Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
bitmog skrev (11 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor det er kontroversielt å verne oppunder samfunnet vårt, ved og ta de som begår alvorlig kriminalitet?

Fordi man snakker om løsninger vi vet ikke virker, som vi vet hvorfor ikke virker, og er basert på en tankegang om mennesker vi vet er feil, på bekostning av løsninger vi vet virker, har brukt før, og vi kan dokumentere hvorfor virker.

Det er populisme på den mest fundementale måten.

• Liker 1
Skrevet
bitmog skrev (14 minutter siden):

Gi de fengsel ikke løser noe som helst? Man verner samfunnet mot farlige borgere som ikke vet å fungere i et samfunn, og man sender et tydelig signal om at slik alvorlig kriminalitet selvfølgelig straffer seg. Alvorlige psykiske psyke mennesker som ikke vet at de har gjort noe straffbart, blir selvfølgelig ikke straffet, men det er veldig få tilfeller av unge folk det er snakk om som går innunder dette.

Forstår ikke hvorfor det er kontroversielt å verne oppunder samfunnet vårt, ved og ta de som begår alvorlig kriminalitet?

Så du så ikke biten om rehabiliteringsaspektet? Her i Norge så er ikke fengsel et sted der vi bare holder folk fordi de er en fare for samfunnet, da forskning viser at de aller fleste kan bli rehabiliterte og bli produktive borgere. I tilfeller der folk er så farlige at vi ikke tror de kan rehabiliteres, så har vi forvaring.

• Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (52 minutter siden):

Da skal du ta med at mye av grunnen til at vi er der vi er nå, er på grunn av FrP som justisministre. De er ikke alene, men de begynte dette pisset.

Vet ikke jeg, hva ble gjort/ikke gjort den gang?

I dagens Frp-reklame er det i alle fall de som tar til orde for konkrete tiltak. Om de er i stand til dette noe mer enn andre? Hakke peiling..

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
K.B. skrev (8 minutter siden):

Så du så ikke biten om rehabiliteringsaspektet? Her i Norge så er ikke fengsel et sted der vi bare holder folk fordi de er en fare for samfunnet, da forskning viser at de aller fleste kan bli rehabiliterte og bli produktive borgere. I tilfeller der folk er så farlige at vi ikke tror de kan rehabiliteres, så har vi forvaring.

Så absolutt hele kommentaren din. Hvorfor kan ikke en 14 åring som begår drap, gå på skole i et fengsel, få den oppfølgingen han trenger, til han er helt klar for samfunnet, og i tillegg straffes for handlingene ved å holdes borte fra samfunnet, slik fengsel egentlig er. Du skjønner vel selv om en på 30 år begår drap på sin kone, og kun soner 1 år, fordi han nå er klar og frisk i hodet, så sender det er helt sykt signal? Vi har absolutt en kombinasjon av straff og rehabilitering, ikke kun rehabilitering, og det tror jeg du vet selv også. Et samfunn basert på tillit, lov og orden er bygget opp på at det skal straffe seg å ikke følge samfunnets normer.

Det er ganske søkt å påstå at straff ikke hjelper eller at det er avskrekkende. At det ikke hjelper på alle kan være så som så, men at det er avskrekkende og bygger tillit til samfunnet er absolutt godt dokumentert, men opp til et hvis punkt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
K.B. skrev (54 minutter siden):

Så du vil ha barn i fengsel TS?
Jeg skjønner at det er saker der veldig unge mennesker begår lovbrudd, noen veldig alvorlige, men jeg tror vi bare må akseptere at dette i stor grad er resultat av miljøet og at vedkommende ikke er en lost cause og at å gi de fengsel løser ikke noe som helst. Vi har et fengselsvesen i Norge som fokuserer på rehabilitering, men i bunn så fordrer i det minste at de som blir rehabilitert er myndige mtp. muligheter og utsikter som skole, høyere utdanning osv. Barn krever helt annen behandling, de er ikke ferdig utviklet i verken kroppen og spesielt i hodet. Om det viser seg at noen av disse barna har alvorlige psykiske lidelser, så må man ta det på en case by case basis.

Nei, jeg ønsker generelt ikke å sette barn i fengsel, men det bør få noen konsekvens mer enn ’’bare oppfølging fra barnevern’’ når graverende hendelser utføres av barn. Dette er ingen kvikk fiks, noe er riv ruskende galt med systemet når man tenker på  feks. bussbrannen som skjedde nå nylig. Den hendelsen fikk fatale konsekvenser! Gutten fortjener en form for straff slik at han ikke begår flere lovbrudd.

Man kan ikke skylde på en vanskelig barndom, arv/miljø. Man må ta ansvar for sitt eget liv. Og kunne skille mellom rett og galt.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 9
Skrevet (endret)
Druid skrev (3 timer siden):

Fordi man snakker om løsninger vi vet ikke virker, som vi vet hvorfor ikke virker, og er basert på en tankegang om mennesker vi vet er feil, på bekostning av løsninger vi vet virker, har brukt før, og vi kan dokumentere hvorfor virker.

Det er populisme på den mest fundementale måten.

Vet ikke virker ? Det handler jo ikke om det, det handler om å sikre samfunnet mot farlige mennesker. Kall det straff eller "sikring" det er det dette handler om. Mennesker uansett alder som er farlige må samfunnet sikre seg mot så lenge det trengs. Så at man da prøver å rehabilitere er jo det flott, men inntil de faktisk er det skal de sikres slik at andre mennesker ikke blir rammet av deres kriminalitet.  Om det tar 1 år eller 20 år er underordnet.  For noen kan det bli livet ut. 

Endret av TomKrus
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Rødstrupa skrev (7 timer siden):

Den kriminelle lavalderen i Norge er 15 år, og personer under denne alderen kan ikke straffes med fengsel eller andre straffer, ifølge Barneombudet.

Det virker å være for sent. Man hører om ungdom som utøver grov kriminalitet fra de knapt er blitt tenåringer!

Det ville virke mer preventivt med fengselsstraff og annen form for straff som får de til å ikke la seg friste/bli manipulert til å begå forbrytelser…Eller?

Jeg tror det blir feil å senke den kriminelle lavalder. En 15 åring har ikke utviklet hjernen nok til å forstå konsekvensene av sine handlinger. De vet at det de gjør er galt, men ikke hvordan det ødelegger for seg selv og andre, på sikt.

Hjernen er ikke utviklet før man har fyllt 25 år og det er hovedårsak til at f.eks 18-19 år gamle gutter er overrepresentert i ulykkestatistikken. Det vi trenger mest kommer på plass sist.

Det er frontallappene som kan spille oss et puss før vi er 25 år. Det er i frontallappene hjernen styres og administreres med hensyn til planlegging, gjennomføring og kontroll av hvordan vi oppfører oss. - Denne delen av hjernen utvikler seg aller senest. Vi tror denne delen er viktig for planlegging, beslutninger og impulsivitet. Det er store individuelle variasjoner, men gjennomsnittlig er ikke denne delen ferdig utviklet før vi er 25 år, sier professor i nevrovitenskap på NTNU, Edvard Moser, til Aftenposten.no.

Jeg tror derfor ikke på at man bør straffe barn på lik linje med voksne, men farlig og kriminell adferd må få konsekvenser. Det nytter ikke å dulle med disse.

Så når det gjelder kriminelle og farlige barn så bør de tas ut og lukkes inn på et område man kan jobbe med dem og slik skjerme både samfunnet og dem selv fra farlige handlinger. Man kan selvsagt ikke ha de på gata når de er til fare for liv og helse.

Endret av Catch22
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bør senke den kriminelle lavalderen til 13 år og som hovedregel idømme samfunnsstraff.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det jeg synes er litt fascinerende når det kommer til debatten rundt senking av den kriminelle lavalderen, er at argumentet om at barns hjerne ikke er velutviklet nok til å skjønne og galt, eller i hvert fall konsekvenser av hva de gjør. Greit det, men de har altså hjernekapasitet nok til å tenkte "Jeg er under 15 år, så da kan de ikke straffe meg". Det er jo ganske utspekulert, synes jeg. Da bør den 13 eller 14-åringen også klare å tenke at "Knivstikker jeg en person, så kan personen dø". Sistnevnte er jo en mer naturlig tankegang å ha, synes i all fall jeg.

Endret av Alaenera
Skrivefeil
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
Alaenera skrev (51 minutter siden):

Det jeg synes er litt fascinerende når det kommer til debatten rundt senking av den kriminelle lavalderen, er at argumentet om at barns hjerne ikke er velutviklet nok til å skjønne og galt, eller i hvert fall konsekvenser av hva de gjør. Greit det, men de har altså hjernekapasitet nok til å tenkte "Jeg er under 15 år, så da kan de ikke straffe meg". Det er jo ganske utspekulert, synes jeg. Da bør den 13 eller 14-åringen også klare å tenke at "Knivstikker jeg en person, så kan personen dø". Sistnevnte er jo en mer naturlig tankegang å ha, synes i all fall jeg.

Tror du det er en stor andel barn som utfører dra eller enda sjeldnere; Tenker de kan komme unna straff fordi de er under kriminell lavalder? Jeg tror ikke du skjønner hvor sjeldent dette er. Det er kanskje kriminelle bakmenn som er klar over det faktum og bruker små barn som kurér for narkotika, i så fall så er det bakmennene vi må gå etter.

Skrevet
K.B. skrev (1 minutt siden):

Tror du det er en stor andel barn som utfører dra eller enda sjeldnere; Tenker de kan komme unna straff fordi de er under kriminell lavalder? Jeg tror ikke du skjønner hvor sjeldent dette er. Det er kanskje kriminelle bakmenn som er klar over det faktum og bruker små barn som kurér for narkotika, i så fall så er det bakmennene vi må gå etter.

Jeg snakker ikke om små barn som blir brukt til kurér for narkotika, så da må du nesten lese hva jeg skrev en gang til.

• Liker 3
Skrevet
Alaenera skrev (13 minutter siden):

Jeg snakker ikke om små barn som blir brukt til kurér for narkotika, så da må du nesten lese hva jeg skrev en gang til.

Synes det er helt sykt at man kan forklare, bortforklare og forsøke å forstå ihjel barn som knivstikker, dreper folk eller begår så syk alvorlig kriminalitet. Er forbi all sans og fornuft.

Flere i denne tråden mener tydelegvis at de skal få lov til å vandre fritt rundt oss i samfunnet, og være en fare for seg selv og andre i samfunnet, fordi de ikke kan røres 😳 skummel tankegang og egentlig litt redd for det jeg leser, bare glad jeg ikke bor i Oslo og omegn sier jeg bare. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Druid skrev (8 timer siden):

Og hvilken gevinst får du ut av dette, gitt vi enda ikke har innført dødsstraff? Hvis du setter denne 15. åringen i fengsel, hva vil du få ut når årene har gått?

Beskytter samfunnet mot personen. 

Når han er tilbake igjen, skal han få fotlenke med sporing. Dersom han kan knyttes til kriminalitet igjen som innebærer vold, så avliver vi ham. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
K.B. skrev (22 minutter siden):

Uenig. 
Har unger blitt så skakkjørt at de dreper, hvilken ulempe har jeg og andre av at vi da burer ungen inne og fjerner ungen fra sirkulasjon. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
bonsaijenta skrev (10 timer siden):

Disse mindreårige blir jo hanket inn av kriminelle bander nettopp fordi de er under den kriminelle lavalderen. 

Så de er fullstendig klar over sine handlinger ikke får noen konsekvenser. Jeg mener å lese at 15-åringen som er siktet i bussbrannen er en kjenning av politiet men at voldshandlingene har gått drastisk ned etter at han fylte 15. Det sier litt. 

Han er 15 år og 7 måneder. Mange kriminelle har roligere perioder. Det kan knyttes til at han står i fare for straff, men det kan også være tilfeldig. Uansett burde hans 40 lovbrudd før 15 år ha fått konsekvenser. Denne gutten har dratt det så langt at han endte opp som drapsmann før det kom en konsekvens. 

• Liker 7
Skrevet
K.B. skrev (7 timer siden):

40 tilfeller av voldskriminalitet hadde denne gutten. 

Kan bli rehabilitert er Scotsman-en din. Hvor mange blir rehabilitert, hva vil det si, hva koster det samfunnet, hvor mye vold utøver de i mellomtiden. Der har vi spm vi bør stille. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Asså..i dette tilfellet så er det en 15 åring som det siste halvannet året har 40 lovbrudd registrert, derav trusler, vold, tyveri, salg av narkotika osv. Det er det som er registrert. ...jeg vil jo tro at det er knappe 20 % -toppen-av lovbrudd som de vet om.

Det er jo med andre ord en varslet katastofe. Jeg leste et sted her at han er under barnevernet, uten at jeg har fått det bekreftet..men det skulle ikke forundre meg. Og de kan ikke stoppe han. Ingen har stoppet denne gutten før det gikk riktlg ille. Han er vel dopet og springer rundt uten at noen løfter en finger for å trygge han OG andre. 

Det er en tragedie!!. Så kom ikke og snakk om at barn skal skjermes. Det er groteskt.

Endret av Mooza
Feilskriving
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Babos skrev (3 minutter siden):

Han er 15 år og 7 måneder. Mange kriminelle har roligere perioder. Det kan knyttes til at han står i fare for straff, men det kan også være tilfeldig. Uansett burde hans 40 lovbrudd før 15 år ha fått konsekvenser. Denne gutten har dratt det så langt at han endte opp som drapsmann før det kom en konsekvens. 

Enig, det er helt sjukt hvor unnfallende enkelte goody 2 shoes er - og hele samfunnet som lar dette skje. 

Endret av PrivatiserAlt
  • Hjerte 1
Skrevet
bitmog skrev (7 minutter siden):

Synes det er helt sykt at man kan forklare, bortforklare og forsøke å forstå ihjel barn som knivstikker, dreper folk eller begår så syk alvorlig kriminalitet. Er forbi all sans og fornuft.

Flere i denne tråden mener tydelegvis at de skal få lov til å vandre fritt rundt oss i samfunnet, og være en fare for seg selv og andre i samfunnet, fordi de ikke kan røres 😳 skummel tankegang og egentlig litt redd for det jeg leser, bare glad jeg ikke bor i Oslo og omegn sier jeg bare. 

Jeg bor i Oslo, og kan bekrefte at de folka jeg er mest redd for å møte på, er nettopp ungdomsgjenger. Jobben min innebærer at jeg i stor grad er ute blant "folk flest", og det er mest ungdomsgjenger som lager trøbbel for jobben vår, og det er de vi må ringe til politiet for å få hjelp til å håndtere. Jeg har selv måttet gi førstehjelp til både barn og voksne som har blitt angrepet av ungdommer, og da synes jeg personlig at det er rett og slett forkastelig at mange mener at disse kidsa skal tas i med silkehansker.

Det er sikkert mange av disse ungdommene som trenger forståelse, å bli sett, og for noen fungerer det kanskje med soft love, MEN jeg tror også at for de verste av de verste, så responderer de ikke på at nok en sosionom skal si til de at de skjønner hvordan de har det. De har gitt opp systemet for lenge siden, og noen av de er så ødelagt i hodene sine at det rett og slett ikke fungerer å ta i de med silkehansker lenger. 

For noen av de, så tror jeg de kun vil respondere på å faktisk oppleve at det får konsekvenser når de bryter lover og regler, og det bør ikke gå så langt at de må drepe noen før de blir fanget opp av systemet. Det er hverken i deres, eller samfunnets, interesse at det går så langt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (10 timer siden):

Men jeg vil ha ett helhetlig og individuelt løp på barn som faller utenfor fra så tidlig som mulig. Det fremstår dyrt, for det er bruk av penger vi ikke kan se motposten på, men i kroner og øre blir det billigere.

Veldig enig i dette!

Tror  foreldre må følge mer på ungene sine og komme tidlig på banen og informere/innprente om konsekvens og bevisstgjøre de på hva utfallet blir dersom de gjør straffbare handlinger.

Skolene bør  opplyse gjennom å  få tidligere kriminelle feks. til å holde foredrag i om hvor ødeleggelse og lite smart det er å begå forbrytelser.

Opprettholdelse av klubber/fritidssteder der ungdom kan møtes jevnlig, der de føler seg sett/hørt er viktige samlingspunkter istedenfor å drive gatelangs og kjede seg.  

Det aller største problemet med de fleste kriminelle som gjør grove forbrytelser i ung alder er at de ikke har foreldre som evner å følge opp. 
Selv om det er en og annen rikmannssønn som har gjort grove forbrytelser, er det i stor grad et fattigdomsproblem.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...