Gjest EvaL Skrevet 20. mars 2006 #21 Skrevet 20. mars 2006 Kunne ikke vært mer enig. At man blir sliten etter et samlivsbrudd, og dermed ikke orker å sloss for barna sine, forteller bare at man ikke burde ha omsorgen for de. Å ha barn er en kjempejobb. Det er nok derfor det som regel ender med at barn bor hos mor. ← Må flire når jeg leser slike svar. Her blir menn altså kritisert for å ikke sloss for barna sine, mens feilen soleklart jo ligger i at de må sloss for barna sine. Her er det altså kvinner som legger skylden over på mannen i stedenfor å innse at det faktisk er deres medsøstre som begår urett ved å gjøre det vanskelig for far å få treffe sine barn så mye som han ønsker. Er det ett område det aldri kommer til å bli likestilling så er det på denne fronten. Rett og slett fordi mange kvinner anser barna for å være "hennes" og aldri kommer til å godta at far skal ha like rettigheter overfor barna sine.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #22 Skrevet 20. mars 2006 en kamerat blei nektet av mor og ha kontakt med barna mer enn besøk hos de ca 1 kveld pr mnd. han kontaktet advokat og når mor fant det ut truet hun med og flytte til ei venninde i bodø (bor i oslo) om han ikke kutta ut saken i mot hu. da er det ikke lett og slå seg på brystet og leke sterk ← Synd for ham, han hadde antakeligvis vunnet en omsorgssak dersom det du sier stemmer. Som oftest er det snakk om skjevforhold lenge før bruddet er et faktum. Og som oftest kan menn takke seg selv for det.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #23 Skrevet 20. mars 2006 Må flire når jeg leser slike svar. Her blir menn altså kritisert for å ikke sloss for barna sine, mens feilen soleklart jo ligger i at de må sloss for barna sine. Her er det altså kvinner som legger skylden over på mannen i stedenfor å innse at det faktisk er deres medsøstre som begår urett ved å gjøre det vanskelig for far å få treffe sine barn så mye som han ønsker. Er det ett område det aldri kommer til å bli likestilling så er det på denne fronten. Rett og slett fordi mange kvinner anser barna for å være "hennes" og aldri kommer til å godta at far skal ha like rettigheter overfor barna sine. ← Jeg kan selvfølgelig bare svare for en kvinne, men dette stemmer ikke for mitt vedkommende. Gjorde alt jeg kunne for å få far mer på banen da vi bodde sammen. Da jeg flyttet hadde jeg allerede gitt ham opp, men forsøkte jo ikke stikker kjepper i hjulene av den grunn. Jeg tror ikke at det er en almenn oppfattning blant kvinner at barna "tilhører" kvinnen, men dersom det skulle stemme, kanskje det endrer seg den dagen fedrene viser like stort engasjement som mødrene?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #24 Skrevet 20. mars 2006 en kamerat blei nektet av mor og ha kontakt med barna mer enn besøk hos de ca 1 kveld pr mnd. han kontaktet advokat og når mor fant det ut truet hun med og flytte til ei venninde i bodø (bor i oslo) om han ikke kutta ut saken i mot hu. da er det ikke lett og slå seg på brystet og leke sterk ← Med sånne spesielle tilfeller bør man kanskje ha vitner eller en diktafon i lomma hver gang man har kontakt? Det finnes mange rare varianter av oss.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #25 Skrevet 20. mars 2006 Jeg tror ikke at det er en almenn oppfattning blant kvinner at barna "tilhører" kvinnen, men dersom det skulle stemme, kanskje det endrer seg den dagen fedrene viser like stort engasjement som mødrene? ← Fedrene kan vise så stort engasjement de bare vil, men det hjelper lite om mår ikke er like entusiastisk. Fedre må faktisk gå til rettsak mot en mor får å få foreldreretten for barnet/barna. Hvordan tror du en rettssak vil påvirke forholdet mellom moren og faren til barnet? Det vil bli enda vanskeligere for de to å samarbeide enn det var før rettssaken. Sett i fra barnas ståsted, så er det kanskje ikke så heldig? Kanskje det rett og slett er bra at fedre ikke kjører sakene så langt?
Floja Felíz Skrevet 20. mars 2006 #26 Skrevet 20. mars 2006 Jeg tror det er mange fedre som velger å la hensynet til barna gå foran istedenfor å sloss for å få samvær når de har med en umulig mor å gjøre. Fedrene vet at hvis de skal fremtvinge samvær så vil det i stor grad gå utover barna siden de blir dratt imellom foreldrene. I svært mange tilfeller så er det en nytteløs kamp å ta tak i siden mor stort sett vinner frem, og mange fedre velger å vente med å ta opp kampen igjen til barna blir større. Det er utrolig hva en mor kan finne på å gjøre for å få så mye bidrag som hun kan tyne ut av far, eller for å såre far. Derfor syns jeg det blir helt feil å si at fedre er tafatte som ikke sloss for barna sine. Å hvorfor skal en far være nødt til å sloss for samvær med sine barn når en mor ikke trenger det? ← Veldig enig!! Må flire når jeg leser slike svar. Her blir menn altså kritisert for å ikke sloss for barna sine, mens feilen soleklart jo ligger i at de må sloss for barna sine. Her er det altså kvinner som legger skylden over på mannen i stedenfor å innse at det faktisk er deres medsøstre som begår urett ved å gjøre det vanskelig for far å få treffe sine barn så mye som han ønsker. ← Nettopp!! Synd for ham, han hadde antakeligvis vunnet en omsorgssak dersom det du sier stemmer. Som oftest er det snakk om skjevforhold lenge før bruddet er et faktum. Og som oftest kan menn takke seg selv for det. ← Det blir litt dumt å si at menn som oftest kan takke seg selv for det. Det er jo å dra alle over en kam uten å ha grunnlag for det. Mange fedre ønsker jo å ha mer kontakt med barna sine, men kanskje de i motsetning til mødrene klarer å ta to skritt tilbake og se hva som er best for barna; en far som bruker all sin energi på å kjempe mot mor, eller en far som har innsett at barna heller vil ha en far som er oipplagt når de har samvær og gjør det beste ut av den tiden de har. Det er sikkert også mange fedre som ikke ønsker kontakt, men det er da som regel heller ikke de som "klager" slik som trådstarter sier.
Gjest gjesta Skrevet 20. mars 2006 #27 Skrevet 20. mars 2006 Alle unnskylder fedre med at mor er så dum. Vil ikke lage krangel mellom mor og far, for da får barna det ille. Hvor godt har barna det når de aldri får se far, fordi han velger og unngå en krangel? Er menn hirkelig så feige at de er redd for å gjøre sitt for å få se barna? Redd for å bli uvenner med eksen? Dersom mor truer med å flytte, gå til sak, få foreldreretten. Men nei, da må man jo faktisk ha barnet. Stemmer. Nei, dette er svake unnskyldninger.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #28 Skrevet 20. mars 2006 Alle unnskylder fedre med at mor er så dum. Vil ikke lage krangel mellom mor og far, for da får barna det ille. Hvor godt har barna det når de aldri får se far, fordi han velger og unngå en krangel? Er menn hirkelig så feige at de er redd for å gjøre sitt for å få se barna? Redd for å bli uvenner med eksen? Dersom mor truer med å flytte, gå til sak, få foreldreretten. Men nei, da må man jo faktisk ha barnet. Stemmer. Nei, dette er svake unnskyldninger. ← Et menneske er ingen maskin som kan programmeres til å handle på spesielle måter i spesielle tilfeller. Det er mange årsaker til et handlingsmønster, derfor bør man holde seg for god til å kritisere andres valg før man kjenner bakgrunnen for dem. Jeg mener ikke at det ikke skal kunne diskuteres på generelt grunnlag, men da må det også åpnes for at man diskuterer menneskelige handlinger - og ikke en forhåndsprogramert maskin. Jeg synes du har fått mange forskjellige mulige forklaringer på ditt innlegg. Hva tror du grunnen er?
Gjest Selv mor Skrevet 20. mars 2006 #29 Skrevet 20. mars 2006 Alle unnskylder fedre med at mor er så dum. Vil ikke lage krangel mellom mor og far, for da får barna det ille. Hvor godt har barna det når de aldri får se far, fordi han velger og unngå en krangel? Er menn hirkelig så feige at de er redd for å gjøre sitt for å få se barna? Redd for å bli uvenner med eksen? Dersom mor truer med å flytte, gå til sak, få foreldreretten. Men nei, da må man jo faktisk ha barnet. Stemmer. Nei, dette er svake unnskyldninger. ← Du har tydeligvis aldri opplevd en kamplysten mor på kroppen. Kan love deg at det er ingen spøk å sloss mot en mor som er ute etter å ødelegge forholdet mellom far og barn. Du må også huske på at fedre i en årrekke har måtte tåle beskyldninger om bl.a incest fra hevnlystne mødre. Jeg synes ikke det er rart at enkelte fedre velger å stille seg passive når mor starter en kamp om barna.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #30 Skrevet 20. mars 2006 I mitt tilfelle er faren så uforsiktig og uoppmerksom når han har barna at jeg nesten ikke får sove av redsel for at noe skal hende dem når de er hos ham. Han gir dem heller ingen grenser og følger ikke med dem. De spiller dataspill hele dagen og ser film, han gidder aldri ta dem med ut. Klart det er kult å bo hos pappa, der har man hverken plikter eller utfordringer. Som mor vet jeg at de trenger mer en laidback moro foran en skjerm og jeg ville satt meg fullstendig på bakbena dersom det ble snakk om flytting. Min eks mener sikkert selv han er en kompetent far, men det er han altså ikke. Lekser og skolearbeid er uinteressant og de kommer alltid for sent på skolen når han skal få dem opp om morgenen. Hvorfor? Han klarer ikke stå opp selv. Skolemat får de hvis han husker det. Barna mine er veldig glad i sin far, og jeg vil gjerne at de skal kjenne ham. Han er snill med dem, men mangler evne til å virkelig engasjere seg i deres behov utover det å bare føye dem hele tiden.
Gjest gjesta Skrevet 20. mars 2006 #31 Skrevet 20. mars 2006 Du har tydeligvis aldri opplevd en kamplysten mor på kroppen. Kan love deg at det er ingen spøk å sloss mot en mor som er ute etter å ødelegge forholdet mellom far og barn. Du må også huske på at fedre i en årrekke har måtte tåle beskyldninger om bl.a incest fra hevnlystne mødre. Jeg synes ikke det er rart at enkelte fedre velger å stille seg passive når mor starter en kamp om barna. ← Men hvorfor er mødre værre? Fordi fedre er tøfler som ikke gidder sloss for sitt kjære? Er vel det som skille mor og far. Mødre gjør hva som helst, og fedre gjør minst mulig. Muligens i frykt for faktisk måtte ha barna. Det er seriøst ikke en unnskyldning at enkelte blir beskylt for incest. Det er veldig få. Letteste grunnen for å slippe og måtte ta ansvar: Nei jeg tør ikke..
Floja Felíz Skrevet 20. mars 2006 #32 Skrevet 20. mars 2006 Alle unnskylder fedre med at mor er så dum. Vil ikke lage krangel mellom mor og far, for da får barna det ille. Hvor godt har barna det når de aldri får se far, fordi han velger og unngå en krangel? Er menn hirkelig så feige at de er redd for å gjøre sitt for å få se barna? Redd for å bli uvenner med eksen? Dersom mor truer med å flytte, gå til sak, få foreldreretten. Men nei, da må man jo faktisk ha barnet. Stemmer. Nei, dette er svake unnskyldninger. ← Hvor godt har barna det, når mor skaper krangel som hun vet at far vil unngå eller truer med å ta vekk alt samvær hvis han protesterer? Det er ikke bare å gå til rettssak heller. Det tar på både mor, far og ikke minst går det ut over barna. Jeg synes unnskyldningene er veldig forståelige jeg, men så er det også barna som er hovedfokuset for meg.
Gjest gjesta Skrevet 20. mars 2006 #33 Skrevet 20. mars 2006 Så det du sier er at far gjør det av snillhet? Gir opp barna sine og ser dem minst mulig?
Gjest 2324 Skrevet 20. mars 2006 #34 Skrevet 20. mars 2006 Nå har ikke jeg barn, men hadde noen hindret meg i å treffe barna mine hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #35 Skrevet 20. mars 2006 Dersom mor truer med å flytte, gå til sak, få foreldreretten. Men nei, da må man jo faktisk ha barnet. Stemmer. ← Beklager, men det skinner igjennom at du ikke vet hva du snakker om. Du vet tydligvis ikke at det koster penger å skaffe seg en advokat, at det er kostbart med en rettsak, at mor som regel blir tildelt foreldreretten i slike saker, og at dersom far skulle få medhold og mor dømmes til å gi far sitt rettmessige samvære med barnet, ja så kan mor bare velge å trenere denne avgjørelsen og alikvel nekte far å se sitt barn. Hun får ikke bot eller straff for å gjøre det. Far får altså ingen hjelp til å ivareta sin rett til å treffe sine barn. Det er mange eksempler opp igjennom tidene som viser fedres håpløse kamp mot å få treffe sine barn uten at de blir hørt, og til slutt blir de så desperate at de kidnapper barna. Bare for å oppleve å få straff for sine handlinger.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #36 Skrevet 20. mars 2006 Så det du sier er at far gjør det av snillhet? Gir opp barna sine og ser dem minst mulig? ← Det handler ikke om snillhet i den grad at man ikke vil lage bråk, men det handler om å ta hensyn til barna. Det er faktisk barna som er det viktige her, at de har det bra. Og barn har det overhodet ikke bra når mor og far krangler. Og hva skal en far gjøre når mor nekter han å treffe barna? Bare reise å hente de fra mor med makt? Tror du det tjener fars sak?
Gjest Caramba ii Skrevet 20. mars 2006 #37 Skrevet 20. mars 2006 Jeg tar alltid historier om den "fryktelige eksen" med en klype salt. Som regel er det to sider av en sak, og det er ikke så lett å innrømme til andre at man kanskje ikke var den aller mest fantastiske faren/moren mens man fortsatt var sammen. Lettere å si til alle at eksen er ei skikkelig heks som ikke vil at den andre skal ha barna. Mitt inntrykk fra omgangskrets er at de fedre som har engasjert seg i barna sine fra de var små også klarer å beholde denne kontakten etterpå. Derfor tror jeg at det beste en far og en mor kan gjøre for å alltid ha kontakt, er å ta ansvar for sine barn helt fra starten. (Det er også en fin måte å unngå samlivsbrudd..)
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #38 Skrevet 20. mars 2006 Nå har ikke jeg barn, men hadde noen hindret meg i å treffe barna mine hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse. ← På hvilken måte ville du ha gjort dette?
Gjest 2324 Skrevet 20. mars 2006 #39 Skrevet 20. mars 2006 På hvilken måte ville du ha gjort dette? ← Jeg hadde gjort det jeg måtte gjøre, om det innebare rettsvesen og hele pakka hadde ikke det stoppet meg.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #40 Skrevet 20. mars 2006 Jeg hadde gjort det jeg måtte gjøre, om det innebare rettsvesen og hele pakka hadde ikke det stoppet meg. ← Hvis alt oppstyret hadde vært til skade for barnet da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå