AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #61 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du sett på alle muligheter for å kutte forbruk andre plasser? Ingenting på sparekonto? BSU? Ingenting å selge? Mulighet for å øke lønn? Anonymkode: 62e79...56f Øker I stilling fra 15 september ,ikke noe på sparekonto,aldri hatt bsu. Anonymkode: 69b3c...b8d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #62 Skrevet 28. august 2025 Skatteetaten er ikke en instutisjon som forhandler, og de har ikke noe behov for det, siden de har så mange tvangsmidler de kan bruke. De skal ha pengene sine som de har sendt krav på, og etter fristen er utgått, så er det ingen eller liten mulighet. Selv fikk jeg 250K i restskatt, mens jeg egentlig skulle ha 250K igjen på skatten. Problemet var utenlandsk skatt til et land som har forskjellig skatteår. Saksbehandleren skjønte problemet, men at jeg måtte betale inn restskatten for så å få igjen når jeg fikk skatteoppgjøret fra det andre landet. Altså de innså at det var vitterlig de som skyldte meg penger, men uansett så var kravet at jeg skulle betale. Jeg sa at med denne restskatten oppå alt det andre jeg betaler i skatt, så skatter jeg over 100%, til slutt gikk han med på en utsettelse på 3 mnd slik at jeg fikk anledning til å få med skatteoppgjøret fra utlandet. Anonymkode: 379c0...691 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #63 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): HUn har søkt om betalingsavtale tidligere og fått avslag. HUn har nå sendt ny melding/søknad og bedt om betalingsavtale. Hun har fått svar 2 ganger med avslag på dette skriver hun selv. TS, i beste fall kommer ud til å måtte betale på dette i årevis via lønnsstrekk. HUsk på at Namsmannen må vurdere din betalingsevne og med en 48% stilling/lønn vil det ikke være mange kroner det kan trekkes til din gjeld. HUsk at det pålæper renter og gebyrer hele tiden mens du nedbetaler via lønnstrekk. I verste fall så ser Skatteetaten at de ikke klarer inndrive gjelden via din lønn og går på tvangsinndrivning via løsøre/bolig. Dersom du er "medeier" en en dyr bil vil de kreve den solgt for å dekke din gjeld. Om det er en gammel dritt bil som egentlig ikke har noen verdi kan det hende det la deg slippe å selge. Men gjelden blir ikke borte den bare øker. Å få lønnstrekk er i mange tilfeller en vond spiral som gjøre at du faller lengere og lengere bak med andre betalinger og havner i enda større gjeld. Har du ingen du kan spørre om privat lån (en eller flere personer) slik du kan få betalt denne kjapt. Så kan du hellere betale tilbake det private lån slik du hadde håpet å kunne gjøre med Skatteetaten? Anonymkode: c87d7...164 Er en 11 år gammel bil , vi leier hos familie. Er snakk om 40.000 så er ikke snakk om år,men 3 mnd. Anonymkode: 69b3c...b8d
Coachshinny Skrevet 28. august 2025 #64 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts skriver litt lengre opp at hun har fått avslag på søknad om betalingsavtale. Anonymkode: 62e79...56f Ok. Da er det ikke så mange alternativer da, hvis hun ikke får svar, avslag på betalingsutsettelser.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #65 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er en 11 år gammel bil , vi leier hos familie. Er snakk om 40.000 så er ikke snakk om år,men 3 mnd. Anonymkode: 69b3c...b8d Hvis det bare er snakk om 3 måneder, hvorfor har du ikke kunnet betale noe til nå? Det er lenge siden du fikk regninga. Anonymkode: 1340a...884 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #66 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis det bare er snakk om 3 måneder, hvorfor har du ikke kunnet betale noe til nå? Det er lenge siden du fikk regninga. Anonymkode: 1340a...884 Av ulike årsaker så har jeg ikke hatt mulighet. Anonymkode: 69b3c...b8d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #67 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er en 11 år gammel bil , vi leier hos familie. Er snakk om 40.000 så er ikke snakk om år,men 3 mnd. Anonymkode: 69b3c...b8d Når saken er ferdig behandlet for innkrevning er det ikke lengre snakk om 40.000 kr. Det er påløpt 1400kr i skatterenter. Beløpet som forfalt 20.august var da 41.400kr. Går saken til videre behandling påløper ca 3000 kr i gebyr. Da er skyldig beløp 41.400 kr + 3.000 kr i gebyrer. Lengre opp skriver du at du kan betale 4.000 kr i september og 15.000 kr i oktober . For enkelthets skyld legger jeg til grunn at begge innbetalingene skjer den 20. 20.september har du følgende krav: opprinnelig krav 41.400 kr renter 420 kr gebyr 3.000 kr Innbetalingen på 4.000 kr dekker gebyrene på 3.000 kr, renter på 420 kr og 580 kr av opprinnelig krav. Rest krav et nå 40.820 kr. 20.oktober har du følgende krav: rest krav 40.820 kr renter 420 kr Innbetalingen på 15.000 kr dekker renter på 420 kr og 14.580 kr av rest kravet. Rest krav vil nå være 26.240 kr, og vil ha vokst til ca 26.500 kr den 20.november. Anonymkode: 62e79...56f 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #68 Skrevet 28. august 2025 Hadde samme problem for 2 år siden. Lønnstrekket kom i november, men klarte å betale innen da. Nå jobber jeg offentlig, og har lønnsutbetaling 12. hver mnd., men lønnskjøring starter i begynnelsen av hver mnd. Jeg tok opp dyrt lån for å betale…. Anonymkode: a79c9...f93
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #69 Skrevet 28. august 2025 newman01 skrev (5 timer siden): Men du har jo hatt tid fra mars til august med å rydde litt opp, sette av litt penger, feriepenger, jobbe overtid osv for å betale det jeg antar du mistenkte kom på høsten... Baller vel på seg noen gebyrer og renter på toppen her, så er vel best å bare betale Fortell det til en som allerede har betalingsproblemer. Det er ikke bare, bare… Anonymkode: a79c9...f93
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #70 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde samme problem for 2 år siden. Lønnstrekket kom i november, men klarte å betale innen da. Nå jobber jeg offentlig, og har lønnsutbetaling 12. hver mnd., men lønnskjøring starter i begynnelsen av hver mnd. Jeg tok opp dyrt lån for å betale…. Anonymkode: a79c9...f93 Jeg jobber offentlig jeg og . Jeg kan nok ikke ta opp dyrt lån. Anonymkode: 69b3c...b8d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #71 Skrevet 28. august 2025 Du skal ha igjen nok penger til livsopphold. Trekk for restskatt pleier å være % av bruttoinntekt, andre pålagte trekk er normalt faste månedsbeløp. Anonymkode: 83c0b...8ae
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #72 Skrevet 28. august 2025 Ikke ts. Men hvordan fungerer dette med restskatt når man fra før av har utleggstrekk hos namsmannen? Anonymkode: b08c5...d7d
nordlending Skrevet 28. august 2025 #73 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke ts. Men hvordan fungerer dette med restskatt når man fra før av har utleggstrekk hos namsmannen? Anonymkode: b08c5...d7d Skattetrekk har prioritet over "vanlige" trekk. Skatteetaten varsler namsmannen om nedlagt trekk med prioritet sånn og sånn, og namsmannen må regulere/pause/stoppe trekk. 2
nordlending Skrevet 28. august 2025 #74 Skrevet 28. august 2025 TS: kan du ikke betale inn det du har nå, om du har noe til overs? Regner med det er et Kid-nummer eller noe på regninga?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #75 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er en 11 år gammel bil , vi leier hos familie. Er snakk om 40.000 så er ikke snakk om år,men 3 mnd. Anonymkode: 69b3c...b8d Når det blir påleggstrekk via lønn så ser Namsmannen på din inntekt og trekker fra penger til livsopphold. Det kan da hende at Namsmannen kommer frem til at du reelt kun kan betale 1000 i md i lønnstrekk mot din gjeld da du skal ha nok igjen etter lønnstrekket til å betale husleie, mat og andre vanlige utgifter. Da vil det tar år å nedbetale. Det er ikke slik at når det går til lønnstrekk at du da kan velge å betale i 3 avdrag spesielt om du har en lav stillingsstørrelse og stor gjeld. HUsk også at det i mellomtiden påløper renter og andre utgifter. Når ikke du har vist noen vilje til å innbetale det du kan før fristen er gått ut så tror jeg din sjanse for å få til en forlik med Skatteetaten er lik null. Men good luck frem over. Virker som du trenger det med den ringe økonomsike sans du har., Anonymkode: c87d7...164 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #76 Skrevet 29. august 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når det blir påleggstrekk via lønn så ser Namsmannen på din inntekt og trekker fra penger til livsopphold. Det kan da hende at Namsmannen kommer frem til at du reelt kun kan betale 1000 i md i lønnstrekk mot din gjeld da du skal ha nok igjen etter lønnstrekket til å betale husleie, mat og andre vanlige utgifter. Da vil det tar år å nedbetale. Det er ikke slik at når det går til lønnstrekk at du da kan velge å betale i 3 avdrag spesielt om du har en lav stillingsstørrelse og stor gjeld. HUsk også at det i mellomtiden påløper renter og andre utgifter. Når ikke du har vist noen vilje til å innbetale det du kan før fristen er gått ut så tror jeg din sjanse for å få til en forlik med Skatteetaten er lik null. Men good luck frem over. Virker som du trenger det med den ringe økonomsike sans du har., Anonymkode: c87d7...164 Jeg har ikke noe stort gjeld , har 40.000 tim skatteetaten . Hyggelig fyr du gitt . Anonymkode: 69b3c...b8d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #77 Skrevet 29. august 2025 nordlending skrev (8 timer siden): TS: kan du ikke betale inn det du har nå, om du har noe til overs? Regner med det er et Kid-nummer eller noe på regninga? Har ikke noe penger til overs nå Anonymkode: 69b3c...b8d
Himmelen_91 Skrevet 29. august 2025 #78 Skrevet 29. august 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei ,jeg fikk litt restskatt. Og fikk her om dagen varsel om tvangsinnkreving . Har prøvd tidligere å søke om betalingsavtale men nei. Sendte de mld i går om å finne en løsning . Er det da slik at hvis jeg ikke betaler innen 2 uker så blir det lønnstrinn fra oktober? Noen som har erfaring? Anonymkode: 69b3c...b8d Jeg vil nok tru at det vil finnes en løsning for dette. 40 000 er jo mye 😭 Håper det ordner seg for deg ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #79 Skrevet 29. august 2025 Du kommer ingen vei med betalingsavtale med skatteetaten. Her må du nok ta opp lån eller leve med tvangstrekk. Anonymkode: c3b26...336
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #80 Skrevet 29. august 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kommer ingen vei med betalingsavtale med skatteetaten. Her må du nok ta opp lån eller leve med tvangstrekk. Anonymkode: c3b26...336 Kommer ikke til å ta opp lån nei , lønner jo seg for dem at jeg betaler avdrag når jeg ikke kan trekkes veldig mye Anonymkode: 69b3c...b8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå