Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
BareMay skrev (9 minutter siden):

Det er ikke religion men skolegang og forskning som utvikler samfunnet. Rikdommen kom ikke til Norge da landet ble kristnet, men når Norge fant oljen.

Nja. Norge var et godt fungerende samfunn også før dette. Arbeiderbevegelsen, avholdsbevegelsen mm har også æren her bla. Alt henger sammen.
Det er noe med den protestantiske kristendommen som har fungert, imo. Ser det over hele vesten. 
For eksempel var norske arbeidere veldig populære i Amerika i sin tid. Vi var kjent for å være arbeidsomme, relativt edruelige og ikke oppsatt på å lage bråk. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bacteria skrev (51 minutter siden):

Nja. Norge var et godt fungerende samfunn også før dette. Arbeiderbevegelsen, avholdsbevegelsen mm har også æren her bla. Alt henger sammen.
Det er noe med den protestantiske kristendommen som har fungert, imo. Ser det over hele vesten. 
For eksempel var norske arbeidere veldig populære i Amerika i sin tid. Vi var kjent for å være arbeidsomme, relativt edruelige og ikke oppsatt på å lage bråk. 

Og kvinners posisjon i samfunnet for 100 år siden?

Skrevet

Det er en skummel utvikling og det jeg tror vi har mest å vinne på er å støtte opp om de kristne som ikke er ekstreme. Verstingene er de frie menighetene, der finner man menn som er familiens overhode og begrunner det med sitater fra gt, paranoide mennesker som mener at alt ute for menigheten er farlig. Jeg har fått beskjed av en bror til min svoger at jeg truer hans plass i himmelen fordi jeg ikke er kristen nok og lever ikke etter hans regler (funnet i gt). Jeg har blitt kalt antikrist fordi jeg var imot Trump og jeg ser attpåtil nyheter på NRK. 

Nei, takke meg til kirka hvor prestene går i pridetog og holder pride gudstjeneste, hvor skilte prester får fast jobb, hvor de ansetter homofil organist, hvor de deler ei flaske vi i ny og ne på privaten fordi det er ikke gt som setter reglene deres. Det er Jesus. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, ryktespredninger, avsporing, brudd på underforumets retningslinjer og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet
BareMay skrev (7 timer siden):

Og kvinners posisjon i samfunnet for 100 år siden?

Her jeg kommer fra var det hvertfall ikke slik som beskrives i ts. 
Kommer fra et miljø av småbønder og fiskere, og det var helt vanlig at kona styrte gård og grunn når far var på sjøen (sjømann/fisker). Det var sikkert mye slit, men ikke ideologisk kvinneundertrykking slik som disse sektene predikerer. 

• Nyttig 2
Skrevet
Duff skrev (7 timer siden):

Det er en skummel utvikling og det jeg tror vi har mest å vinne på er å støtte opp om de kristne som ikke er ekstreme. Verstingene er de frie menighetene, der finner man menn som er familiens overhode og begrunner det med sitater fra gt, paranoide mennesker som mener at alt ute for menigheten er farlig. Jeg har fått beskjed av en bror til min svoger at jeg truer hans plass i himmelen fordi jeg ikke er kristen nok og lever ikke etter hans regler (funnet i gt). Jeg har blitt kalt antikrist fordi jeg var imot Trump og jeg ser attpåtil nyheter på NRK. 

Nei, takke meg til kirka hvor prestene går i pridetog og holder pride gudstjeneste, hvor skilte prester får fast jobb, hvor de ansetter homofil organist, hvor de deler ei flaske vi i ny og ne på privaten fordi det er ikke gt som setter reglene deres. Det er Jesus. 

Pride har jo også utviklet seg til en ekstremt sekt på sitt vis..

• Nyttig 1
Skrevet
BareMay skrev (1 minutt siden):

Pride har jo også utviklet seg til en ekstremt sekt på sitt vis..

Jeg har ikke hørt så mange homofile/trans osv snakke om å forby ekteskap mellom mann og kvinne, eller nekte sic-mennesker å jobbe...
Eller de sier åpent at heterofile burde drepes...
Har du?

• Liker 4
Skrevet
Huldra-78 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke hørt så mange homofile/trans osv snakke om å forby ekteskap mellom mann og kvinne, eller nekte sic-mennesker å jobbe...
Eller de sier åpent at heterofile burde drepes...
Har du?

Men de tåler ikke meninger utover hva de aksepterer. De stenger ute osv.  Anbefaler at du ser hele episoden her.

• Liker 1
Skrevet
BareMay skrev (9 minutter siden):

Men de tåler ikke meninger utover hva de aksepterer. De stenger ute osv.  Anbefaler at du ser hele episoden her.

Jeg vil si det er stor forskjell mellom å være uenige om temaer, kanskje ha noen skarpe debatter, og det å åpnelyst ville fjerne menneskerettigheter og å snakke om at "sånne" bør drepes.

Nå virker ikke akkurat Tonje Gjevjon til å ha så runde kanter, pluss at hun vel baserer jobben sin på å lage en del støy rundt seg.

Skrevet

Enig. Jeg synes Ulstein er skummel. Og han blekner jo i forhold til de der folka. 

Skrevet
Huldra-78 skrev (15 minutter siden):

Jeg vil si det er stor forskjell mellom å være uenige om temaer, kanskje ha noen skarpe debatter, og det å åpnelyst ville fjerne menneskerettigheter og å snakke om at "sånne" bør drepes.

Nå virker ikke akkurat Tonje Gjevjon til å ha så runde kanter, pluss at hun vel baserer jobben sin på å lage en del støy rundt seg.

Folk som mener noe annet en majoriteten blir alltid oppfattet som "støyete". Hun snakker om kansellering og bli fratatt levebrød for sine meninger. Hun snakker om sosial kontroll etc. Anbefaler at du ser hele.

• Nyttig 1
Skrevet
BareMay skrev (13 minutter siden):

Folk som mener noe annet en majoriteten blir alltid oppfattet som "støyete". Hun snakker om kansellering og bli fratatt levebrød for sine meninger. Hun snakker om sosial kontroll etc. Anbefaler at du ser hele.

Nå hører vi kun hennes side av saken i denne podkasten.
Jeg googlet henne, det kommer opp litt ymse på nett da.

Så jeg vet ikke hvem som er verst.
Og nei, jeg er ikke så begeistret kansellering personer, men noen ganger kan det faktisk være en "grei" måte å si at man er sterkt uenig.

Det kommer så veldig an på hvorfor og hvordan ting blir gjort.

Skrevet (endret)
Huldra-78 skrev (25 minutter siden):

Nå hører vi kun hennes side av saken i denne podkasten.
Jeg googlet henne, det kommer opp litt ymse på nett da.

Så jeg vet ikke hvem som er verst.
Og nei, jeg er ikke så begeistret kansellering personer, men noen ganger kan det faktisk være en "grei" måte å si at man er sterkt uenig.

Det kommer så veldig an på hvorfor og hvordan ting blir gjort.

Men hva av det hun sier er så ekstremt at det fortjener kansellering osv?

Jeg vil påstå at den ekstreme "fri-bevegelsen" er med på å dytte folk inn i religiøse sekter..

Ekstremisme er polariserende.

Endret av BareMay
Skrevet
BareMay skrev (2 minutter siden):

Men hva av det hun sier er så ekstremt at det fortjener kansellering osv?

Jeg vil påstå at den ekstreme "fri-bevegelsen" er med på å dytte folk inn i religiøse sekter..

Ekstremisme er polariserende.

Som sagt, jeg googlet og leste bare kjapt gjennom noen artikler og innlegg.
Hun virker krass, sier ikke at det nødvendigvis er feil av henne å være veldig direkte, sette ting på spissen.
Men samtidig virker det også som om at hun bruker støyen hun lager, til å skape "kunst". 

