Gå til innhold

Bonusdatter som mangler empati?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er sånn som dette som ler når andre har det vondt. Hun er psykopat med sadistisk personlighetsforstyrrelse. Men jeg har ingen råd å komme med. Bortsett fra at psykologen min sa at dominerende mennesker kun vil reagere på klare grenser. Ellers ser de på deg som svak.

Jeg har forresten kuttet min mor ut av livet mitt. Jeg måtte det for å klare meg. For de endrer seg jo ikke.

Anonymkode: 18657...988

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært far ville jeg prioritert sikkerheten til de andre barna og sagt til mor at enten utredes hun eller så er det slutt på samværet av frykt for det yngste barnets sikkerhet. 

Anonymkode: 86a77...27c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min mor er sånn som dette som ler når andre har det vondt. Hun er psykopat med sadistisk personlighetsforstyrrelse. Men jeg har ingen råd å komme med. Bortsett fra at psykologen min sa at dominerende mennesker kun vil reagere på klare grenser. Ellers ser de på deg som svak.

Jeg har forresten kuttet min mor ut av livet mitt. Jeg måtte det for å klare meg. For de endrer seg jo ikke.

Vet du hvordan det startet for henne? Hvordan hun var som barn og ungdom?

TS

Anonymkode: c29cb...fde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde jeg vært far ville jeg prioritert sikkerheten til de andre barna og sagt til mor at enten utredes hun eller så er det slutt på samværet av frykt for det yngste barnets sikkerhet. 

Det er INGEN vits i å utrede for dette. Først og fremst er "utredning" kun spørsmål og svar, så den som utredes kan uten problemer svare det normale og forventede svaret. Da er bare situasjonen enda verre. Vedkommende blir tvunget til meningsløs utredning og kan "weaponize" det etter, samt at vil få "et papir" på at er helt frisk. 

Ingen psykopater eller narsissister går til utredning før de opplever andre problemer i livet sitt. Så lenge det kun er folk rundt dem som får problemene har de det helt fint. 

Anonymkode: b96f2...cf1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes det er veldig dramatisk😅 som sagt er hun jo ikke bare «slem», de har mye moro sammen og hun leker med lillebror også. 

Men det er en del episoder (ser det særlig godt nå som de er her i uker i strekk) som gjør at jeg ønsker å skjerme minsten ja. Det handler mest om kommentarer og terging, og det at hun ler av ham når han er i sårbare situasjoner. 

Vi var på ferietur tidligere i sommer, og da ble det veldig synlig, at hun skulle ha det beste av alt. Som en prinsesse lå hun på hovedsoverommet i dobbeltseng for seg selv, mens søstrene lå på en hard sovesofa på stuen (de hadde egen «leilighet» vegg-i-vegg med oss). Når vi sa de måtte bytte på, var de andre to raske til å si at det gikk fint, det var ikke noe problem for dem å sove der osv. 

Hun skulle alltid dusje først etter vi kom tilbake fra stranda, og okkuperte badet så de to andre kledde seg og sminket seg på stuen (dette har kommet frem i ettertid). Mange slike eksempler, men ja, hun er veldig egosentrisk. 

Vi har en gruppechat på snap, hvor vi deler stort og smått. Hun svarer nesten aldri på det vi andre sender, og sender kun når det er noe hun vil fremheve ved seg selv. 

Faren sender melding til ungene stort sett hver kveld, med ønske om en god natt osv. Den ene jenta svarer alltid, spør om dagen hans og sier hun er glad i ham. Denne jenta svarer kun på meldinger om hun trenger penger eller ønsker en tjeneste. Samme med besteforeldrene; hun svarer dem sjelden på melding, men lovebomber dem når hun vil be om penger. Det er kanskje vanlig for tenåringer, men for oss er det litt uvant, de andre er ikke slik.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Synes det er veldig dramatisk😅 som sagt er hun jo ikke bare «slem», de har mye moro sammen og hun leker med lillebror også. 

Men det er en del episoder (ser det særlig godt nå som de er her i uker i strekk) som gjør at jeg ønsker å skjerme minsten ja. Det handler mest om kommentarer og terging, og det at hun ler av ham når han er i sårbare situasjoner. 

Vi var på ferietur tidligere i sommer, og da ble det veldig synlig, at hun skulle ha det beste av alt. Som en prinsesse lå hun på hovedsoverommet i dobbeltseng for seg selv, mens søstrene lå på en hard sovesofa på stuen (de hadde egen «leilighet» vegg-i-vegg med oss). Når vi sa de måtte bytte på, var de andre to raske til å si at det gikk fint, det var ikke noe problem for dem å sove der osv. 

Hun skulle alltid dusje først etter vi kom tilbake fra stranda, og okkuperte badet så de to andre kledde seg og sminket seg på stuen (dette har kommet frem i ettertid). Mange slike eksempler, men ja, hun er veldig egosentrisk. 

Vi har en gruppechat på snap, hvor vi deler stort og smått. Hun svarer nesten aldri på det vi andre sender, og sender kun når det er noe hun vil fremheve ved seg selv. 

Faren sender melding til ungene stort sett hver kveld, med ønske om en god natt osv. Den ene jenta svarer alltid, spør om dagen hans og sier hun er glad i ham. Denne jenta svarer kun på meldinger om hun trenger penger eller ønsker en tjeneste. Samme med besteforeldrene; hun svarer dem sjelden på melding, men lovebomber dem når hun vil be om penger. Det er kanskje vanlig for tenåringer, men for oss er det litt uvant, de andre er ikke slik.

TS

Vel noen mennesker får det oftere "som de vil" og lever sånn hele livet. Hun kan jo finne seg en partner som godtar dette og setter henne litt på et pidestall. Vi kjenner vel alle noen mennesker som dominerer litt og gjerne får viljen sin.

jeg tenker likevel at hun vil møte virkeligheten nå som hun blir eldre og møter mer krav ute i verden. Er hun slik ute med venner og i klassen så er umulig at ikke andre reagerer på det og at hun vil møte sanskjoner. Samme i jobbsituasjoner, hun vil nok måtte justere seg i forhold til kolleger og de hun jobber mot.

Dere må bare forklare og forklare hvordan hennes oppførsel påvirker andre og hvordan det oppleves når hun skal ha det på sin måte.

Anonymkode: 08bef...02a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er skremmende! Far har ønsket utredning av henne (primært for adhd), men mor ønsker ikke dette og har motarbeidet.

Hun både stjeler (fra søsken og meg), og lyver og manipulerer, skylder på andre osv. 

TS

Dere tenker folk med ADHD ikke har empati siden far vil ha utredning for ADHD eller?

Som en med ADHD selv er jeg så dritt lei av foreldre med bortskjemte barn som tenker at ungen har adhd siden 'empati mangler'. 

Folk med ADHD har ingen problemer med empati. Ungen du skisserer derimot, virker bare dårlig oppdratt. 

Anonymkode: 9153c...134

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mor har antisosial trekk, ifølge ts.

Antisosial personlighetsfostyrrelse/"psykopati" er arvelig. 

Å oppdra bort ondskap mot småbarn er ikke gjort med litt innsats annenhver helg, og det er heller ikke innbakt i normal foreldrekompetanse hvordan man bør møte dette.

Far kan ikke melde henne til BUP uten mors samtykke. Snart er hun 16 og har (nesten) full egen bestemmelse ifht samtykke. En utredning ville heller ikke bli vellykket nå, uten samarbeid fra mor eller datter.

Hun viser antisosial atferd. Søk informasjon i bøker/på nett. Kommunen har et ressurssenter for familier, de kan spørres om råd (men er nok tilfeldig om de har erfaring på akkurat dette). 

Antisosial atferd trenger ikke å vises på alle arenaer. Den som er rammet kan ha god kunnskap om akseptabel oppførsel og holde seg på matta, men mangler empati og dårlig samvittighet når de utsetter andre for vondt. 

Anonymkode: 239a3...712

"Ifølge ts"

For vi vet jo at fars nye samboer alltid er så fan av fars tidligere samboer, og aldri leter etter feil med lupe🙄

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er INGEN vits i å utrede for dette. Først og fremst er "utredning" kun spørsmål og svar, så den som utredes kan uten problemer svare det normale og forventede svaret. Da er bare situasjonen enda verre. Vedkommende blir tvunget til meningsløs utredning og kan "weaponize" det etter, samt at vil få "et papir" på at er helt frisk. 

Ingen psykopater eller narsissister går til utredning før de opplever andre problemer i livet sitt. Så lenge det kun er folk rundt dem som får problemene har de det helt fint. 

Men vil også legge til... ikke mal fanden på veggen og grav dere ned. Noen mennesker har en veldig mørk humør uten at det skorter på empatien. Disse ser det utrolig komisk når folk faller og slår seg. Uten at det er selve lidelsen til et annet menneske som er morsomt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS

Men herregud da menneske. Hun er jo slik fordi dere lar henne holde på. Det er da ikke noe feil med jenta, hun gjør jo som hun alltid har gjort. Det er dere voksne det er noe feil med. 

Og ærlig talt, du sier tidligere i tråden at du og far syns det hadde vært bedre om hun var mer hos dere, og i samme vendinga forteller du om en far som ikke har vært flink nok til å følge opp, og som har latt ting gli(og som fortsatt lar ting gli). 

Selvinnsikt er det noe som heter. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror en har sluttet å snakke om empati, fordi folk bare vrir og manipulerer hva det skal bety (for å unngå problemer)

En bruker følgende om dette opp mot ASD, som om at årsaken til at en plager og er frekk er på grunn av manglende forestillings evne:

"Ability to imagine and respond to the feelings, emotional states, and attitudes of others." (ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics)

Anonymkode: 65a14...c9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men herregud da menneske. Hun er jo slik fordi dere lar henne holde på. Det er da ikke noe feil med jenta, hun gjør jo som hun alltid har gjort. Det er dere voksne det er noe feil med. 

Og ærlig talt, du sier tidligere i tråden at du og far syns det hadde vært bedre om hun var mer hos dere, og i samme vendinga forteller du om en far som ikke har vært flink nok til å følge opp, og som har latt ting gli(og som fortsatt lar ting gli). 

Selvinnsikt er det noe som heter. 

Her var det mye herregud og ærlig talt. Hvordan vet du at det ikke er noe feil med jenta? 

Skulle dette være et eksempel på å mangle selvinnsikt? At du tror du vet mer enn bonusmor om en familie og datter ett sted i landet? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS

Men kjære vene, dere voksne må jo GRIPE INN og ikke la henne får dominere sånn.

Jeg blir så oppgitt av tafatte foreldre. Utredning og diagnoser vil de ha,  men å sette grenser og oppdra, nei det gidder dere ikke.

Anonymkode: 75d13...2a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, her var det mange psykologer som kan diagnostisere bare ut i fra en liten del en person har skrevet🙄

Har jenta det bra? Har noen egentlig satt seg ned og virkelig pratet med henne, og faktisk lyttet til det hun har å fortelle (både verbalt og non-verbalt)?

Anonymkode: 99b26...a59

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kjære vene, dere voksne må jo GRIPE INN og ikke la henne får dominere sånn.

Jeg blir så oppgitt av tafatte foreldre. Utredning og diagnoser vil de ha,  men å sette grenser og oppdra, nei det gidder dere ikke.

Anonymkode: 75d13...2a1

Med vanlige barn som bor med begge foreldre som samarbeider om det, er det sikkert fullt mulig!

Men jeg får inntrykk av at veldig mange her inne ikke skjønner hvordan det er å ha en utagerende ungdom som stjeler, lyver, manipulerer og blir fysisk voldelig. Det er ikke normalt atferd og det er mer enn å si det å "sette grenser og oppdra" slik man gjør med andre barn, spesielt når den ene forelderen ikke er villig til å samarbeide om enkle ting som grensesetting og oppdragelse. 

Anonymkode: 80f89...32c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei det skjønner jeg.

Bare for å leke djevelens advokat, kanskje det er dumt at hun bor i en annen by enn dere? Kanskje hun skulle vært mer hos dere om det er mer grenser og bevissthet i deres hjem? Hvis det har vært utfordringer med henne hele tiden så er det jo deres ansvar å ta fatt i dette og nøste opp i hva som ligger bak og om hun trenger en form for terapi. Hvis mor nekter og ikke innser hva som skjer så feier hun problemene under teppet og over på noen andre.

jeg tenker og at i en sånn situasjon var det kanskje ikke så lurt å få et barn til, men det hjelper jo ikke å høre det.

Ikke hør på dette ts. Du skal verne om din 3 åring. Når jeg var liten var jeg livredd for å være alene med mine eldre søsken. Jeg hadde en bror og en søster som din stedatter. Ikke la henne være alene med de mindre. Hun er psykopat og du kan ikke endre henne. Men å sette tydelige grenser er noe hun vil respektere mere enn folk som gir etter eller unnskylder henne og lar henne slippe unna med ting. Men hun er farlig. Ikke snu ryggen til henne. Og ikke la henne være alene med mindre barn!!!!!!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Med vanlige barn som bor med begge foreldre som samarbeider om det, er det sikkert fullt mulig!

Men jeg får inntrykk av at veldig mange her inne ikke skjønner hvordan det er å ha en utagerende ungdom som stjeler, lyver, manipulerer og blir fysisk voldelig. Det er ikke normalt atferd og det er mer enn å si det å "sette grenser og oppdra" slik man gjør med andre barn, spesielt når den ene forelderen ikke er villig til å samarbeide om enkle ting som grensesetting og oppdragelse. 

Anonymkode: 80f89...32c

Broren min var et sånt barn og særlig tenåring. Stakkars mor og far tenkte alle. Men vet du hva? Han var bare symptombærer. Familien vår hadde store problemer. Veldig vanlig…mer vanlig enn diagnoser!

Anonymkode: 92d0c...adf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg skal prøve å svare på alle spørsmål, og nyansere litt. Nå har jeg jo bare lagt frem alt det som bekymrer meg ved henne. Hun er jo mye mer enn bare dette. Hun er også full av liv og morsom (liker å være i sentrum og få oppmerksomhet). Hun er glad i søsknene sine, men har nok et behov for å bli sett og hørt. Hun har følelsene utenpå kroppen, på godt og vondt. 

En av tenåringene er mine, de to andre mannen sin. Denne jenta har alltid vært sjalu om andre har fått positiv oppmerksomhet eller om det er noe hun føler er urettferdig. Hun vil hevde seg. 

Hun går selvsagt ikke rundt og er slem og manipulerer dagen lang, som oftest har alle barna det gøy sammen og det er liv og røre i huset når vi alle er samlet. Men det er mange enkeltepisoder som har gjort oss bekymret, og med årene ser vi at det er noe ved personligheten hennes, ikke bare det at hun er så og så gammel, umoden osv, vi kan liksom ikke skylde på det lenger.

Hun slet veldig på skolen før (faglig), men nå har det kommet seg, og hun er «midt på treet». Sosialt har det også kommet seg, men det er en del drama rundt henne fortsatt. 

Og nei, faren er dessverre ikke veldig flink til å «ta henne» i hver situasjon som oppstår, og ikke veldig flink til å følge opp heller. Han har hatt mye dårlig samvittighet for barna opp gjennom, og kompenserer veldig når de er her. De gangene han har snakket til henne om at «slik gjør vi ikke» osv, blir det mye bråk og drama, mor blir innblandet (som betyr enda mer drama), og han ender opp med dårlig samvittighet igjen.. 

Han har prøvd å få gjennom utredning, men mor nekter, og han har dessverre ikke vært sterk nok til å presse det igjennom. Veldig komplekst og dårlig samarbeid. 

For å oppsummere, så ja, jenta har definitivt utfordringer, det er derfor jeg lufter bekymringer her. Samtidig er hun jo ikke bare trøbbel og armod, hun fungerer relativt godt, det er mer det at hun trekker i tråder og «jobber i det skjulte» som bekymrer meg. At hun lett kan ta på seg masken som veldig hyggelig og medgjørlig og omsorgsfull, men så vet jeg at hun er sneaky og manipulerende og veldig egosentrisk. Slike mennesker er vanskelige å avsløre dersom du ikke kjenner dem godt (vi har et par slike voksenpersoner rundt oss, og de er godt likt helt til de kommer deg for nære eller du ender i konflikt med dem). 

Jeg er ikke bekymret for at hun skal skade lillebroren fysisk, men at hun terger og ler og nærmest håner, det er heller ikke greit (og dette er heller ikke noe som skjer hele tiden, hun leker med ham og han synes hun er morsom og..).

TS

Det er psykisk vold at hun håner og ler av lillebror. Dette er veldig skadelig. Jeg vokste opp i en sånn familie og man trenger psykolog hjelp når man blir voksen.

Jeg kjenner igjen så mye du sier og forklarer om henne/atferden hennes. Hun er psykopat eller narsissist. Jeg er helt garantert sikker på dette. Jeg måtte bare kutte ut familien min. Som feks min søster. Ekstremt sjalu. Ondsinnet. Manipulativ. Samtidig så ler hun masse og liker å tulle. Er kjempe sosial. Virker faktisk redd for å være alene. Må alltid snakke med noen/være rundt noen. Da snakker hun i ett sett. Andre får sagt lite. Alt skal alltid gagne henne/hun skal alltid ha det beste. Hun bruker mennesker som slaver som bare skal gjøre ting for henne. Elsker å terge og plage andre. Da ler hun masse. Men sier du i mot da får du høre at det er deg det er noe i veien med. "Nå er du hårsår". "Herregud, jeg tullet jo bare". Dette er en hersketeknikk. Du skal finne deg i å bli plaget. For HUN synes jo det er så hysterisk morsomt.

Alle utenfor den nærmeste familie har vel ingen anelse tror vel hun er veldig sosial, hyggelig og grei. Hun er veldig flink til å late som hun bryr seg om folk og late som hun er veldig grei og hjelpsom. Etterpå baksnakker hun de til nærmeste familie. Hun er bare ond. 

Har ingen råd siden jeg ikke vet hva du gjør med en på 15 år. Jeg kuttet ut min familie. Det er eneste måten å håndtere disse menneskene på.

Men husk: hun er voldelig mot din sønn. Det du beskriver er vold. Ikke tro at hun ikke vil være fysisk voldelig også. For det vil hun. Dette gjelder også seksualisert vold. Ikke la de være alene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS

Det er mye diagnostisering her nå av en 15 år gammel jente som relativt sjelden ser sin far, har en mor som er «dyssosial» (ifølge deg ts), som oppfører seg som en egoistisk primadonna og sier ikke takk/tar ikke hensyn, osv. 

Det er fint at du, ts, nyanserer bildet litt og, med hennes styrker og gode sider, midt i blodtåka som fyres igang av andre her. 
- Hun er tenåring og i puberteten, med alt det bringer med seg. 
- Hun har en mor som er uenig med far og stemor i mye (?), og mor blir dermed betegnet som dyssosial og dramatisk. Tenåringen må leve midt i en konfliktsituasjon.

- Og, elefanten i rommet, hun må forholde seg ste og halv og en pappa som har blitt fratatt henne. Uansett hvordan man snur og vender på det, fars nye kjærlighetsbarn med en annen dame blir et vandrende bevis på alt det hun ikke har; pappaen sin i det daglige. Beklager ts, mener ikke være slem med deg, men husk at dette er realiteten.

Alle sammen; før denne stakkars jenta skal klassifiseres som Lucifer sjøl, husk at dette som oftest er et språk på noe som er vanskelig i livet I TILLEGG til at hjernen koker og hormonene hagler i kroppen. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel noen mennesker får det oftere "som de vil" og lever sånn hele livet. Hun kan jo finne seg en partner som godtar dette og setter henne litt på et pidestall. Vi kjenner vel alle noen mennesker som dominerer litt og gjerne får viljen sin.

jeg tenker likevel at hun vil møte virkeligheten nå som hun blir eldre og møter mer krav ute i verden. Er hun slik ute med venner og i klassen så er umulig at ikke andre reagerer på det og at hun vil møte sanskjoner. Samme i jobbsituasjoner, hun vil nok måtte justere seg i forhold til kolleger og de hun jobber mot.

Dere må bare forklare og forklare hvordan hennes oppførsel påvirker andre og hvordan det oppleves når hun skal ha det på sin måte.

Når hun da blir venneløs, og sliter med å fungere normalt i skole og jobb, så er jo det gjerne disse menneskene som blir boendes hjemme til de er 30+ pga. økonomi og manglende evne til å ordne noe for seg selv. Faren og TS MÅ ta tak i det nå, men forstår at det er vanskelig når mor motarbeider.

Anonymkode: dd2d8...c38

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...