Gå til innhold

Har 1000 kr til mat de neste 18 dagene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da blir det nok mye tørrvarer, hermetikk og rotgrønnsaker. 

Mel, havregyn, ris,  linser, kikerter, bønner, potet, kålrabi (kan kuttes i små biter og steikes med krydder), gulrøtter.

Og egg, om du spiser det. Jeg kjøper 18-pakning til 50 kr.har man 2 egg per dag, blir det 100 kr for 18 dager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo lurt å opparbeide seg et basisvare utvalg da. Kjøpe to når det er på tilbud og sånn. For da blir det aldri krise om det blir en mnd med lite penger. 

Anonymkode: 9d6c3...3fc

Man må jo faktisk ha penger først . Plass også. 
så nyhetsbrev med « gjerrigknarken « i går, hvor han gikk gjennom ukas tilbudsavisen og surpompen var faktisk litt positiv. Trakk fram masse tilbud på typisk basisvarer på kronesmarked på meny og bunnpris som han mente folk burde benytte seg av og fylle spisskammeret med. Ts kan jo starte der med noe basisvarer som hen vil trenge de neste 18 dagene, og ellers er det lurt og ha et lite lager av tilbudsvarer av alt fra basisvarer, tannpasta, dusjsåpe osv så man aldri går tom og må kjøpe før full pris.

man må uansett ha pengene først og også plass. Ts kan være student eller bo trangt, mange studenter nå som skal lage budsjett og innkjøp for første gang. Da blir kanskje fyll opp spisslageret i ditt møblerte hjem aktuelt, men og planlegge innkjøp og passe på og kjøpe inn på tilbud er alltid lurt. 

Anonymkode: 13d24...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 20.37):

Hei!
Har ganske mye mindre penger denne måneden enn jeg vanligvis har så er på utkikk etter ideer til billige middag og frokoster. Vil helst ikke bruke mer enn 1000 kr for all mat de kommende 17 dagene. Jeg spiser ikke kjøtt - og har ikke frys (så kan ikke lage mye og fryse ned feks. Men har kjøleskap da, heh) 

Anonymkode: 62385...7ac

Antar du bor da alene.

Et stort brett egg. Sånn firkantet. Fu trenger proteiner  og det er vel 30 egg på et slikt brett. 

Tørrvaree som havregryn, pasta ol. Da har du alltid en grunnbase. 

Hjelper  ikke med billig om det ikke holder litt. Så kjøp hjertesalat eller kinakål. Begge holder seg bra lenge. Jeg knekker av blader før jeg kutter de opp. 

Kjøp karbonade deig fremfor kjøttdeig, evnt kylling kjøttdeig. Del dette opp i 100gram eller 150 gram poser, og legg i fryseren.da slipper du å kaste mat

Anonymkode: e30a4...752

• Liker 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (15 minutter siden):

Da blir det nok mye tørrvarer, hermetikk og rotgrønnsaker. 

Mel, havregyn, ris,  linser, kikerter, bønner, potet, kålrabi (kan kuttes i små biter og steikes med krydder), gulrøtter.

Og egg, om du spiser det. Jeg kjøper 18-pakning til 50 kr.har man 2 egg per dag, blir det 100 kr for 18 dager.

Hvor?

Anonymkode: de76b...e97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man må jo faktisk ha penger først . Plass også. 
så nyhetsbrev med « gjerrigknarken « i går, hvor han gikk gjennom ukas tilbudsavisen og surpompen var faktisk litt positiv. Trakk fram masse tilbud på typisk basisvarer på kronesmarked på meny og bunnpris som han mente folk burde benytte seg av og fylle spisskammeret med. Ts kan jo starte der med noe basisvarer som hen vil trenge de neste 18 dagene, og ellers er det lurt og ha et lite lager av tilbudsvarer av alt fra basisvarer, tannpasta, dusjsåpe osv så man aldri går tom og må kjøpe før full pris.

man må uansett ha pengene først og også plass. Ts kan være student eller bo trangt, mange studenter nå som skal lage budsjett og innkjøp for første gang. Da blir kanskje fyll opp spisslageret i ditt møblerte hjem aktuelt, men og planlegge innkjøp og passe på og kjøpe inn på tilbud er alltid lurt. 

Det tar tid å opparbeide seg et slikt lager ja,men er så verdt det når det er på plass 😀 Da slipper man å være redd for å sulte. Om ikke annet så kan man ikke seg grøt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trodde det var normalen at folk hadde et tørrvareskap/matberedskap? Hva gjør du i kriser? Krig? Flom? Strømmen går? Ikke vær så naiv og tro at det ikke skjer. Det blir det samme som med de som ikke tegner forsikring, så brenner huset deres ned🙃

Kjøper man store kvanta på tilbud, så kan man gå flere måneder uten å må handle inn basisvarer. Sjokkert over hvor mange som ikke har greie på handling, tilbud og økonomi. Ser ikke det bare her, men også på Dagsrevyen. Jeg for eksempel handler mye på Holdbart, Bondens Utsalg, innvandrerbutikker, og Meny når det er kronemarked.

Jeg bruker ikke mer enn 2500 kr på mat og husholdning i mnd. Spiser mye fisk, grønnsaker, korn, nøtter, bær, bønner, frukt, havregrøt, kylling etc. For tre uker siden handlet jeg Gilde Wienerpølse (520 g) til 20 kr for pakken på Bondens Utvalg. God dato.

Anonymkode: 9dfc5...c8e

Jeg synes du blander litt, men når det gjelder prepping i forhold til krig/ krise krever det plass. Så får du tenke folk som ikke bor i stort hus med matkjeller er naive. Det første du gjorde når du flyttet hjemmefra var og hamstre store kvanta i tilfeklle krise? Brukte de 2 første voksenlønningene dine på mel og gryn? 
Store kvanta krever plass. Plass koster. Hvis du skal leie/ kjøpe for og plass til store kvanta på tilbud gjør deg selv en bjørnetjeneste, men hvis du har masse skapplass eller matskap så.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det tar tid å opparbeide seg et slikt lager ja,men er så verdt det når det er på plass 😀 Da slipper man å være redd for å sulte. Om ikke annet så kan man ikke seg grøt. 

Bor i en leilighet i Oslo, så har ikke plass til et så stort lager og stor fryser. Er ikke redd for og sulte. Fra jeg flyttet hjemmefra for 30 år siden har jeg aldri vært i en sånn situasjon. Det er ikke ts heller.

Skrevet (endret)

Morsomme de som tror basisvarer er gratis 😆

Endret av BobbySocks
  • Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (22 minutter siden):

Morsomme de som tror basisvarer er gratis 😆

Hvem?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem?

Vi har jo sagt at det er noe som er lurt  opparbeider seg over tid . Du skal se du oppdager nytten en dag! 

Skrevet

Det er kroners marked nå, sjekk om du får noen basis varer billig der

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor?

Kiwi

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spiser ikke karbohydrater så her utgår det meste. Drikker ikke kaffe heller (og det er vel uansett ikke noe å bli mett på 😅)

Om du ikke bruker karbohydrater så vil du slite litt mer ved oppbygging av nødlager

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men jeg har jo ikke sånt i huset, det kommer mest sannsynlig til å gå ut på dato lenge før det blir spist.

Tørrvarer kan spises lenge etter best før dato

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 6.20):

Trodde det var normalen at folk hadde et tørrvareskap/matberedskap? Hva gjør du i kriser? Krig? Flom? Strømmen går? Ikke vær så naiv og tro at det ikke skjer. Det blir det samme som med de som ikke tegner forsikring, så brenner huset deres ned🙃

Kjøper man store kvanta på tilbud, så kan man gå flere måneder uten å må handle inn basisvarer. Sjokkert over hvor mange som ikke har greie på handling, tilbud og økonomi. Ser ikke det bare her, men også på Dagsrevyen. Jeg for eksempel handler mye på Holdbart, Bondens Utsalg, innvandrerbutikker, og Meny når det er kronemarked.

Jeg bruker ikke mer enn 2500 kr på mat og husholdning i mnd. Spiser mye fisk, grønnsaker, korn, nøtter, bær, bønner, frukt, havregrøt, kylling etc. For tre uker siden handlet jeg Gilde Wienerpølse (520 g) til 20 kr for pakken på Bondens Utvalg. God dato.

Anonymkode: 9dfc5...c8e

Å ha et basislager og beredskapslager er selvfølgelig svært fornuftig, tror ingen motstrider det. Det du ikke virker å forstå, er at det koster en del å skulle bygge opp dette lageret. Har man slunken økonomi, så vil det rett og slett ikke være så lett. Jeg har nettopp kommet hjem fra flere måneder borte, og tror jeg allerede er oppe i 1 000+ kr for å kjøpe opp type ferske basisvarer som ikke tåler å stå i kjøleskapet mens man er bortreist over lang tid. Nå tenkte jeg ikke spesielt budsjett da jeg handlet inn, men poenget er at dersom man må starte på ca null, så koster det ha anskaffe basisvarer. 

Du nevner også Holdbart, Bondens marked, innvandrerbutikker, osv. Dette er ikke tilgjengelig over hele landet. Her jeg bor har man innvandrerbutikker, men det er på ingen måte økonomisk fornuftig å handle på disse her sammenlignet med f.eks Oslo hvor disse bugner med rimeligere frukt og grønt. Her får man stort sett bare "eksotiske" tørrvarer til en høy pris.  

Å overleve på 1000 kr i 18 dager for ts, tror jeg er overkommelig, med billig brød/knekkebrød og pålegg, gryter med kikerter, bønner, ris, osv. Men noe luksus er det ikke rom for. 

Anonymkode: d9635...c62

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...