Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pride 🏳️‍🌈

Pride i dag er en feiring av skeiv kjærlighet og skeive liv, og formålet er å synliggjøre det store mangfoldet innen seksualitet, kjønn og kjærlighet. Ordet pride betyr stolt eller stolthet, og pride er nå en markering hvor skeive kan vise at de er stolte over å være seg selv. Pride utfordrer, utvider og endrer normer og holdninger i samfunnet knyttet til kjønn, kjønnsidentitet og seksualitet. Regnbueflagget er et av de viktigste symbolene for Pride og det skeive miljøet. 

Er det riktig å vifte  med palestinske flagg innimellom alle prideflaggene? 
i Palestina blir man drept om man er homofil. Det er forbudt!
I Israel derimot feires Pride med stolthet akkurat som i Norge.

Jeg støtter verken Israels angrep eller Hamas sine groteske handlinger, men jeg ønsker å støtte de som føler seg ensomme under Pride, og i dag tror jeg det er mange homofile og heterofile israelere i Norge som gjør det.
🏳️‍🌈💛 

Endret av Anonymies
Skrivefeil
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjønner ikke hvordan palestinske flagg og pride hører sammen. De som hater pride mest er de som står nærmest palestinerne og da tenker jeg ikke på etniske nordmenn. 

• Liker 23
  • Nyttig 10
Gjest Cartman
Skrevet

Samme for meg. Gærningene kan vifte med hva de vil for min del. 

Skrevet
Anonymies skrev (8 timer siden):

Pride 🏳️‍🌈

Pride i dag er en feiring av skeiv kjærlighet og skeive liv, og formålet er å synliggjøre det store mangfoldet innen seksualitet, kjønn og kjærlighet. Ordet pride betyr stolt eller stolthet, og pride er nå en markering hvor skeive kan vise at de er stolte over å være seg selv. Pride utfordrer, utvider og endrer normer og holdninger i samfunnet knyttet til kjønn, kjønnsidentitet og seksualitet. Regnbueflagget er et av de viktigste symbolene for Pride og det skeive miljøet. 

Jeg støtter verken Israels angrep eller Hamas sine groteske handlinger, men jeg ønsker å støtte de som føler seg ensomme under Pride, og i dag tror jeg det er mange homofile og heterofile israelere i Norge som gjør det.
🏳️‍🌈💛 

Det finnes, utrolig nok, skeive i Gaza. Det finnes skeive palestinere. Og det finnes folk som klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Man klarer å skjønne forskjellen mellom palestinere og Hamas, man klarer å skjønne at selv om noen av de ikke synes noe om homofile, så kan man også mene at de _ikke_ skal utsettes for folkemord og drepes, uansett. 

Israel "godtar" ekteskap mellom likekjønnede så lenge det ekteskapet ble inngått andre steder i verden, du finner ikke en eneste kirke eller menighet i Israel som vil vie to av samme kjønn. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er riktig. 

Palestinaaktivister later imidlertid til å tenke at deres hjertesak hører hjemme i enhver sammenheng. 

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet

Homofile som heier på Palestina er litt som kyr som går i fakkeltog for McDonalds. Jeg har heller aldri forstått det der.

• Liker 27
  • Nyttig 8
Skrevet
Anonymies skrev (9 timer siden):

Pride 🏳️‍🌈

🏳️‍🌈💛 

Det er ikke noe motsetning mellom å støtte Pride og Palestina. Du trenger ikke være enige med alt som skjer i palestina for å mene at et folkemord der er galt. Går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Og tro det eller ei, det finnes homofile i palestina også.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Palestina blir man drept om man er homofil. Det er forbudt!

Hvor mange palestinere er drept fordi de er homofile? Det virker på meg som om det er mye større sannsynlighet for å bli drept av israelske bomber i Palestina enn på grunn av legning, men hva vet jeg, du må gjerne komme med tall som viser noe annet. Men da fra seriøse kilder, ikke noe hasbara.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå syns jeg ikke at Palestina flagget hadde noe i Pride paraden å gjøre. Det blir nesten for meg det samme som at i 17 mai toget skulle man hatt  utenlandske flagg selv om man feirer Norges nasjonaldag. I pride feirer man kjærlighet, inkludering og mangfold, og regnbueflaggene/flagget står som et symbol på dette.  Så nei takk til andre flagg i pride paraden.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Bålkaffe skrev (3 timer siden):

Det finnes, utrolig nok, skeive i Gaza. Det finnes skeive palestinere. Og det finnes folk som klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Man klarer å skjønne forskjellen mellom palestinere og Hamas, man klarer å skjønne at selv om noen av de ikke synes noe om homofile, så kan man også mene at de _ikke_ skal utsettes for folkemord og drepes, uansett. 

