntak Anonymkode: 4ce31...46a 12
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:18 #9 Skrevet lørdag kl 21:18 appelsinjuice skrev (50 minutter siden): Jeg tenker du bør være takknemlig for at du i det hele tatt har avlastning. Det er ikke avlastning at noen får lov å være sammen med barna mine på et tidspunkt jeg hadde foretrukket å være sammen med dem selv. Det er at jeg er snill og lar dem på lov å være sammen med dem. Det er ikke noen hjelp for ts at moren hennes er sammen med barna i ny og ne når ts gjerne kunne vært sammen med dem selv. Ts, man kan ikke forvente eller kreve at besteforeldre stiller opp, det er helt sant. Men man kan håpe og ønske, og man kan bli skuffet når det ikke skjer. Dine foreldre kan heller ikke forvente eller kreve at dere stiller opp for dem når de blir gamle og mer skrøpelige. De kan håpe og ønske, men når de selv ikke gidder å stille opp for deg iblant nå, så har de egentlig ikke engang lov å bli skuffet om du ikke gidder å hjelpe dem når den dag kommer at de trenger det. Jeg synes dessert-generasjonen er helt sykt egoistiske. Jeg kommer til å stille opp masse for mine barn når jeg får barnebarn, dagens besteforeldregenerasjon viser meg virkelig hvordan man ikke skal gjøre det. Kommer til å bli triste dager på gamlehjemmet om noen år når dagens besteforeldre har blitt for gamle til sydenturer, campingbilturer og vinkvelder med venner og plutselig vil ha kontakt med barn og barnebarn. Anonymkode: 2259b...efc 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:29 #10 Skrevet lørdag kl 21:29 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Typisk foreldre i denne generasjonen. Her reiser mine foreldre til Spania 3 mnd i slengen og når de endelig er hjemme så lager de all slags avtaler med venner og hytteturer, og kommer innom oss 1 time før legging på en søndag. Fantastisk kjekt -_-. Gleder meg til jeg blir besteforelder og får stilt opp slik man burde gjøre. Det er ikke for mye for langt det du skisserer. Hvis man får noen kvelder/en helg en gang eller to i året så er man jo i nedre sjiktet av det man burde forvente av besteforeldre. Heldig de barnebarn som har besteforeldre som har LYST til å ha dem på besøk alene. Skjønner ikke dagens besteforeldre. nb. Sjuke besteforeldre er selvsagt unntak Anonymkode: 4ce31...46a Besteforeldre bør absolutt ingenting, de må få gjøre som de vil selv! Om barna forventer at de skal stille opp som barnevakter får de ta seg en bolle selv! Om man trenger barnevakt så finner man noen å betale for jobben, man kan ikke forvente at besteforeldre eller andre familiemedlemmer skal gjøre det! Anonymkode: 705e5...a47 3 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:50 #11 Skrevet lørdag kl 22:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Besteforeldre bør absolutt ingenting, de må få gjøre som de vil selv! Om barna forventer at de skal stille opp som barnevakter får de ta seg en bolle selv! Om man trenger barnevakt så finner man noen å betale for jobben, man kan ikke forvente at besteforeldre eller andre familiemedlemmer skal gjøre det! Anonymkode: 705e5...a47 Å stille opp en kveld i noen timer bør en faktisk kunne forvente av nærmeste familie. Anonymkode: 227a1...a83 15 4
tussi84 Skrevet lørdag kl 23:27 #12 Skrevet lørdag kl 23:27 Synes en del av denne tidens besteforeldre er egoistiske. Barna flytta ut av huset sa du og fått egne unger? Vel da er det tid for tid til omtrent kun meg, meg og atter meg igjen. Tid til barnebarn har jeg en sjelden gang eller for noen aldri. Det blir i alle fall prioritert etter mine egne hobbyer og fritidsaktiviteter, Evt ferie! Hvor ble det av det å sette av tid til hverandre og pleie relasjoner? Hvor ble det av den tiden der besteforeldrene stilte opp? For meg betyr det at jeg har valgt å få egne unger at jeg også da automatisk har valgt å evt få barnebarn en dag. Jeg har da med hensikt også sagt ja til å sette av tid til barnebarn i fremtiden. Jeg kommer til å stille opp som barnevakt jeg, fordi alle foreldre trenger litt egentid for å enten hente seg inn litt eller for å pleie forholdet. 4
