Daisy-love Skrevet 11. august 2025 #61 Skrevet 11. august 2025 I Grosny skrev (12 minutter siden): Typisk toogoodtgo hotelfrokost koster 49 noen steder.Dagsbudsjettet er 33, så det tipper litt over, men det kan være ok å unne seg noe ekstra av og til, og en porsjon holder omtrent til 2 måltider. Det er «bare» 18 dager her for TS, men en annen som sier at en klarer seg for 1000kr måneden til vanlig. Sånt sett så har TS råd til TGTG, men det varierer jo enormt hva en får, og det er ekstra kjipt å ta sjansen om en har lite penger. TS har heller ikke fryser til å fryse ned si 2 brød, og 3 skoleboller, og å ikke spise kjøtt begrenser det litt det også. Skal ikke bare være negativ for det TGTG kan være vel verdt pengene, en bare vet det ikke før en har betalt og fått posen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2025 #62 Skrevet 11. august 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vedkommende som ble sitert skrev hun aldri brukte mer enn 1000 pr.måned. Det inkluderer jo da disse basisvarene, ellers hadde det ikke vært 1000 kroner hun skrøt av. Ingen kan lage god variert mat fra bunnen av og kun bruke 1000 kr pr.måned. Hadde jeg hatt stappa fryser, kjøleskap og skap generelt så hadde jeg også klart meg med 1000. Eller mindre. Sånt blir for dumt Anonymkode: 24f23...877 Det er jo lurt å opparbeide seg et basisvare utvalg da. Kjøpe to når det er på tilbud og sånn. For da blir det aldri krise om det blir en mnd med lite penger. Anonymkode: 9d6c3...3fc
I Grosny Skrevet 11. august 2025 #63 Skrevet 11. august 2025 (endret) Daisy-love skrev (3 timer siden): Det er «bare» 18 dager her for TS, men en annen som sier at en klarer seg for 1000kr måneden til vanlig. Sånt sett så har TS råd til TGTG, men det varierer jo enormt hva en får, og det er ekstra kjipt å ta sjansen om en har lite penger. TS har heller ikke fryser til å fryse ned si 2 brød, og 3 skoleboller, og å ikke spise kjøtt begrenser det litt det også. Skal ikke bare være negativ for det TGTG kan være vel verdt pengene, en bare vet det ikke før en har betalt og fått posen. Jeg har opplevd hotelfrokostene som relativt trygge og forutsigbare. Det er jo hotellfrokost. Endret 11. august 2025 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 11. august 2025 #64 Skrevet 11. august 2025 TS her: Wow! Tusen takk for så utrolig mange svar! Skal teste ut mange av disse tingene fremover. ang. basisvarer: Jeg har mel, sukker, krydder, to pakker pasta. Anonymkode: 62385...7ac 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2025 #65 Skrevet 11. august 2025 Nudler,krydder og vann, alt du trenger for å overleve. Ketchup og salt henter du på burgerking eller McDonald Anonymkode: 450a0...3ba 1 1
Daisy-love Skrevet 12. august 2025 #66 Skrevet 12. august 2025 I Grosny skrev (4 timer siden): Jeg har opplevd hotelfrokostene som relativt trygge og forutsigbare. Det er jo hotellfrokost. Så bra 😊 Det er så mange dietthensyn å ta her at jeg ikke har prøvd det, men greit å vite 😊
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #67 Skrevet 12. august 2025 Kirkekaffe og arrangement med gratis mat for å spe på slunken mage. Bor du i by er det mange av dem. Og godteri får du i politikernes stand. To good to go. Del opp en pakke kjøttdeig til fire rismiddager og spe på med grønnsaker og krydder du har liggende. Plukk bær Anonymkode: db96c...50a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #68 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Folk har jo basisvarer i hus. Man er ikke helt tom for alt i et møblert hjem. Anonymkode: 9d6c3...3fc Og basisvarene tar på ett magisk vis aldri slutt da eller....? Anonymkode: 662b8...3d9 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #69 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Folk har jo basisvarer i hus. Man er ikke helt tom for alt i et møblert hjem. Anonymkode: 9d6c3...3fc Hva i alle dager er "basisvarer"? Tror ikke jeg spiser eneste matvare som kan lagres mer enn et par dager. Eller, jeg har vel en boks salt og en flaske olivenolje, men det blir en kjedelig middag. Anonymkode: de76b...e97 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #70 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vedkommende som ble sitert skrev hun aldri brukte mer enn 1000 pr.måned. Det inkluderer jo da disse basisvarene, ellers hadde det ikke vært 1000 kroner hun skrøt av. Ingen kan lage god variert mat fra bunnen av og kun bruke 1000 kr pr.måned. Hadde jeg hatt stappa fryser, kjøleskap og skap generelt så hadde jeg også klart meg med 1000. Eller mindre. Sånt blir for dumt Anonymkode: 24f23...877 Trodde det var normalen at folk hadde et tørrvareskap/matberedskap? Hva gjør du i kriser? Krig? Flom? Strømmen går? Ikke vær så naiv og tro at det ikke skjer. Det blir det samme som med de som ikke tegner forsikring, så brenner huset deres ned🙃 Kjøper man store kvanta på tilbud, så kan man gå flere måneder uten å må handle inn basisvarer. Sjokkert over hvor mange som ikke har greie på handling, tilbud og økonomi. Ser ikke det bare her, men også på Dagsrevyen. Jeg for eksempel handler mye på Holdbart, Bondens Utsalg, innvandrerbutikker, og Meny når det er kronemarked. Jeg bruker ikke mer enn 2500 kr på mat og husholdning i mnd. Spiser mye fisk, grønnsaker, korn, nøtter, bær, bønner, frukt, havregrøt, kylling etc. For tre uker siden handlet jeg Gilde Wienerpølse (520 g) til 20 kr for pakken på Bondens Utvalg. God dato. Anonymkode: 9dfc5...c8e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #71 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde det var normalen at folk hadde et tørrvareskap/matberedskap? Hva gjør du i kriser? Krig? Flom? Strømmen går? Ikke vær så naiv og tro at det ikke skjer. Det blir det samme som med de som ikke tegner forsikring, så brenner huset deres ned🙃 Kjøper man store kvanta på tilbud, så kan man gå flere måneder uten å må handle inn basisvarer. Sjokkert over hvor mange som ikke har greie på handling, tilbud og økonomi. Ser ikke det bare her, men også på Dagsrevyen. Jeg for eksempel handler mye på Holdbart, Bondens Utsalg, innvandrerbutikker, og Meny når det er kronemarked. Jeg bruker ikke mer enn 2500 kr på mat og husholdning i mnd. Spiser mye fisk, grønnsaker, korn, nøtter, bær, bønner, frukt, havregrøt, kylling etc. For tre uker siden handlet jeg Gilde Wienerpølse (520 g) til 20 kr for pakken på Bondens Utvalg. God dato. Anonymkode: 9dfc5...c8e I tilfelle krise så er det vel forventet at man skal klare seg en uke uten hjelp. Jeg klarer fint å leve en uke på vann og elektrolytter, og vann har jeg. Anonymkode: de76b...e97 1 1
Daisy-love Skrevet 12. august 2025 #72 Skrevet 12. august 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trodde det var normalen at folk hadde et tørrvareskap/matberedskap? Hva gjør du i kriser? Krig? Flom? Strømmen går? Ikke vær så naiv og tro at det ikke skjer. Det blir det samme som med de som ikke tegner forsikring, så brenner huset deres ned🙃 Kjøper man store kvanta på tilbud, så kan man gå flere måneder uten å må handle inn basisvarer. Sjokkert over hvor mange som ikke har greie på handling, tilbud og økonomi. Ser ikke det bare her, men også på Dagsrevyen. Jeg for eksempel handler mye på Holdbart, Bondens Utsalg, innvandrerbutikker, og Meny når det er kronemarked. Jeg bruker ikke mer enn 2500 kr på mat og husholdning i mnd. Spiser mye fisk, grønnsaker, korn, nøtter, bær, bønner, frukt, havregrøt, kylling etc. For tre uker siden handlet jeg Gilde Wienerpølse (520 g) til 20 kr for pakken på Bondens Utvalg. God dato. Anonymkode: 9dfc5...c8e At en virkelig bør ha et lager er jeg skjønt enig med deg i, men jeg vet om en god del som enten mer permanent eller i hvert fall i en periode av livet ikke har hatt økonomi til å få seg et sånt lager. Jeg havnet på krykker som student og klarte meg med mat, én enkelt handlehjelp for frukt, og det jeg fikk i sekken selv over flere måneder. Jeg har alltid prioritert det, og har hatt lager i stua under en stol når plassen har vært liten. En venninne mente hun ikke kunne få lager fordi hun bodde for smått, men da dobbelt så stort som meg. Er så mange grunner her. Noen mer fornuftige og forståelige enn andre. At ikke alle kan lagre store mengder med mel og ris forstår jeg i midlertidig. Her har ikke TS fryser heller, som gjør det vanskeligere, men har noe tørrvarer da. Vi er i ulike livsfaser og med ulikt utgangspunkt. Noen lever med så lite i hus at det skal ingenting til før de trenger hjelp av sosialen eller en matkasse for å klare seg. Når en aldri kommer ovenpå så er det ikke så lett. Dette er jo litt på siden av TS sitt innlegg, men følte for å kommentere på det. Endret 12. august 2025 av Daisy-love Leif. 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. august 2025 #73 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva i alle dager er "basisvarer"? Tror ikke jeg spiser eneste matvare som kan lagres mer enn et par dager. Eller, jeg har vel en boks salt og en flaske olivenolje, men det blir en kjedelig middag. Anonymkode: de76b...e97 Ris, pasta, nudler, krydder, tørrvarer, kaffe osv 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #74 Skrevet 12. august 2025 Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden): Ris, pasta, nudler, krydder, tørrvarer, kaffe osv Spiser ikke karbohydrater så her utgår det meste. Drikker ikke kaffe heller (og det er vel uansett ikke noe å bli mett på 😅) Anonymkode: de76b...e97
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #75 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva i alle dager er "basisvarer"? Tror ikke jeg spiser eneste matvare som kan lagres mer enn et par dager. Eller, jeg har vel en boks salt og en flaske olivenolje, men det blir en kjedelig middag. Anonymkode: de76b...e97 Det syns jeg er merkelig da. Det blir jo dyrere når hver liten ting kjøpes nytt hver gang! Olje,eddik,soyasaus,krydder,mel,pasta,ris,egg osv.. Da får man til rimelige middager. Havregryn,frø ,melk og honning: da har man kjøleskapgrøt i mange uker. Anonymkode: 9d6c3...3fc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #76 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiser ikke karbohydrater så her utgår det meste. Drikker ikke kaffe heller (og det er vel uansett ikke noe å bli mett på 😅) Anonymkode: de76b...e97 Kommer en krise så må en glemme spesialdiett er som ikke er allergibaserte. Anonymkode: 9d6c3...3fc 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #77 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): TS her: Wow! Tusen takk for så utrolig mange svar! Skal teste ut mange av disse tingene fremover. ang. basisvarer: Jeg har mel, sukker, krydder, to pakker pasta. Anonymkode: 62385...7ac Melk, egg, olje, knust tomat på boks, løk, hvitløk, paprika, potet, (2 kilo) og løk (1 kilo), erter og bacon, brokkoli og gulrot (billige grønnsaker nå), en pakke pølser billig. Knekkebrød og havregryn, smør og et pålegg, sei i blokk. ketchhup, buljong. Da kan du lage pannekaker med sukker en dag. Du kan lage tomatsaus med løk og hvitløk - til pasta og litt bacon. Så lager du brød en dag og har varmt brød med pålegg. potetmos med bacon og erter. løksuppe med brød brød med stekt egg egg og bacon, Potet, bacon og egg i omelett. Steikt sei med potet og hvitsaus og gulrøtter. X 2 dager Gulrotkake. potetkaker stekt på panna med litt pølse og ketechup havregrynsgrøt, frokost, middag og lunch. Litt melk og sukker. pasta og pølse med ketchup, og litt brokkoli. Grønnsaksuppe med løk, brokkoli, potet og gulrøtter buljong, , server med brød. pytt i panne, med potet, gulrot, pølserester, løk og gjerne et egg på. Anonymkode: dae69...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #78 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kommer en krise så må en glemme spesialdiett er som ikke er allergibaserte. Anonymkode: 9d6c3...3fc Men jeg har jo ikke sånt i huset, det kommer mest sannsynlig til å gå ut på dato lenge før det blir spist. Anonymkode: de76b...e97
Strigiformes Skrevet 12. august 2025 #79 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 20.37): Hei! Har ganske mye mindre penger denne måneden enn jeg vanligvis har så er på utkikk etter ideer til billige middag og frokoster. Vil helst ikke bruke mer enn 1000 kr for all mat de kommende 17 dagene. Jeg spiser ikke kjøtt - og har ikke frys (så kan ikke lage mye og fryse ned feks. Men har kjøleskap da, heh) Anonymkode: 62385...7ac Suppe er billig mat. Ofte kjøper jeg brokkoli eller andre grønnsaker på tilbud. Sammen med noe godt brød eller pasta så metter det. Lapskaus kan man også lage. Om man lager store porsjoner så sparer man både tid og penger. Så vil jeg anbefale deg å bake ditt eget brød.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #80 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette må jo bare kødd? Eller er din definisjon av middag havregryn med melk, kokt ris eller spagetti med bare ketchup? 😟 I så fall kan det vel gå, men for et traust liv. Anonymkode: 9e6ee...a6d Du overså kanskje et «ikke» i det du siterte? Anonymkode: c3a87...60e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå