Gå til innhold

Har 1000 kr til mat de neste 18 dagene

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei!
Har ganske mye mindre penger denne måneden enn jeg vanligvis har så er på utkikk etter ideer til billige middag og frokoster. Vil helst ikke bruke mer enn 1000 kr for all mat de kommende 17 dagene. Jeg spiser ikke kjøtt - og har ikke frys (så kan ikke lage mye og fryse ned feks. Men har kjøleskap da, heh) 

Anonymkode: 62385...7ac

Spinatsuppe, velling, grøt, linsesuppe bla

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man kjøper krydder,mel, sukker,olje,soya saus osv så holder det jo lengre. Man trenger ikke kjøpe det hver mnd. Det vet alle som har et møblert hjem. 

Anonymkode: 9d6c3...3fc

Dette er ting bunnlagerne har stående.

Anonymkode: b560b...2b5

Gjest jegerrinne
Skrevet

Datodisken på meny er jo ofte dyrere enn vanlig pris på REMA og kiwi. 

Stemmer i for havregryn, gryter/supper med linser/bønner. Stekt ris med frosne grønnsaker

Anonymkode: b19ba...ea3

Meny har 10,15, 20 kr marked denne uka derfor foreslo den. Samme har en del av Coop butikkene.

Alle butiker har dato sted som Kan sjekkes

Selv går vi fra butikk til butikk å handler. Ut fra hva vi ser i kunde avisa de har tilbud på

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når man kjøper krydder,mel, sukker,olje,soya saus osv så holder det jo lengre. Man trenger ikke kjøpe det hver mnd. Det vet alle som har et møblert hjem. 

Skjønner du hva møblert hjem er? 
varene du ramser opp som holder lenge må jo uansett kjøpes inn. Nei, jeg har faktisk ikke sukker, olje og soyasaus, sånt spiser jeg ikke, selvom jeg har et møblert hjem. Hvis du med møblert hjem mener borgerskapet vil jeg påstå de fleste er opptatt av kosthold,  lever ikke på sukker. Kyllingfilet , rent kjøtt, fersk fisk, økologiske grønnsaker og frukt og bær passer bedre. Og spelt brød og egg fra bonden. 
uansett , du har alt du trenger i ditt møblerte hjem og trenger ikke kjøpe mel for det har du kjøpt før en gang , ts bør leve på typisk studentmat uansett hva slags hjem hen er fra. Hva som finnes i skapet fra før har ts mer peil på. 

Anonymkode: 13d24...f62

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bunnlagerne ?

• Liker 5
Skrevet

Dags gamle brød får du for 10 kr. Denne uken er det salg på hvitost hos fler kjeder, 95krkilo trur eg. Eg har ofte bare spist brød og hvitost i en mnd, har du ketchup på så blir det middag og. Eg spiser masse så det går ca ett bød til dagen

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Melk er jo ikke billig. Hvis man skal lage havregryn med melk, trenger man en ny kartong annenhver dag 

Anonymkode: cf5b9...346

Havregryn kan kokes på vann, da trenger man jo ikke melk.

Anonymkode: acd31...62c

• Liker 1
Skrevet

Peanøttsmør som pålegg. Det smaker en del, du trenger ikke smør og det er sunt hvis du ser litt stort på det. 

Dette med brød, fiskekaker (med sennep), havregrøt, egg og en ost fikk meg gjennom noen måneder med ca samme budsjett som deg. Glemte å skrive frosne grønnsaker.

Du har 58 kr per dag til mat. Det er absolutt mulig å få til. Det gir ikke det mest varierte kostholdet, men de fleste av oss tåler en måned eller to med litt lite variasjon. Egg er forresten veldig sunt og gir mange av byggeklossene vi må ha. Lykke til😊

Anonymkode: 30a4a...6e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bunnlagerne ?

De som lager mat fra bunnen 😅

Anonymkode: bf900...1bb

Skrevet

Da jeg var student ble jeg ekspert på billig mat, så her kommer noen forslag! Jeg vil påpeke at dette sikkert ikke er sunt og variert nok egentlig, men for en kort periode går det nok bra (gjorde det for meg).

Frokost, lunsj, kvelds: de billigste knekkebrødene du finner med noe rimelig pålegg (prim og peanøttsmør kan du få ganske billig). Kokt egg funker også på.

Middag: Spagetti med billig spagetti saus. Lapskaus (kjøp frossen blanding, du har middag i minst 4 dager av den). Spar litt av grønnsakene, så kan du lage stekt ris med grønnsaker. Potetsuppe. Omelett laget med vann, så kan du legge til hva enn du har av rester som grønnsaker og ost. Wok laget med grønnsaker på boks. First price nudler. Stekte bønner. Ostesmørbrød eller tortillalefser. Havregryn laget på vann. Hvis du har vanlige basisvarer kan du lage ting som pannekaker. 

Anonymkode: 848d4...ba7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bruker aldri mer enn 1000 kroner på mat på en hel måned.

Så skjønner ikke stresset.😉

Har god økonomi. Lager alt fra bunnen av.

Anonymkode: d02b4...a5a

Det hjelper ikke å lage alt fra bunnen når det er havregrøt og annet veldig billig. For kr 33 om dagen blir det ikke bra. 

• Liker 4
Skrevet

For 1000 kr hadde jeg kjøpt seifilet (dagen før du skal bruke den, siden du ikke har fryser), løk, poteter, egg, mel til å bake brød, tørrgjær, sardiner på boks, en rimelig gulost, smør (for å få opp kcal), frossen brokkoli, frosne blåbær, cottage cheese, bananer og laget ulike middager/frokoster ut fra dette.

Feks cottage cheese med banan/blåbær. Stekt løk med stekt sei, og kokte poteter. Brokkolisuppe med kokt egg, brød med ost som pålegg.

Regner med at du har salt hjemme.

Anonymkode: 99b2c...b17

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner med denne "logikken" er at den ikke er logisk.... Hvis man lager mat kun fra bunnen så har man absolutt ikke dette bare stående. Da må de jo kjøpes inn igjen og igjen og igjen. Min mor baker bare brød, kjøper aldri og det får myyyye mel. 

Jeg som baker en gang hvert jubelår har mel stående. Og så går det ut på dato. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner med denne "logikken" er at den ikke er logisk.... Hvis man lager mat kun fra bunnen så har man absolutt ikke dette bare stående. Da må de jo kjøpes inn igjen og igjen og igjen. Min mor baker bare brød, kjøper aldri og det får myyyye mel. 

Jeg tror man tenker annerledes når man er vant til å lage mat fra bunnen.

Selv har jeg en melsekk på 10 kilo, da det blir billigere pr.kilo og det skal litt til før det går tomt...

Anonymkode: 99b2c...b17

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mel går ikke ut på dato hvis det oppbevares tett så det ikke kommer biller i eller blir fukt i. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da jeg var student ble jeg ekspert på billig mat, så her kommer noen forslag! Jeg vil påpeke at dette sikkert ikke er sunt og variert nok egentlig, men for en kort periode går det nok bra (gjorde det for meg).

Frokost, lunsj, kvelds: de billigste knekkebrødene du finner med noe rimelig pålegg (prim og peanøttsmør kan du få ganske billig). Kokt egg funker også på.

Middag: Spagetti med billig spagetti saus. Lapskaus (kjøp frossen blanding, du har middag i minst 4 dager av den). Spar litt av grønnsakene, så kan du lage stekt ris med grønnsaker. Potetsuppe. Omelett laget med vann, så kan du legge til hva enn du har av rester som grønnsaker og ost. Wok laget med grønnsaker på boks. First price nudler. Stekte bønner. Ostesmørbrød eller tortillalefser. Havregryn laget på vann. Hvis du har vanlige basisvarer kan du lage ting som pannekaker. 

Anonymkode: 848d4...ba7

Hører du er ganske finspist. Det du mener vare i 4 dager er en liten porsjon. Eg vet ikke om ts er som meg. Eg spiser en gang til dagen. Vanligvis så spiser eg to påser med billige fryste grønnsaker og 6-800 gram firstprice sei. Når eg ikke har råd til slik fin middag, så blir det bare ett brød til dagen med masse ost på. Blir så oppblåst av så masse fiber at eg føler meg mett selv om et brød ikke er mye mat

• Liker 1
Skrevet

Stekt ris: egg, amerikansk blanding/wok grønnsaker, evt reker/fisk/kjøtt/sprøstekte kikerter til

Grønnsakssuppe med fryst mix / kan også brukes til lapskaus 

Hjemmelaget tomatsuppe med kokt egg, evt brød til 

Havregrøt 

Omelett med rester

Linsesuppe

Knekkebrød med pålegg (billigst å kjøpe et par pålegg, sjekk datodisken)

Lag en av middagene dag en, og lag feks 1-3 ekstra porsjoner du kan fryse. Eller du kan spise litt til kvelds eller lunsj. Dagen etter lager du en annen middag og fryser ned, osv. Så slipper du å spise samme middag tre dager på rad, med mindre du foretrekker det. Havregrøt fungerer som frokost og du kan lage kjøleskapsgrøt til lunsj. 

Anonymkode: 5d7ce...215

Skrevet

Dette går, men veldig variert og næringsrikt blir det ikke. 
Men om du bruker Oda og sjekker litt priser, så vil du se at du kan komme langt: 

4 kg hvetemel, 1 kg sammalt hvete og 1 pk gjær = 8 brød (forutsetter at du har salt og litt olje)  Dette blir ca 100kr.    

1kg hvitost = 100kr    
Smør/margarin = 53kr 

2pk havregryn = 38kr

2 pk fiskegrateng    
1 pk fiskepinner      
2 poser potetmos
= 117kr (4-5 middager)

2x2pk tomatsuppe = 43kr

2x18 egg = 120kr 

2pk amerikansk blanding    
2x5pk nudler.  
=93kr (10 middager) 

1 pk kyllingkjøttdeig 700g 
1kg karbonader
2 poser potetmos 
= 180kr (5-6 middager - kjøttdeig kan også has i nudler eller lapskaus) 

2 pk lapskausblanding     
=50kr (3-4 middager) 

Da kommer jeg til (minst) 23-25 middager, 8 brød med hvitost eller egg som pålegg, samt havregryn nok for en mnd for ca 900kr. 
Den siste hundrelappen kan brukes på ketsjup og gastromat/annet krydder.    

Det går. Du vil bli mett. Men fornuftig vil ikke alle dager være

Anonymkode: e80c5...882

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ser forresten jeg har tenkt en mnd. 18 dager er ikke noe problem

Anonymkode: e80c5...882

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er bare tøys. Det er ikke mulig å lage god, variert og sunn mat fra bunnen av for 1000 kroner for en hel måned. I tillegg til middag skal man jo også ha frokost, lunsj og kanskje kvelds og/eller mellommåltid. 

Anonymkode: 56dbf...a1d

Dette må jo bare kødd? Eller er din definisjon av middag havregryn med melk, kokt ris eller spagetti med bare ketchup? 😟 I så fall kan det vel gå, men for et traust liv. 

Anonymkode: 9e6ee...a6d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...