Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bålkaffe skrev (2 timer siden):

Det er det jeg spør om også, hvorfor skal skeive palestinere utestenges fra Pride og ikke få lov til å flagge med Palestina flagg til fordel for israelere ? 

Ingen har sagt at skeive palestinere skal utestenges. Hvorfor kan ikke både palestinske, israelske, russiske og alle andre skeive gå med pride-flagget i stedet?

BareMay skrev (1 time siden):

Men altså ikke skeive jøder med sitt israelske flagg? 

Jeg synes ingen av dem burde gå med andre flagg. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Caniggia skrev (På 4.7.2025 den 19.32):

Grunnen til at vi støtter Palestina, er at landet (Vestbredden og Gaza) i mange tiår har vært gjenstand for en brutal, folkerettstridig okkupasjon, og nå, et regulært folkemord. At deler av dette landet (særlig Gaza) er blitt ideologisk radikalisert, er en naturlig følge av langvarig undertrykkelse og trakassering. Vi støttet heller ikke Vietnam pga ideologien, men fordi de førte en legitim frigjøringskamp mot en undertrykkende, imperialistisk stormakt. 

Jeg tenker at Pride skal være et inkluderende fellesskap, ikke en arena for politiske markeringer. 

Det er dessverre slik at når palestinske flagg får plass, og israelske flagg møtes med hat så sender det signaler om at israelere ikke er velkomne, -eller at de må ljuge om sin personlige identitet for å kunne delta trygt. 

Handler ikke pride først og fremst om skeives rettigheter, og ikke et sted for politisk sortering av hvilke minioriteter som «fortjener» støtte? Kan de ikke få lov å ha Pride litt i fred ettersom de også har kjempet en hard og lang kamp gjennom historien?  

Ideelt sett mener jeg Pride kun bør romme regnbueflagget nettopp fordi det rommer; inkludering, mangfold og de skeives rettigheter på tvers av nasjonaliteter og politiske konflikter. Men skal vi være helt realistiske vet vi at det palestinske flagget dukker opp i denne sammenheng også, og da bør det  være rom for andre flagg - ellers går det helt i mot hva regnbueflagget står for. 

La pride være pride, så kan vi bruke resten av året på å diskutere konflikt og politikk.

🏳️‍🌈👯‍♂️💃🏼 

Endret av Anonymies
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (På 6.7.2025 den 18.19):

Mistenker sterkt at de der ikke har peiling på hva hverken intifada eller revolusjon er. I alle fall helt upassende i et tog som skal feire kjærligheten. 
Intifada står for væpnet opprør mot i dette tilfellet israelere, og det er et krigsrop. 
Når du så parer det med det marxistiske revolusjonsbegrepet, da er det tidsreise tilbake til pre-79 Iran, der den sosialistiske bevegelsen ble kuppet av islamistiske krefter. Nemlig ayatollahene. Alle vet hvordan det gikk. 

Vips, så hang skeive i heisekraner. 
Det har ikke noe med å være mot eller for folkemord å gjøre. Ingen er for folkemord. 
Det har med å se tegnene, denne sammensausinga av islamister og kommunister har vi sett før, det var ikke bra da og det er ikke bra nå!

Ja, og tenk at noe så grusomt får lov til å ta plass uten protester, mens mennesker  med israelske flagg blir kastet ut og skreket til i alle  sammenhenger. Dette er et godt eksempel på hvor galt det kan gå når vi blander inn politisk protest i Pride. Ofte av kunnskapsløse aktivister som bestemmer side etter å ha lest et par overskrifter. 

Når det er sagt:

Det er ikke rom for uenighet for de som ønsker å ytre noe i israelsk favør.
Det gjelder også de som ikke tar side i saken, men som ønsker å se hele bildet. 

Endret av Anonymies
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonymies skrev (3 timer siden):

Ja, og tenk at noe så grusomt får lov til å ta plass uten protester, mens israelske flagg og personer blir kastet ut og skreket til i alle  sammenhenger. Dette er et godt eksempel på hvor galt det kan gå når vi blander inn politisk protest i Pride. Ofte av kunnskapsløse aktivister som bestemmer side etter å ha lest et par overskrifter. 

Når det er sagt:

Det er ikke rom for uenighet for de som ønsker å ytre noe i israelsk favør.
Det gjelder også de som ikke tar side i saken, men som ønsker å se hele bildet. 

Jeg synes ytringsklimaet er blitt helt fryktelig. 
Selv har jeg et bias i Israels favør, det innrømmer jeg. 
Samtidig er jeg uenig med mye av det den israelske regjeringen står for, og erkjenner at det er begått krigsforbrytelser i regi av IDF. 
Det som er betenkelig er at det ikke er rom for nyanser, hvis du ikke er enig i at Israel er en terrorstat, folkemordstat og apartheidstat er du høyrevridd israelvenn og Persona non grata i mange miljøer. Det er akkurat som om demonisering av Israel har blitt en ny, sekulær trosbekjennelse. 

Og bakom synger jødehatet, og løfter sitt grimme åsyn blant all den legitime kritikken. 

Jeg begynner å bli bekymret for hvor dette bærer. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
BareMay skrev (På 30.6.2025 den 22.55):

Hva med plakaten om "intefada revolusjon" ? 

«Intifada» betyr at de er imot ikke- muslimer. Eller helst Israel og jøder. En slags hellig krig. Det føles som oppfordring til terror og hat ytringer.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Israel blir angrepet og forsvarer seg. Og prøver å kun ta Hamas. Mens Hamas og andre islamister vil utrydde alle jødene fra området, selv om de ikke har gjort muslimene noe. Før Israel ble dannet så ble jøder forfulgt og drept i Palestina området. Så hadde de ikke fått en egen stat så hadde det vel ikke vært noen jødiske igjen. Akkurat som Syria og Libanon- der var det mest ikke- muslimer, men så tok muslimene over. Mange muslimer maser om okkupasjon- men det er muslimer som har okkupert flest land. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Bacteria skrev (17 minutter siden):

Jeg synes ytringsklimaet er blitt helt fryktelig. 
Selv har jeg et bias i Israels favør, det innrømmer jeg. 
Samtidig er jeg uenig med mye av det den israelske regjeringen står for, og erkjenner at det er begått krigsforbrytelser i regi av IDF. 
Det som er betenkelig er at det ikke er rom for nyanser, hvis du ikke er enig i at Israel er en terrorstat, folkemordstat og apartheidstat er du høyrevridd israelvenn og Persona non grata i mange miljøer. Det er akkurat som om demonisering av Israel har blitt en ny, sekulær trosbekjennelse. 

Og bakom synger jødehatet, og løfter sitt grimme åsyn blant all den legitime kritikken. 

Jeg begynner å bli bekymret for hvor dette bærer. 

Ja, jeg er også veldig bekymret.

Når det bare er tillatt med en mening, og  nyanser blir tolket som fiendtlighet så skaper det et klima der folk tier i stedet for å samtale. Det gagner ingen, minst av alt skeive eller minioriteter som trenger trygge rom. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Bålkaffe skrev (På 29.6.2025 den 17.15):

Det finnes, utrolig nok, skeive i Gaza. Det finnes skeive palestinere. Og det finnes folk som klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Man klarer å skjønne forskjellen mellom palestinere og Hamas, man klarer å skjønne at selv om noen av de ikke synes noe om homofile, så kan man også mene at de _ikke_ skal utsettes for folkemord og drepes, uansett. 

Israel "godtar" ekteskap mellom likekjønnede så lenge det ekteskapet ble inngått andre steder i verden, du finner ikke en eneste kirke eller menighet i Israel som vil vie to av samme kjønn. 

Det er jo ikke dette det handler om, om det skulle bli en palestinsk stat, noe som aldri kommer til å skje, ville den blitt islamsk. Og da snakker vi om islam i en form som ikke tolererer homofili overhodet.  De vil henrette homofile helt garantert.  At de nå "allierer" seg med Pride er fordi det i Norge nå gagner dere sak. De får oppmerksomheten rundt saken sin, i det lange løp ? De vil "plugge" hele Pride på sekundet den dagen de har makt.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
BareMay skrev (På 6.7.2025 den 20.14):

Kan ikke de skeive palestinerne flagge med prideflagg da? Og slutte å med intefada-hatet.. Så kunne det vel være rom for både skeive palestinere og skeive jøder..

Du fant èn plakat av alle som deltok i toget og da skal plutselig alle som veiver med et Palestina-flagg måtte gjemme unna flagget sitt? 

Skrevet
BareMay skrev (På 6.7.2025 den 20.23):

Men altså ikke skeive jøder med sitt israelske flagg? 

Har jeg sagt det? 

Skrevet
velociraptor skrev (På 6.7.2025 den 22.00):

Ingen har sagt at skeive palestinere skal utestenges. Hvorfor kan ikke både palestinske, israelske, russiske og alle andre skeive gå med pride-flagget i stedet?

Om de vil markere landet de er fra, er de velkomne til det. Det handler jo om mangfold også, denne paraden. 

• Liker 1
Skrevet
TomKrus skrev (På 7.7.2025 den 19.28):

Det er jo ikke dette det handler om, om det skulle bli en palestinsk stat, noe som aldri kommer til å skje, ville den blitt islamsk. Og da snakker vi om islam i en form som ikke tolererer homofili overhodet.  De vil henrette homofile helt garantert.  At de nå "allierer" seg med Pride er fordi det i Norge nå gagner dere sak. De får oppmerksomheten rundt saken sin, i det lange løp ? De vil "plugge" hele Pride på sekundet den dagen de har makt.

Det virker ikke som det palenstinske folket er enige med Hamas om styringen på Gaza, så hva får deg til å tro at ved en opprettelse av en selvstyrt Palestinsk stat, så vil folket velge terroristene Hamas til å styre seg? 

• Nyttig 1
Skrevet
Bålkaffe skrev (8 timer siden):

Om de vil markere landet de er fra, er de velkomne til det. Det handler jo om mangfold også, denne paraden. 

Det er vi uenige. I en så sterk og polarisert konflikt blir det som å si at det er ok å gå med hakekors eller sørstatsflagg. Man kan selvsagt være homofil og samtidig rasist eller nazist, men jeg synes ikke det er passende å bruke pride-paraden til å markere det. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (4 timer siden):

Det er vi uenige. I en så sterk og polarisert konflikt blir det som å si at det er ok å gå med hakekors eller sørstatsflagg. Man kan selvsagt være homofil og samtidig rasist eller nazist, men jeg synes ikke det er passende å bruke pride-paraden til å markere det. 

Nei, for det å gå med hakekors eller sørstatsflagg er noe helt annet enn det å gå med flagget til landet sitt og det vet du også.

• Nyttig 1
Skrevet
Bålkaffe skrev (10 minutter siden):

Nei, for det å gå med hakekors eller sørstatsflagg er noe helt annet enn det å gå med flagget til landet sitt og det vet du også.

Nei dett vet jeg faktisk ikke når det gjelder land i en så ekstremt betent krig 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Nei dett vet jeg faktisk ikke når det gjelder land i en så ekstremt betent krig 

Du veit ikke forskjellen på et hakekors-flagg, et sørstats-flagg og et lands sitt flagg? Da har du nok å lese deg opp på, skjønner jeg. 

Skrevet
Bålkaffe skrev (13 timer siden):

Det virker ikke som det palenstinske folket er enige med Hamas om styringen på Gaza, så hva får deg til å tro at ved en opprettelse av en selvstyrt Palestinsk stat, så vil folket velge terroristene Hamas til å styre seg? 

Hva i alle dager får deg til å tro at terroristene i Hamas vil gi de noe "valg". Gaza vil inngå i en slik stat, som selvfølgelig ikke blir noe av. Men når du skriver hva du gjør ? Du har jo ikke kunnskaper om dette her !  Hamas er de mest ekstreme og de mest voldelige og hadde de hatt fritt leide mellom Gaza og vestbredden  hadde de overtatt alt. Valg :) Må  bare le av deg. Hamas dreper alle som opponerer, og derfor finnes det bare en løsning ! Hamas må elimineres 100% og det kommer til å koste i lidelse, død og kaos. Omtrent akkurat som da Hitler Tyskland måtte bekjempes på samme måte til siste meter i Berlin.  Vi snakker omtrent om like ekstreme ideologier.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (5 timer siden):

Mange nazister som var homofile ! Men du kan ikke sammenligne dette med Hamas/palestinsk flagg og det samme. Da vet ikke disse homofile noe som  helst om konflikten. I en selvstendig palestinsk stat vil islamismen råde, og der vil alle homofile bli drept. Kastet fra hustak. Ta med deg et Pride flagg og gå inn i Gaza, så skal vi se  hvor lenge du lever.

• Nyttig 2
Skrevet
TomKrus skrev (2 minutter siden):

Hva i alle dager får deg til å tro at terroristene i Hamas vil gi de noe "valg". Gaza vil inngå i en slik stat, som selvfølgelig ikke blir noe av. Men når du skriver hva du gjør ? Du har jo ikke kunnskaper om dette her !  Hamas er de mest ekstreme og de mest voldelige og hadde de hatt fritt leide mellom Gaza og vestbredden  hadde de overtatt alt. Valg :) Må  bare le av deg. Hamas dreper alle som opponerer, og derfor finnes det bare en løsning ! Hamas må elimineres 100% og det kommer til å koste i lidelse, død og kaos. Omtrent akkurat som da Hitler Tyskland måtte bekjempes på samme måte til siste meter i Berlin.  Vi snakker omtrent om like ekstreme ideologier.

Hva tror du kommer til å skje om folket på Gaza får en sjanse til å bli frie og selvstendige? At de legger seg på rygg for Hamas? Har du absolutt null tiltro til folket sin vilje, standhaftighet og kampvilje? 

Du refererer til Nazi-Tyskland og hva skjedde med de? De ble nedkjempet av folket og allierte. 

Skrevet (endret)
Bålkaffe skrev (9 timer siden):

Hva tror du kommer til å skje om folket på Gaza får en sjanse til å bli frie og selvstendige? At de legger seg på rygg for Hamas? Har du absolutt null tiltro til folket sin vilje, standhaftighet og kampvilje? 

Du refererer til Nazi-Tyskland og hva skjedde med de? De ble nedkjempet av folket og allierte. 

Da Hamas vant og tok makta i 2007 etter voldelig konflikt med Fatah har de aldri tillat nye valg i Gaza. De har opprettet egne domstoler og har egne sikkerhetsstyrker. De overvåker befolkningen og har represalier over alt for at sivilbefolkningen ikke skal ytre sin mening. Skjer det,  blir de straffet med tortur og fengsling. Ytringsfriheten er fjernet og det er også alle juridiske veier som kan berge befolkningen ut av et grusomt regime.  

Så Bålpanne! Fortell meg hva du mener med «tiltro til folket sin vilje, standhaftighet  og kampvilje»? Det handler ikke om å ikke ha tiltro når de lever under et av verdens farligste regime? 
Ville du satt deg selv og familien din i fare ved å opprette en demonstrasjonsgruppe mot Hamas om du bodde der? 

Endret av Anonymies
  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...