Gå til innhold

Restskatt og tvangsinnkreving

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei ,jeg fikk litt restskatt. Og fikk her om dagen varsel om tvangsinnkreving . Har prøvd tidligere å søke om betalingsavtale men nei. Sendte de mld i går om å finne en løsning . Er det da slik at hvis jeg ikke betaler innen 2 uker så blir det lønnstrinn fra oktober? Noen som har erfaring?

Anonymkode: 69b3c...b8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis ingen erfaring med slikt nei. Men det som nå skjer er følgende:

Rentene løper hele tiden. Du blir registrert med mislighold i div registre, og eventuell kredittverdigheten du måtte ha går nå til helvete.

Det enkleste for namsmannen / skatteetaten innkreving er å sørge for tvangstrekk fra lønn eller trygd.

Alternativt kan de sørge for utpanting/ta pant hos deg, typisk bil/båt/bolig.

Har du penger på konto kan de sperre kontoer og trekke direkte uten å snakke med deg.

I sin ytterste konsekvens tvangsselger de boligen din.

Staten er en kreditor du ikke vil ha på nakken – det er NESTEN så jeg ville anbefalt forbrukslån for å få saken ut av verden … (Neida: IKKE ta opp forbrukslån. Aldri.) Men skaff de pengene på en eller annen måte.

Anonymkode: 31e8e...e3a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heldigvis ingen erfaring med slikt nei. Men det som nå skjer er følgende:

Rentene løper hele tiden. Du blir registrert med mislighold i div registre, og eventuell kredittverdigheten du måtte ha går nå til helvete.

Det enkleste for namsmannen / skatteetaten innkreving er å sørge for tvangstrekk fra lønn eller trygd.

Alternativt kan de sørge for utpanting/ta pant hos deg, typisk bil/båt/bolig.

Har du penger på konto kan de sperre kontoer og trekke direkte uten å snakke med deg.

I sin ytterste konsekvens tvangsselger de boligen din.

Staten er en kreditor du ikke vil ha på nakken – det er NESTEN så jeg ville anbefalt forbrukslån for å få saken ut av verden … (Neida: IKKE ta opp forbrukslån. Aldri.) Men skaff de pengene på en eller annen måte.

Anonymkode: 31e8e...e3a

Får håpe jeg får delt opp ,eier ikke bolig ,er bare medeier på bil 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei ,jeg fikk litt restskatt. Og fikk her om dagen varsel om tvangsinnkreving . Har prøvd tidligere å søke om betalingsavtale men nei. Sendte de mld i går om å finne en løsning . Er det da slik at hvis jeg ikke betaler innen 2 uker så blir det lønnstrinn fra oktober? Noen som har erfaring?

Men du har jo hatt tid fra mars til august med å rydde litt opp, sette av litt penger, feriepenger, jobbe overtid osv for å betale det jeg antar du mistenkte kom på høsten...

Baller vel på seg noen gebyrer og renter på toppen her, så er vel best å bare betale

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Men du har jo hatt tid fra mars til august med å rydde litt opp, sette av litt penger, feriepenger, jobbe overtid osv for å betale det jeg antar du mistenkte kom på høsten...

Baller vel på seg noen gebyrer og renter på toppen her, så er vel best å bare betale

Har bare jobbet 48 % så har ikke hatt noe å sette av . Kan heller ikke jobbe overtid, da hadde jeg gjort det . Saken var om det kommer til å bli lønnstrekk allerede fra oktober?

• Hjerte 1
Skrevet

Hva står i brevet? står vel noe der om når det iverksettes ? Jobber du mer enn 48% nå ? Har du bo-utgifter ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har bare jobbet 48 % så har ikke hatt noe å sette av . Kan heller ikke jobbe overtid, da hadde jeg gjort det . Saken var om det kommer til å bli lønnstrekk allerede fra oktober?

Nei, det tar nok litt lengre tid. Kanskje tre måneder om jeg skal anslå noe tidsperspektiv. 

Anonymkode: cdb33...cc4

Skrevet
monican94 skrev (1 minutt siden):

Hva står i brevet? står vel noe der om når det iverksettes ? Jobber du mer enn 48% nå ? Har du bo-utgifter ?

Det står at hvis jeg ikke betaler innen 14 dager så vil de starte tvangsinnkreving. Og ved varsel eller gjennomføring av utleggsforretning så vil det påløpe gebyr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det tar nok litt lengre tid. Kanskje tre måneder om jeg skal anslå noe tidsperspektiv. 

Anonymkode: cdb33...cc4

Er du sikker på det ?tenker siden dem sender varsel om tvangsinnkreving 7 dager etter forfallsdato av første betaling av restskatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står at hvis jeg ikke betaler innen 14 dager så vil de starte tvangsinnkreving. Og ved varsel eller gjennomføring av utleggsforretning så vil det påløpe gebyr.

tar litt tid å sette igang så antagelig ikke før november men kan gå fortere,  kommer også litt ann på lønningsdatoen din og om du har boutgifter, utgifter til forsørgelse av barn mm. 

Skrevet
monican94 skrev (2 minutter siden):

tar litt tid å sette igang så antagelig ikke før november men kan gå fortere,  kommer også litt ann på lønningsdatoen din og om du har boutgifter, utgifter til forsørgelse av barn mm. 

Lønningsdato er 15 i hver mnd. For øyeblikket leier vi av familie , vi har en liten gutt på 1 år.

• Hjerte 1
Skrevet

Undersøk om du har mulighet å ta opp et privat lån fra et familiemedlem, eller om partneren din har mulighet å hjelpe deg. Så kan du heller avtale en nedbetalingsplan med de. 

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye er det snakk om? Har du noen form for verdisaker som kan selges, f. eks. en bunad?

Anonymkode: ca5f6...d7b

• Liker 1
Skrevet
frøkna skrev (Akkurat nå):

Undersøk om du har mulighet å ta opp et privat lån fra et familiemedlem, eller om partneren din har mulighet å hjelpe deg. Så kan du heller avtale en nedbetalingsplan med de. 

Hat ingen mulighet til det dessverre . Har sendt melding til skatteetaten så håper jeg får delt opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye er det snakk om? Har du noen form for verdisaker som kan selges, f. eks. en bunad?

Anonymkode: ca5f6...d7b

Snakk om 40.000 ,  bunaden min er det søsteren min som låner for øyeblikket.

Skrevet

Her må du finne en løsning snarest mulig, og få betalt beløpet.

Allerede er det påløpt restskattrenter (rentesats 3,51%) på 1404 kr fram til 20.august.

Fra 20.august begynte det å løpe forsinkelsesrenter (12,25%) på beløpet som forfalt 20.august, 6,71 kr pr dag. Her regnes også helgedager inn, og så langt er det påløpt 54 kr i forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrentene for første avdrag vil utgjøre 204 kr pr mnd, når også det andre avdraget forfaller vil forsinkelsesrentene være på 408 kr pr mnd.

I tillegg vil det påløpe gebyrer i forbindelse med utleggsforretningen. Skatteetaten kan ta utleggspant i din del av bilen.

Hvor raskt de får i gang lønnstrekk aner jeg ikke, men jo lengre tid det tar, jo mer vil gjelden din vokse.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Snakk om 40.000 ,  bunaden min er det søsteren min som låner for øyeblikket.

Hvis bunaden er det eneste du har som kan selges, må du hente den hjem og legge den til salgs.

Anonymkode: 62e79...56f

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Forresten, regner med du har sørget for at du betaler nok skatt i år, slik at du ikke kommer i samme situasjon til neste år?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her må du finne en løsning snarest mulig, og få betalt beløpet.

Allerede er det påløpt restskattrenter (rentesats 3,51%) på 1404 kr fram til 20.august.

Fra 20.august begynte det å løpe forsinkelsesrenter (12,25%) på beløpet som forfalt 20.august, 6,71 kr pr dag. Her regnes også helgedager inn, og så langt er det påløpt 54 kr i forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrentene for første avdrag vil utgjøre 204 kr pr mnd, når også det andre avdraget forfaller vil forsinkelsesrentene være på 408 kr pr mnd.

I tillegg vil det påløpe gebyrer i forbindelse med utleggsforretningen. Skatteetaten kan ta utleggspant i din del av bilen.

Hvor raskt de får i gang lønnstrekk aner jeg ikke, men jo lengre tid det tar, jo mer vil gjelden din vokse.

Hvis bunaden er det eneste du har som kan selges, må du hente den hjem og legge den til salgs.

De kan ikke selge en halv bil , bunaden skal ikke selges.

Skrevet

Hvordan kan du ha 40000,- i restskatt hvis du bare har jobbet 48 % 🤔

Anonymkode: 4bb43...e22

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan du ha 40000,- i restskatt hvis du bare har jobbet 48 % 🤔

Anonymkode: 4bb43...e22

Hun har vel jobbet uten å skatte nesten noenting, da? Ikke fylt ut skattekortet sannferdig i fjor?

Anonymkode: e4146...3b3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...