Igjen, jeg har ikke, og kommer nok ikke til å bruke så mye tid på akkurat denne saken.

Men ja, jeg er enig med deg i at ekstremisme er polariserende. Det hadde vært så mye bedre om to sider av samme sak, kunne møtes og snakke sammen på en skikkelig måte.
Ikke bare grave seg dypt ned i hver sin skyttergrav.

Skrevet (endret)

Jeg synes flere av de amerikanske evangelistene er hyklere. De legger stor vekt tradisjonelle på familieverdier. Både Trump og Hegseth har vært gift tre ganger, og vært utro mot alle konene sine, men allikevel blir disse politikerene sett på nesten som hellige mennesker som de tilber.

Endret av Callista
Skrivefeil.
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Radikalisering får naturlig nok en oppsving i en verden der alle enkelt kan finne likesinnede på internett. Tidligere fungerte den naturlige korreksjonen langt bedre, siden det var betydelig vanskeligere å havne i ekkokamre uten kritiske stemmer.

Dersom man opplever en sterk emosjonell reaksjon bare ved å høre om et bestemt tema, bør man vurdere om man selv er, eller er i ferd med å bli, radikalisert.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gregarious skrev (46 minutter siden):

Radikalisering får naturlig nok en oppsving i en verden der alle enkelt kan finne likesinnede på internett. Tidligere fungerte den naturlige korreksjonen langt bedre, siden det var betydelig vanskeligere å havne i ekkokamre uten kritiske stemmer.

Dersom man opplever en sterk emosjonell reaksjon bare ved å høre om et bestemt tema, bør man vurdere om man selv er, eller er i ferd med å bli, radikalisert.

Jeg er delvis enig i det du sier. Internett er en kilde til radikalisering, og har blitt en effektiv måte å spre slike budskap. Det er ikke uvanlig at jeg er uenig med familie, venner og medlemmer på KG. Det må man forvente. Det kan føre til nye synspunkter og perspektiver.

Jeg reagerer derimot på anti-demokratiske og kvinnefiendtlige strømninger. Jeg synes det er et sunnhetstegn at man ikke sitter stille og ignorerer de som forfekter slike holdninger i samfunnet, uavhengig om det kommer fra en rasjonell eller emosjonell tankegang.

Endret av Callista
  • Nyttig 3
Skrevet
Callista skrev (9 minutter siden):

Jeg reagerer derimot på anti-demokratiske og kvinnefiendtlige strømninger. Jeg synes det er et sunnhetstegn at man ikke sitter stille og ignorerer de som forfekter slike holdninger i samfunnet, uavhengig om det kommer fra en rasjonell eller emosjonell tankegang.

Jeg tror det er viktig å forstå hvorfor flere drives i en mer konservativ retning. En åpenbar del av utfordringen er manglende vilje eller evne til å korrigere en stadig mer ekstrem venstreside.

Derfor mener jeg at begge sider av det politiske spekteret er like skadelige for samfunnet.

• Nyttig 3
Skrevet
Gregarious skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er viktig å forstå hvorfor flere drives i en mer konservativ retning. En åpenbar del av utfordringen er manglende vilje eller evne til å korrigere en stadig mer ekstrem venstreside.

Derfor mener jeg at begge sider av det politiske spekteret er like skadelige for samfunnet.

Ja, både høyre- og venstreekstremisme er like skadelig for samfunnet. Man kan diskutere om det er en manglende vilje til å korrigere en ekstrem venstreside eller høyreside som er problemet. 

Skrevet (endret)

Så la oss si da at det er et sted mellom 1 og 3 prosent av tenåringene som opplever gender dysphoria, og at rosa kompetanse i allmennskolen tar opp dette som tema. Er dette et så stort samfunnsproblem at vi lengter tilbake til gamle dager og den barneoppdragelsen som var normal da? Hvordan skal KrF klare å skru tiden tilbake? 

Endret av Mindroot
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...