Gå til innhold

Bonusdatter som mangler empati?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelse fra KI. 

veronica<3, mod. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis hun bor i en annen by så er det kanskje sårt for henne at yngste bor sammen med pappa hele tiden. Det høres jo ut som om hun sliter med noe og godt kunne trenge terapi eller oppfølging.

Jeg tror og at om hun har så mangeldne empati så vil det vise seg også i det andre hjemmet og ute blant venner på skolen osv. Dette er ikke noe som kan skjules.

Anonymkode: 08bef...02a

Dette er ikke noe som har oppstått de tre siste årene. Hun har alltid skilt seg fra sine søsken og stesøsken, også før hun fikk lillebror. Hun har en helsøster som hun bor med på heltid, hun er noen år yngre, men har alltid vært mer «fornuftig og moden», og hun har måttet tålt å bli ledd av og skyldt på for det ene og det andre. Lillesøster var ikke gammel da hun startet å «irettesette» storesøster fordi hun løy for oss. De er veldig ulike, til tross for samme foreldre og samme oppvekstvilkår 🤷🏼‍♀️

TS

Anonymkode: c29cb...fde

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At de andre barna konsekvent forsøker å unngå konflikt med henne, ville jeg tatt på alvor. Snakk med dem om hun gjør stygge ting bak dere voksnes rygg, og om hun sier de skal få straff hvis de sladrer. 

Dette syntes jeg også var bekymringsverdig, skjønner at dere begge reagerer. 

Endret det seg da mor og far skiltes? Og er det slik at hun er sånn bare når hun er med dine og felles barn, eller er hun slik hos mor og på skolen også? Det er mulig hun ikke føler hun hører til sammen med dere siden hun er der mindre enn de andre barna. 

Anonymkode: 76639...33b

Hun var bare en liten jente da mor og far skiltes, så hun husker ikke noe av at de var sammen. Jeg har kjent henne nesten hele livet hennes, og mine barn og mannens barn ser på hverandre som søsken. Hun har også en helsøster som hun er likedan ovenfor.

Det har vært en del utfordringer med mor (mer enn her), og på skolen, med venner. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er ikke noe som har oppstått de tre siste årene. Hun har alltid skilt seg fra sine søsken og stesøsken, også før hun fikk lillebror. Hun har en helsøster som hun bor med på heltid, hun er noen år yngre, men har alltid vært mer «fornuftig og moden», og hun har måttet tålt å bli ledd av og skyldt på for det ene og det andre. Lillesøster var ikke gammel da hun startet å «irettesette» storesøster fordi hun løy for oss. De er veldig ulike, til tross for samme foreldre og samme oppvekstvilkår 🤷🏼‍♀️

TS

Nei det skjønner jeg.

Bare for å leke djevelens advokat, kanskje det er dumt at hun bor i en annen by enn dere? Kanskje hun skulle vært mer hos dere om det er mer grenser og bevissthet i deres hjem? Hvis det har vært utfordringer med henne hele tiden så er det jo deres ansvar å ta fatt i dette og nøste opp i hva som ligger bak og om hun trenger en form for terapi. Hvis mor nekter og ikke innser hva som skjer så feier hun problemene under teppet og over på noen andre.

jeg tenker og at i en sånn situasjon var det kanskje ikke så lurt å få et barn til, men det hjelper jo ikke å høre det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal prøve å svare på alle spørsmål, og nyansere litt. Nå har jeg jo bare lagt frem alt det som bekymrer meg ved henne. Hun er jo mye mer enn bare dette. Hun er også full av liv og morsom (liker å være i sentrum og få oppmerksomhet). Hun er glad i søsknene sine, men har nok et behov for å bli sett og hørt. Hun har følelsene utenpå kroppen, på godt og vondt. 

En av tenåringene er mine, de to andre mannen sin. Denne jenta har alltid vært sjalu om andre har fått positiv oppmerksomhet eller om det er noe hun føler er urettferdig. Hun vil hevde seg. 

Hun går selvsagt ikke rundt og er slem og manipulerer dagen lang, som oftest har alle barna det gøy sammen og det er liv og røre i huset når vi alle er samlet. Men det er mange enkeltepisoder som har gjort oss bekymret, og med årene ser vi at det er noe ved personligheten hennes, ikke bare det at hun er så og så gammel, umoden osv, vi kan liksom ikke skylde på det lenger.

Hun slet veldig på skolen før (faglig), men nå har det kommet seg, og hun er «midt på treet». Sosialt har det også kommet seg, men det er en del drama rundt henne fortsatt. 

Og nei, faren er dessverre ikke veldig flink til å «ta henne» i hver situasjon som oppstår, og ikke veldig flink til å følge opp heller. Han har hatt mye dårlig samvittighet for barna opp gjennom, og kompenserer veldig når de er her. De gangene han har snakket til henne om at «slik gjør vi ikke» osv, blir det mye bråk og drama, mor blir innblandet (som betyr enda mer drama), og han ender opp med dårlig samvittighet igjen.. 

Han har prøvd å få gjennom utredning, men mor nekter, og han har dessverre ikke vært sterk nok til å presse det igjennom. Veldig komplekst og dårlig samarbeid. 

For å oppsummere, så ja, jenta har definitivt utfordringer, det er derfor jeg lufter bekymringer her. Samtidig er hun jo ikke bare trøbbel og armod, hun fungerer relativt godt, det er mer det at hun trekker i tråder og «jobber i det skjulte» som bekymrer meg. At hun lett kan ta på seg masken som veldig hyggelig og medgjørlig og omsorgsfull, men så vet jeg at hun er sneaky og manipulerende og veldig egosentrisk. Slike mennesker er vanskelige å avsløre dersom du ikke kjenner dem godt (vi har et par slike voksenpersoner rundt oss, og de er godt likt helt til de kommer deg for nære eller du ender i konflikt med dem). 

Jeg er ikke bekymret for at hun skal skade lillebroren fysisk, men at hun terger og ler og nærmest håner, det er heller ikke greit (og dette er heller ikke noe som skjer hele tiden, hun leker med ham og han synes hun er morsom og..).

TS

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal prøve å svare på alle spørsmål, og nyansere litt. Nå har jeg jo bare lagt frem alt det som bekymrer meg ved henne. Hun er jo mye mer enn bare dette. Hun er også full av liv og morsom (liker å være i sentrum og få oppmerksomhet). Hun er glad i søsknene sine, men har nok et behov for å bli sett og hørt. Hun har følelsene utenpå kroppen, på godt og vondt. 

En av tenåringene er mine, de to andre mannen sin. Denne jenta har alltid vært sjalu om andre har fått positiv oppmerksomhet eller om det er noe hun føler er urettferdig. Hun vil hevde seg. 

Hun går selvsagt ikke rundt og er slem og manipulerer dagen lang, som oftest har alle barna det gøy sammen og det er liv og røre i huset når vi alle er samlet. Men det er mange enkeltepisoder som har gjort oss bekymret, og med årene ser vi at det er noe ved personligheten hennes, ikke bare det at hun er så og så gammel, umoden osv, vi kan liksom ikke skylde på det lenger.

Hun slet veldig på skolen før (faglig), men nå har det kommet seg, og hun er «midt på treet». Sosialt har det også kommet seg, men det er en del drama rundt henne fortsatt. 

Og nei, faren er dessverre ikke veldig flink til å «ta henne» i hver situasjon som oppstår, og ikke veldig flink til å følge opp heller. Han har hatt mye dårlig samvittighet for barna opp gjennom, og kompenserer veldig når de er her. De gangene han har snakket til henne om at «slik gjør vi ikke» osv, blir det mye bråk og drama, mor blir innblandet (som betyr enda mer drama), og han ender opp med dårlig samvittighet igjen.. 

Han har prøvd å få gjennom utredning, men mor nekter, og han har dessverre ikke vært sterk nok til å presse det igjennom. Veldig komplekst og dårlig samarbeid. 

For å oppsummere, så ja, jenta har definitivt utfordringer, det er derfor jeg lufter bekymringer her. Samtidig er hun jo ikke bare trøbbel og armod, hun fungerer relativt godt, det er mer det at hun trekker i tråder og «jobber i det skjulte» som bekymrer meg. At hun lett kan ta på seg masken som veldig hyggelig og medgjørlig og omsorgsfull, men så vet jeg at hun er sneaky og manipulerende og veldig egosentrisk. Slike mennesker er vanskelige å avsløre dersom du ikke kjenner dem godt (vi har et par slike voksenpersoner rundt oss, og de er godt likt helt til de kommer deg for nære eller du ender i konflikt med dem). 

Jeg er ikke bekymret for at hun skal skade lillebroren fysisk, men at hun terger og ler og nærmest håner, det er heller ikke greit (og dette er heller ikke noe som skjer hele tiden, hun leker med ham og han synes hun er morsom og..).

TS

Hva med å få denne personlighetsiden av henne inn på noe positivt. Hun kan sikkert bli en god spindoktor eller strateg for å si det sånn. Forsøke og finne et område der hun kan skinne og bruke evnene sine på noe.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei det skjønner jeg.

Bare for å leke djevelens advokat, kanskje det er dumt at hun bor i en annen by enn dere? Kanskje hun skulle vært mer hos dere om det er mer grenser og bevissthet i deres hjem? Hvis det har vært utfordringer med henne hele tiden så er det jo deres ansvar å ta fatt i dette og nøste opp i hva som ligger bak og om hun trenger en form for terapi. Hvis mor nekter og ikke innser hva som skjer så feier hun problemene under teppet og over på noen andre.

jeg tenker og at i en sånn situasjon var det kanskje ikke så lurt å få et barn til, men det hjelper jo ikke å høre det.

Ja, det hadde absolutt vært bedre om hun bodde her (etter vår mening). Men så er det flere parter i bildet, og ikke bare å flytte henne hit dessverre. Det er komplekst. 

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å få denne personlighetsiden av henne inn på noe positivt. Hun kan sikkert bli en god spindoktor eller strateg for å si det sånn. Forsøke og finne et område der hun kan skinne og bruke evnene sine på noe.

Ja, det kan sikkert brukes som en styrke på noen områder. Bare veldig vanskelig når hun ikke bor her. Jeg vet at far fortviler litt over dette, at han ikke føler det «hjelper noe» av det han sier eller gjør, for de er her så lite, og tilbringer mest tid med noen som ser helt annerledes på det meste. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har trekk fra psykopati. Utredning eller psykisk helsehjelp er neppe vits i. Men ved å ta tyren ved hornene kan dere overøse henne med kjærlighet og pushe ned de trekkene. Gi masse belønningg på snill oppførsel. Godhet, snillhet, alt det "normale". For om hun virkelig har den personligheten, så har hun bare ikke det normale. Og hun kan fort lære hvordan løgn og manipulering gir henne goder, dessverre. 

Det er bra dere har sett det så tidlig. Da kan dere jobbe med å plukke det bort. F.eks at all forsøk på manipulering skal ende i å bli avslørt og en flau følelse. Da lærer hun at ikke er så mye verdi i det. osv.. Masse lykke til . 

Anonymkode: b96f2...cf1

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har trekk fra psykopati. Utredning eller psykisk helsehjelp er neppe vits i. Men ved å ta tyren ved hornene kan dere overøse henne med kjærlighet og pushe ned de trekkene. Gi masse belønningg på snill oppførsel. Godhet, snillhet, alt det "normale". For om hun virkelig har den personligheten, så har hun bare ikke det normale. Og hun kan fort lære hvordan løgn og manipulering gir henne goder, dessverre. 

Det er bra dere har sett det så tidlig. Da kan dere jobbe med å plukke det bort. F.eks at all forsøk på manipulering skal ende i å bli avslørt og en flau følelse. Da lærer hun at ikke er så mye verdi i det. osv.. Masse lykke til . 

Anonymkode: b96f2...cf1

For å være ærlig, så er det dette jeg tenker og.. moren har alle disse trekkene, og dessverre er hun ikke et godt forbilde for jenta for hvordan en skal håndtere vanskelige situasjoner. Så vi, og særlig far, er veeeeldig på å gi oppmerksomhet på positiv oppførsel, og prøve å snakke med henne når ting blir vanskelig. Men da er hun ikke særlig mottagelig. 

Jeg tror som deg, at vi må «avsløre» henne når hun lyver og manipulerer, gjøre henne oppmerksom på at vi ikke har latt oss lure og at hun ikke får viljen sin på den måten. Men det er vanskelig når hun er her så sjelden, og får gjennomslag for det der hun bor mesteparten av tiden.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det kan sikkert brukes som en styrke på noen områder. Bare veldig vanskelig når hun ikke bor her. Jeg vet at far fortviler litt over dette, at han ikke føler det «hjelper noe» av det han sier eller gjør, for de er her så lite, og tilbringer mest tid med noen som ser helt annerledes på det meste. 

TS

Men da forklarer nok det noe av utfordringene, hun kan jo ha en annen forelder som er likeens. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig at du og din mann er samsnakket om at dere skal sette grenser, ta ledelsen, og sjekke henne ved dårlig adferd. Og at dere skal tåle de følelsene som vil komme som reaksjon. 
Dere bør ta en prat med de andre ungene også om hvordan dere vil ha det, og at dere tar støyten. Hun får ikke drive på sånn, og de må hjelpe til ved å ikke akseptere ugrei oppførsel.

Anonymkode: 869d7...09a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror det er viktig at du og din mann er samsnakket om at dere skal sette grenser, ta ledelsen, og sjekke henne ved dårlig adferd. Og at dere skal tåle de følelsene som vil komme som reaksjon. 
Dere bør ta en prat med de andre ungene også om hvordan dere vil ha det, og at dere tar støyten. Hun får ikke drive på sånn, og de må hjelpe til ved å ikke akseptere ugrei oppførsel.

Anonymkode: 869d7...09a

Vi har hatt denne praten mange ganger, men han er svak for ungene, og som sagt har han mye dårlig samvittighet for dem. Han vil unngå dårlig stemning så langt det lar seg gjøre de få dagene de er her. 

Men nå som det er ferietid og de er her i flere uker i strekk, kan han ikke ignorere det. Det var litt godt at han selv kom til meg i går og ytret bekymring, og fortalte meg det hun har sagt om å få frysninger når andre har det vondt. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS

To søsken har aldri de samme oppvekstvilkårene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det du skriver trådstarter, er jo ikke nok til å diagnosering eller lignende. Det er dine ord, fra ditt synspunkt.

Om biologiske far er faktisk bekymret, regner jeg med at han tar dette med rette instanser, og ikke bare "lar tiden gå".

Vi aner jo ikke hvordan jenta er hjemme, på skole, i sin venninne gjeng, på INTERNETT (det kan dere faktisk aktivt se på)

Jeg tviler ikke på at du er bekymret, men kvinneguiden er kjent for å kjøre "psyko"-diagnoser med en gang, og tror ikke det er helt rette veien og gå. Det kan være mange forklaringen på hvorfor jenta oppfører seg som hun gjør, alt fra at hun opplever sterke vonde ting, som hun tar ut på andre, til at hun har så mange følelser inni seg som ikke kommer ut, og plager andre for å få det bedre selv, til at det faktisk er noe alvorlig galt. 

Anonymkode: ed303...ba6

Dette🙏🙏

Anonymkode: 0293f...5ce

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å være ærlig, så er det dette jeg tenker og.. moren har alle disse trekkene, og dessverre er hun ikke et godt forbilde for jenta for hvordan en skal håndtere vanskelige situasjoner. Så vi, og særlig far, er veeeeldig på å gi oppmerksomhet på positiv oppførsel, og prøve å snakke med henne når ting blir vanskelig. Men da er hun ikke særlig mottagelig. 

Jeg tror som deg, at vi må «avsløre» henne når hun lyver og manipulerer, gjøre henne oppmerksom på at vi ikke har latt oss lure og at hun ikke får viljen sin på den måten. Men det er vanskelig når hun er her så sjelden, og får gjennomslag for det der hun bor mesteparten av tiden.

TS

Men hvis hun i det daglige vokser opp med en mor som er slik,  da former jo det også barnet i stor grad! Og det kan oppstå mange vonde situasjoner som barnet bærer på og tar det ut over dere hvor det er "trygt". For barn vet ikke hvordan de skal håndtere vonde følelser på en sunn måte. Så det kan gi utslag i mye utagering og "negativ" atferd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvis hun i det daglige vokser opp med en mor som er slik,  da former jo det også barnet i stor grad! Og det kan oppstå mange vonde situasjoner som barnet bærer på og tar det ut over dere hvor det er "trygt". For barn vet ikke hvordan de skal håndtere vonde følelser på en sunn måte. Så det kan gi utslag i mye utagering og "negativ" atferd. 

Som nevnt har hun kanskje enda større utfordringer der enn her. Og søsteren hennes kommenterer ofte på oppførselen hennes, ikke bare her. I går sa hun «du må slutte å være så egoistisk, og lære deg å dele på», når søsteren nok en gang løper bort til bilen for å sitte foran og for å styre musikken. 

Så tror ikke det er noe hun tar ut her fordi hun føler seg trygg, tror heller hun skjerper seg mer her enn hjemme hos mor. Det er der det har vært mest utagering (hun har rast mye mot mel, bitt og lugget mor osv).

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har veldig lite samvær og veldig mange barn (5!!). Far orker og gidder ikke ta tak i dårlig oppførsel men snakker bare stygt om henne med stemor. Mor opplever ikke problemene som alvorlige og det gjør åpenbart ikke skolen heller så det er nok et problem innad i familien heller enn med jenta.

Anonymkode: 92d0c...adf

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere har veldig lite samvær og veldig mange barn (5!!). Far orker og gidder ikke ta tak i dårlig oppførsel men snakker bare stygt om henne med stemor. Mor opplever ikke problemene som alvorlige og det gjør åpenbart ikke skolen heller så det er nok et problem innad i familien heller enn med jenta.

Mor har antisosial trekk, ifølge ts.

Antisosial personlighetsfostyrrelse/"psykopati" er arvelig. 

Å oppdra bort ondskap mot småbarn er ikke gjort med litt innsats annenhver helg, og det er heller ikke innbakt i normal foreldrekompetanse hvordan man bør møte dette.

Far kan ikke melde henne til BUP uten mors samtykke. Snart er hun 16 og har (nesten) full egen bestemmelse ifht samtykke. En utredning ville heller ikke bli vellykket nå, uten samarbeid fra mor eller datter.

Hun viser antisosial atferd. Søk informasjon i bøker/på nett. Kommunen har et ressurssenter for familier, de kan spørres om råd (men er nok tilfeldig om de har erfaring på akkurat dette). 

Antisosial atferd trenger ikke å vises på alle arenaer. Den som er rammet kan ha god kunnskap om akseptabel oppførsel og holde seg på matta, men mangler empati og dårlig samvittighet når de utsetter andre for vondt. 

Anonymkode: 239a3...712

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har fire barn, men ja, det er mange nok det. Far er veldig involvert og gjør sitt beste for at barna skal ha det bra når de er her. Han snakker ikke stygt om datteren sin, han ytrer sine bekymringer til meg, som også er en nær voksenperson i jentas liv. 

Mor opplever ikke problemene like alvorlig som oss, sannsynligvis fordi hun selv har samme strategier som jentungen for å takle vanskelige situasjoner. Hun er dramatisk, og er med å nører oppunder i stedet for å deeskalere. 

Skolen har ytret bekymring, og helsesøster og ppt har vært på banen. Mor har motarbeidet og er veldig flink til å snakke «rundt» fagpersoner. De har villet avvente og se for å ikke eskalere konflikt mellom mor og far, og for at det i et tilfelle hvor de presser gjennom tiltak ikke skal gå ut over jenta ved at mor blir hysterisk og prøver å manipulere ungen osv. 

Den som ikke har vært i situasjonen med akkurat denne ungen og denne moren, vet jo ikke hvordan det er.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...