Gå til innhold

Harry Potter HBO-serie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det ikke er noen tråder for å diskutere den kommende Harry Potter serien, så håper det er greit at jeg oppretter en :)

https://www.vg.no/rampelys/i/3MO8pP/stjernespekket-rollebesetning-klar-for-ny-harry-potter-serie

Det har vært mye blandede reaksjoner, og den mest kontroversielle er nok Paapa Esseidu som Slur / Snape.

Har selv lest alle bøkene på både Norsk og Engelsk, vokst opp med filmene og alltid elsket Harry Potter universet helt siden jeg var barn. Dessverre føler jeg David Yates ødela de siste filmene i serien. Nå skal jeg ikke spore helt av, men fordi jeg var såpass misfornøyd med de siste filmene, så har jeg virkelig gledet meg og sett frem til en remake. Noen mener denne remaken kommer for tidlig, men jeg er bare glad for å få oppleve det i min tid :) 

Men så var det Paapa Esseidu da…… ser det allerede er diskutert såvidt i en annen tråd her, men føler jeg likevell må innom dette når jeg flrst lager en tråd om serien.

Min umiddelbare reaksjon var skuffelse, og at jeg følte HBO ikke gikk for en troverdig adaptasjon men woke isteden. Det var min første tanke, men så har jeg marinert litt på førsteinntrykket i noen uker, og faktisk delvis begynt å endre mening.

I bøkene blir Slur sin hudfarge beskrevet som gusten og blek, på engelsk brukes ordene sallow og pale. En mørkhudet person kan ha gusten hud, en mørkhudet person kan også være «blek» i forhold til sin naturlige hudfarge. Derfor er ikke rasen eller etnisiteten til Slur bestemt i bøkene.

Mange har diskutert for at en mørkhudet Slur kan gi rasistiske undertoner som ikke er der i bøkene, fordi Jakok og Ukruttene (Maurauders) mobber og plager Slur i bøkene. Det var da en selvmotsigelse slo ned i meg, en dobbeltmoral som ikke har streifet meg før nå. I filmene blir både Slur og Peter Pittelpytt portrettert likt. Begge har fett, ustelt hår, begge har gusten, blek og usunn hud, begge blir fremstilt som utstøtte, upopulære, og begge blir vist som personer som ønsker å passe inn, og få annerkjennelse av andre.

Så når begge karakterene i filmene blir portrettert med like karaktertrekk og verdier, så gir det ikke mening at Ukruttene omfavner Peter, men på samme grunnlag fryser ut Slur. Det gir ikke mening, basert på hvordan de begge fremstilles i filmene. Da kom tanken, kan hudfarge være en måte å lage et distinkt skille mellom Peter og Slur, som gjør Jakob og Sirius sin holdning mot Slur mer plausibel?

Vi vet at Slur ble født i 1960, og var elev på Galtvort fra 1971 til 1977. I Storbritannia på 70-tallet ble mørkhudede sett ned på, diskriminert og utstøtt. De ble nektet jobber, nektet bolig, og var ikke velkomne på alle offentlige steder. På denne tiden kunne man finne skilt som skrev «Ingen mørkhudede, ingen irer, og ingen hunder», dette gir også mer mening når man tenker på Wiltersen sin lave status i magisamfunnet, dersom vi skal trekke etnisitetskortet. Man hadde også høyre ekstreme grupper i Storbritannia som Nasional Front, som diskriminerte mørkhudede. Vi vet at rettighetene og synet på mørkhudede blir vesentlig bedre utover 80- og 90-tallet. Dersom Slur var mørkhudet, gir det historisk sett mening, og kan forklare hvordan Jakob og Sirius ikke fikk noen særlige reaksjoner, men alle reagerer på Harry når han er skeptisk til Slur 20 år senere. 

Jeg vet at det er mange andre faktorer med Esseidu som ikke passer Slur, men nå ønsket jeg kun å diskutere hudfargen, fordi det er det som har blitt mest diskutert rundt om på nett. 

Jeg har gått fra å tenke at Esseidu som Snape er woke, til å tenke at om vi ser alt i et historisk og kulturelt perspektiv, at det kan være et fornuftig og godt valg.

HBO har begynt å lage et økosystem, en «mini-by», et filmsett som koster over 1 milliard pund, altså over 13.6 milliarder kroner: https://m.economictimes.com/news/international/global-trends/harry-potter-tv-series-to-be-filmed-in-1-billion-mini-town-with-new-privet-drive-claims-report-heres-what-we-know-so-far/amp_articleshow/121230805.cms

Da kan det umulig være at de tar så store sjanser med casten, uten at det ligger noe mer bak. Skulle de vært woke, gir det egentlig mindre mening å gjøre Slur mørkhudet, da han blir diskriminert, mobbet, og fremstilt som en mislikt og forhatt person. Hele agendaen til woke-industrien er å sette mørkhudede inn i ledende, heroiske og sterke karakterer, noe Slur ikke er. Jeg tenker også de «rasistiske undertonene» som folk frykter blir mindre relevante dersom serien klarer å sette alt inn i et kulturelt og historisk riktig perspektiv.

Men nå er ikke meningen at hele denne tråden skal handle om Slur og Esseidu. Diskutert gjerne andre perspektiver og tanker om serien. 

Del gjerne nyheter, og tanker rundt dette. Selv er jeg veldig spent på hvem som skal bli den nye trio’en, de er visstnok allerede valgt, bare ikke offentliggjort. Har også vært rykter om at innspilling er startet: 

Anonymkode: 96ad7...4bf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser du har lagt mye tid og tanker inn i dette, og selv om jeg er vokst opp med (og er veldig glad i) HP-universet synes jeg bare det er helt unødvendig å lage en serie. HP vil alltid være bøkene og filmene for min del. Klarer derfor ikke å engasjere meg noe særlig for den nye serien.

Anonymkode: dc10a...e2b

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ser du har lagt mye tid og tanker inn i dette, og selv om jeg er vokst opp med (og er veldig glad i) HP-universet synes jeg bare det er helt unødvendig å lage en serie. HP vil alltid være bøkene og filmene for min del. Klarer derfor ikke å engasjere meg noe særlig for den nye serien.

Anonymkode: dc10a...e2b

Det er helt fair, vet mange har gode minner fra filmene.

For min del var de to første filmene best, etterfulgt av tredje og fjerde. Etter det så var filmene mangelfulle, fulge bøkene dårlig, skuespillerne for gamle, elendig fargefilter som tok vekk alt av magien. For meg er de siste Harry Potter filmene et tomrom. Hadde de klart å levere samme nivå som Chris Colombus i de første filmene, så hadde jeg ikke trengt en ny adaptasjon. De første filmene har holdt seg godt, mens de siste filmene bare blir verre og verre for hver gang jeg ser dem. Hvis HBO serien klarer å fikse dette, så er jeg all-in for det.

Skal sies at jeg er over gjennomsnittet interessert. Lest bøkene siden jeg var barn, lest de på repeat gjentatte ganger. Spilt alle pc/tv spillene, lært meg sangene på piano. For meg har Harry Potter verdenen alltid vært et «tilfluktssted» fra den virkelige verden, og vil alltid betyr noe helt spesielt for meg. Dette er nok noe av grunnen til at jeg er så engasjert for en ny tv-serie adaptasjon :) 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 0.29):

Det er helt fair, vet mange har gode minner fra filmene.

For min del var de to første filmene best, etterfulgt av tredje og fjerde. Etter det så var filmene mangelfulle, fulge bøkene dårlig, skuespillerne for gamle, elendig fargefilter som tok vekk alt av magien. For meg er de siste Harry Potter filmene et tomrom. Hadde de klart å levere samme nivå som Chris Colombus i de første filmene, så hadde jeg ikke trengt en ny adaptasjon. De første filmene har holdt seg godt, mens de siste filmene bare blir verre og verre for hver gang jeg ser dem. Hvis HBO serien klarer å fikse dette, så er jeg all-in for det.

