Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Carnivore uten tvil. Vegansk kost vil gi alvorlig underernæring og krever mye og detaljert tilskudd. Ja, det er mange spennende smaker, men ingenting smaker bedre enn å føle seg frisk. Av erfaring vet jeg dessuten at carnivore slett ikke trenger å bety kjedelig selv om det er lite variasjon. Da jeg prøvde 100% carnivore en periode hadde jeg bedre helse enn noen gang. Spiser fortsatt mye kjøtt og gleder meg til hvert eneste måltid som er hovedsaklig animalsk.

Anonymkode: efa55...b54

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Veganer. Kjøtt-diett virker utrolig enkelt. 

Vegansk kosthold vet man er sunt. Ja, noen blir bleike og stilkete, men helsetilstanden er jamt over veldig bra for den gruppen.

Gudene vite hva som skjer med kroppen etterhvert om man lever på koteletter. 

Anonymkode: 97d32...e36

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er veganer så valget er lett. Aldri følt meg bedre, som også vises på helseprøver og i livet gennerelt 🤍

Ps er den eneste i familien som ikke har overvekt, bruker ingen medisiner (tar kun B12 som anbefales alle uansett uavhengig av kosthold, spesielt for de over 60 år).  Trener hver dag (går 1 mil fordelt på to turer morgen og kveld og styrke). Andre i familien og venner er helt motsatt dessverre.. :( 

Anonymkode: 31672...bc0

• Liker 4
Skrevet

Carnivore, definitivt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde selvfølgelig ikke valgt hverken «carnivore» eller «veganer».

Men i et tenkt tilfelle der jeg måtte, så hadde jeg nok valgt veganer og supplert med nødvendige tilskudd.

Anonymkode: c36ce...2fa

• Liker 2
Skrevet

Veganer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veganer. Levd som vegetarianer i snart 15 år. 

Anonymkode: dc734...627

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veganer, er allerede vegetarianer.

Anonymkode: 71a32...050

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Feil. Det er mye galt med vegansk kost. Oxalater og anti-nutrients som på sikt ødelegger kroppen. Og null kjøtt i dietten fører kan føre til alvorlige mangler deriblant B12. Av disse to ytterpunktene gir carnivore mere mening. Du mangler kunnskap.

Anonymkode: 34cd5...cbc

Du mangler kunnskap. Man få jo alt i et vegansk kosthold, utenom b12, men dyrene får tilskudd, det er derfor det er i kjøtt. Da kan man like gjerne ta tilskuddet selv.

Man får jo ingen vitaminer som finnes i frukt og grønt gjennom kjøtt…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At så mange svarer veganer beviser bare at alle de dummeste folka hadde dødd først, dersom det ikke var mulig å handle mat på butikken lengre. Kjempebra for resten av oss som vet mer og har instinktene fortsatt i behold, verden hadde vært bedre og enklere med alle idioter som hadde dødd også 😀

Man blir syk av å ikke spise kjøtt! Hjernen blir faktisk ødelagt av å bare spise planter, finnes flere undersøkelser på det - Google i vei.  

Carnivore-diett kan stoppe utviklingen av kreft - det sier sitt alene. 

Anonymkode: 1290d...c95

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veganer. Kjøtt-diett virker utrolig enkelt. 

Vegansk kosthold vet man er sunt. Ja, noen blir bleike og stilkete, men helsetilstanden er jamt over veldig bra for den gruppen.

Gudene vite hva som skjer med kroppen etterhvert om man lever på koteletter. 

Anonymkode: 97d32...e36

Alt du skriver er FEIL. Les deg opp før du kommer med slike idiotiske påstander 😊

Anonymkode: 1290d...c95

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Homo sapiens, vår menneskeart, har mellom 1% og 4% DNA fra neandertalerne i oss, alle sammen, unntatt afrikanere sør for Sahara. Det er individuelt hvor mange prosent hver av oss har, og hvilke dna gener vi har fått utdelt. Naboen din kan ha fått helt andre trekk enn deg selv. Eller nesten alle av oss har fått et DNA som er felles for oss alle fra neandertalerne.

Europeere som oss har altså DNA fra en menneskeart som hovedsaklig levde av kjøtt og hadde en carnivore diett, pga de måtte det for å overleve de strenge vintrene og årstidene under og mellom istider. Du finner ikke havre og salathoder som vokser på vinteren. Det er spekulert i om ikke neandertalerne også spiste litt vegetabilsk føde og det gjorde de nok, men de levde hovedsaklig av kjøtt. Denne dietten overlevde de på i hundretusener av år i Europa, før vi, det moderne mennesket, gjorde vårt inntog i Europa.