Israel "godtar" ekteskap mellom likekjønnede så lenge det ekteskapet ble inngått andre steder i verden, du finner ikke en eneste kirke eller menighet i Israel som vil vie to av samme kjønn. 

Du har helt rett i at det finnes skeive palestinere – og at de ofte lever under helt umenneskelige forhold. Det er viktig å synliggjøre dem, og det gjør vondt å vite at de både er utsatt for okkupasjon og samtidig forfølgelse på grunn av legning og identitet. Jeg er helt enig i at vi må kunne skille mellom Hamas og palestinere – akkurat som vi må klare å skille mellom israelske myndigheter og vanlige israelske borgere, inkludert skeive israelere som også kan kjenne på ensomhet og utenforskap under Pride.

Men det jeg reagerer på, er at mange av dem som vifter med palestinske flagg i Pride-toget ikke nødvendigvis gjør det for å støtte skeive palestinere, men som en politisk protest koblet til konflikten med Israel. Og når det skjer i en parade som handler om kjærlighet og frihet, kan det føles ekskluderende for noen – spesielt for skeive israelere som ikke støtter egen stats politikk, men likevel opplever at deres flagg ikke er velkomment.

Jeg sier ikke at det ikke er plass for politiske budskap under Pride – det har det alltid vært – men jeg synes det er viktig at vi spør: hvem inkluderer vi egentlig, og hvem risikerer vi å støte ut, når vi lar én konflikt overskygge andre kamper for skeiv frihet og rett?

Pride burde være et sted der vi kan ha flere tanker i hodet samtidig: støtte skeive palestinere, støtte skeive israelere, og samtidig stå opp mot ekstremisme, diskriminering og vold – uansett hvor det kommer fra.
❣️

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Hvor mange palestinere er drept fordi de er homofile? Det virker på meg som om det er mye større sannsynlighet for å bli drept av israelske bomber i Palestina enn på grunn av legning, men hva vet jeg, du må gjerne komme med tall som viser noe annet. Men da fra seriøse kilder, ikke noe hasbara.

Men i alle dager! Vi vet alle at det er stor sannsynlighet for å bli drept av israelske bomber i Palestina.  Jeg synes det er helt grusomt at så mange sivile liv går tapt! 
Vi vet alikevel at Palestina forbyr homofile og at drap skjer. Å lete etter tall må du nesten styre med selv.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonymies skrev (1 time siden):

Men i alle dager! Vi vet alle at det er stor sannsynlighet for å bli drept av israelske bomber i Palestina.  Jeg synes det er helt grusomt at så mange sivile liv går tapt! 
Vi vet alikevel at Palestina forbyr homofile og at drap skjer. Å lete etter tall må du nesten styre med selv.

Nei, jeg har ikke tenkt å gjøre det når det er du som kommer med påstanden.

Hvis du ikke lager tråder om at folk drepes i stor skala i Palestina på grunn av at de er palestinere, så ser jeg faktisk ikke noen grunn til å påstå ubegrunnet at noen drepes på grunn av at de er homofile. Du konstruerer opp et problem mens det pågår et mye større problem. Jeg har uendelig mye mer forståelse for at folk støtter ofrene, både hetereofile og homofile, enn at man finner på grunner til å ikke støtte de som helt åpenbart drepes.

• Liker 1
Skrevet
Anonymies skrev (3 timer siden):

Du har helt rett i at det finnes skeive palestinere – og at de ofte lever under helt umenneskelige forhold. Det er viktig å synliggjøre dem, og det gjør vondt å vite at de både er utsatt for okkupasjon og samtidig forfølgelse på grunn av legning og identitet. Jeg er helt enig i at vi må kunne skille mellom Hamas og palestinere – akkurat som vi må klare å skille mellom israelske myndigheter og vanlige israelske borgere, inkludert skeive israelere som også kan kjenne på ensomhet og utenforskap under Pride.

Men det jeg reagerer på, er at mange av dem som vifter med palestinske flagg i Pride-toget ikke nødvendigvis gjør det for å støtte skeive palestinere, men som en politisk protest koblet til konflikten med Israel. Og når det skjer i en parade som handler om kjærlighet og frihet, kan det føles ekskluderende for noen – spesielt for skeive israelere som ikke støtter egen stats politikk, men likevel opplever at deres flagg ikke er velkomment.

Jeg sier ikke at det ikke er plass for politiske budskap under Pride – det har det alltid vært – men jeg synes det er viktig at vi spør: hvem inkluderer vi egentlig, og hvem risikerer vi å støte ut, når vi lar én konflikt overskygge andre kamper for skeiv frihet og rett?

Pride burde være et sted der vi kan ha flere tanker i hodet samtidig: støtte skeive palestinere, støtte skeive israelere, og samtidig stå opp mot ekstremisme, diskriminering og vold – uansett hvor det kommer fra.
❣️

Helt enig med deg. 
Vi så det samme fenomenet 8. mars i fjor, da israelske og jødiske kvinner fysisk ble hindret fra å gå tog. 
Vi så det også i etterkant av 7. oktober-massakren, der seksuell og sadistisk vold både mot kvinner og menn ble fortiet, og i noen tilfeller tom benektet, og relativisert, av mennesker som ellers lever etter mottoet «believe all women» og går i fistel om en eller annen partitopp har viftet med snabelen på fest. 
Det er et merkelig fenomen. Og tragisk. 

Det er meget farlig å være skeiv i de palestinske områdene. De blir drept av sine egne, og det er også så tabubelagt at israelerne kan bruke at en palestiner er homofil som et pressmiddel hvis de trenger informasjon om terror-aktivitet. 
Det er fryktelig.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Nei, jeg har ikke tenkt å gjøre det når det er du som kommer med påstanden.

Hvis du ikke lager tråder om at folk drepes i stor skala i Palestina på grunn av at de er palestinere, så ser jeg faktisk ikke noen grunn til å påstå ubegrunnet at noen drepes på grunn av at de er homofile. Du konstruerer opp et problem mens det pågår et mye større problem. Jeg har uendelig mye mer forståelse for at folk støtter ofrene, både hetereofile og homofile, enn at man finner på grunner til å ikke støtte de som helt åpenbart drepes.

Å bry seg om dem betyr ikke at man slutter å bry seg om andre. Det handler ikke om å sammenligne lidelse, men å se mangfoldet i den. 
At noen drepes av bomber og andre homohat gjør ikke det ene mer virkelig enn det andre. Begge deler er virkelige. Og begge deler trenger solidaritet. 
Vi må tåle at flere perspektiver eksisterer samtidig! 

Det finnes dokumenterte tilfeller av vold og drap av homofile i Gaza og på Vestbredden. Det skjer i det skjulte og mange tør ikke leve åpent. Fengselsstraff er 10 år hvis ikke jeg husker feil. 
❤️ 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kanskje de går med palestinske flagg fordi skeive (en gruppe som opplever mye motgang) har et hjerte for andre som opplever motgang (både skeive  og ikke-skeive Palestinere) ?

Endret av Et hen
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror skeive har det bedre i Israel en i hvilken som helst muslimsk stat.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Å bry seg om dem betyr ikke at man slutter å bry seg om andre. Det handler ikke om å sammenligne lidelse, men å se mangfoldet i den. 
At noen drepes av bomber og andre homohat gjør ikke det ene mer virkelig enn det andre. Begge deler er virkelige. Og begge deler trenger solidaritet. 
Vi må tåle at flere perspektiver eksisterer samtidig! 

Det finnes dokumenterte tilfeller av vold og drap av homofile i Gaza og på Vestbredden. Det skjer i det skjulte og mange tør ikke leve åpent. Fengselsstraff er 10 år hvis ikke jeg husker feil. 
❤️ 

OK, så nå er det fengselsstraff i 10 år, tidligere skrev du at de blir drept FORDI de er homofile. Og nei, du har ikke flere perspektiver samtidig, perspektivet i denne tråden er at det er feil å uttrykke støtte til Palestina (flagg) fordi skeive Palestinere blir drept.

Selv om du hadde sidestilt disse to perspektivene (palestinere drepes fordi de er palestinere, palestinere drepes fordi de er skeive) så hadde det vært ganske merkelig å sidestille det at 3 (mer / mindre?) skeive palestinere blir drept fordi de er skeive, mens 3000 skeive palestinere blir drept fordi de er palestinere.

Palestinere trenger solidaritet. Punktum.

♥️

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...