Anonymies Skrevet 30. juni Forfatter #21 Skrevet 30. juni Nymerïa skrev (35 minutter siden): OK, så nå er det fengselsstraff i 10 år, tidligere skrev du at de blir drept FORDI de er homofile. Og nei, du har ikke flere perspektiver samtidig, perspektivet i denne tråden er at det er feil å uttrykke støtte til Palestina (flagg) fordi skeive Palestinere blir drept. Selv om du hadde sidestilt disse to perspektivene (palestinere drepes fordi de er palestinere, palestinere drepes fordi de er skeive) så hadde det vært ganske merkelig å sidestille det at 3 (mer / mindre?) skeive palestinere blir drept fordi de er skeive, mens 3000 skeive palestinere blir drept fordi de er palestinere. Palestinere trenger solidaritet. Punktum. ♥️ Ja, palestinere trenger solidaritet. Det har jeg aldri sagt i mot!!🧡 men når du setter punktum der lukker det samtidig døra for at andre perspektiver skal få plass - og det er akkurat det som er problemet. Innlegget mitt handler om Pride. Ikke om å rangere lidelse, men om hvordan skeive med israelsk bakgrunn som bor i Norge i år har opplevd utenforskap og fiendtlighet - fra et felleskap som skal romme oss alle. Det må jeg få lov å si noe om. Når det ikke er lov å løfte fram det uten å bli anklaget for å være mot Palestina, så har vi virkelig mistet evnen til å se nyanser!! det er ikke rart det blir konflikt når vi ikke klarer å se hele bildet - selv i våre egne felleskap. solidaritet må gjelde alle! Ellers er det ikke solidaritet. 5 3
Bålkaffe Skrevet 30. juni #22 Skrevet 30. juni Anonymies skrev (13 timer siden): Du har helt rett i at det finnes skeive palestinere – og at de ofte lever under helt umenneskelige forhold. Det er viktig å synliggjøre dem, og det gjør vondt å vite at de både er utsatt for okkupasjon og samtidig forfølgelse på grunn av legning og identitet. Jeg er helt enig i at vi må kunne skille mellom Hamas og palestinere – akkurat som vi må klare å skille mellom israelske myndigheter og vanlige israelske borgere, inkludert skeive israelere som også kan kjenne på ensomhet og utenforskap under Pride. Men det jeg reagerer på, er at mange av dem som vifter med palestinske flagg i Pride-toget ikke nødvendigvis gjør det for å støtte skeive palestinere, men som en politisk protest koblet til konflikten med Israel. Og når det skjer i en parade som handler om kjærlighet og frihet, kan det føles ekskluderende for noen – spesielt for skeive israelere som ikke støtter egen stats politikk, men likevel opplever at deres flagg ikke er velkomment. Jeg sier ikke at det ikke er plass for politiske budskap under Pride – det har det alltid vært – men jeg synes det er viktig at vi spør: hvem inkluderer vi egentlig, og hvem risikerer vi å støte ut, når vi lar én konflikt overskygge andre kamper for skeiv frihet og rett? Pride burde være et sted der vi kan ha flere tanker i hodet samtidig: støtte skeive palestinere, støtte skeive israelere, og samtidig stå opp mot ekstremisme, diskriminering og vold – uansett hvor det kommer fra. ❣️ Du spurte i HI om det er "riktig å vifte med palestinske flagg innimellom alle prideflaggene" og viser til at det er forbudt og at man blir drept om man er homofili. Det fremstår ikke som om du mener at Pride er et sted hvor man skulle en gang markere solidaritet med homofile som blir drept i Palestina, om det er sånn som du påstår? Du skrev tilogmed at Israel feires Pride med stolthet, men du skriver absolutt ingenting om at homofile ekteskap ikke kan inngås i Israel. Og når du får kritikk på det du skriver i HI, så endrer pipa lyd, da er det at _begge_ må jo få lov til å vifte med flaggene for sine skeive minoriteter? Om det var det du stussa på, hvorfor skrev du ikke det i HI? I HI gir du inntrykk av at absolutt ingen palestinske flagg skulle veives med, for de skeive fra Palestina blir drept og det er forbudt. Du setter opp to minoriteter mot hverandre og mener, ihvertfall i HI, at den ene bør ekskluderes til fordel for den andre.
Anonymies Skrevet 30. juni Forfatter #23 Skrevet 30. juni Bålkaffe skrev (27 minutter siden): Du spurte i HI om det er "riktig å vifte med palestinske flagg innimellom alle prideflaggene" og viser til at det er forbudt og at man blir drept om man er homofili. Det fremstår ikke som om du mener at Pride er et sted hvor man skulle en gang markere solidaritet med homofile som blir drept i Palestina, om det er sånn som du påstår? Du skrev tilogmed at Israel feires Pride med stolthet, men du skriver absolutt ingenting om at homofile ekteskap ikke kan inngås i Israel. Og når du får kritikk på det du skriver i HI, så endrer pipa lyd, da er det at _begge_ må jo få lov til å vifte med flaggene for sine skeive minoriteter? Om det var det du stussa på, hvorfor skrev du ikke det i HI? I HI gir du inntrykk av at absolutt ingen palestinske flagg skulle veives med, for de skeive fra Palestina blir drept og det er forbudt. Du setter opp to minoriteter mot hverandre og mener, ihvertfall i HI, at den ene bør ekskluderes til fordel for den andre. Jepp, arrester meg for å ikke være nok utfyllende i første innlegg, men jeg skrev: «Men det jeg reagerer på, er at mange av dem som vifter med palestinske flagg i Pride-toget ikke nødvendigvis gjør det for å støtte skeive palestinere, men som en politisk protest koblet til konflikten med Israel. Og når det skjer i en parade som handler om kjærlighet og frihet, kan det føles ekskluderende for noen – spesielt for skeive israelere som ikke støtter egen stats politikk, men likevel opplever at deres flagg ikke er velkomment.» Jeg setter ikke to minoriteter opp mot hverandre når jeg uttrykker hva Pride står for og mine tanker rundt det. Men jeg synes at palestinske flagg som en politisk protest i pride setter to minoriteter mot hverandre. 3 1
Bålkaffe Skrevet 30. juni #24 Skrevet 30. juni Anonymies skrev (5 minutter siden): Jepp, arrester meg for å ikke være nok utfyllende i første innlegg, men jeg skrev: «Men det jeg reagerer på, er at mange av dem som vifter med palestinske flagg i Pride-toget ikke nødvendigvis gjør det for å støtte skeive palestinere, men som en politisk protest koblet til konflikten med Israel. Og når det skjer i en parade som handler om kjærlighet og frihet, kan det føles ekskluderende for noen – spesielt for skeive israelere som ikke støtter egen stats politikk, men likevel opplever at deres flagg ikke er velkomment.» Jeg setter ikke to minoriteter opp mot hverandre når jeg uttrykker hva Pride står for og mine tanker rundt det. Men jeg synes at palestinske flagg som en politisk protest i pride setter to minoriteter mot hverandre. Sitatet du legger ved av deg selv er ikke fra HI. Det er fra innlegget du svarte meg med. Du kan ikke i all seriøsitet skrive sånt etter at du i HI har gitt uttrykk for at palestinske flagg ikke hører hjemme i Pride. Det er du som setter minoriteter opp mot hverandre ved å gi uttrykk for at palestinske flagg ikke er ønsket i paraden fordi du mener det ekskluderer israelske skeive. 2
Anonymies Skrevet 30. juni Forfatter #26 Skrevet 30. juni Bålkaffe skrev (6 minutter siden): Sitatet du legger ved av deg selv er ikke fra HI. Det er fra innlegget du svarte meg med. Du kan ikke i all seriøsitet skrive sånt etter at du i HI har gitt uttrykk for at palestinske flagg ikke hører hjemme i Pride. Det er du som setter minoriteter opp mot hverandre ved å gi uttrykk for at palestinske flagg ikke er ønsket i paraden fordi du mener det ekskluderer israelske skeive. Jeg har da aldri skrevet at det ikke hører hjemme! Jeg skriver er det riktig? Flagg gjerne hvis ikke det er av politisk protest! Men da må også israelerne få lov. Det er helt tydelig kun støtte av en minoritet flere steder i denne tråden! Det er en skråsikkerhet som står i veien for å se flere nyanser. 5 1
Bålkaffe Skrevet 30. juni #27 Skrevet 30. juni (endret) Anonymies skrev (34 minutter siden): Jeg har da aldri skrevet at det ikke hører hjemme! Jeg skriver er det riktig? Flagg gjerne hvis ikke det er av politisk protest! Men da må også israelerne få lov. Det er helt tydelig kun støtte av en minoritet flere steder i denne tråden! Det er en skråsikkerhet som står i veien for å se flere nyanser. Hvorfor tror du at det å vise støtte til homofile som blir undertrykket og utsatt for folkemord _ikke_ er politisk? Hvem har sagt at det _ikke_ er lov å vise støtte til homofile fra Israel? Og hvorfor påstår du hardnakket at politisk protest ikke hører hjemme i Pride, veit du hva Pride er?! Endret 30. juni av Bålkaffe 2
Nymerïa Skrevet 30. juni #28 Skrevet 30. juni Anonymies skrev (1 time siden): Ja, palestinere trenger solidaritet. Det har jeg aldri sagt i mot!!🧡 men når du setter punktum der lukker det samtidig døra for at andre perspektiver skal få plass - og det er akkurat det som er problemet. Innlegget mitt handler om Pride. Ikke om å rangere lidelse, men om hvordan skeive med israelsk bakgrunn som bor i Norge i år har opplevd utenforskap og fiendtlighet - fra et felleskap som skal romme oss alle. Det må jeg få lov å si noe om. Når det ikke er lov å løfte fram det uten å bli anklaget for å være mot Palestina, så har vi virkelig mistet evnen til å se nyanser!! det er ikke rart det blir konflikt når vi ikke klarer å se hele bildet - selv i våre egne felleskap. solidaritet må gjelde alle! Ellers er det ikke solidaritet. Solidaritet må gjelde med alle, men ikke med Palestina i Pride toget. Ikke nok med at du ikke ønsker å uttrykke det selv, men du fikser ikke at andre gjør det heller. Jeg har aldri hørt noe mer solidarisk♥️ Når uttrykker du solidaritet med Palestina? For jeg må nesten ta deg på alvor når du sier at du har solidaritet med Palestina♥️bare ikke under Pride. Når gikk du sist i tog for skeive palestinere som bombes av den israelske hæren? ♥️♥️♥️ 1
Anonymies Skrevet 30. juni Forfatter #29 Skrevet 30. juni (endret) Nymerïa skrev (25 minutter siden): Solidaritet må gjelde med alle, men ikke med Palestina i Pride toget. Ikke nok med at du ikke ønsker å uttrykke det selv, men du fikser ikke at andre gjør det heller. Jeg har aldri hørt noe mer solidarisk♥️ Når uttrykker du solidaritet med Palestina? For jeg må nesten ta deg på alvor når du sier at du har solidaritet med Palestina♥️bare ikke under Pride. Når gikk du sist i tog for skeive palestinere som bombes av den israelske hæren? ♥️♥️♥️ Har du solidaritet med skeive israelere i Norge? hvis du leser gjennom innleggene mine her så skal det litt til å ikke forstå at jeg har solidaritet med uskyldige sivile palestinere. Jeg er opptatt av å ikke rangere og jeg er opptatt av å se helhet. Jeg er også opptatt av å se alle sider før jeg skråsikkert påstår noe. Jeg holder meg oppdatert og følger med. Jeg oppsøker ikke svarene jeg vil ha. Må jeg gå i tog for å bli godkjent som en solidarisk person av deg? Jeg jobber med mennesker og gir av meg selv med glede. Jeg kunne ikke hatt den jobben hvis jeg ikke hadde hatt evnen til å reflektere rundt flere sider av en sak. Du skal få det siste ordet. Endret 30. juni av Anonymies 3 2
Nymerïa Skrevet 30. juni #30 Skrevet 30. juni (endret) Anonymies skrev (8 minutter siden): Har du solidaritet med skeive israelere i Norge? hvis du leser gjennom innleggene mine her så skal det litt til å ikke forstå at jeg har solidaritet med uskyldige sivile palestinere. Jeg er opptatt av å ikke rangere og jeg er opptatt av å se helhet. Jeg er også opptatt av å se alle sider før jeg skråsikkert påstår noe. Jeg holder meg oppdatert og følger med. Jeg oppsøker ikke svarene jeg vil ha. Må jeg gå i tog for å bli godkjent som en solidarisk person av deg? Jeg jobber med mennesker og gir av meg selv med glede. Jeg kunne ikke hatt den jobben hvis jeg ikke hadde hatt evnen til å reflektere rundt flere sider av en sak. Du skal få det siste ordet. Så nå handler dette om israelere, ikke palestinere. Du blir mer og mer ærlig, men det hadde vært ryddigere om du skrev det i HI i stedet for å gjemme deg bak skeive palestinere som du faktisk ikke har noen interesse for. Takk for det siste ordet, vi får se om du står for det. Endret 30. juni av Nymerïa 1 1
Mr X Skrevet 30. juni #31 Skrevet 30. juni (endret) Jeg ser det slik at Palestina aktivister har fullstendig kuppet pridebevegelsen inkludert feiringen. Hvorfor ser vi ikke masse ukrainske, israelske, iranske, yemenske og sør sudanske flagg i pride? Dette er kun i mine øyne politisk aktivisme og har null og niks med skeives hverdag i Norge. Når det er sagt så ser jeg også hvordan sivilbefolkningen både på Gaza, Vestbredden og Israel lider pga ekstrem politisk vold begått av sine ledere. Med andre ord makter jeg å se denne tragedien fra begge sider. Alt er ikke bare sort og hvitt. Endret 4. juli av Mr X Skrivefeil 11
velociraptor Skrevet 30. juni #32 Skrevet 30. juni Kalikalinka skrev (19 timer siden): Homofile som heier på Palestina er litt som kyr som går i fakkeltog for McDonalds. Jeg har heller aldri forstått det der. Ha ha ha 🤣 Jeg synes det var skikkelig kjipt at så store deler av Pride-paraden ble kuppet av aggressive pro-pal aktivister som gikk der og brølte ut hat, i en parade som skal handle om kjærlighet og aksept. Men det er dessverre typisk propal, de tropper gjerne opp for å gnelle om jødehatet sitt i alle sammenhenger. Jødiske eller israelske skeive var helt tydelig ikke velkomne på lørdag 💔 13 4
Anonymies Skrevet 30. juni Forfatter #33 Skrevet 30. juni (endret) Bålkaffe skrev (8 timer siden): Hvorfor tror du at det å vise støtte til homofile som blir undertrykket og utsatt for folkemord _ikke_ er politisk? Hvem har sagt at det _ikke_ er lov å vise støtte til homofile fra Israel? Og hvorfor påstår du hardnakket at politisk protest ikke hører hjemme i Pride, veit du hva Pride er?! Pride kan romme støtte til Palestina, hvis det skjer med ekte solidaritet, respekt for mangfold og vilje (!) til å se hele bildet. Men når støtten blir ekskluderende, og skaper nye utenforskap, bryter det med hva Pride egentlig skal være: et sted for ALLE skeive. Bare en side av menioriteten får plass, mens andre blir utelatt eller møtt med fiendtlighet! Det er det verdt å stille spørsmål ved uten å bli beskyld for å ikke vite hva Pride er. Vi vet nemlig at israelske flagg ikke er ønsket i tog, det har vært konkrete eksempler på det! Selvfølgelig tør ikke de å møte opp i Pride! Det virker som du bruker alle mulige vinklinger bare for å være uenig. Det er ikke en fruktbar måte å diskutere på. Endret 30. juni av Anonymies 7 1
BareMay Skrevet 30. juni #34 Skrevet 30. juni Bålkaffe skrev (På 29.6.2025 den 17.09): Dere kan lese dette innlegget fra en skeiv palestiner for å skjønne hvorfor: https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/jun/25/queer-palestinian-identity-gaza-rights Hva med plakaten om "intefada revolusjon" ? 5 2
Bålkaffe Skrevet 1. juli #35 Skrevet 1. juli Anonymies skrev (7 timer siden): Pride kan romme støtte til Palestina, hvis det skjer med ekte solidaritet, respekt for mangfold og vilje (!) til å se hele bildet. Men når støtten blir ekskluderende, og skaper nye utenforskap, bryter det med hva Pride egentlig skal være: et sted for ALLE skeive. Bare en side av menioriteten får plass, mens andre blir utelatt eller møtt med fiendtlighet! Det er det verdt å stille spørsmål ved uten å bli beskyld for å ikke vite hva Pride er. Vi vet nemlig at israelske flagg ikke er ønsket i tog, det har vært konkrete eksempler på det! Selvfølgelig tør ikke de å møte opp i Pride! Det virker som du bruker alle mulige vinklinger bare for å være uenig. Det er ikke en fruktbar måte å diskutere på. Jeg har aldri sett at israelske skeive har blitt ekskludert fra Pride, det er noe jeg ser du påstå her i denne tråden. Jeg ser også at du forsøker å skjønnmale Israel og svartmale Palestina og det bare beviser jo at du er ute etter å ekskludere skeive palestinere til fordel for skeive israelere. 1
Bålkaffe Skrevet 1. juli #36 Skrevet 1. juli BareMay skrev (4 timer siden): Hva med plakaten om "intefada revolusjon" ? Hvilken plakat?
Anonymies Skrevet 1. juli Forfatter #37 Skrevet 1. juli Bålkaffe skrev (4 timer siden): Jeg har aldri sett at israelske skeive har blitt ekskludert fra Pride, det er noe jeg ser du påstå her i denne tråden. Jeg ser også at du forsøker å skjønnmale Israel og svartmale Palestina og det bare beviser jo at du er ute etter å ekskludere skeive palestinere til fordel for skeive israelere. Ta deg en kaffe ved bålet!! Du er helt ute og har ikke evnen til å forstå, reflektere eller være saklig. Ekskludere skeive palestinere? Leser du ikke innleggene? Deg kan jeg ikke bruke mer tid på kjenner jeg. 👀 7 1
AdonisFFM Skrevet 1. juli #38 Skrevet 1. juli Støtter hberken Israel eller pride. Det er artig å observere hvordan enkelte må vri seg over endel artige motsetninger her ja 😅😅😅 1
Anonymies Skrevet 1. juli Forfatter #39 Skrevet 1. juli AdonisFFM skrev (4 minutter siden): Støtter hberken Israel eller pride. Det er artig å observere hvordan enkelte må vri seg over endel artige motsetninger her ja 😅😅😅 Av ren nysgjerrighet, kan jeg spørre hvorfor du ikke støtter Pride? 1
BareMay Skrevet 1. juli #40 Skrevet 1. juli Bålkaffe skrev (5 timer siden): Hvilken plakat? Det ble båret i toget sammen med palestinaflagg etc. I PRIDE-toget. "toget for kjærlighet og mangfold" så bæres altså en plakat med krav om intefada revolusjon. Hvilken kjærlighet er det i det budskapet? 9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå