Gå til innhold

Trene.. Bli sunn. Få en fast og fin kropp?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ¤_Fairytale_¤

Jeg skal altså etter jul legge om mine treningstider.

Skal trene styrke tre ganger i uken, spinning tre ganger i uken og kondisjonstrening (i sal) en gang i uken. Pluss jogging når snøen går vekk. Kanskje litt innendørs dansing eller svømming også. Det jeg lurte på, er om hvor mye trening det må være før det kan kalles overtrening? Og noen ganger når jeg trener styrke og slikt, merker jeg at lårene utvider seg, så synker de sammen etter litt. Hvorfor gjør de det?

Og.. Jeg har ofte veldig vondt i ryggen. Kan treningen hjelpe noe på det? Jeg har vært aktiv med sport hele livet, og vet ikke hva det vil si å ha et stillesittende liv. Vil jeg tjene på det når jeg blir eldre?

Klem, Ice_White :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du legger opp et knallhardt program for deg selv. Jeg ville ha kuttet ned til å ha et par treningsfrie dager i uken i hvert fall. Og latt joggeturene blitt gå turer.

Spesielt med tanke på ryggen din. Da er det bedre å gå eller sykle. Jogging er knalltøft for kroppen - ikke bare treningsmessig, men slitasjemessig.

Når du trener styrke og sånn, husk at du rådfører deg med utdannete instruktører, fysioterapeut. Du kan kan utmerket godt være i masse aktivitet, men bør vite hva du driver med for at den vonde ryggen ikke skal bli din følgesvenn resten av livet. Du kan trene masse med vond rygg, men det må gjøres riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja da trener du like mye som mange av de som hevder seg på nasjonalt plan i i dretten sin da... Er det naturlig? Har du økt foriktig slik at du vil tåle dette? Når skal du hvile? Kroppen trenger hvile! Dette PLUSS jogging? DET blir for mye IW!...

Jeg vil anbefale 2 x styrke og 3 x spinning/kondisjon eller motsatt. Altså sum 5 dager, da får du 2 dager til å hente deg inn.

Viktig å få gode programmer som ikke overball deg, og som fordeler seg over hele kroppen på en riktig måte.

Videre vil så mye trening (sum ca 1,5 timer pr dag?) kreve ca 2000 kcal i mat hver dag. Klarer du det?

Vh Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤
Tja da trener du like mye som mange av de som hevder seg på nasjonalt plan i i dretten sin da... Er det naturlig? Har du økt foriktig slik at du vil tåle dette? Når skal du hvile? Kroppen trenger hvile! Dette PLUSS jogging? DET blir for mye IW!...

Jeg vil anbefale 2 x styrke og 3 x spinning/kondisjon eller motsatt. Altså sum 5 dager, da får du 2 dager til å hente deg inn.

Viktig å få gode programmer som ikke overball deg, og som fordeler seg over hele kroppen på en riktig måte.

Videre vil så mye trening (sum ca 1,5 timer pr dag?) kreve ca 2000 kcal i mat hver dag. Klarer du det?

Vh Lasse

Ja, jeg har økt gradvis. Men styrke tar jo ikke så mye kcal, så det er jo liksom bare et "tillegg". Jeg har hørt at hvis ikke jeg tøyer ut, kan jeg få klumpete muskler? Jeg klarer nok å spise kanskje 1000, men aldri i livet 2000. Eller.. Har du et forslag på et matprogram på 2000 kcal? Jeg får liksom aldri tid til å spise frokost og lunsj, så de eneste mulighetene jeg har å spise på er ca. kl 15.00 og kl. 20.00. Har alltid en skikkelig stram timeplan, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det holder lenge med tre ganger i uka..hvertfall med matprogrammet ditt :)

.. du kan f.eks trenger styrke 2-3 ganger og varierer litt med step/ spinning til tider.. du kan jo også varme opp med tredemølle/sykkel/step maskin 10-20 minutter før styrke treningen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at lårene dine utvider seg under trening er at når du trener lårmusklene fylles muskelvevet med blod, de øker da midlertidig i volum. Det gjelder selvsagt for andre muskelgrupper også. Du trenger ikke å bli overtrent om du trener hver dag, det kommer an på hvor flink du er til å variere og hvor god form du er i.

Musklene dine blir lengre og mere tøyelige (du blir altså mykere) når du er flink til å tøye ut, men ikke så mye at det synes noe større. Men tøying er absolutt å anbefale, tøying mellom sett ved vekttrening gir økt blodgjennomstrømning til den aktuelle muskelgruppe og dermed blir du ikke fullt så fort sliten. Før trening (etter oppvarming) hjelper tøying til med å forberede musklene, og etter trening er det også lurt å få tøyd musklene ut igjen. En muskel som er kort og lite tøyelig er heller ikke like sterk som en som er lengre og mer tøyelig.

Du bør gå inn for å få presset inn tid nok i det stramme skjemaet ditt til å spise frokost og lunsj, vinninga går jo litt opp i spinninga når du har dårlige matvaner, selv om du har gode treningsvaner!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IW - jeg henger meg på de andre her - det treningsprogrammet hører ikke hjemme i et 1000 kcal matprogram. 1000 kcal er for de som skal slanke seg masse i en kort periode - ikke for en som skal trene så mye som det der. Som forøvrig, som jeg nevnte er veldig mye.

Styrke trenger du også masse kalorier til, skjønner du, samme som kondisjonstrening - musklene dine trenger mat.

Så jeg synes du skal redusere ambisjonene dine en god del på trening, øke dem når det gjelder mat - og i samråd med noen som har greie på det, gjøre alt hva du kan og enda litt til for å få disse til å møtes på midten og være avstemt i forhold til hverandre.

Du vil ikke leve et stillesittende liv, det trenger du ikke. Men du må ta vare på kroppen din - så du slipper det senere. Ikke driv den for hardt, kos deg i steden med det du gjør - og tenk på at målet ditt ikke skal være så og så sterke muskler - men en kropp du kan leve i harmoni med. Dessverre henger ikke dette alltid sammen.

Og du - GÅ turer. Det har du godt av. Frisk luft og mosjon på en skånsom måte. Det er som Lasse skriver - kroppen trenger hvile. Faktisk er det det du blir sterkere av. Trening er å bryte ned kroppen - hvilen bygger den opp igjen. Lar du ikke kroppen få hente seg inn igjen, vil den bare fortsette å brytes ned. Derfor mener jeg at når man tar steget fra å nesten ikke trene til å ville trene regelmessig og målrettet - bør man ikke trene styrke eller kondisjon annenhver dag. En sykkeltur eller en tur i skog og mark i dagene i mellom er det ikke noe i veien for - men utover det? La kroppen få samle seg litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har økt gradvis. Men styrke tar jo ikke så mye kcal, så det er jo liksom bare et "tillegg". Jeg har hørt at hvis ikke jeg tøyer ut, kan jeg få klumpete muskler? Jeg klarer nok å spise kanskje 1000, men aldri i livet 2000. Eller.. Har du et forslag på et matprogram på 2000 kcal? Jeg får liksom aldri tid til å spise frokost og lunsj, så de eneste mulighetene jeg har å spise på er ca. kl 15.00 og kl. 20.00. Har alltid en skikkelig stram timeplan, dessverre.

Poenget er mye at dette ikke er noe sunt... Du blir sikrer ikke n god alderdom med dette, du bryter den ned og belaster den/sliter den ut...

Uten frokost og lunch burde du ikke trene mer enn 2 ganger uka synes jeg...

Videre blir forbrenningen din satt ned når du ikke spiser oftere.

For å få inn nok kcal må du rett og slett spise mer.... Dersom du ikke spiser mer enn 1000kcal, veier du snart 35 kilo igjen IW!....

Gir du ikke kroppen mer hvile vil du bli overtrent fort også uansett, og det er ikke noe hyggelig!...

Håper du modererer deg litt...

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...