Brunello Skrevet lørdag kl 23:32 #13 Skrevet lørdag kl 23:32 tussi84 skrev (1 minutt siden): Synes en del av denne tidens besteforeldre er egoistiske. Barna flytta ut av huset sa du og fått egne unger? Vel da er det tid for tid til omtrent kun meg, meg og atter meg igjen. Tid til barnebarn har jeg en sjelden gang eller for noen aldri. Det blir i alle fall prioritert etter mine egne hobbyer og fritidsaktiviteter, Evt ferie! Hvor ble det av det å sette av tid til hverandre og pleie relasjoner? Hvor ble det av den tiden der besteforeldrene stilte opp? For meg betyr det at jeg har valgt å få egne unger at jeg også da automatisk har valgt å evt få barnebarn en dag. Jeg har da med hensikt også sagt ja til å sette av tid til barnebarn i fremtiden. Jeg kommer til å stille opp som barnevakt jeg, fordi alle foreldre trenger litt egentid for å enten hente seg inn litt eller for å pleie forholdet. Greia er vel at tidligere levde folk et liv på hjemstedet sitt. Mye mindre reiser og ting å finne på. Så de som mener at besteforeldre stilte opp så mye mer før bodde antakelig i nærheten, gjerne i nabohuset. 2 1
tussi84 Skrevet lørdag kl 23:36 #14 Skrevet lørdag kl 23:36 Brunello skrev (Akkurat nå): Greia er vel at tidligere levde folk et liv på hjemstedet sitt. Mye mindre reiser og ting å finne på. Så de som mener at besteforeldre stilte opp så mye mer før bodde antakelig i nærheten, gjerne i nabohuset. Min mormor bodde rundt en time unna. Jeg var immom hos hun omtrent hver ferie, og av og til i helger også. Så nei absolutt ikke nabohuset. Men det viktigste for mormor var å bruke tid på barnebarna sine. Det kom foran hobbyer, og fritid med venner. 4
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl 23:37 #15 Skrevet lørdag kl 23:37 tussi84 skrev (4 minutter siden): Synes en del av denne tidens besteforeldre er egoistiske. Barna flytta ut av huset sa du og fått egne unger? Vel da er det tid for tid til omtrent kun meg, meg og atter meg igjen. Tid til barnebarn har jeg en sjelden gang eller for noen aldri. Det blir i alle fall prioritert etter mine egne hobbyer og fritidsaktiviteter, Evt ferie! Hvor ble det av det å sette av tid til hverandre og pleie relasjoner? Hvor ble det av den tiden der besteforeldrene stilte opp? For meg betyr det at jeg har valgt å få egne unger at jeg også da automatisk har valgt å evt få barnebarn en dag. Jeg har da med hensikt også sagt ja til å sette av tid til barnebarn i fremtiden. Jeg kommer til å stille opp som barnevakt jeg, fordi alle foreldre trenger litt egentid for å enten hente seg inn litt eller for å pleie forholdet. Jeg har inntrykket av at «folk flest» stiller mye opp. Besteforeldre tar ut egne fridager fra jobb, eller velger å gå av tidligere «enn nødvendig» for å prioritere å kunne være tilstede for barnebarna når de vokser opp. Men jeg tror at kontrasten kan virke ekstra stor og litt ekstra sårende for de som ikke har noen som stiller opp. Hvis man har mange venner, kollegaer og andre som er i ca samme livssituasjon hvor «alle andre» har besteforeldre som stiller opp, mens man selv ikke har de samme godene - så kan det nok oppleves som ekstra sårt. 😕 4 6
Brunello Skrevet lørdag kl 23:40 #16 Skrevet lørdag kl 23:40 tussi84 skrev (1 minutt siden): Min mormor bodde rundt en time unna. Jeg var immom hos hun omtrent hver ferie, og av og til i helger også. Så nei absolutt ikke nabohuset. Men det viktigste for mormor var å bruke tid på barnebarna sine. Det kom foran hobbyer, og fritid med venner. Nå er ikke ferier veldig ofte. Men det streifer den andre delen av det jeg skriver. Besteforeldrene var stort sett hjemme. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 01:30 #17 Skrevet i går, 01:30 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Typisk foreldre i denne generasjonen. Her reiser mine foreldre til Spania 3 mnd i slengen og når de endelig er hjemme så lager de all slags avtaler med venner og hytteturer, og kommer innom oss 1 time før legging på en søndag. Fantastisk kjekt -_-. Gleder meg til jeg blir besteforelder og får stilt opp slik man burde gjøre. Det er ikke for mye for langt det du skisserer. Hvis man får noen kvelder/en helg en gang eller to i året så er man jo i nedre sjiktet av det man burde forvente av besteforeldre. Heldig de barnebarn som har besteforeldre som har LYST til å ha dem på besøk alene. Skjønner ikke dagens besteforeldre. nb. Sjuke besteforeldre er selvsagt unntak Anonymkode: 4ce31...46a Å da begynner du å sette grenser. Her fikk besteforeldre beskjed om at å «komme innom en halvtime - time» er ikke aktuelt. Skal de komme på besøk får de faktisk være her å bruke tid med ungene, ikke komme inn, lage kaos også reise fra barnebarna igjen etter å såvidt ha vært inn døra, mens ungene står i vinduer å skriker og er lei seg… Og de kan komme i dugelig tid, ikke rett før legging. Anonymkode: 0aa19...498 9
AnonymBruker Skrevet i går, 02:16 #18 Skrevet i går, 02:16 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Besteforeldre bør absolutt ingenting, de må få gjøre som de vil selv! Om barna forventer at de skal stille opp som barnevakter får de ta seg en bolle selv! Om man trenger barnevakt så finner man noen å betale for jobben, man kan ikke forvente at besteforeldre eller andre familiemedlemmer skal gjøre det! Anonymkode: 705e5...a47 IKKE forvent å få masse besøk når du sitter på sykehjem, eller barnebarn som er interesserte i å komme på besøk til deg eller hjelp med ting hjemme! Man høster som man sår! Helt greit at du ikke ønsker å stille opp, men da får du heller ikke en dritt tilbake - helt som fortjent! Anonymkode: 6cf90...9a1 5
AnonymBruker Skrevet i går, 05:51 #19 Skrevet i går, 05:51 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Besteforeldre bør absolutt ingenting, de må få gjøre som de vil selv! Om barna forventer at de skal stille opp som barnevakter får de ta seg en bolle selv! Om man trenger barnevakt så finner man noen å betale for jobben, man kan ikke forvente at besteforeldre eller andre familiemedlemmer skal gjøre det! Anonymkode: 705e5...a47 Jo, besteforeldre bør stille opp innimellom. De valgte selv å få barn, og har et ansvar i å støtte familien videre. Så sant helsa holder. Anonymkode: 49cf2...72a 5 5
AnonymBruker Skrevet i går, 06:02 #20 Skrevet i går, 06:02 Jeg har barnebarn for langt borte til å kunne være barnevakt. Mitt inntrykk er faktisk at besteforeldre stiller opp helt sjukt mye, med tanke på at de fleste er i jobb. Ikke bare med barnepass, men de snekrer verandaer, hjelper til med masse oppussing, baker kaker og styrer på. De setter nesten tilside sine egne gjøremål, og sliter seg ut på 2 - 3 barn og barnebarn. Har du ikke en pålitelig tenåringsjente i nabolaget som kan være barnevakt? Jeg hadde det, og det var helt supert. Man kunne f.eks legge barna selv,så overtok hun, og vi kunne stikke på kino eller ut for å spise. Hun må selvfølgelig bli litt kjent med barna først, sammen med deg. Komme og leke litt et par ganger. Vi var aldri langt unna når hun var barnevakt. Får du tak i en flink barnevakt, så har du gjerne hjelp i små krisetilfeller også. Om dere begge nå på et møte på kvelden, kan kanskje passe en planleggingsdag osv. Anonymkode: 6fa45...646 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå