Gå til innhold

Leser dere for barna deres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lest fast til barna fra de var små, og hver kveld før leggetid. Når de kom til rundt 2.klasse ønsket de heller å lese i sengen selv før leggetid, så da leser vi heller til de innimellom når det passer og ikke noe fast. 

Anonymkode: 29b55...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser bøker og Donald for barnet han på 8 år og han på 12 år leser på senga selv og forteller meg om det han har lest. ❤️

Anonymkode: 9bac3...06c

• Liker 1
Skrevet

Leser uten unntak før leggetid til min 4åring. Vi låner 5 bøker på biblioteket 2x i mnd. leser også av og til på dagtid

• Liker 1
Skrevet

Leste hver kveld frem til eldste var 11 år. Da ville hun lese selv. Leser enda for 8 åringen. Veldig koselig rutine.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en sønn på 6 år og vi har lest bok hver eneste kveld siden han var 6 måneder. Men det virker ikke som det er særlig vanlig blandt andre foreldre? Får inntrykk av at noen leser litt innimellom, men de færreste har dette som fast rutine. Hva gjør dere?

Anonymkode: 3e819...f9b

Leser hver kveld til alle. Uten unntak. Hjemme, hytta, camping, syden. Uten unntak. Har en far som er lærer og vet hvor viktig det er. Lærerne VET hvem som har blitt lest for og hvem som ikke blir lest for. Det merkes første uka i 1klasse. 

Anonymkode: fc21a...16b

• Hjerte 1
Skrevet

Har lese stort sett kvar kveld. No er ho snart 9 og vil ofte lesa sjølv. Det er vanleg her at barna les på senga, har eg inntrykk av. 

Anonymkode: fdb39...778

Skrevet

Leste for de hver kveld, kosestund for alle det. Nå er de 10 og 12, skikkelige lesehester begge to.

Anonymkode: c3b57...41b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en sønn på 6 år og vi har lest bok hver eneste kveld siden han var 6 måneder. Men det virker ikke som det er særlig vanlig blandt andre foreldre? Får inntrykk av at noen leser litt innimellom, men de færreste har dette som fast rutine. Hva gjør dere?

*Blandt =  i blant
Beklager korrigeringen, men noen må (?!) jo påpeke det. 

Ja, vi lest mye bøker. Ikke bare om kveldene, men nå har 4 åringen begynt å lese selv på eget initiativ, så da leser vi ofte sammen. 

Anonymkode: bbb54...037

Skrevet

Leser hver dag for 3,5-åringen og har gjort det siden hun var liten baby. 

Anonymkode: ab16a...227

Skrevet

Leser stort sett hver dag, 2 og 6 år. Noen kvelder vil eldste bare høre på lydbok

Har inntrykk av at de fleste vi kjenner leser mye for barna :)

Skrevet

Jeg leste for min datter da hun var liten.

Anonymkode: eb9da...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, selvfølgelig leser vi minimum hver kveld for barna! Forskning viser at barn som blir lest for daglig hver dag i fem år får høre 1,4 millioner ord mer enn barn som ikke blir lest for. Begrepsforståelse er et stort problem i skolen, så mange barn som har liten begrepsforståelse vil ikke få fullt utbytte av undervisningen. Som igjen fører til dårligere skoleresultater. Ingen er så travle at de ikke kan bruke en halvtime hver dag på å lese for sine barn. Da burde de i såfall sjekke skjermtiden sin.

Anonymkode: 22ece...cc1

Min datter ble lest for og tidlig introdusert for bøker selv om hun har både lærevansker og noe kognitive vansker.

Anonymkode: eb9da...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

*Blandt =  i blant
Beklager korrigeringen, men noen må (?!) jo påpeke det. 

Ja, vi lest mye bøker. Ikke bare om kveldene, men nå har 4 åringen begynt å lese selv på eget initiativ, så da leser vi ofte sammen. 

Anonymkode: bbb54...037

Det er blant, ikkje i blant. 

Eg pirkar berre på dei som skriv feil når dei korrigerer andre :) Hugs bindestrek: 4-åringen. 

Anonymkode: fdb39...778

• Hjerte 1
Skrevet

Ja lest for begge kvar kveld. Vi besøker biblioteket kvar veka. 

Anonymkode: 35514...1b5

Skrevet

Har alltid lest for mine. Først for minstemann før han la seg og så for den eldste. Elsket det! Minstemann leste jeg høyt for til han var 11 år. Det var vår stund sammen. Så ble jeg så syk at det ble mer sporadisk. Han ble utålmodig på fortsettelsen på Harry Potter bøkene så da overtok han selv. 

Anonymkode: a9434...6b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stort sett hver kveld. De er 8 og 9. Har inntrykk av at mange gjør det her. 

Anonymkode: 66d55...f49

Skrevet

hver kveld til de heller ville lese selv. Som skrevet over har de fleste barn som  er lest mye for lettere for å lære å lese og forstå og komme gjennom skolen. Skaper også leseglede. Mine leser masse på egenhånd nå. 

Skrevet
Hundejente skrev (20 timer siden):

leste mye for sønnen min fram til han var 10-11, da begynte han å foretrekke å lese selv.

hyggelig å lese for barnet, og hundre ganger bedre enn sitte-på-gulvet-lek, altså ikke så dørgende kjedelig, selv om jeg gjorde det også, rollelek er selvsagt også viktig for barnet

Forskjellen på høytlesing og rolle-lek er at det første trenger man foreldre eller andre voksne (evt. store barn) til, mens det siste kan man (og bør man) drive på med sammen med jevnaldrende. 

Det er ikke meninga at voksne skal leke med barn, barn skal leke sammen. Så ikke tro du "må" leke rollelek med barnet ditt og ha dårlig samvittighet fordi du synes det er kjedelig.

Skrevet

Ja, vi gjorde det for alle sammen; men det ble gradvis faset ut etter hvert som de begynte å foretrekke å lese selv, på litt forskjellige punkter mellom 6- og 10 års-alderen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...