Gjest omsorgsforelder Skrevet 22. mars 2006 #1 Skrevet 22. mars 2006 Jeg har etter lang tid med dårlig dialog og frustrasjon ovenfor mitt barns far, invitert han med på familievernkontor for å løse problemene til barnets beste. Min eks vil bare komme hvis ektefellen også kan delta, jeg har spurt hvorfor de vil at det skal være slik, eneste argument jeg får er at hun VIL være med. Jeg mener at vi begge kan diskutere hjemme med våre ektefeller hva vår felles plattform er, og så ta begges avgjørelse og syn med på møtet. Familievernkontoret anbefaler ikke at en part er i flertall da dette kan bli et psykisk overtak, jeg kunne tatt min mann med - men "jo flere kokker jo mere søl".. Det er vi som foreldre som ikke har - og som i første omgang må få en dialog, eller hva? Det er vi to som forholder oss til hverandre, vi har lite og ingen kontakt med hverandres ektefeller. Kjenner jeg blir litt oppgitt jeg.
Gjest gjesta Skrevet 22. mars 2006 #2 Skrevet 22. mars 2006 Familievernkontoret anbefaler ikke at en part er i flertall da dette kan bli et psykisk overtak, ← Dette må vel familievernkontoret kunne si ifra om i en møteinnkallelse?
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #3 Skrevet 22. mars 2006 Dette må vel familievernkontoret kunne si ifra om i en møteinnkallelse? ←
Gjest omsorgsforelder Skrevet 22. mars 2006 #4 Skrevet 22. mars 2006 Dette er et frivillig møte som jeg har bedt om, da får jeg en innkallelse og må invitere han med, familievernkontoret kan ikke sende han brev når ikke meklingen er tvungen. Han kan selvfølgelig ringe dit selv å sjekke om mine opplysninger er riktige.
Gjest gjesta Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 Hvis den eneste måten å få han med på dette på er at han får ta med sin partner, så kanskje du burde gå med på det da. Så kan du ta med deg din mann. Det må da kunne gå ann å sette noen "kjøreregler" for hvilken rolle disse to "utenforstående" skal ha i et slikt møte. Det kan i alle fall være lurt å prøve. Går det ikke, så kanskje hans ser at neste møte bør være med kun mor og far til barnet.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 Må si at jeg skjønner din X godt. Min mann og hans X har hatt div. møter uten at jeg eller hans X samboer har vært til stede. Det har da blitt avgjort ting som kunne vært av stor betydning for alle involverte parter å ta del i. I disse tider der familieforholdene er utvidet utover kjernefamilien må man også ta med sine nåværende partnere i planleggingen. Nå vil sikkert flere si at det er bio foreldrene som har ansvar å kun de, men en annen kan faktisk også ha planer for sitt liv med den nye familien (inkludert stebarna), å det er ikke mye moro å alltid måtte forandre på sine planer fordi at det passer partners X. Det er jo også en fordel at en ny partner som er innvolvert i barna og sikkert også har litt å si, det være seg observasjoner osv, er tilstede.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #8 Skrevet 22. mars 2006 Jeg tror som trådstarter sier, jo flere kokker jo mere søl. Men mener at skal den ene ha med seg ny partner så bør også den andre ha det.
Nasseline Skrevet 22. mars 2006 #9 Skrevet 22. mars 2006 Jeg tror som trådstarter sier, jo flere kokker jo mere søl. Men mener at skal den ene ha med seg ny partner så bør også den andre ha det. ← signerer.
Gjest omsorgsforelder Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 Jeg spurte min eks hvorfor han vil ha sin kone med, jo fordi hun vil være med sa han, utover det hadde han ingen argumenter, jeg synes ikke det holder. Jeg har foreslått møte kun med oss, for i første omgang løse opp den dårlige tonen vi dessverre har utviklet - dette gjelder ikke samværsavtale - men å få en god tone og forståelse mellom oss, i det hele tatt og oppføre oss i hverandres nærvær, fokusere på vår datter... Jeg har ingenting i mot min eks sin kone, men akkurat nå, akkurat når det gjelder dette, så skulle jeg ønske hun kunne trekke seg 3 skritt tilbake og la oss foreldre ordne opp. Jeg har tilbudt meg å prate med henne, omså ha et møte med henne også - alene - men jeg kjenner ikke at jeg vil forholde meg til 2 stk på en gang. Jeg har en mann som har barn med sin eks, jeg ville ALDRI presset meg på slik som dette, jeg ville stolt på at han klarte å ordne opp og prate for seg selv - angående samvær ol som vil ha innvirkning på familielivet, så ville vi diskutert dette hjemme og så hadde jeg stolt på at han talte vår felles sak i et møte. Jeg kunne tatt med min mann ja, for å oppveie, men da ville der blitt 2 rådgivere også - jeg klarer ærlig talt ikke å se for meg at jeg skal klare å være naturlig å få frem så mye personlig i en slik setting. Muligens ville konfliktene blitt større, det er for dumt.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 Hvis eneste måten å få med din ex på et slikt møte er at han får lov til å ta med kona, synes jeg at han bør få lov til det. Bedre med et møte MED kona tilstede, enn ikke noe møte i det hele tatt. Forøvrig er vel denne kona også en del av barnets familie og har litt å si når det gjelder å få kontakt og samarbeid til å "flyte". Kanskje ikke så dumt at hun er der i stedet for å bare få referat fra sin mann om hva dere har blitt enige om..
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #12 Skrevet 22. mars 2006 Forøvrig er vel denne kona også en del av barnets familie og har litt å si når det gjelder å få kontakt og samarbeid til å "flyte". Kanskje ikke så dumt at hun er der i stedet for å bare få referat fra sin mann om hva dere har blitt enige om.. ← Signerer på denne. X sin nye kone er vel også innvolvert i deres felles barn, og da skal vel ikke hun bare sitte å godta at andre bestemmer og legger planer over hodet på henne. Det kan jo også komme deg til gode at alle dere voksne som på en eller annen måte er barnets "foreldre" har et godt samarbeid. Å tro meg, det blir ikke noe godt samarbeid om konen til X - også din nye mann for den saks skyld - kun skal være omsorgspersoner for barnet. De har også et liv som burde respekteres.
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #13 Skrevet 22. mars 2006 Men her er vel hovedpoenget med møtet å få til en bedre tone og kommuniksjon mellom foreldrene? Og da synes jeg faktisk at han kan møte opp alene og hans nye kone holder seg litt i bakgrunnen inntill videre.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #14 Skrevet 22. mars 2006 Men her er vel hovedpoenget med møtet å få til en bedre tone og kommuniksjon mellom foreldrene? Og da synes jeg faktisk at han kan møte opp alene og hans nye kone holder seg litt i bakgrunnen inntill videre. ← Jeg mener at vi begge kan diskutere hjemme med våre ektefeller hva vår felles plattform er, og så ta begges avgjørelse og syn med på møtet. ← Poenget til trådstarter er - som hun skrev i første innlegg - at de på hver sin hjemmefront skal diskutere sine ståsteder, også skal trådstarter og X ta avgjørelser sammen. Mulig det er en god løsning, men jeg har liten tro på det. Ting må gjerne diskuteres litt fram og tilbake, man må se på partnerens "planer" før de kan komme til endelig enighet.
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #15 Skrevet 22. mars 2006 Jeg har foreslått møte kun med oss, for i første omgang løse opp den dårlige tonen vi dessverre har utviklet - dette gjelder ikke samværsavtale - men å få en god tone og forståelse mellom oss, i det hele tatt og oppføre oss i hverandres nærvær, fokusere på vår datter... ← Det blir en skjevfordeling her om han skal ha med sine kone. Om trådstarter i tillegg tar med sin mann for å jevne ut er det to par som diskuterer,ikke to med vrangkjørt kommunikasjon. Det er godt mulig at situasjonen kan løses ved at begges nye partnere er tilstede. Men jeg hadde nok hatt litt problemer med å være veldig personlig i en samtale hvor min tidligere manns nye kone( oj,håpløs setning...) også var tilstede.
Gjest omsorgsforelder Skrevet 22. mars 2006 #16 Skrevet 22. mars 2006 Takker Lenej, du har fått med deg hva dette handler om. Jeg er enig i at steforeldre er viktige og at de skal taes hensyn til, jeg er steforelder selv, men noen ganger må man trekke seg tilbake å la de biologiske foreldrene finne ut av ting.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #17 Skrevet 22. mars 2006 Jeg er enig i at steforeldre er viktige og at de skal taes hensyn til, jeg er steforelder selv, men noen ganger må man trekke seg tilbake å la de biologiske foreldrene finne ut av ting. ← Men å finne ut av ting betyr jo også at det får innvirkning på steforeldre. De burde ha et ord med i laget da. For å trekke tråden enda lenger så har 2 stk steforeldre kanskje også egne barn, å det du å X da ev. vil planlegge vil også rå ringvirkninger på nåværende åpartneres X'er og barn. Men jeg er enig i at to voksne mennesker - les foreldrene - burde kunne komme til en enighet om å ha en god tone seg imellom. Da uten å legge masse planer og forandringer som nåværende partnere burde inkluderes.
Far til 2 Skrevet 22. mars 2006 #18 Skrevet 22. mars 2006 Jeg synes det høres helt feil ut å ta med ny partner. Det er greit nok at ny samboer/ektefelle er en del av fars familie, men samarbeidsproblemene er sansynligvis mellom mor og far (om ikke ny partner står i kulissene og hvisker hva mor eller far skal si). Det er kjempefint at ny partner involverer seg i barna og deres daglige omsorg. Men det blir feil om ny partner skal involvere seg i gammel konflikt i den grad at konfliktene blir forsterket. Jeg synes du skal "sette ned foten" og forkaler at dette er en sak mellom deg, far og barnet.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #19 Skrevet 22. mars 2006 Jeg synes det høres helt feil ut å ta med ny partner. Det er greit nok at ny samboer/ektefelle er en del av fars familie, men samarbeidsproblemene er sansynligvis mellom mor og far (om ikke ny partner står i kulissene og hvisker hva mor eller far skal si). Det er kjempefint at ny partner involverer seg i barna og deres daglige omsorg. Men det blir feil om ny partner skal involvere seg i gammel konflikt i den grad at konfliktene blir forsterket. Jeg synes du skal "sette ned foten" og forkaler at dette er en sak mellom deg, far og barnet. ← Men da får foreldrene ordne opp i sine gamle konflikter på egenhånd. Jeg er ikke imot at min mann ordner opp i gamle konflikter med sin X, men når det kommer dithen at det blir forandringer i mitt barns og mitt liv da vil jeg ha ett ord med i saken. Jeg vil ikke at mine rutiner, planer og mitt liv skal forandres fordi at det passer min manns X. Jeg er med på ev. forandringer, men bare så lenge jeg blir involvert og også har ett ord med i laget.
Far til 2 Skrevet 22. mars 2006 #20 Skrevet 22. mars 2006 Men da får foreldrene ordne opp i sine gamle konflikter på egenhånd. Jeg er ikke imot at min mann ordner opp i gamle konflikter med sin X, men når det kommer dithen at det blir forandringer i mitt barns og mitt liv da vil jeg ha ett ord med i saken. Jeg vil ikke at mine rutiner, planer og mitt liv skal forandres fordi at det passer min manns X. Jeg er med på ev. forandringer, men bare så lenge jeg blir involvert og også har ett ord med i laget. ← Det synes jeg du har rett til, og tilsier at din mann må ta flere hensyn når han evt møter ex'en. Med f.eks. 3 møter bør det være gode muligheter til å diskutere løsningsforslagene hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå