Gå til innhold

Restskatt og tvangsinnkreving

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du har jo fått avslag på det. Ihvertfall ifølge hva du har skrevet tidligere. 
Skatteetaten er ikke opptatt av å få pengene raskt, de er opptatt av å sikre kravet. Noe som ikke er gjort ved å inngå en betalingsavtale. 

Anonymkode: 4bb43...e22

Får se hva de sier over helga. Har sendt de melding om hvorfor og om vi kan finne en løsning.

Anonymkode: 69b3c...b8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får se hva de sier over helga. Har sendt de melding om hvorfor og om vi kan finne en løsning.

Og nå har tjue ulike brukere forsøkt å fortelle deg at det nok ikke kommer til å gå i orden. Du må tenke plan B, rett og slett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Og nå har tjue ulike brukere forsøkt å fortelle deg at det nok ikke kommer til å gå i orden. Du må tenke plan B, rett og slett. 

Når de vet årsaken så kan det hende de er behjelpelig.hat ingen plan b

Skrevet

Har du vært inne på skatteetatens sider og lest?

Hvordan beregner vi trekk i inntekt - Skatteetaten

Jeg har jobbet med lønn noen år, og innimellom kommer det påleggstrekk pga restskatt hos ansatte/lønnsmottaker. Jeg ser ikke grunnlaget for trekket, ei heller fordeling på krav, renter evt gebyr.  Kravet legges inni lønnssystemet med total gjeld, og om det skal trekkes med faste beløp eller i prosent av inntekt. Det skjer ofte at lønnsmottaker selv innbetaler deler/hele beløpet, da kommer det stopp av trekk. Er det innbetalt for mye, tilbakebetales det fra skatteetaten til den skattepliktige.

Med dagens regler betaler arbeidsgiver pålagt trekk samtidig med arbeidsgiveravgift/skattetrekk terminvis; trekk gjennomført i september og oktober, har innbetalingsfrist 15.11, men rapporteres sammen med A-meldingen med frist innen 5. i påfølgende måned. 

Anonymkode: 83c0b...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du vært inne på skatteetatens sider og lest?

Hvordan beregner vi trekk i inntekt - Skatteetaten

Jeg har jobbet med lønn noen år, og innimellom kommer det påleggstrekk pga restskatt hos ansatte/lønnsmottaker. Jeg ser ikke grunnlaget for trekket, ei heller fordeling på krav, renter evt gebyr.  Kravet legges inni lønnssystemet med total gjeld, og om det skal trekkes med faste beløp eller i prosent av inntekt. Det skjer ofte at lønnsmottaker selv innbetaler deler/hele beløpet, da kommer det stopp av trekk. Er det innbetalt for mye, tilbakebetales det fra skatteetaten til den skattepliktige.

Med dagens regler betaler arbeidsgiver pålagt trekk samtidig med arbeidsgiveravgift/skattetrekk terminvis; trekk gjennomført i september og oktober, har innbetalingsfrist 15.11, men rapporteres sammen med A-meldingen med frist innen 5. i påfølgende måned. 

Anonymkode: 83c0b...8ae

Hei ,ja har vært inne og sett men håper vi finner en løsning før det eventuelt blir trekk fra oktober.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 17.07):

Skatteetaten er ikke en instutisjon som forhandler, og de har ikke noe behov for det, siden de har så mange tvangsmidler de kan bruke. De skal ha pengene sine som de har sendt krav på, og etter fristen er utgått, så er det ingen eller liten mulighet. 

Selv fikk jeg 250K i restskatt, mens jeg egentlig skulle ha 250K igjen på skatten. Problemet var utenlandsk skatt til et land som har forskjellig skatteår. Saksbehandleren skjønte problemet, men at jeg måtte betale inn restskatten for så å få igjen når jeg fikk skatteoppgjøret fra det andre landet. Altså de innså at det var vitterlig de som skyldte meg penger, men uansett så var kravet at jeg skulle betale. Jeg sa at med denne restskatten oppå alt det andre jeg betaler i skatt, så skatter jeg over 100%, til slutt gikk han med på en utsettelse på 3 mnd slik at jeg fikk anledning til å få med skatteoppgjøret fra utlandet.

Anonymkode: 379c0...691

Ja, denne har jeg også vært gjennom. Husker skatteetaten sa det var feil, men jeg måtte likevel betale. (De hadde ført et fradrag som ekstra inntekt). Ble litt stressa, men fikk de 70' tilbake neste år.

Anonymkode: cfc3d...5dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skatteetaten bryr seg ikke om årsaker!!! Hvor mange tragiske historier tror du ikke de hører i løpet av et år. Det er ikke få. 

Anonymkode: 4bb43...e22

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo det har du. Bunad. Bare tull og dårlig unnskyldning at du ikke kan be om å få tilbake din egen bunad for du skal selge den. 

Anonymkode: 5b870...62c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo det har du. Bunad. Bare tull og dårlig unnskyldning at du ikke kan be om å få tilbake din egen bunad for du skal selge den. 

Kommer ikke til å selge bunaden,  og jeg kan ikke reise 100 mil for å hente den heller .

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer ikke til å selge bunaden,  og jeg kan ikke reise 100 mil for å hente den heller .

«Kommer ikke til å selge bunaden», da reder du som du ligger - og får økonomiske konsekvenser. 

• Nyttig 1
Skrevet

Sorry for å kuppe tråden, men det virker som flere her har god peiling og jeg har ett spørsmål. Jeg glemte å føre over penger på regningskontoen og betalte derfor restskatten to dager for sent. Har ventet i spenning på om det ble «godkjent» eller om hele beløpet forfalt siden jeg ikke betalte første del innen fristen? Bør jeg bare betale neste del også nå og håpe på det beste? Eller vil jeg få ny faktura med renter uansett? 

Anonymkode: 81d79...df6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«Kommer ikke til å selge bunaden», da reder du som du ligger - og får økonomiske konsekvenser. 

Blir ferdig innen desember

Skrevet

Jeg jobber med dette og får veldig medfølelse med deg. Jeg har ikke detaljene i saken, men vil gjerne forklare typisk saksgang:

1) Skatteetaten varsler at vi starter innfordring.

2) To uker senere avgjør vi om vi skal avholde utleggsforretning eller legge ned trekk. Hvis vi kan få inn kravet på relativt kort tid, blir det trekk. 

Vi beregner at du skal ha nok igjen til husleie og ca 12 800 kr i livsopphold for deg og barnet. Resten trekkes.

Hvis du søker om betalingsavtale, vurderer vi om denne gir bedre dekning enn fortsatt innfordring. Vi vurderer også om det er realistisk, ut fra din økonomi, at du klarer å følge den. Vi vurderer også om det er støtende å innvilge. Det kan være støtende og føre til avslag hvis man har satt ned skattekortet.

Det kan også være opp til tre måneder saksbehandlingstid på betalingsavtaler.

Skatteetaten gir dessverre ikke utsetter eller unntak for infordring basert på historier om at folk har det vanskelig. Det har de ikke hjemmel for. Man må sende en ordentlig søknad mes dokumentasjon og få den innvilget.

Håper dette hjelper.

Anonymkode: e88db...a32

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber med dette og får veldig medfølelse med deg. Jeg har ikke detaljene i saken, men vil gjerne forklare typisk saksgang:

1) Skatteetaten varsler at vi starter innfordring.

2) To uker senere avgjør vi om vi skal avholde utleggsforretning eller legge ned trekk. Hvis vi kan få inn kravet på relativt kort tid, blir det trekk. 

Vi beregner at du skal ha nok igjen til husleie og ca 12 800 kr i livsopphold for deg og barnet. Resten trekkes.

Hvis du søker om betalingsavtale, vurderer vi om denne gir bedre dekning enn fortsatt innfordring. Vi vurderer også om det er realistisk, ut fra din økonomi, at du klarer å følge den. Vi vurderer også om det er støtende å innvilge. Det kan være støtende og føre til avslag hvis man har satt ned skattekortet.

Det kan også være opp til tre måneder saksbehandlingstid på betalingsavtaler.

Skatteetaten gir dessverre ikke utsetter eller unntak for infordring basert på historier om at folk har det vanskelig. Det har de ikke hjemmel for. Man må sende en ordentlig søknad mes dokumentasjon og få den innvilget.

Håper dette hjelper.

Tusen takk for svar , det skal vel uansett være en utleggsforretning før trekk? Tenker på de som har bolig og at det kan taes pant i den ( gjelder ikke meg ) skal jeg ha 12.800 til livsopphold selv med samboer ? Ja fikk avslag på betalingsavtale pga jeg 2 siste åra hadde satt ned % på skattekortet ,men det var pga at jeg hadde veldig liten stilling tidligere og var varierende lønn hver mnd . Har sendt 2 meldinger til skatteetaten nå så håper å høre noe over helga. Men da kan det bli trekk allerede fra oktober ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De kan ikke trekke før 2 uker er gått.

Jo det gjør dem. Jeg unnlot å betale skatten for en del år siden. Gikk rimelig fort. Ble trekk samme måned som brevet kom. For å si det sånn har jeg nå sørget for høyere trekk og det skjer ikke igjen. Dumt av meg. Men jeg lærte på harde måten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for svar , det skal vel uansett være en utleggsforretning før trekk? Tenker på de som har bolig og at det kan taes pant i den ( gjelder ikke meg ) skal jeg ha 12.800 til livsopphold selv med samboer ? Ja fikk avslag på betalingsavtale pga jeg 2 siste åra hadde satt ned % på skattekortet ,men det var pga at jeg hadde veldig liten stilling tidligere og var varierende lønn hver mnd . Har sendt 2 meldinger til skatteetaten nå så håper å høre noe over helga. Men da kan det bli trekk allerede fra oktober ?

0%? Hvorfor i alle verdens dager satte du trekket til det? Jeg har variert lønn men betaler fast prosent trekk. Har du ikke krav på frikort setter man ikke 0% i skattetrekk😅

Skrevet
Janmar skrev (Akkurat nå):

Jo det gjør dem. Jeg unnlot å betale skatten for en del år siden. Gikk rimelig fort. Ble trekk samme måned som brevet kom. For å si det sånn har jeg nå sørget for høyere trekk og det skjer ikke igjen. Dumt av meg. Men jeg lærte på harde måten.

Jeg har frist til å betale til 10 sept ,så de kan ikke trekke før 2 ukers fristen på varselet er gått ut som da er 10 sept , og de må ha utleggsforretning først og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har frist til å betale til 10 sept ,så de kan ikke trekke før 2 ukers fristen på varselet er gått ut som da er 10 sept , og de må ha utleggsforretning først og.

Betaler du ikke innen da så trekker de veldig fort. Det skjedde her. Gikk ikke mange dagene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, beklager. Jeg fikk ikke med meg at du har samboer. Da er det ca 2 300 kroner lavere. Og så blir selvfølgelig husleie delt på to.

Hvis du har fått avslag for at det er støtende, vil i utgangspunktet ingen nye henvendelser kunne gi deg en avtale, fordi støtende-vilkåret ikke kan bli oppfylt. 

Det er mulig at det kan bli trekk i oktober, ja. 

Namsmannen bruker utleggsforretning for å legge ned trekk, men det gjør ikke skatteetaten.

Skrevet
Janmar skrev (1 minutt siden):

0%? Hvorfor i alle verdens dager satte du trekket til det? Jeg har variert lønn men betaler fast prosent trekk. Har du ikke krav på frikort setter man ikke 0% i skattetrekk😅

Står % og ikke 0 % , men det jeg mente var at jeg hadde satt ned skatteprosenten for lite.aldri betalt 0 %

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...