Vi har med andre ord arvet mye av det som gjør oss til oss fra neandertalerne. Jeg tror nok glupskheten etter kjøtt er en del av det. Vi bare må ha det.

De som har mer trang etter vegetarisk føde, har sannsynligvis arvet annen DNA etter neandertalerne, og ikke de som styrer vår trang etter kjøttbasert føde.

Jeg vet ikke hva jeg ville valgt om jeg MÅTTE velge, men det tviler jeg på at jeg noengang må, så jeg spiser blanding. I dag skal jeg f.eks. ha en middag som er så god at jeg regner den nesten for snacks; ovnsbakte rotgrønnsaker i biter, som er vendt i smeltet smør og honning før de ble stekt. Det spises med en karbonade til. Yummi. Love it.

Endret av Million
omformulerte en setning
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du mangler kunnskap. Man få jo alt i et vegansk kosthold, utenom b12, men dyrene får tilskudd, det er derfor det er i kjøtt. Da kan man like gjerne ta tilskuddet selv.

Dette er helt feil. Det er ikke bare B12 som mangler i et vegansk kosthold. Tilskudd vil aldri bli en fullgod erstatning for ordentlig mat.

Kjøtt har B12 uansett, det er ikke noe som kommer dit fordi dyra får tilskudd.

Og jo, kjøtt er fullverdig kost med alle nødvendige vitaminer. Til og med vitamin C vil man få i kjøtt, spesielt om det er ferskt. Forøvrig trenger man sannsynligvis mye mindre Vitamin C hvis man ikke spiser mye karbohydrater.

Anonymkode: efa55...b54

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg av næringen i planter, så godt som man tror. Sjekk ut Dr. Georgia Ede. Planter har også antinæringsstoffer. Og oksalsyre. Alt dette glemmer du å nevne.

Anonymkode: 34cd5...cbc

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at en fin variasjon er bra, og at vi burde spise kjøtt. Jeg spiser kjøtt nesten hver dag, men skulle jeg måtte velge så hadde det så klart blitt veganer, da det er mye mer variasjon og man kan få kjøpt produkter som ofte har tilsvarende smak som kjøtt og meieriprodukter. Friske grønnsaker, frukt, bær og sopp kunne jeg ikke levd uten. Tenk å gå et helt liv uten vannmelon og jordbær med fløte, det hadde vært trist det. 

Anonymkode: 3f3f5...b86

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor får du (eller dere da noen flere tror på disse mytene som blir servert her) disse innbillingene ifra? Vegetarnettsider? Her er det du som åpenbart mangler kunnskap. For å opplyse deg: B12-vitamin blir selvfølgelig IKKE tilsatt fôret til storfe, sau, geit, hjort, rådyr, elg eller andre drøvtyggere. Disse dyrene har fire mager, inkludert vomma. Vomma til storfe (= ku + okse) inneholder 4 kilo med mikroorganismer. Dette er bakterier, protozoer og sopp. Disse mikroorganismene lager absolutt ALLE B-vitaminene, inkl. vitamin B12 som dyret trenger (og mye mer). Helt fra scratch. Det er derfor IKKE nødvendig å tilsette noe som helst av f.eks B12-vitamin i fôret. Det blir heller IKKE gjort! Dette har jeg skrive her før, men noen her på KG må ha ting inn med teskje. INGEN bønder eller kraftforprodusenter tilsetter dette i fôret. Sannsynligvis ville dette vært bortkastet arbeid og penger siden en teoretisk og tenkt tilsetning av B12 i fôret uansett blir nedbrutt av mikroorganismene i fôret, da disse er svært flinke til å bryte ned næringsstoffer som eventuelt blir tilført - ned til enkle grunnstoffer som hydrogen, oksygen, o.s.v.

INGEN mennesker springer rundt i skogen for å gi elgen B12-vitamin eller andre næringsstoffer for den del

Siden innholdet av jod (jod er et grunnstoff som ikke kan bli nedbrutt) varierer avhengig av jordsmonn - blir det tilført noe jod av dyrevelferdsmessige årsaker for å få friske kalver. Naturlig er det mye jod i jorda langs kysten, og mindre i innlandet. Dette blir da jevnet ut i fôret slik at alle kalver blir friske enten de blir født på Vestlandet, i Lofoten (der det også kan være tang/tare ved strandkanten) eller i Gudbrandsdalen. Det kan vel ikke være så ille at kalvene i Gudbrandsdalen (et område med mindre jod i jordsmonnet) blir friskere?

Men mesteparten av bioaktive stoff i animalske produkter blir selvfølgelig IKKE tilsatt. Mesteparten er også bedre biotilgjengelighet sammenlignet med plantebaserte alternativ. Et eksempel er hem-jern i kjøtt. Et annet eksempel er aminosyresammensetning (proteinkvalitet). Drøvtyggere kan (via vomma) produsere protein fra grunnstoff som karbon, hydrogen, oksygen og svovel (svovel er nødvendig for å lage aminosyrene cystein og metionin). Dette gjør at f.eks. kua, geita og sauen kan produsere protein av svært høy biologisk kvalitet fra for eksempel vann og gress på fjellbeite. Det er det altså også mikroorganismene i vomma til kua (og sau og geit) som gjør

Som en ekstra bonus vil produksjon av rødt kjøtt og melk være ekstra miljøvennlig siden mange utrydningstruede arter er helt avhengig av beiting fra husdyra våre for å kunne overleve. Norge har skriv under på internasjonale avtaler om biologisk mangfold.

Kjøtt inneholder også stoffer som en ikke finner/eller i svært liten grad i planter. Et eksempel er et peptid som øker opptaket av plantebasert jern (å spise kjøtt gjør at en utnytter jern fra planter bedre) 

Det som derimot BLIR tilsatt er næringstoffer til planter. Gjennom noe vi kaller for gjødsel. For å produsere frukt, bær, korn, potet, grønnsaker, o.s.v. gjødsler vi med næringsstoffer som kalium, kalsium, magnesium, fosfor, svovel, nitrogen, jern, sink, bor, mangan, kobber og molybden. Da vil frukt, bær og grønnsaker bli mer næringsrike, siden de får tilsatt næringsstoff. Med andre ord: det er frukt, bær, potet, grønnsaker, korn, m.m. som får tilsatt næringsstoff slik at disse planteproduktene blir mer næringsrike for oss mennesker å spise. I mange tilfeller er husdyrgjødsel (avføring fra dyr) nødvendig for å få godt jordliv. Også helt nødvendig i økologisk landbruk. Økologisk vegansk mat er helt selvmotsigende siden kunstgjødsel ikke er tillatt i økologisk landbruk

For å gjøre det klinkende klart for alle uopplyste her inne som har vært litt for mye på vegetarnettsider: B12-vitamin blir IKKE tilsatt fôret til drøvtyggere (heller IKKE noe annet av B-vitaminer). Bakterier, protozoer og sopp som lever naturlig i vomma produserer alle B-vitaminene som de deretter "gir" til f.eks kua. Kua henter alle B-vitaminene fra vomma. Det kommer IKKE utenifra via munnen

Både vegan og carnivor er ytterliggående kosthold. Ser en på tarmsystemet på mennesker ser en at vi er "laget" for å spise begge deler. Det er mye godt fra planteriket (vegansk kosthold), men helsemessig er det mye som tyder på at animalsk kosthold er bedre (det beste er nok begge deler) - så lenge vi snakker om rent kjøtt. Derfor ville jeg valgt carnivor, om meieriprodukter er inkludert. Mye godt å spise av ulike oster for eksempel. Sunt er det også

Anonymkode: 85e90...a1a

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sannsynligvis ville dette vært bortkastet arbeid og penger siden en teoretisk og tenkt tilsetning av B12 i fôret uansett blir nedbrutt av mikroorganismene i fôret,

Edit: Blir nedbrutt av mikroorganismene i vomma (disse bakteriene, protozoene og soppartene er svært effektive)

Skrevet

Jeg hadde også valgt veganer. Det interessante her er at dette er bare en morsom tråd på KG, om et hypotetisk scenario, og enkelte går hardt til verks. Sett det i tråd etter tråd her inne. Carnivore er blitt mer ekstreme enn militante veganere. En ikke misjonere i alle tråder en ser et snitt av mulighet 😉🫠

Det er for varmt for popcorn, men fryste kirsebær fortæres her :popcorn:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (2 minutter siden):

Det interessante her er at dette er bare en morsom tråd på KG, om et hypotetisk scenario, og enkelte går hardt til verks

Tja, i varmen er det godt med salater, o.s.v.

Undrer meg over hvor kunnskapsløse noen er med tanke på kjøtt og kjøttproduksjon. Bruker en vegetarnettsider som kilde til informasjon så vil en til slutt tro på mye rart. Jeg tror de fleste skjønner det, men noen gjør det ikke

En bør kunne korrigere de verste mytene og feilinformasjonen som kommer her inne, selv om en del også glir forbi

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Veganer. Er allerede vegetarianer, så det hadde ikke vært noe problem 😊

Carnivore høres jo rett og slett farlig ut, snakk om mangel på variasjon i kosten.

Anonymkode: 1612a...7e8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...