Gjest Maia70 Skrevet 17. august 2025 #61 Skrevet 17. august 2025 Huldra-78 skrev (9 timer siden): Jeg har ikke hørt så mange homofile/trans osv snakke om å forby ekteskap mellom mann og kvinne, eller nekte sic-mennesker å jobbe... Eller de sier åpent at heterofile burde drepes... Har du? Bare det å kalle meg for en cis-kvinne er jo helt på jordet. Jeg er en kvinne, og noen som er født mann, kan aldri bli det jeg er, det er umulig. Man kan ikke skifte kjønn som man skifter klær. Jeg skjønner faktisk godt at man går til kristen fundamentalisme som en reaksjon på dette, selv om det er helt feil vei å gå.
BareMay Skrevet 17. august 2025 #62 Skrevet 17. august 2025 Maia70 skrev (49 minutter siden): Bare det å kalle meg for en cis-kvinne er jo helt på jordet. Jeg er en kvinne, og noen som er født mann, kan aldri bli det jeg er, det er umulig. Man kan ikke skifte kjønn som man skifter klær. Jeg skjønner faktisk godt at man går til kristen fundamentalisme som en reaksjon på dette, selv om det er helt feil vei å gå. Enig. 2
Mindroot Skrevet 17. august 2025 #63 Skrevet 17. august 2025 Hvis folk mener at det er kjempeviktig å fjerne prideflagget fra skoler og stryke de få timene hvor elever får presentert stoff fra FRI, så kan de stemme på KrF, men da får man nissen med lasset - Frp og kanskje innskrenka abortrettigheter og gammeldags syn på homofili, og mer undervisning i krl (som jeg tenker er meningsløst og bortkasta bruk av tid. Er det det vi skal leve av i fremtiden?) 1 1
BareMay Skrevet 17. august 2025 #64 Skrevet 17. august 2025 Mindroot skrev (1 time siden): Hvis folk mener at det er kjempeviktig å fjerne prideflagget fra skoler og stryke de få timene hvor elever får presentert stoff fra FRI, så kan de stemme på KrF, men da får man nissen med lasset - Frp og kanskje innskrenka abortrettigheter og gammeldags syn på homofili, og mer undervisning i krl (som jeg tenker er meningsløst og bortkasta bruk av tid. Er det det vi skal leve av i fremtiden?) Synes ikke fri har noe å gjøre i skolen jeg. Noe kan overlates til foreldre. Og når det gjelder abort, bør 12 uker være nok.
Callista Skrevet 17. august 2025 Forfatter #65 Skrevet 17. august 2025 (endret) Bacteria skrev (På 16.8.2025 den 22.47): Nå har jeg sett nesten hele reportasjen i ts og dette støtter jeg ikke i det hele tatt. Om man skal implementere en patriarkalsk tankegang, forby homofili og spre kristendommen world wide er jo dette nettopp de «verdiene» islamistene har. Og som jeg er sterkt imot. Nei og nei. Da kan vi like så godt morfe islam og kristendommen sammen og leve i handmaids tale hele gjengen. Nope. Og det vet jeg litt om, har bakgrunn i et miljø der kvinner skulle holde kjeft. Jeg er det vi kan kalle kulturkristen, og er tilhenger av leve og la leve. La muslimene ha sin religion der de er i flertall, men ikke prøv å gjøre vesten muslimsk. Slutt å plag annerledes tenkende (gjelder både kristne og muslimer). Og la jødene ha Israel i fred. Samme med den vestlige verden. Ha gjerne kristendommen som verdigrunnlag (den ekte kristendommen aka jesus) og vis toleranse for andre troende. Men spark dem ut om de forsøker å ta over. Derfor jeg har sånn sans for judaismen, de er ikke-misjonerende, Og tungetale utafor det hvite hus og å støtte Israel ukritisk for at da kommer jesus er fullstendig galematias, og i tillegg antisemittisme. Punktum. Jeg er enig i dette utsagnet. Å leve og la leve, så lenge man ikke skader andre. En patriarkalsk tankegang er ikke bare urovekkende for kvinner, men også mindre sårbare grupper som du nevner. Pastoren i dette innslaget kommer med diskriminerende utsagn mot homofili. Jeg skjønner ikke hvorfor disse radikale, religiøse miljøene opptrer så hatefullt mot kvinner og homofile. Nestekjærlighet er jo et et av hovedbudskapene til Jesus, ifølge bibelen. Når pastoren også snakker om kvinner som et redskap, «hvor mennesker kommer ut av dem, og det krever ikke noe spesielt talent», i følge ham. At man kan komme med slike nedsettende og kontrollerende utsagn, viser hvor viktig det er at vi kjemper for demokratiet, har et skille mellom stat og religion, og ikke lar ekstreme ytringer få stå uimotsagt. Endret 17. august 2025 av Callista 4
Honey Dew Skrevet 18. august 2025 #66 Skrevet 18. august 2025 Det er vel ikke lenge før Greg Locke får en ministerstilling
Rosa Dartle Skrevet 19. august 2025 #67 Skrevet 19. august 2025 (endret) Socketlicker skrev (På 15.8.2025 den 5.36): Men sekulært fascisme og statsateisme som har drept millioner av mennesker bekymrer deg ikke? Alle partier støtter opp om vår kristne kulturarv og tradisjoner og har dette i sine programmer. Dere som er så imot det kan flytte fra vårt kristne land når som helst, ingen tvinger dere til å bo her. Vi er vel ikke et kristent land. Vi er vel like mye et hedensk land med en norrøn kulturarv som en kristen kulturarv. Få kristendom bort fra politikken. Hilsen oppvokst i pinsebevegelsen. Endret 19. august 2025 av Rosa Dartle 2 3
Callista Skrevet 20. august 2025 Forfatter #68 Skrevet 20. august 2025 Maia70 skrev (På 17.8.2025 den 18.51): Bare det å kalle meg for en cis-kvinne er jo helt på jordet. Jeg er en kvinne, og noen som er født mann, kan aldri bli det jeg er, det er umulig. Man kan ikke skifte kjønn som man skifter klær. Jeg skjønner faktisk godt at man går til kristen fundamentalisme som en reaksjon på dette, selv om det er helt feil vei å gå. Skjønner du godt man går over til kristen fundamentalisme, hvor mannen er overhodet i familien, fordi man føler uenighet om transpersoner og kjønnsinkongruens? 1 2
Bacteria Skrevet 20. august 2025 #69 Skrevet 20. august 2025 Callista skrev (20 minutter siden): Skjønner du godt man går over til kristen fundamentalisme, hvor mannen er overhodet i familien, fordi man føler uenighet om transpersoner og kjønnsinkongruens? Ikke meg du siterer men dette skjønner ikke jeg heller. Snakk om å gå fra den ene ytterligheten til den andre… men det er jo et fenomen, pendelen svinger. Dette med trans og kjønnsinkongruens ser jeg mest på med undring. Jeg tenker at om 100 år vil historikere se på denne perioden og analysere over hvorfor så mange følte at de ikke hørte hjemme i sitt biologiske kjønn. Må være så ærlig at jeg ser på denne «trenden» med noe gru også. Jeg frykter at enkelte sårbare barn gjør drastiske og irreversible inngrep i egen kropp uten å helt forstå konsekvensene. Og at kanskje alt som trengtes var bredere rammer for kjønnsuttrykk og større forståelse for flere måter å være jente ev gutt på. Derfor syns jeg det er bra at trans-«ideologien» blir sett på med litt kritikk (også) 1
Gjest Maia70 Skrevet 20. august 2025 #70 Skrevet 20. august 2025 Callista skrev (1 time siden): Skjønner du godt man går over til kristen fundamentalisme, hvor mannen er overhodet i familien, fordi man føler uenighet om transpersoner og kjønnsinkongruens? Det har nok med mer enn det å gjøre, men ja jeg gjør det. Man rømmer til noe "trygt" når man opplever at fundamentet under en går i oppløsning.
Callista Skrevet 20. august 2025 Forfatter #71 Skrevet 20. august 2025 Bacteria skrev (2 timer siden): Ikke meg du siterer men dette skjønner ikke jeg heller. Snakk om å gå fra den ene ytterligheten til den andre… men det er jo et fenomen, pendelen svinger. Dette med trans og kjønnsinkongruens ser jeg mest på med undring. Jeg tenker at om 100 år vil historikere se på denne perioden og analysere over hvorfor så mange følte at de ikke hørte hjemme i sitt biologiske kjønn. Må være så ærlig at jeg ser på denne «trenden» med noe gru også. Jeg frykter at enkelte sårbare barn gjør drastiske og irreversible inngrep i egen kropp uten å helt forstå konsekvensene. Og at kanskje alt som trengtes var bredere rammer for kjønnsuttrykk og større forståelse for flere måter å være jente ev gutt på. Derfor syns jeg det er bra at trans-«ideologien» blir sett på med litt kritikk (også) Ja, det er dette jeg ikke skjønner. Å gå fra den ene ytterligheten til den andre. Jeg mener også at det er viktig at flere stemmer kommer til ordre angående problemstillinger ved kjønnsbekreftende behandling. All kritikk er ikke hat. Maia70 skrev (2 timer siden): Det har nok med mer enn det å gjøre, men ja jeg gjør det. Man rømmer til noe "trygt" når man opplever at fundamentet under en går i oppløsning. Det er dette jeg har problemer med å forstå, at denne tryggheten finnes i religiøs ekstremisme. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå