AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #21 Skrevet 3. september 2025 Vi leser for begge barna hver kveld, gjort siden de var babyer. Eldste er nå 6. Minstemann vil gjerne bli lest for igjennom dagen også, det er bare koselig! Er ikke vokst opp med særlig lesing. Husker jeg maste om å bli lest for, men tror det var sjeldent det faktisk ble, var vel mest i perioder. Leste på senga selv fra jeg var kanskje 10? Anonymkode: f362a...44c 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #22 Skrevet 3. september 2025 Leste hver kveld til han ble ca 8 år, og ville lese selv. Bra for lese- og skrivekunnskap, koselig, lærerikt, bra for å utvikle fantasi osv. Jeg er en bokorm selv, og leser to e-bøker i uka. Sønnen min er voksen nå, og hører på lydbøker eller leser bok på senga hver kveld. Anonymkode: c0763...cd8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #23 Skrevet 3. september 2025 Leser daglig for begge to. De er 2 og 6 år gamle, begge elsker å bli lest for. Anonymkode: f5043...d17
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #24 Skrevet 3. september 2025 Mest på kvelden. Det er skikkelig kvalitetstid. Anonymkode: f8c94...c51 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #25 Skrevet 3. september 2025 Vi leser på sengen for barna hver kveld, det gjorde mine foreldre med meg også og både jeg og søsteren min er veldig glad i å lese den dag i dag, og jeg leser fremdeles alltid bok selv før jeg legger meg. Husker det som en koselig og rolig stund med foreldrene våre før sengetid. Ønsker å videreføre lesegleden til mine egne barn. Anonymkode: ea427...cad
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #26 Skrevet 3. september 2025 Vi hadde det som fast kveldsrituale. Jeg syntes det var kjempekoselig, jeg har alltid likt bøker og elsket også å bli lest for da jeg var barn. Den ene ville etter hvert lese selv i stedet (han leste fortere enn meg, så det ble for kjedelig å høre på meg lese), mens den andre mistet interessen for bøker og høytlesing. Jeg ville gjerne lese for ham, men han nektet. Vi var ofte innom biblioteket og han kunne velge fritt, men han ville ikke låne noe. Bøker han fikk i gave var uimteressante. Så da ble det slutt på lesestundene, til min store sorg. Han har aldri likt å lese selv heller, selv om han lærte seg å lese før han fylte 5. Han kunne lese, men ville ikke. Anonymkode: 2cf5c...a7f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #27 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må si jeg blir sjokkert når jeg hører om folk som ikke leser for barna sine. Det har nok med at det er noe jeg tar som en selvfølge at man gjør, og er nok farget av min egen barndom der vi hadde enorme mengder bøker, og nå i voksen alder har vi et rom som basically er et bibliotek+bokhylle i stua og barnet vårt som bare er 1 år har sikkert i alle fall 20 bøker 😅 Vi leser hver dag. Anonymkode: fc8e7...4ed Foreldrene mine leste hver kveld for meg. Jeg syntes det var koselig frem til jeg var 7-8 år. Fra da kjedet det meg noe fryktelig. Jeg kan ikke huske sist jeg leste en bok ferdig. Sikkert en 30 år siden sist jeg leste en bok fra start til slutt. Har begynt på mange, men fullfører ingen, da jeg den dag i dag syntes bøker og lesing er drepende kjedelig. Da jeg selv fikk barn, så var jeg fast bestemt på å lese for mine egne barn, noe jeg gjorde med stor iver. Akkurat det samme skjedde med dem som med meg. Fra 7-8 års alder begynte de å hate det. Ble rett og slett sinte da jeg forsøkte å lese bøker for dem. De syntes også det ble drepende kjedelig. Da prøvde jeg lydbøker, men det var like forbanna kjedelig og de bare skrudde av, uansett hva jeg satte på. Tror man bare må akseptere at noen synes bøker og lesing er utrolig kjedelig. Uansett med hvor stor iver man leser høyt for noen eller ble lest høyt for. Anonymkode: 086ee...1a5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #28 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg leser for de, mest fordi at det roer de ned for kvelden😂 De er nå 7 og 9.. Eldste på 14 vil lese selv.. Barna får penger for å lese selv fra de er 10 år😂 Så de leser nok ikke mest fordi at de er så glad i lese.. Likevell så merker jeg jo at selvom eldste kanskje begynner på en bok, med ett utganspunkt i å tjene penger, så merker jeg likevel at han leser ikke hva som helst.. Han finner gjerne en serie å lese, eller så velger han seg bøker for noe han interesserer seg for.. Jeg er ganske raus og avslappet på det meste, men det å lese er så viktig på så mange områder… Jeg har på en måte tenkt hvis de leser godt, og har evnene til å lese noe og klarer å forstå hva de leser, så har jeg ‘’gjort mitt’’ på en måte.. (Og jadda, jeg vet selvsagt at det er mer til foreldre rollen, og at lesing ikke er det som er avgjørende for ett godt liv) Men dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener.. Anonymkode: aa806...bd0 Så smart! Anonymkode: fc8e7...4ed
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #29 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Foreldrene mine leste hver kveld for meg. Jeg syntes det var koselig frem til jeg var 7-8 år. Fra da kjedet det meg noe fryktelig. Jeg kan ikke huske sist jeg leste en bok ferdig. Sikkert en 30 år siden sist jeg leste en bok fra start til slutt. Har begynt på mange, men fullfører ingen, da jeg den dag i dag syntes bøker og lesing er drepende kjedelig. Da jeg selv fikk barn, så var jeg fast bestemt på å lese for mine egne barn, noe jeg gjorde med stor iver. Akkurat det samme skjedde med dem som med meg. Fra 7-8 års alder begynte de å hate det. Ble rett og slett sinte da jeg forsøkte å lese bøker for dem. De syntes også det ble drepende kjedelig. Da prøvde jeg lydbøker, men det var like forbanna kjedelig og de bare skrudde av, uansett hva jeg satte på. Tror man bare må akseptere at noen synes bøker og lesing er utrolig kjedelig. Uansett med hvor stor iver man leser høyt for noen eller ble lest høyt for. Anonymkode: 086ee...1a5 Jeg tenker nok på litt mindre barn, type barnehagebarn Det er jo forskjell på å tilby å lese og at barnet ikke ønsker å bli lest for enn å ikke ha noen barnebøker og ikke tilby å lese. Anonymkode: fc8e7...4ed
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #30 Skrevet 3. september 2025 Har en 3-åring og en 1-åring. Eldste begynte vi å lese ordentlig for da han var nærmere 2 år og hadde tålmodighet til noe annet enn pekebøker. Han bruker bok som avslapping og roligstund der jeg tror mange foreldre setter på barnetv. Han sitter gjerne helt i armkroken i sofaen Vi leser ellers fast til kveldsmaten rundt kjøkkenbordet. Han elsker å være på biblioteket. Anonymkode: 5f894...0c2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #31 Skrevet 3. september 2025 Vi leser hver kveld, og en del ellers også (barnet er snart 7 år), og koser oss veldig med det 🙂 Anonymkode: 06d1d...404
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #32 Skrevet 3. september 2025 Jeg gjorde det, ja. Frem til han var rundt 10-12. Nå er han 18 og jeg prøver meg fortsatt på å få lov til å lese for han, noe han avslår konsekvent 😄 Jeg savner det. Når bøkene endelig begynte å bli kule, da gadd ikke han mer. Dessverre leser han ikke selv heller, så vist jeg vet. Anonymkode: 5ce12...472
Sniff76 Skrevet 3. september 2025 #33 Skrevet 3. september 2025 Leste stort sett hver kveld fram til de var rundt 7 år hvis jeg ikke husker feil. Fordi da ville de lese selv.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #34 Skrevet 3. september 2025 De to yngste har jeg lest for hver dag fra de var ca 2 år til nå i sommer(6 år), men etter skolestart har jeg rett og slett ikke hatt tid med full jobb, oppussing, lekser, husarbeid og diverse verv. De sovner jo ikke etter 5 minutter lesing heller, det tar fort en halvtime eller mer. Eldste er 12 og leser en bok i uka sånn ca ("ung voksen"-literatur stort sett), med det samme grunnlaget, så det kan nok fort bli lesehester av dem allikevel. Anonymkode: fa3d8...906 1
Trolltunge Skrevet 3. september 2025 #35 Skrevet 3. september 2025 Jeg vokste selv opp med dette, og satte stor pris på den kveldsstunden, så ja, men i og med at jeg hadde tvillinger sist, og ene av dem hadde mye urolighet i seg angående å bli lest til, ble lesing i ganske stor grad erstattet av prat og sang.
Gaia Skrevet 3. september 2025 #36 Skrevet 3. september 2025 Nå er mitt barn så gammelt at jeg ikke leser for hen lenger, men jeg leste for hen fra hen var 2-3 måneder til hen var ferdig med 6.trinn. Hver kveld før leggetid. Siste boka jeg leste til hen var Hobbiten. Etter denne begynte hen å lese stadig mer på egen hånd. Hen leser så bra nå, at hen er i ferd med en mastergrad; noe som krever utrolig mye lesing, og hen roser meg veldig for at jeg leste så mye for hen, at hen selv ble både glad i- og flink til å lese.
katties Skrevet 3. september 2025 #37 Skrevet 3. september 2025 Mine ble ikke interessert i bøker før de ble ca 1,5. Prøvde å lese før dét, men det var ingen interesse fra deres side. Etter at de fikk interesse så leser jeg for dem hver eneste dag, ja. Ofte før barnehagen og før leggetid, så leser faren til dem når han legger også.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #38 Skrevet 3. september 2025 Mannen har lest siden han overtok legging - fra jeg sluttet å amme. Sett i ettertid, så har jeg «vunnet» stort på det, jeg ammet barna frem til 18 mnd ca, men han har lest for de i neste 8 år 😂 Da vår eldste var 8 og yngste 6, begynte de å lese selv heller. Det er fordi de fikk veldig sans for tegneserier, type Hundemannen og Puslesdagbok, og disse bøkene er vanskelig å lese høyt, teksten gjør ikke mening uten bilder. 😅 Anonymkode: bb3f9...080
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #39 Skrevet 3. september 2025 Leste for dem da de var yngre, men kan ikke si jeg likte det så godt. Syns de alltid var utålmodige og avbrøt masse😅. Nå er de 7 og 8, og leser selv. Vi har fast lesestund før legging, men da sitter alle med hver sin bok og leser. Minsten trenger fortsatt litt hjelp iblant, men ellers fungerer det veldig fint. Anonymkode: 04917...774
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #40 Skrevet 3. september 2025 Leser for mine egne barn hver kveld, og leser for elevene mine hver dag til de går ut 7. trinn 😄 Anonymkode: b368e...944
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå