AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:10 #61 Skrevet søndag kl 13:10 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For at barnet skal få være folkeregistrert hos meg, forutsetter det at jeg ikke flytter, det som etter hans mening, er «for langt» unna. Om ikke slår han seg vrang her. Ts Anonymkode: fca1e...dfb Men du trenger jo ikke føye deg. Kanskje du skal ta denne kampen. Om dere er uenige så blir det mekling på familievernkontoret. Da vil de legge vekt på barnets beste når de rådgir dere videre. Hvis barnet kan fortsette på nærskolen sin ved å bo hos far stiller du dårlig, men om det uansett må bytte skole er ditt alternativ like godt som hans. Anonymkode: c3f55...572 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:11 #62 Skrevet søndag kl 13:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du trenger jo ikke føye deg. Kanskje du skal ta denne kampen. Om dere er uenige så blir det mekling på familievernkontoret. Da vil de legge vekt på barnets beste når de rådgir dere videre. Hvis barnet kan fortsette på nærskolen sin ved å bo hos far stiller du dårlig, men om det uansett må bytte skole er ditt alternativ like godt som hans. Anonymkode: c3f55...572 Det vil jo raskt bli tydelig at far tenker på egne interesser da mener jeg…. Anonymkode: c3f55...572
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:12 #63 Skrevet søndag kl 13:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vil jo raskt bli tydelig at far tenker på egne interesser da mener jeg…. Anonymkode: c3f55...572 Du kan jo bare si nå at du er usikker på om dere bør lage en avtale om delt bosted, da dere er uenige om flere ting, og godt samarbeid er en forutsetning for dette. Barnet kan bo mest hos deg uten at dere har slet bosted Anonymkode: c3f55...572
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:17 #64 Skrevet søndag kl 13:17 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men du trenger jo ikke føye deg. Kanskje du skal ta denne kampen. Om dere er uenige så blir det mekling på familievernkontoret. Da vil de legge vekt på barnets beste når de rådgir dere videre. Hvis barnet kan fortsette på nærskolen sin ved å bo hos far stiller du dårlig, men om det uansett må bytte skole er ditt alternativ like godt som hans. Anonymkode: c3f55...572 Men far kan ikke ha hovedomsorgen for barnet (noe jeg aldri ville tillatt heller). Har ikke det at barnet vil bo mest hos meg noe å si? Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:20 #65 Skrevet søndag kl 13:20 smurfebuss skrev (1 time siden): Ja, men det må dere sende inn erklæring om i enighet til folkeregisteret. Blir dere ikke enige bor barnet ( og kan folkeregistreres) der det tilbringer mest tid. Og da tilfaller det deg også rettigheter om barnebidrag - og hele barnetrygden. Så kan jo far sitte der og nekte - eller gå med på din løsning. Og angående dette. Dette gjelder vanligvis i folkeregisterloven, men med unntak av foreldre som bor hver for seg… da må foreldrene bli enige. «Den folkeregistrerte adressen skal i utgangspunktet være der man faktisk sover og oppholder seg mest. Men: Når det gjelder barn med foreldre som bor hver for seg, er det gjort et unntak. Da er det barneloven som styrer – fordi bosted og folkeregistrert adresse henger sammen med foreldrenes avtaler og rettigheter. Derfor må foreldrene enes om hvor barnet skal ha sin folkeregistrerte adresse. Hvis dere ikke blir enige, kan ikke Skatteetaten bare se på hvor barnet fysisk er mest og registrere der – da må saken løses via familievernkontoret (mekling) eller eventuelt domstolen.» Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:21 #66 Skrevet søndag kl 13:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå skjønner jeg ikke helt? Slik jeg forstår det, har jeg ikke krav på bidrag så lenge far har så og så lav inntekt. Han har også rett på halve barnetrygda… Ts Anonymkode: fca1e...dfb Bare søk bidrag via nav uansett Da får du det du har krav på, og slipper å gå å lure. Anonymkode: a345d...78c
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:21 #67 Skrevet søndag kl 13:21 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan jo bare si nå at du er usikker på om dere bør lage en avtale om delt bosted, da dere er uenige om flere ting, og godt samarbeid er en forutsetning for dette. Barnet kan bo mest hos deg uten at dere har slet bosted Anonymkode: c3f55...572 Den avtalen er allerede laget… men i følge hun megleren på FVK er ingenting her bindende eller for noen andre enn oss selv. Hun sa mer eller mindre at vi kan velge å drite i denne avtalen når som helst (!?). Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:22 #68 Skrevet søndag kl 13:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare søk bidrag via nav uansett Da får du det du har krav på, og slipper å gå å lure. Anonymkode: a345d...78c Jeg har ikke rett på noe, grunnet delt bosted, og at barnefar ikke tjener mye mer enn meg. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:03 #69 Skrevet onsdag kl 21:03 Herregud, jeg blir så fortvila. Som jeg har skrevet, har barnefar bosatt seg i et av de dyreste områdene i byen. Med begrenset inntekt, sliter jeg virkelig med å finne noe egnet og langsiktig, på denne siden av byen. Boligprisene er skyhøye, og de jeg kunne hatt råd til, går over prisantydning. Flytter jeg på andre siden av byen, har jeg mulighet til å få en 3-roms, til og med litt under budsjett. Det tar barnefar under 20 minutter å kjøre til disse stedene, men lengre i rushtiden. Dermed sier han det er helt uaktuelt for han at barnet skal begynne på skole i disse områdene. Da truer han med å gå til rettsak, og siden barnet allerede går på skole kort avstand fra der han har bosatt seg, er jeg redd han vil vinne på det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Har jeg noen rettigheter her, eller må jeg bare føye meg etter og kjøpe en knøttliten 2-roms? Sorry å ta opp den tråden igjen, men jeg blir så fortvila!! Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet i går, 04:49 #70 Skrevet i går, 04:49 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Herregud, jeg blir så fortvila. Som jeg har skrevet, har barnefar bosatt seg i et av de dyreste områdene i byen. Med begrenset inntekt, sliter jeg virkelig med å finne noe egnet og langsiktig, på denne siden av byen. Boligprisene er skyhøye, og de jeg kunne hatt råd til, går over prisantydning. Flytter jeg på andre siden av byen, har jeg mulighet til å få en 3-roms, til og med litt under budsjett. Det tar barnefar under 20 minutter å kjøre til disse stedene, men lengre i rushtiden. Dermed sier han det er helt uaktuelt for han at barnet skal begynne på skole i disse områdene. Da truer han med å gå til rettsak, og siden barnet allerede går på skole kort avstand fra der han har bosatt seg, er jeg redd han vil vinne på det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Har jeg noen rettigheter her, eller må jeg bare føye meg etter og kjøpe en knøttliten 2-roms? Sorry å ta opp den tråden igjen, men jeg blir så fortvila!! Ts Anonymkode: fca1e...dfb Advokat. Her trenger du riktige råd, ikke hobbyjurister på kg. Ja, det koster, men det kan fort bli dyrere å la være. Anonymkode: 5d1a9...598
AnonymBruker Skrevet i går, 05:01 #71 Skrevet i går, 05:01 Har barnet fast bosted hos deg eller delt bosted? Hvis fast bosted hos deg så er det du som bestemmer i det daglige, ink. hvilken skole barnet skal gå på. Anonymkode: 8be82...afb
AnonymBruker Skrevet i går, 05:03 #72 Skrevet i går, 05:03 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Herregud, jeg blir så fortvila. Som jeg har skrevet, har barnefar bosatt seg i et av de dyreste områdene i byen. Med begrenset inntekt, sliter jeg virkelig med å finne noe egnet og langsiktig, på denne siden av byen. Boligprisene er skyhøye, og de jeg kunne hatt råd til, går over prisantydning. Flytter jeg på andre siden av byen, har jeg mulighet til å få en 3-roms, til og med litt under budsjett. Det tar barnefar under 20 minutter å kjøre til disse stedene, men lengre i rushtiden. Dermed sier han det er helt uaktuelt for han at barnet skal begynne på skole i disse områdene. Da truer han med å gå til rettsak, og siden barnet allerede går på skole kort avstand fra der han har bosatt seg, er jeg redd han vil vinne på det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Har jeg noen rettigheter her, eller må jeg bare føye meg etter og kjøpe en knøttliten 2-roms? Sorry å ta opp den tråden igjen, men jeg blir så fortvila!! Ts Anonymkode: fca1e...dfb Bor han i skolekretsen til skolen barnet går på per i dag? Hvis ikke så spiller det jo ingen rolle om han bor kun 15 min unna den skolen. Her er jo han bare vanskelig. Anonymkode: 8be82...afb
AnonymBruker Skrevet i går, 05:24 #73 Skrevet i går, 05:24 AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 14.09): Nå skjønner jeg ikke helt? Slik jeg forstår det, har jeg ikke krav på bidrag så lenge far har så og så lav inntekt. Han har også rett på halve barnetrygda… Ts Anonymkode: fca1e...dfb Hvis barnet skal bo mest hos deg og du skal ha hovedomsorgen så skal far betale bidrag så lenge han er bidragsdyktig, og far har jobb og er da sannsynligvis bidragsdyktig. Når det kommer til barnetrygd så skal ikke far motta barnetrygd så lenge barnet bor mest hos deg og du har hovedomsorgen, i ett slikt tilfelle har du rett på barnetrygd og utvidet barnetrygd som for ett barn er kr 4484. Når det kommer til bosted så må du melde til folkeregisteret at far ikke bor på hans gamle adresse da han bryter loven ved å ikke melde flytting. Når det kommer til at foreldre må bli enige så følger det av ny barnelov som ble vedtatt i Stortinget 11.juni 2025, men det er ett stort men her og det er at denne loven er ikke trådd i kraft. Denne loven trer i kraft 01.01.2028 og frem til det er det gammel lov som gjelder og der er det den hvor barnet bor mest med som har hovedomsorgen og som bestemmer hvor barnet skal gå på skole. Du kan derfor flytte innad i kommunene og bytte skole uten samtykke fra far. Anonymkode: 7cd3c...354 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:31 #74 Skrevet i går, 05:31 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har barnet fast bosted hos deg eller delt bosted? Hvis fast bosted hos deg så er det du som bestemmer i det daglige, ink. hvilken skole barnet skal gå på. Anonymkode: 8be82...afb Delt bosted.. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet i går, 05:33 #75 Skrevet i går, 05:33 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bor han i skolekretsen til skolen barnet går på per i dag? Hvis ikke så spiller det jo ingen rolle om han bor kun 15 min unna den skolen. Her er jo han bare vanskelig. Anonymkode: 8be82...afb I nærheten, ja, men det er ikke den skolen han ville soknet til dersom barnet skulle hatt folkeregistrert adresse hos han (noe han sier han kommer til å stå på, om jeg flytter «urimelig» langt unna med barnet). Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet i går, 05:34 #76 Skrevet i går, 05:34 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Delt bosted.. Ts Anonymkode: fca1e...dfb Har far mulighet til å ha barnet mest? Hvis ikke så er det ett pressmiddel i forhold til at han ikke kan bestemme hvor du skal bosette deg. Anonymkode: 7cd3c...354
AnonymBruker Skrevet i går, 05:36 #77 Skrevet i går, 05:36 AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 15.22): Jeg har ikke rett på noe, grunnet delt bosted, og at barnefar ikke tjener mye mer enn meg. Ts Anonymkode: fca1e...dfb Bidrag går på hvor barnet bor mest, ikke om det er delt bosted på papiret. Du må begynne å logge når barnet er hos deg og etter en periode sender du inn dette til NAV og ber om fastsettelse av bidrag. Det samme gjelder barnetrygd. Anonymkode: 7cd3c...354
AnonymBruker Skrevet i går, 05:41 #78 Skrevet i går, 05:41 hvis han ikke ønsker ha barnet mest TS syns jeg han er vanskelig. Hvis dette er en måte å kontrollere deg og barnet på og få det som han vil er han i tillegg manipulerende. Dersom dere er enig om fordelingen og sanvær og han fortsetter krangle på dette ville jeg valgt en ny meglingsrunde om jeg var deg. Anonymkode: 325a9...e44
AnonymBruker Skrevet i går, 06:46 #79 Skrevet i går, 06:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis barnet skal bo mest hos deg og du skal ha hovedomsorgen så skal far betale bidrag så lenge han er bidragsdyktig, og far har jobb og er da sannsynligvis bidragsdyktig. Når det kommer til barnetrygd så skal ikke far motta barnetrygd så lenge barnet bor mest hos deg og du har hovedomsorgen, i ett slikt tilfelle har du rett på barnetrygd og utvidet barnetrygd som for ett barn er kr 4484. Når det kommer til bosted så må du melde til folkeregisteret at far ikke bor på hans gamle adresse da han bryter loven ved å ikke melde flytting. Når det kommer til at foreldre må bli enige så følger det av ny barnelov som ble vedtatt i Stortinget 11.juni 2025, men det er ett stort men her og det er at denne loven er ikke trådd i kraft. Denne loven trer i kraft 01.01.2028 og frem til det er det gammel lov som gjelder og der er det den hvor barnet bor mest med som har hovedomsorgen og som bestemmer hvor barnet skal gå på skole. Du kan derfor flytte innad i kommunene og bytte skole uten samtykke fra far. Anonymkode: 7cd3c...354 Kilde til at denne loven først trer i kraft på et senere tidspunkt? Da kan det jo i såfall bli problematisk at vi allerede har vært til megling og avtalt delt bosted. Der har vi også avtalt 60/40 og at barnet skal ha folkeregistrert adresse hos meg. Får ikke far det som han vil (at jeg ikke flytter lenger unna enn det han mener er rimelig avstand), sier han nå at han vil kjempe for at barnet skal ha adresse hos han og evt fortsette på den gamle skolen. Og om jeg bruker det at jeg skal ha han mer som argument, kommer han til å gå for 50/50. Dette kommer fra en far som frem til nå har vært mest helge- og feriepappa. Jeg har hatt hovedansvaret for barnet i det daglige omtrent siden det ble født. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
AnonymBruker Skrevet i går, 06:47 #80 Skrevet i går, 06:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har far mulighet til å ha barnet mest? Hvis ikke så er det ett pressmiddel i forhold til at han ikke kan bestemme hvor du skal bosette deg. Anonymkode: 7cd3c...354 Han «truer» med 50/50. Ts Anonymkode: fca1e...dfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå