Gå til innhold

sykemelding i.f.m. nær families alvorlige sykdom/dødsleie


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

stemmer det at det nylig har kommet en regelendring for rett til sykemelding i forbindelse med nær families alvorlige sykdom og dødsleie? tidligere vet jeg at leger som skrev sykemeldinger på dette grunnlaget var nødt å ta i bruk psykiatriske diagnoser, men har hørt eller lest et sted at dette nå er endret slik at dette er selvstendig grunnlag

noen som vet noe? evt hvor jeg kan finne ut noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Tror ikke at det er endret. Det eneste vilkåret for å få sykepenger er hvis du er syk selv. For å være på den sikre siden, ring trygdekontoret. Legene vet ikke alt om trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan reglene er men kjenner ei som fikk sykemelding når en i nær familie lå på dødsleie. Men jeg vet at noen arbeidsplasser ikke lar deg få fri for og gå i begravelse med mindre det er rett opp at siteigende linje. Onklen min fikk ikke komme i sønnen min sin begravelse han var tre uker, synnes dette er en sløv regel, det er vel ingen som går i bregavelser for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet at noen arbeidsplasser ikke lar deg få fri for og gå i begravelse med mindre det er rett opp at siteigende linje. Onklen min fikk ikke komme i sønnen min sin begravelse han var tre uker, synnes dette er en sløv regel, det er vel ingen som går i bregavelser for moro skyld.

Dette høres veldig rart ut! På jobben min kan vi gå i begravelser til "hvem det måtte være" men det er bare i rett opp at stigende linje at vi får fri med lønn. Ulønnet fri får vi til evnt. andre begravelser

Over til spørsmålet om sykemelding, jeg synest det er rart om legen ikke skulle gi deg sykemelding i en slik situasjon! Men dersom du ikke får det, så kan du jo høre med arbeidsgiver om du kunne fått velferdspermisjon med eller uten lønn. I slike situasjone bruker ikke lønna og ha så mye og si...dersom en ikke har et veldig stramt budsjett da.

Håper ting ordner seg, slik at du kan få litt ekstra tid sammen med dine kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får sykemelding, får du også sykepenger.

På sykemeldingen trenger ikke grunnen til sykemeldingen å stå. Når min bestemor lå for døden i fjor ble jeg sykemeldt fra en del eksamener. Der skrev legen min ingen ting om hvorfor i sykemeldingen. Jeg var bare sykemeldt pga sykdom.

Men det er jo greit at de du jobber for/i lag med vet hva årsaken er.

I det offentlige har man rett på 3 dager velferdesperm ved sykdom/dødsfall i nær famile. Skulle man trenge mer skal man sykemeldes. Men alt dette går på sjønn. Alt er opp til din arbeidsplass.

Håper jeg svarte på litt for deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...