Gå til innhold

Har du noen sykdommer?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på om du har noen sykdommer? Vil gjerne høre andres erfaringer i forhold til det å leve med en kronisk sykdom. Selv har jeg mange matallergier. Det er slitsomt å hele tide skulle passe på hva jeg spiser. JBlir skikkelig dårlig hvis jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Jeg har også tidvis forstoppelse/diare på grunn av problemer med tarmen. Dette setter sine begrensninger i det sosiale livet mitt. Jeg kan for eksempel ikke spise hva jeg vil på restauarant, og jeg vet at vennene mine synes det er vanskelig å lage mat til meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har leddgikt og er hjertesyk.

Går veldig greit i hverdagen egentlig, må bare huske på medisiner, passe på for infeksjoner osv.

Leddgikten har roet seg veldig de siste årene

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har leddgikt og er hjertesyk.

Går veldig greit i hverdagen egentlig, må bare huske på medisiner, passe på for infeksjoner osv.

Leddgikten har roet seg veldig de siste årene

hvordan hjertesyk er du da?

Gjest gjest1
Skrevet
hvordan hjertesyk er du da?

Har operert klaff og aorta, skal gjøre det samme igjen, for bypassen som ble gjort sist er ikke bra, og klaffen er en donorklaff, og de stivner, så ksal bytte til en mekanisk en

Gjest Bellatrix
Skrevet

Er kronisk syk, ja. Men det går greit så lenge jeg tar det med ro, tar medisiner og unngår den maten jeg ikke tåler.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har MS. Går litt opp og ned. Jeg er avhengig av diverse hjelpemidler som håndkontrollert bil, stempel med signaturen min mm, men jeg er egentlig ekstremt heldig fordi jeg sannsynligvis har en snill form for MS slik at jeg sannsynligvis ikke kommer til å ende opp i rullestol.

Gjest Gjest
Skrevet
Har operert klaff og aorta, skal gjøre det samme igjen, for bypassen som ble gjort sist er ikke bra, og klaffen er en donorklaff, og de stivner, så ksal bytte til en mekanisk en

uff. :tristbla: jeg har en venninne som har hjerteproblemer også. i ung alder.

men du kan vel leve lenge og med et normalt liv med dette? beklager at jeg spør så mye. :klem:

Skrevet

Jeg har kronisk senebetennelse. Hatt det siden jeg var 14. Til daglig merker jeg det bare litt i håndleddene, og den ene skulderen hvis jeg anstrenger meg - går veldig opp og ned. Men det har skjedd at jeg har blitt sengeliggende i en uke eller to fordi jeg ikke kan røre på meg. Ikke så morsomt å trenge hjelp til å dusje. Heldigvis skjer det ikke mer enn hvert andre eller tredje år - ihvertfall hittil.

Har blitt veldig vant til å passe på, men når alle som får høre at jeg har bestemt meg for sykepleien nevner at det er en dårlig idè med senebetennelse, blir jeg veldig frustrert.

Skrevet

Jeg har en alvorlig og sjelden autoimmun sykdom som jeg har hatt siden jeg var 8, men har vært i full remisjon (dvs symptomfri og uten medisiner) de siste 9 årene (jeg er nå 27). Ble operert da jeg var 12 og brukte mange ganger normal dose medisiner i flere år. Hverdagen var i aller høyeste grad svært preget av sykdommen. Jeg var ikke i stand til å ha et normalt aktivt liv, og var mye inn og ut av sykehus. Er veldig glad for at jeg har det bra nå. Sykdommen kan komme tilbake når som helst, men det er ikke noe jeg tenker på lenger.

Gjest gjest1
Skrevet
uff. :tristbla: jeg har en venninne som har hjerteproblemer også. i ung alder.

men du kan vel leve lenge og med et normalt liv med dette? beklager at jeg spør så mye.  :klem:

Hehe, om jeg kan leve lenge med det får jo tiden vise, har hatt en hjertestans allerede, så kan jo bli spennende de to neste gangene på bordet ;)

Lever tilnærmet normalt. Blir fortere sliten enn andre og medisinene irriterer meg noe voldsomt, men har sluttet på de som ga de verste bivirkningene. Den ene gjorde at blodet fra hender og føtter forsvant, så jeg ble kald og hvit, da virker hendene optimalt ;) , og en annen gjorde at jeg mistet masse hår.

Barn må også planlegges, for jeg kan ikke bli gravid på de medisinene jeg går på

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har scoliose, dvs skjevhet i ryggraden. Nå merker jeg det ikke annet enn at ryggen blir stiv og sliten iblant, men det var ikke like kult å være tenåring med svært plastikk-korsett. Og regulering og briller... Da var jeg snasen da! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Har øsofagitt. Tar tabletter hver dag før jeg spiser, men synst ikke alltid de funker like bra, så vurderer operasjon. Ellers har jeg kroniske smerter i hofte og knee, men usikker hva hoften er for noe. Hatt det siden jeg var 13 år, er nå 18 år. Har vert operert i kneet mitt, men har fortsatt smerter som jeg venter å ha så å si for alltid.

Bruker mye sterke smertestillende, akkurat nå tramadol, som jeg blir fryktelig dårlig av!

Gjest Aloha
Skrevet

Jeg har flere kroniske sykdommer, ingen av dem er alvorlige, men de er ekstremt plagsomme. Tar veldig mye medisiner daglig, for å holde det i sjakk. Lever derfor et normalt liv, men blir dårlig i perioder.

Skrevet (endret)

ja, det har jeg...

Endret av Karro
Gjest Shadowlyn
Skrevet

Jeg har sosial angst.. og hvor bra det går i hverdagen kommer helt ann på situasjonene jeg er i.

Akkurat nå har jeg ikke forlatt leiligheten på mange dager og jo lengre jeg venter, jo vanskeligere blir det å gå ut igjen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse. Bruker endel medisiner, og jeg må passe på å få nok søvn og holde en stabil døgnrytme for ikke å utløse en sykdomsepisode. Det har tatt lang tid å finne en optimal medisinering, men nå ser det ut til at ting har stabilisert seg og jeg kan endelig leve et normalt liv.

Ellers har jeg kronisk senebetennelse i ene armen. Litt kjipt pga at jeg spiller fiolin og det kan bli smertefullt og hemmende i perioder. Årsaken til at senebetennelsen har blitt kronisk er pga uhensiktsmessing øving og at jeg ikke har vært flink til å lytte til kroppens signaler og gi armen nok hvile.

Gjest Gjest
Skrevet

Sosial angst, angstanfall og periodevis depresjoner…

Bedre nå enn jeg var tidligere, og håper jeg en dag blir “frisk” nok til å fungere tilnærmet normalt, eller i det minste bli psykisk frisk nok til at jeg kommer meg til lege og får undersøkt fysiske plager uten å havne til sengs i en uke og skjelve.

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg hadde Ulcerøs kolitt i mange år, det var forferdelig slitsomt. Det måtte alltid være et toalett i nærheten, og jeg var mye sliten og trøtt. Tror det er umulig å forestille seg hvordan det er for de som ikke har opplevd det selv.

I tillegg har jeg en kronisk leversykdom, og en mangel i blodet som gjør meg disponert for blodpropp.

Gjest King James
Skrevet

Dysleksi er vel en sykdom...Så det er det eneste jeg har

ellers så er jeg helt frisk....

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har kronisk senebetennelse. Hatt det siden jeg var 14. Til daglig merker jeg det bare litt i håndleddene, og den ene skulderen hvis jeg anstrenger meg - går veldig opp og ned.

Hadde senebetennelse i overarm og håndledd, på vei til å bli kronisk. Fikk tips om akupunktur, og smertene forsvant etter 6 intensive behandlinger... Etter det har jeg gått en gang i halvåret ca. Ikke det at min senebetennelse kan sammenliknes med din, men det er no et tips du kan prøve (hvis du ikke allerede har prøvd det da!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...