thomH Skrevet 15. august 2025 #21 Skrevet 15. august 2025 Callista skrev (19 timer siden): Jeg vil tilføye at all religiøs fundamentalisme skremmer meg, om det så er hinduisme, islamisme eller kristendom. Islamsk fundamentalisme er mye verre enn andre fundamentalistiske religiøse bevegelser. 3
Gjest Maia70 Skrevet 15. august 2025 #22 Skrevet 15. august 2025 Merlin skrev (9 timer siden): Det kan ikke advares sterkt nok mot disse miljøene. https://www.vl.no/nyheter/torben-sondergaard-til-norge-for-a-starte-bibelskole/9873065 Aldri hørt om han, men reagerer på hvordan han ordlegger seg, "folk er sultne". Det er noe med det som får meg til å tenke at han ser at det er penger i det i Europa også. "Søndergaard er leder for den kristne bevegelsen The Last Reformation, og har besøkt Norge ved en rekke anledninger. Senest i april i år besøkte han til pinsemenigheten Klippen i Sandnes, noe flere var skeptisk til i forkant. Når forteller han at norgesbesøket startet en prosess for han og familien. – Det var virkelig bra. Jeg så at ting har forandret seg i Europa. Folk er sultne som aldri før, forteller Søndergaard."
BareMay Skrevet 15. august 2025 #23 Skrevet 15. august 2025 Huldra-78 skrev (1 time siden): Det er jo vi som må være en motstemme mot dette. Iallefall vi kvinner må nok være våkne, kommer det mange nok konservative til ordet, så kan vi raskt oppleve amerikanske tilstander også her til lands. Men i forhold til valget? Stemmer selvsagt ikke på det kristne fundamentalist-partiet, men venstresiden sørger jo for "motorvei"for Islam.. 2
Gjest Maia70 Skrevet 15. august 2025 #24 Skrevet 15. august 2025 BareMay skrev (14 minutter siden): Men i forhold til valget? Stemmer selvsagt ikke på det kristne fundamentalist-partiet, men venstresiden sørger jo for "motorvei"for Islam.. Rett og slett pest eller kolera.
elisa1819 Skrevet 15. august 2025 #25 Skrevet 15. august 2025 Jeg, som kristen og kvinne og med både kristendom og religion i utdanninga mi, får helt fnatt av de derre nykonservative "nykristne" fra ytre høyre. De mangler kunnskap både om Bibelen, kirkehistorien og det viktigste i den kristne troen. De tar feil og de er kunnskapsløse. Jesus var definitivt ingen fascist, han hang med prostituerte og tollere, og f eks fortellingen om den barmhjertige samaritan er fortellingen om hvordan og hvorfor vi skal hjelpe mennesker vi verken kjenner eller liker. En kristen person skal være et godt menneske, ikke en konservativ fascist. 5
esk Skrevet 15. august 2025 #26 Skrevet 15. august 2025 elisa1819 skrev (18 minutter siden): Jeg, som kristen og kvinne og med både kristendom og religion i utdanninga mi, får helt fnatt av de derre nykonservative "nykristne" fra ytre høyre. De mangler kunnskap både om Bibelen, kirkehistorien og det viktigste i den kristne troen. De tar feil og de er kunnskapsløse. Jesus var definitivt ingen fascist, han hang med prostituerte og tollere, og f eks fortellingen om den barmhjertige samaritan er fortellingen om hvordan og hvorfor vi skal hjelpe mennesker vi verken kjenner eller liker. En kristen person skal være et godt menneske, ikke en konservativ fascist. Enig! Vet om flere ateister som har mer nestekjærlighet og toleranse enn de fleste av disse såkalte kristne. 1 1
Mindroot Skrevet 15. august 2025 #27 Skrevet 15. august 2025 Det var det jeg og trodde var gjengs oppfatning blant kristne, men de siste åra har jeg desverre opplevd at mange godt voksne, - som har vært kristne hele tida, har blitt radikalisert. De er glad for at Bollestad er ute av KrF og setter pris på en tøffere tone 1
BareMay Skrevet 15. august 2025 #28 Skrevet 15. august 2025 Mindroot skrev (38 minutter siden): Det var det jeg og trodde var gjengs oppfatning blant kristne, men de siste åra har jeg desverre opplevd at mange godt voksne, - som har vært kristne hele tida, har blitt radikalisert. De er glad for at Bollestad er ute av KrF og setter pris på en tøffere tone Alt ser ut til å radikaliseres nå for tiden. Både kristenfundalister, islamister, Fri-delen av pride, venstreradikale, høyreradikale etc. Alt snakket om hvite vs svarte mennesker. Hørte aldri sånt før. Ikke jeg iallefall. Så mye hat. Trudde aldri at jødehat skulle bli så utbredt i min levetid.. 1 4
Mindroot Skrevet 15. august 2025 #29 Skrevet 15. august 2025 Ja tror nok mange på venstresiden er blinde for jødehatet, som er mer på individnivå, når vi på venstresiden er mot Zionisme og det Netanyahu holder på med. Jøder blir jo kastet under bussen av høyreradikale hele tiden.
Gjest Maia70 Skrevet 15. august 2025 #30 Skrevet 15. august 2025 Mindroot skrev (2 timer siden): Det var det jeg og trodde var gjengs oppfatning blant kristne, men de siste åra har jeg desverre opplevd at mange godt voksne, - som har vært kristne hele tida, har blitt radikalisert. De er glad for at Bollestad er ute av KrF og setter pris på en tøffere tone Trist. Har du noe inntrykk av hvorfor de har endret retning? Jeg lurer på om ting som undervisning om kjønnsteorier i barnehager har noe å gjøre med det, samt utviklingen av genteknologi, der de vil velge ut hvem som skal få leve og ikke basert på de og de genene.
VetAlt Skrevet 15. august 2025 #31 Skrevet 15. august 2025 Jada....mannen er over kvinnen. ..............
Mindroot Skrevet 15. august 2025 #32 Skrevet 15. august 2025 Maia70 skrev (1 time siden): Trist. Har du noe inntrykk av hvorfor de har endret retning? Jeg lurer på om ting som undervisning om kjønnsteorier i barnehager har noe å gjøre med det, samt utviklingen av genteknologi, der de vil velge ut hvem som skal få leve og ikke basert på de og de genene. Ja,.det virker som de har gått all-in på den slags materiale og fått det for seg at staten og overmakta skal bestemme over enkeltmennesker i saker som bør være opp til de selv å avgjøre
Mindroot Skrevet 15. august 2025 #33 Skrevet 15. august 2025 Men nå vil jeg korrigere her. Jeg har selv hatt barn i barnehage og at det er noe som helst agenda fra woke-venstre er bare bullshit. Kjønnsteori i barnehagen? Hva i alle dager er du prater om? 2
Callista Skrevet 16. august 2025 Forfatter #34 Skrevet 16. august 2025 (endret) BareMay skrev (22 timer siden): Alt ser ut til å radikaliseres nå for tiden. Både kristenfundalister, islamister, Fri-delen av pride, venstreradikale, høyreradikale etc. Alt snakket om hvite vs svarte mennesker. Hørte aldri sånt før. Ikke jeg iallefall. Så mye hat. Trudde aldri at jødehat skulle bli så utbredt i min levetid.. Ja, det har begynt å bli ekstremt i enkelte miljøer. KrF seiler visst i medvind om dagen. KrFU leder Bjuland har blant annet sagt at tradwife-trenden er positiv og at kristne verdier er bedre enn andre. Konservative verdier, tydeligvis. Endret 16. august 2025 av Callista 2 1
Callista Skrevet 16. august 2025 Forfatter #35 Skrevet 16. august 2025 (endret) VetAlt skrev (20 timer siden): Jada....mannen er over kvinnen. .............. Nei, det er ikke det jeg sier, at menn generelt føler de er overlegne kvinnen. Hvis du ser reportasjen på første side, og leser om evangelisk kristendom, så ser du at i disse miljøene er det det en patriarkalsk forståelse av kjønn der mannen blir sett på som den overlegne, og det er mannen som skal herske og bestemme over kvinnen. Dette gjelder som sagt ikke bare i kristne fundamentalistiske grupper, men også i andre religioner med et konservativt verdisyn. Endret 16. august 2025 av Callista 2 1
VetAlt Skrevet 16. august 2025 #36 Skrevet 16. august 2025 Callista skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke det vi sier. Hvis du ser reportasjen, og leser om evangelisk kristendom, så ser du at i disse miljøene er det det en patriarkalsk forståelse av kjønn der mannen blir sett på som den overlegne, og det er mannen som skal herske og bestemme over kvinnen. Dette gjelder som sagt ikke bare i kristne fundamentalistiske grupper, men også i andre religioner med et konservativt verdisyn. Er dette noe du er enig i?
Callista Skrevet 16. august 2025 Forfatter #37 Skrevet 16. august 2025 VetAlt skrev (19 minutter siden): Er dette noe du er enig i? Selvfølgelig ikke. Det var derfor jeg startet denne diskusjonen, fordi disse politiske strømningene uroer meg. 3
Bacteria Skrevet 16. august 2025 #38 Skrevet 16. august 2025 Callista skrev (6 timer siden): Ja, det har begynt å bli ekstremt i enkelte miljøer. KrF seiler visst i medvind om dagen. KrFU leder Bjuland har blant annet sagt at tradwife-trenden er positiv og at kristne verdier er bedre enn andre. Konservative verdier, tydeligvis. At kristne verdier er bedre enn andre verdier i form av religion er jo åpenbart. Se bare på levekår i den kristne delen av verden kontra den muslimske for eksempel. Så spørs det hva man regner som kristne verdier da. Jeg regner f ex monogamt eksteskap/partnerskap som en kristen verdi i motsetning til polygami. At mannen er overordnet kvinnen ser ikke jeg på som en kristen verdi.
Bacteria Skrevet 16. august 2025 #39 Skrevet 16. august 2025 Callista skrev (6 timer siden): Ja, det har begynt å bli ekstremt i enkelte miljøer. KrF seiler visst i medvind om dagen. KrFU leder Bjuland har blant annet sagt at tradwife-trenden er positiv og at kristne verdier er bedre enn andre. Konservative verdier, tydeligvis. Nå har jeg sett nesten hele reportasjen i ts og dette støtter jeg ikke i det hele tatt. Om man skal implementere en patriarkalsk tankegang, forby homofili og spre kristendommen world wide er jo dette nettopp de «verdiene» islamistene har. Og som jeg er sterkt imot. Nei og nei. Da kan vi like så godt morfe islam og kristendommen sammen og leve i handmaids tale hele gjengen. Nope. Og det vet jeg litt om, har bakgrunn i et miljø der kvinner skulle holde kjeft. Jeg er det vi kan kalle kulturkristen, og er tilhenger av leve og la leve. La muslimene ha sin religion der de er i flertall, men ikke prøv å gjøre vesten muslimsk. Slutt å plag annerledes tenkende (gjelder både kristne og muslimer). Og la jødene ha Israel i fred. Samme med den vestlige verden. Ha gjerne kristendommen som verdigrunnlag (den ekte kristendommen aka jesus) og vis toleranse for andre troende. Men spark dem ut om de forsøker å ta over. Derfor jeg har sånn sans for judaismen, de er ikke-misjonerende, Og tungetale utafor det hvite hus og å støtte Israel ukritisk for at da kommer jesus er fullstendig galematias, og i tillegg antisemittisme. Punktum. 2
BareMay Skrevet 16. august 2025 #40 Skrevet 16. august 2025 Bacteria skrev (1 time siden): At kristne verdier er bedre enn andre verdier i form av religion er jo åpenbart. Se bare på levekår i den kristne delen av verden kontra den muslimske for eksempel. Så spørs det hva man regner som kristne verdier da. Jeg regner f ex monogamt eksteskap/partnerskap som en kristen verdi i motsetning til polygami. At mannen er overordnet kvinnen ser ikke jeg på som en kristen verdi. Det er ikke religion men skolegang og forskning som utvikler samfunnet. Rikdommen kom ikke til Norge da landet ble kristnet, men når Norge fant oljen. 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå