Gå til innhold

Harry Potter HBO-serie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Dette argumentet kan jeg forstå, det er selvsagt helt fair å mislike endring fordi man er regid og motvillig til at man endrer orginalmaterialet.

De som jeg sikter til når jeg trekker rasismekortet, er de som er imot endring av hudfarge, men samtidig ikke har noen problemer med at kleskoden i filmene, setter eller handlingen forandres. At man har problem med hudfarge, men samtidig priser de siste filmene som er ganske dårlig adaptert fra bøkene (sikter spesielt til 5. og 6. eren). Da handler det selvsagt ikke lenger om rigiditet, men rasisme.

Men er man imot alle endringer, fra hudfarge, til kleskoden, filmsettet, kulisser, til alt av handling og replikker. Da forstår jeg argumentet for at race-swap blir problematisk.

Anonymkode: 96ad7...4bf

Fjernet sitat av slettet innhold.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

men samtidig ikke har noen problemer med feil kleskoden i filmene, at settet eller handlingen forandres.

Edit: skrivefeil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette argumentet kan jeg forstå, det er selvsagt helt fair å mislike endring fordi man er regid og motvillig til at man endrer orginalmaterialet.

De som jeg sikter til når jeg trekker rasismekortet, er de som er imot endring av hudfarge, men samtidig ikke har noen problemer med at kleskoden i filmene, setter eller handlingen forandres. At man har problem med hudfarge, men samtidig priser de siste filmene som er ganske dårlig adaptert fra bøkene (sikter spesielt til 5. og 6. eren). Da handler det selvsagt ikke lenger om rigiditet, men rasisme.

Men er man imot alle endringer, fra hudfarge, til kleskoden, filmsettet, kulisser, til alt av handling og replikker. Da forstår jeg argumentet for at race-swap blir problematisk.

"Da handler det selvsagt ikke lenger om rigiditet, men rasisme".

hvordan tenker man å skape et godt debattklima, når man allerede har bestemt seg for at alt andre er uenig i, er rasisme? Samt - på forhånd har bestemt seg for hva motdebattantene mener? 

denne måten å parkere alle debatter på er mye skumlere enn "rasismedebatten" i mine øyne. 

jeg vil tro at de fleste hadde reagert på en hvit pocahontas og en mørk john smith også. Eller hele debatten rundt hvordan den hvite, middelaldrende james bond plutselig skal være mørk. Eller dame.

Ikke fordi det er noe galt med skifte av hudfarge, eller fordi kvinnelige karakterer ikke kan være actionhelter. Men fordi hele historien bak karakteren faktisk blir ødelagt. Samt det er dårlig å bruke etablerte franchiser og endre på vesentlige karaktertrekk fordi det skal passe inn i en woke agenda.  Da er det for meg tydelig at woke agenda er i fokus, ikke på karakteren eller historien bak. Finn heller på en ny karakter og et nytt univers, da. Ikke tull med det som allerede er kjent og kjært for folk.

jeg mener at dersom man skal gå til skrittet og skifte hudfarge på skuespillere, så må det også aktivt tilføre historien noe. Ellers blir karakteren ødelagt. og da kan man likesågodt starte en ny karakter og et nytt univers

• Nyttig 4
Skrevet
Mrs Robinson skrev (53 minutter siden):

"Da handler det selvsagt ikke lenger om rigiditet, men rasisme".

hvordan tenker man å skape et godt debattklima, når man allerede har bestemt seg for at alt andre er uenig i, er rasisme? Samt - på forhånd har bestemt seg for hva motdebattantene mener? 

denne måten å parkere alle debatter på er mye skumlere enn "rasismedebatten" i mine øyne. 

jeg vil tro at de fleste hadde reagert på en hvit pocahontas og en mørk john smith også. Eller hele debatten rundt hvordan den hvite, middelaldrende james bond plutselig skal være mørk. Eller dame.

Ikke fordi det er noe galt med skifte av hudfarge, eller fordi kvinnelige karakterer ikke kan være actionhelter. Men fordi hele historien bak karakteren faktisk blir ødelagt. Samt det er dårlig å bruke etablerte franchiser og endre på vesentlige karaktertrekk fordi det skal passe inn i en woke agenda.  Da er det for meg tydelig at woke agenda er i fokus, ikke på karakteren eller historien bak. Finn heller på en ny karakter og et nytt univers, da. Ikke tull med det som allerede er kjent og kjært for folk.

jeg mener at dersom man skal gå til skrittet og skifte hudfarge på skuespillere, så må det også aktivt tilføre historien noe. Ellers blir karakteren ødelagt. og da kan man likesågodt starte en ny karakter og et nytt univers

👍👍👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mrs Robinson skrev (3 timer siden):

Herregud, snakk om å ta ting ut av kontekst. Tydelig leste du ikke det jeg skrev, eller så legger du ord i munnen min bevisst.

Jeg skrev at det er rasisme dersom man kun reagerer på hudfarge, men ikke reagerer på at kleskoden er feil, og ikke reagerer på at det når man går bort fra bøkene på andre ting (som de har gjort i filmene), at det er rasistisk dersom man kun reagerer når hudfarge endres.

I tillegg skrev jeg at jeg forsto argumentet ditt godt, også skriver du dette:

Mrs Robinson skrev (3 timer siden):

Er du kun ute etter å krangle, så finn deg en annen tråd.

Jeg skrev også innledningvis på første siden at jeg ikke ønsket at dette skulle bli en debatt som handlet om hudfarge på skuespillere, og allikevell kommer du her og skal lage en stor diskusjon på nettopp det.

Les før du skriver.

Dette er en tråd for å dikutere Harry Potter og for oss som faktisk gleder oss til serien. Skal du derimot gjøre det politisk, eller gjøre det om til brukerdebatt, hver så snill og heller opprett din egen tråd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lilleiskaffe skrev (På 27.5.2025 den 19.50):

Skulle ønske de heller utforsket andre deler av universet fremfor å lage en serieversjon av filmene. Tenk om de kunne laget mer om grunnleggerne av galtvort, det hadde vært spennende! Eller kanskje fra da foreldrene til trioen var yngre, følge de sitt skoleår, foreldrene til Nilus osv. Mer om starten til da Voldemort ble den han var. Det hadde vært mye mer interessant for meg hvertfall. Men kommer sikkert til å se denne serien også. 

Jeg ønsker både en TV-serie som er tro mot bøkene og som får med det man måtte utelate i filmene og jeg ønsker filmer/serier om nye ting i Harry Potter-universet.  

Men noe som er relevant her er at HBO/Warner Bros kun sitter på rettighetene til å lage filmer og serier basert på bøkene Rowling har skrevet. Alt som utvider universet må Rowling godkjenne. Så denne serien her om bøkene kunne WB lage uten godkjenning fra Rowling. Rowling er svært streng på hva hun godkjenner av utvidelser av Harry Potter-universet. Nå godkjenner hun åpenbart noe. Hun godkjente skuespillet Harry Potter and the Cursed Child og hun godkjente og var med å skrive Fantastic Beast-filmserien. Den film-serien tror jeg hun kun godtok fordi hun var den som skrev manuset. Det ble laget 3 filmer og kun stoppet fordi spesielt siste film spilte inn lite penger. Rowling sa hun hadde planlagt fem filmer. 

Rowling har også sagt at hun planlegger flere bøker om Harry Potter-universet.  

Anonymkode: a8a2d...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker både en TV-serie som er tro mot bøkene og som får med det man måtte utelate i filmene og jeg ønsker filmer/serier om nye ting i Harry Potter-universet.  

Men noe som er relevant her er at HBO/Warner Bros kun sitter på rettighetene til å lage filmer og serier basert på bøkene Rowling har skrevet. Alt som utvider universet må Rowling godkjenne. Så denne serien her om bøkene kunne WB lage uten godkjenning fra Rowling. Rowling er svært streng på hva hun godkjenner av utvidelser av Harry Potter-universet. Nå godkjenner hun åpenbart noe. Hun godkjente skuespillet Harry Potter and the Cursed Child og hun godkjente og var med å skrive Fantastic Beast-filmserien. Den film-serien tror jeg hun kun godtok fordi hun var den som skrev manuset. Det ble laget 3 filmer og kun stoppet fordi spesielt siste film spilte inn lite penger. Rowling sa hun hadde planlagt fem filmer. 

Rowling har også sagt at hun planlegger flere bøker om Harry Potter-universet.  

Anonymkode: a8a2d...c73

Aha, det var jeg ikke klar over, takk for info. Ønsker det fremdeles, men forstår at det sikkert ikke kommer, hvertfall på en god stund 😆 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Jeg tenkte først at en mørkhudet snape vil trekke fokus vekk fra den egentlige rasismen i Harry Potter universet. Der handler det om hvem som er fullblods og hvem som er halvblods witch/wizard. Hudfarge var aldri en faktor (i mitt hode i hvert fall, da muggle universet og trolldomsuniverset var så fraskilt hverandre kulturelt sett). De som ikke hadde vokst opp som muggles skjønte jo så vidt hva en tannlege var for noe, eller funksjonen til en gummiand. Med mindre noen kan bekrefte at det er fordommer og stereotyper som blir delt på tvers.

Det som kan redde det inn er hvis resten av skuespillerne har så mye diversitet at det ikke stikker seg ut. Mao. burde noen av Marauders også ha mørk hudfarge. Hvis det blir noen flashbacks til fortiden. 

Jeg absolutt hatet gnålet som kom i kjølevannet av the last of us fordi datteren til Joel var mørkhudet. Det viste seg at det ikke hadde noen betydning for serien. Så satser på at det ordner seg så fort noen episoder er ute. Det viktigste er å fange essensen til karakteren. 

Det blir gøy med en ny tolkning av Harry Potter universet. Artig å se hvordan det blir med langt bedre spesialeffekter og et annet kulturelt/politisk landskap. Jeg tror man bare må lene seg tilbake å se på det som underholdning. Hvis det er elendig kan man heller sette på filmene.

Harry, Ron og Hermione ser jo perfekte ut. Søte unger. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 14.14):

Fjernet sitat av slettet innhold.  Perelandra, mod. 

Halvblodsprinsen er jo den beste også. Det er ikke alltid det skader med kunstneriske friheter. 

AnonymBruker
Skrevet
Kullsyrevann skrev (7 timer siden):

Halvblodsprinsen er jo den beste også. Det er ikke alltid det skader med kunstneriske friheter. 

Jeg mener de «kunstneriske firhetene» de gjorde med Halvblodsprinsen både skadet historien og undergravde hele forhistorien om Tom Venster / Voldemort. Men nå har jeg lest bøkene flere ganger både på Norsk og Engelsk siden jeg var barn, så jeg er nok litt vanskelig å overbevise om at filmene er best her 😇

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 23.58):

Jeg mener de «kunstneriske firhetene» de gjorde med Halvblodsprinsen både skadet historien og undergravde hele forhistorien om Tom Venster / Voldemort. Men nå har jeg lest bøkene flere ganger både på Norsk og Engelsk siden jeg var barn, så jeg er nok litt vanskelig å overbevise om at filmene er best her 😇

Det er jo det som er problemet med å overføre bok til film. Det er utrolig forskjellige medium. Jeg har aldri vært så interessert i bøkene. Leste de en gang og ble mer glad i filmene. Men forstår behovet for å beskytte integriteten til historien og karakterene når man er stor fan. Jeg mistenker at de denne gangen kan gå nøyere til verks da serier tilbyr mer tid og plass. Det er også lavere sjans for at regissører blir byttet ut, slik som med filmene. 

Min største frykt er at skaperne skal prøve å overkompensere for Rowling sitt bullshit 😆Var bekymret før de begynte å rulle ut hogwarts legacy. 

Skrevet

Nå har det kommet 9 oppdaterte cast til serien:

Katherine Parkinson (47) som Molly Weasley (1949/1950 - 41-42 år i bok 1)

IMG_1630.thumb.webp.8ffc3712763cb2acebaad41e8099135d.webp

Lox Pratt som Draco Malfoy (1980).

IMG_1631.thumb.jpeg.e9c84b0392298e88498609181290b3a4.jpeg

Johnny Flynn (42) som Lucius Malfoy (1954 - 38 år i bok 2).

IMG_1638.thumb.jpeg.3af5cf607004ce8bab231ca26981584b.jpeg

Bel Powley (33) som tante Petunia (1958 - 33 år i bok 1).

IMG_1633.thumb.jpeg.30c24ff1bd6581d8c306eb382abef280.jpeg

Daniel Rigby (42) som onkel Vernon (1953 - 38 år i bok 1).

IMG_1634.jpeg.9fb7a9daa3db5ef5a2c3ce57f9aaa073.jpeg

Leo Early som Seamus Finnigan (1980).

IMG_1635.thumb.jpeg.5d0a55d3b125dfcc7e23c3d5f0786985.jpeg

Alessia Leoni som Parvati Patil (1980).

IMG_1636.thumb.webp.f776398d9e5b187a6b661ee29f036b60.webp

Sienna Moosah som Lavendel Brown (1980).

IMG_1637.thumb.jpeg.9806327d4c548ae1e80fb1634b25d8d0.jpeg

Førsteinntrykket mitt var at Molly, Lucius, Petunia og Vernon ser for «unge ut», men når jeg går tilbake til bøkene, så er faktisk casten her mye nærmere og mer korrekt på alder.

Petunia er faktisk 33 år i bok 1, mens Fiona Shawn som spilte Petunia i filmene var 10 år eldre i første film. Petunia i siste bok er yngre enn hva Shawn var når de filmet første film.

Hva tenker dere om de nye rollebesetningene?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...