Gå til innhold

Brudd og bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke helt? Slik jeg forstår det, har jeg ikke krav på bidrag så lenge far har så og så lav inntekt. Han har også rett på halve barnetrygda…

Ts

Anonymkode: fca1e...dfb

Gå inn på nav og finn bidragskalkulator.. Legg inn der og se. 

Barnetrygden går vel til den som har daglig omsorg, eller mest av den, men dere kan jo dele hvis du vil være grei.. 

Skal dere ha 50/50? Hvis ikke skal vel ikke han ha halve barnetrygda... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skal forresten også ha delt fast bosted om det er av betydning. Far skal ha akkurat like rettigheter som meg, bare at barnet bor mer hos meg.

Ts

Ja, men det må dere sende inn erklæring om i enighet til folkeregisteret. Blir dere ikke enige bor barnet ( og kan folkeregistreres) der det tilbringer mest tid. Og da tilfaller det deg også rettigheter om barnebidrag - og hele barnetrygden. Så kan jo far sitte der og nekte - eller gå med på din løsning. 

Selv om far tjener for lite for å betale barnebidrag kan du få bidragsforskudd. Det er noe som staten betaler for forsørgelse av barn. Så fort far tjener over grensa blir bidraget hans ansvar, og da opparbeider han seg bidragsgjeld om han ikke betaler. Han blir ikke ansvarlig for bidrag bakover i tid der han ikke hadde bidragsevne. 

Skrevet
Perfume skrev (1 minutt siden):

Gå inn på nav og finn bidragskalkulator.. Legg inn der og se. 

Barnetrygden går vel til den som har daglig omsorg, eller mest av den, men dere kan jo dele hvis du vil være grei.. 

Skal dere ha 50/50? Hvis ikke skal vel ikke han ha halve barnetrygda... 

Skal sjekke.

60/40. Han har vært «grei» og skal bare ha halve av den utvidede barnetrygda. Men egentlig har han krav på halve av hele beløpet mener han. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal sjekke.

60/40. Han har vært «grei» og skal bare ha halve av den utvidede barnetrygda. Men egentlig har han krav på halve av hele beløpet mener han. 

Ts

Ja han har ikke det da.. Men sjekk der! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Veldig forvirrende. Hun vi var på mekling hos sa vi måtte bli enige, og at hvor barnet oppholder seg mest ikke trenger å ha noe å si.

Ts

Det hun sier stemmer ikke. Dere må forholde dere til Lov om folkeregistrering. Om barnet bor på din adresse og far ikke signerer flyttemelding å du ta kontakt med Skatteetaten og få råd om hvordan du skal gå frem, og eventuelt hva de trenger av dokumentasjon for å tvangsflytte barnet i folkeregisteret. 

Alle skal være folkeregistrert der de bor mest. 

Anonymkode: 7b9d1...d56

• Liker 1
Skrevet
smurfebuss skrev (4 minutter siden):

Ja, men det må dere sende inn erklæring om i enighet til folkeregisteret. Blir dere ikke enige bor barnet ( og kan folkeregistreres) der det tilbringer mest tid. Og da tilfaller det deg også rettigheter om barnebidrag - og hele barnetrygden. Så kan jo far sitte der og nekte - eller gå med på din løsning. 

Selv om far tjener for lite for å betale barnebidrag kan du få bidragsforskudd. Det er noe som staten betaler for forsørgelse av barn. Så fort far tjener over grensa blir bidraget hans ansvar, og da opparbeider han seg bidragsgjeld om han ikke betaler. Han blir ikke ansvarlig for bidrag bakover i tid der han ikke hadde bidragsevne. 

Det er dette jeg har blitt fortalt at ikke stemmer lenger;

• Nå er regelen at foreldrene må avtale hvor barnet skal være folkeregistrert (hovedadresse). Dersom dere ikke blir enige, avgjør Folkeregisteret ikke saken for dere – dere må til familievernkontoret, eventuelt domstol, for å få en avgjørelse.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hun sier stemmer ikke. Dere må forholde dere til Lov om folkeregistrering. Om barnet bor på din adresse og far ikke signerer flyttemelding å du ta kontakt med Skatteetaten og få råd om hvordan du skal gå frem, og eventuelt hva de trenger av dokumentasjon for å tvangsflytte barnet i folkeregisteret. 

Alle skal være folkeregistrert der de bor mest. 

Herregud, snakk om å bli forvirret 🤯

Ts

Skrevet
Snok1 skrev (20 timer siden):

Fordi han er barnets forelder. Er det mer du lurer på?

Han bestemmer jo ikke alene likevel. 
Det beste er jo om dere klarer å snakke ordentlig om dette, for eksempel om at det er vanskelig for deg økonomisk. 

Skrevet

Dette står på NAV sine sider angående barnebidrag;

«Når barnet har delt fast bosted regnes det som at begge foreldrene har like store kostnader for barnet. Hvis foreldrene har inntektsforskjeller, skal den med høyest inntekt betale barnebidrag.»

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

I og med at barnet skal bo mest om meg

Dersom barnet skal bo 50/50 gjelder det du har fått vite på familievernkontoret. Men i ditt tilfelle opplyser du at barnet skal bo mest hos deg og da skal også barnet være folkeregistrert hos deg. Man skal være registrert der man bor mest. Det er loven for alle som er bosatt i Norge (igjen: bortsett fra pendlere)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud, snakk om å bli forvirret 🤯

Ts

Vil anbefale deg å ta kontakt med Skattekontoret. Da får du svar vedr. folkeregistrering, lover, regler og gjennomføring av dette

Skrevet
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Det beste er jo om dere klarer å snakke ordentlig om dette, for eksempel om at det er vanskelig for deg økonomisk. 

Han bryr seg fint lite om det.

Ts

Skrevet

Vil anbefale deg å ta kontakt med Skattekontoret. Da får du svar vedr. folkeregistrering, lover, regler og gjennomføring av dette

Ja, skal gjøre det. Men tror det er dette med delt bosted som gjør at alt skal være så likestilt, uavhengig av hvor barnet oppholder seg mest.

Ts

Skrevet

Dette høres ut som noe som du må få rådgivning hos Familievernkontoret for. 

Eksen din kan jo når som helst «trekke tilbake sitt samtykke» til en muntlig inngått avtale.

Han kan jo ikke kreve at du skal måtte kjøpe bolig i hans nærområde, eller måtte ut på leiemarkedet fordi det er beleilig for ham at du bor i nærheten.

Skulle han krevd at du bosatte deg i et visst område så burde han ha spyttet inn det økonomiske mellomlegget som du trenger. 
Og det er han helt sikkert ikke villig til å gi, og du helt sikkert ikke villig til å motta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, skal gjøre det. Men tror det er dette med delt bosted som gjør at alt skal være så likestilt, uavhengig av hvor barnet oppholder seg mest.

Ts

Men hvor har barnet adressen sin i dag? Om det er hos deg kan du og barnet flytte innad i kommunen uten at han kan si noe på det. 

Og hvorfor skal dere ha juridisk delt bosted? Det høres ikke ut som dere er enige og har et godt samarbeid noe som er en forutsetning for dette, i tillegg til at barnet ikke reelt skal være like mye hos begge. Ved å inngå avtale om delt bosted gir du jo faren denne makten, som han nå misbruker uten tanke for barnets beste.

Anonymkode: c3f55...572

Skrevet
Kålrota skrev (21 minutter siden):

Dette er mitt poeng også. Barnet har to foreldre som ønsker barnets beste. 
Alle må legge vekk egoet sitt og handle ut fra barnets beste.

Skrevet

Men hvor har barnet adressen sin i dag? Om det er hos deg kan du og barnet flytte innad i kommunen uten at han kan si noe på det. 

Og hvorfor skal dere ha juridisk delt bosted? Det høres ikke ut som dere er enige og har et godt samarbeid noe som er en forutsetning for dette, i tillegg til at barnet ikke reelt skal være like mye hos begge. Ved å inngå avtale om delt bosted gir du jo faren denne makten, som han nå misbruker uten tanke for barnets beste.

Anonymkode: c3f55...572

Både jeg, far og barnet er som sagt fortsatt registrert på den gamle adressen (hvor jeg enn så lenge fortsatt bor).

Noe annet var uaktuelt for far. Han skal være med å bestemme ting som bosted, hvor barnet går skole, fritidsaktiviteter osv. Hvis ikke kunne jeg flyttet hvor som helst med barnet (til og med på andre siden av landet), og tatt alle slike avgjørelser alene. Det er ikke han med på.

Ts

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (17 minutter siden):

Dette høres ut som noe som du må få rådgivning hos Familievernkontoret for. 

Eksen din kan jo når som helst «trekke tilbake sitt samtykke» til en muntlig inngått avtale.

Han kan jo ikke kreve at du skal måtte kjøpe bolig i hans nærområde, eller måtte ut på leiemarkedet fordi det er beleilig for ham at du bor i nærheten.

Skulle han krevd at du bosatte deg i et visst område så burde han ha spyttet inn det økonomiske mellomlegget som du trenger. 
Og det er han helt sikkert ikke villig til å gi, og du helt sikkert ikke villig til å motta. 

For at barnet skal få være folkeregistrert hos meg, forutsetter det at jeg ikke flytter, det som etter hans mening, er «for langt» unna. Om ikke slår han seg vrang her.

Ts

Skrevet

Og ja, han mener faktisk jeg heller må kjøpe en kjempeliten leilighet med ett soverom for å holde meg i nærheten av han, enn å flytte litt lenger unna, til et sted som er egnet langsiktig for meg og barnet.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og ja, han mener faktisk jeg heller må kjøpe en kjempeliten leilighet med ett soverom for å holde meg i nærheten av han, enn å flytte litt lenger unna, til et sted som er egnet langsiktig for meg og barnet.

Ts

Æsj. 

Håper du kan få hjelp hos FVK.

Dette er neppe det første tilfellet de opplever av foreldre som bosetter seg ulike steder.

Lykke til! Håper det løser seg 🤞

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...