Skal sies at jeg er over gjennomsnittet interessert. Lest bøkene siden jeg var barn, lest de på repeat gjentatte ganger. Spilt alle pc/tv spillene, lært meg sangene på piano. For meg har Harry Potter verdenen alltid vært et «tilfluktssted» fra den virkelige verden, og vil alltid betyr noe helt spesielt for meg. Dette er nok noe av grunnen til at jeg er så engasjert for en ny tv-serie adaptasjon :) 

Enig.

Selv håper jeg også på at de i tv-serien vil gå i trollmannsklær slik de gjør i de første Harry Potter-filmene. 

Anonymkode: a8a2d...c73

• Liker 3
Skrevet

Jeg gleder meg til å se resultatet, men jeg ser også for meg at at jeg ikke klarer å engasjere meg i serien for karakterene, musikken og setter fra de orginale filmene er så innprentet i hjernebarken. Jeg skulle ønsket de hadde laget en animasjon av høy kvalitet egt, det har utrolig mye potensiale spesielt innen fantasy. Idag ender mye live action med å bli temmelig sjelløst med uforskammet bruk av effekter og greenscreen.

Forøvrig kunne jeg ikke brydd meg mindre om at de endrer hudfargen til en karakter. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer ikke til å se den. En svart Snape mistenker at dette blir en av de seriene som har mer fokus på å være woke enn å være tro til bøkene. Når de i tillegg da også caster amerikanske skuespillere så mister jeg enda mer interessen. 

JKRs krav til filmene var jo at alle skuespillerne skulle være britiske, og dermed opprettholdt den britiske kulturen fra bøkene. Ingenting mot John Lithgow i det hele tatt, men jeg er enig med JKR her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (29 minutter siden):

Jeg gleder meg til å se resultatet, men jeg ser også for meg at at jeg ikke klarer å engasjere meg i serien for karakterene, musikken og setter fra de orginale filmene er så innprentet i hjernebarken. Jeg skulle ønsket de hadde laget en animasjon av høy kvalitet egt, det har utrolig mye potensiale spesielt innen fantasy. Idag ender mye live action med å bli temmelig sjelløst med uforskammet bruk av effekter og greenscreen.

Forøvrig kunne jeg ikke brydd meg mindre om at de endrer hudfargen til en karakter. 

Enig. Animasjon ville også gjort at serien fikk et annet visuelt inntrykk enn filmene. 

Angående dette med at mange her ikke vil engasjere seg like mye i serien som de gjorde i filmene. Sånn er det nok for mange. Men serien blir jo også laget for nye fans som ikke har noe nostalgisk forhold til filmene. 

Men skjønner at det er vanskelig å slå John Williams musikk.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har miksede følelser om serien. På den ene siden er jeg positiv til den og vil støtte Rowling, men på den andre siden føler jeg serien kan bli ødelagt av woke. Mulig det er for tidlig å si end siden vi ikke vet helt hvor mye de vrir ring, men jeg hadde virkelig foretrukket at serien holdt den gode gamle stilen som filmene. Der var magisk og noe jeg cirkl vil vise mine barn. Film og serie minster all magi når woke draes inn og fokuset går vekk fra å skape gode historier og karakterer.

Anonymkode: 02120...411

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde gledet meg så sykt da jeg elsker bøkene, men syntes filmene er litt meh og at flere av de voksne karakterene ser for gamle ut, spesielt Snape. Rickmann gjorde en perfekt tolkning av karakteren, men utseendemessig var han litt for gammel.

Jeg så sånn frem til en yngre Snape og ble så (barnslig) skuffet når jeg så at nye Snape var svart. Det er bare så teit! Av alle karakterer så er det Snape som plutselig skal bli mørk?! Herregud. Og ikke kom med det tullet om tolkning av hudfargen hans i bøkene. Snape er lys og alle vet det. Det er så mange andre de kunne byttet på i stedet!

Skal med andre ord ikke se serie.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Animasjon ville også gjort at serien fikk et annet visuelt inntrykk enn filmene. 

Angående dette med at mange her ikke vil engasjere seg like mye i serien som de gjorde i filmene. Sånn er det nok for mange. Men serien blir jo også laget for nye fans som ikke har noe nostalgisk forhold til filmene. 

Men skjønner at det er vanskelig å slå John Williams musikk.  

Ja, spesielt musikken! Et utvalg av HP-filmene er de eneste filmene fra barndommen jeg ser igjen årlig. Ellers ser jeg sjeldent en film flere ganger i voksen alder, så for min del tror jeg det kan bli vanskelig å like en remake. Helt klart mindre kneik for de som ikke har særlig forhold til filmene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (4 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å se den. En svart Snape mistenker at dette blir en av de seriene som har mer fokus på å være woke enn å være tro til bøkene. Når de i tillegg da også caster amerikanske skuespillere så mister jeg enda mer interessen. 

JKRs krav til filmene var jo at alle skuespillerne skulle være britiske, og dermed opprettholdt den britiske kulturen fra bøkene. Ingenting mot John Lithgow i det hele tatt, men jeg er enig med JKR her. 

JKR har fått mye kritikk, men akkurat dette var genistrek. 

Angående Snape/Slur.  Jeg håper de gjør Slur mer tro til bøkene i tv-serien enn de gjorde i filmene. Vet mange digger Alan Rickmans-versjon. Men poenget er jo at man ikke skal digge Slur!  De bør gjøre Slur mindre karismatisk i serien etter min mening. 

Det gjelder flere karakterer. Hermine bør bli mindre perfekt i tv-serien. Det gjelder både utseende og og personlighet. Gjør henne mer lik som i bøkene. 

Synes man skal gå all inn på bokversjonen i denne serien. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Ja, spesielt musikken! Et utvalg av HP-filmene er de eneste filmene fra barndommen jeg ser igjen årlig. Ellers ser jeg sjeldent en film flere ganger i voksen alder, så for min del tror jeg det kan bli vanskelig å like en remake. Helt klart mindre kneik for de som ikke har særlig forhold til filmene. 

Meg du siterer. Jeg har tradisjon med å Harry Potteri i romjula. 

Jeg tror heller ikke jeg vil få samme forhold til serien som jeg hadde til filmene. Det synes jeg også er helt greit. Jeg håper at de lager denne serien for dagens barn i stedet for å lage serien for oss voksne. At de lager den barnevennlig og at de ikke fokuserer på flest mulig nostalgi-poeng fra oss som vokste opp med filmene.

Vi voksne som vokste opp med filmene vil aldri å det samme forholdet til serien som vi hadde til filmene uansett hvor mye de skulle prøve. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror heller ikke jeg vil få samme forhold til serien som jeg hadde til filmene. Det synes jeg også er helt greit. Jeg håper at de lager denne serien for dagens barn i stedet for å lage serien for oss voksne. At de lager den barnevennlig og at de ikke fokuserer på flest mulig nostalgi-poeng fra oss som vokste opp med filmene.

Vi voksne som vokste opp med filmene vil aldri å det samme forholdet til serien som vi hadde til filmene uansett hvor mye de skulle prøve. 

HBO er ikke kjent for å lage så voldsomt barnevennlig innhold da. Jeg vet ikke hvilken publikum de tenker å markedsføre for, men jeg kan tenke som andre remakes at det ihvertfall er noen grad av nostalgi høsting. En serie for den neste generasjon hadde vært kult, men jeg tror ikke det før jeg ser det 😅

• Liker 3
Skrevet

Jeg digger HP-universet og gleder meg til serien. Jeg orker ikke å spekulere mye i forkant da. Jeg bare venter til den kommer og så sjekker jeg ut serien.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint at de lager en ny serie til glede for de som er yngre. Filmene kommer til å gå litt ut på dato etter hvert uansett, og dette kan fange et nytt publikum og la den flotte historien leve videre. 

Anonymkode: 6a18c...45c

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva de tenkte på når de valgte Snape. Han ser jo overhodet ikke ut som beskrivelsen av Snape fra boka. Siden alle forbinder Snape med Alan Rickman så skal det mye til å venne seg til en så stor forandring. Han har store sko å fylle. Nå har de kommet med navnet på Harry Potter også, Dominic McLaughlin. Arabella Stanton blir Hermione, og Alastair Stout som Ron. Blir spennende å se hva disse tre kan få til.

Anonymkode: 43632...c15

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet helt håpet da de valgte en mørkhudet snape. 

Lese et sted at Rowling vil ta dem til retten (noe i den duren, i alle fall noe juridisk. Leste det i farten med et halvt øye for lenge siden) for å ha mer kontroll over castingen. Håper virkelig hun får mer kontroll og får sparket han som spiller snape. Ellers så vil jeg ikke se serien. 

Det er mye jeg ikke liker med Rowling, det jeg liker er at hun tørr å kalle en spade for en spade og er anti-woke. Jeg er delvis uenig og enig i hele trans-synet hennet, måten hun ytrer sin mening på har jeg ikke noe til overs for. For hun gjør mye bare for å provosere på en usmakelig måte. Selv om at meningen er god, så er måten hun sier det på helt feil og hun ødelegger for seg selv ved å oppføre seg usaklig og usmaklig. Når det er sagt, jeg håper virkelig hun får tatt tilbake kontrollen og får stoppet woke-kulturen som nå truer med å ødelegge hele serien. 

Jeg er blodfan av harry potter. Jeg elsker bøkene som de er, med mangler og feil. De er perfekte som de er. Jeg hadde håpet på at vi nå skulle få mer harry potter, ikke ny harry potter.
Ingen serie vil erstatte filmene. Ingen vil erstatte trioen eller Alan Rickman. Samme hvor tro mot bøkene de er. Men de nye karakterene som er i bøkene, men som ikke er i filmene, de har jeg høye forhåpninger til. Alle side-plottene som ble droppet i filmene (som jeg synes er greit, forskjell på film og bok) håper jeg de får plass til i serien.

Anonymkode: 6939b...68a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Så gøy at folk engasjerer seg :)

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig.

Selv håper jeg også på at de i tv-serien vil gå i trollmannsklær slik de gjør i de første Harry Potter-filmene. 

Dette er noe jeg har savnet.

Så nylig Fantastic Beasts, og reagerte veldig på hvordan de gikk rundt i gompeklær, da dette bryter veldig med bøkene. Samme med Harry Potter filmene fra Azkaban og utover. 

Så håper virkelig de er tro til dette gjennom hele serien :)

Anonymbruker*** skrev (10 timer siden):

Enig at green screen og vfx kan bli overbrukt.

Synes Christopher Nolan (film) og Duffer Brothers (serie) er gode forbilder på hvordan bygge mest mulig av atmosfæren uten bruk av green screen og effekter.

Det at HBO dumper 1 milliard pund i å lage en «mini-by» og filmsett for serien er et godt tegn. Håper du har rett :) 

Zidji skrev (9 timer siden):

Jeg hadde gledet meg så sykt da jeg elsker bøkene, men syntes filmene er litt meh og at flere av de voksne karakterene ser for gamle ut, spesielt Snape. Rickmann gjorde en perfekt tolkning av karakteren, men utseendemessig var han litt for gammel.

Jeg så sånn frem til en yngre Snape og ble så (barnslig) skuffet når jeg så at nye Snape var svart. Det er bare så teit! Av alle karakterer så er det Snape som plutselig skal bli mørk?! Herregud. Og ikke kom med det tullet om tolkning av hudfargen hans i bøkene. Snape er lys og alle vet det. Det er så mange andre de kunne byttet på i stedet!

Skal med andre ord ikke se serie.

Dette er jeg HELT enig i. De fire siste filmene er ikke bra, og et stort problem er alderen til karakterene.

Dette er en av grunnene til at jeg gleder meg til serien, da jeg har tro på at dette kan fikses og løses bedre gjennom en kontinuerlig serie.

Kontraktet er 10 år, med ett år til hver sesong, det vil si at sesong 7 i teorien burde være ferdig om 8år, men at se har 2 år i margin. Da vil skuespillerne være 17-21 når siste sesong vises på TV. Det lyder ganske bra i forhold til alder.

Vi vet de vil filme tett, da de lager en egen skole med plass til 100 elever på settet som de nå bygger.

Angående Snape, Annabeth i Percy Jacksonserien er blond, men i Disney adaptasjon er hun mørkhudet. Tross denne endringen, er Disney sin Percy Jackson adaptasjon en av de bedre bok-adaptasjonene jeg har sett. Så hudfarge er ikke nødvendigvis en dealbreaker, dersom skuespiller prestasjonene er gode.

Anonymbruker*** skrev (10 timer siden):

Har sterkt forhold til de 4 første filmene, de 4 siste forakter jeg. Etter å ha lest Harry Potter bøkene et titalls ganger fra jeg var barn til jeg ble voksen, så klarer jeg ikke forsvare de 4 siste filmene. Hvordan noen Harry Potter fans som har vokst opp med bøkene kan like adaptasjonen til David Yates fatter jeg ikke.

Derfor er jeg veldig glad for at vi endelig får en adaptasjon, og lever i håpet om at spesielt Føniksordenen og Halvblodsprinsen kan få rettferdighet.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig enig i dette. Håper de skiller serien fra bøkene, og tenker at den er til et nytt publikum. Filmene har vi allerede sett, de finnes der ute, derfor ønsker jeg noe nytt.

Jo tettere de følger bøkene, jo bedre.

Anonymbruker*** skrev (9 timer siden):

HBO er ikke kjent for å lage så voldsomt barnevennlig innhold da. Jeg vet ikke hvilken publikum de tenker å markedsføre for, men jeg kan tenke som andre remakes at det ihvertfall er noen grad av nostalgi høsting. En serie for den neste generasjon hadde vært kult, men jeg tror ikke det før jeg ser det 😅

Jeg håper de gjør som Duffer Brothers med Stranger Things. Hvor første sesong er relativt barnevennelig, mens siste sesong er 16+.

De klarte å løse balansen med at publikum «vokser opp» med serien, det tror jeg også en Harry Potter serie kan være tjent med.

Håper bare ikke at de går i David Yates fella, hvor han gjør filmen nærmest svart-hvitt, fordi han tror det gjør filmene og tematikken mørkere. Viser kun hvor ubrukelig Yetes er som regissør. Duffer Brothers siste sesong av Stranger Things er ekstremt mye mørkere og tyngre enn første sesong, men uten at de har fjernet fargene. Dette er det jeg hatet mest med de fire siste Harry Potter filmene.

Fargene, svart-hvitt filteret ser forjævlig ut, det er såpass forstyrrende at jeg sliter med å forholde meg til filmen. I tillegg er fokuset mer på angst/tennåringsdrama fremfor å faktisk følge bøkene. Det er så kunstig, og totalt meningsløst.

Så alle Harry Potter filmene på kino, har sett de fire siste filmene en gang etter det, aldri igjen. Jeg er en stor fan av Harry Potter, men David Yates ødela virkelig de fire siste filmene. Det er nok mye av grunnen til at jeg er så oppspilt for en Harry Potter serie. Kanskje jeg kan få den adaptasjonen av de fire siste bøkene som jeg håpet på :strix:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke hva de tenkte på når de valgte Snape. Han ser jo overhodet ikke ut som beskrivelsen av Snape fra boka. Siden alle forbinder Snape med Alan Rickman så skal det mye til å venne seg til en så stor forandring. Han har store sko å fylle. Nå har de kommet med navnet på Harry Potter også, Dominic McLaughlin. Arabella Stanton blir Hermione, og Alastair Stout som Ron. Blir spennende å se hva disse tre kan få til.

Anonymkode: 43632...c15

Her er de:

IMG_1291.webp.da44b369227ed8f4e9de41eeb57380a9.webp

Synes det ser ut som en flott cast :) 

Tror ikke målet er at Paapa Essiedu skal fylke skoene tril Rickman, men lage sin helt egen tolkning. Var nok derfor de gikk bort fra Adam Driver, ble for likt Rickman.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trådstarter her. Så gøy at folk engasjerer seg :)

Dette er noe jeg har savnet.

Så nylig Fantastic Beasts, og reagerte veldig på hvordan de gikk rundt i gompeklær, da dette bryter veldig med bøkene. Samme med Harry Potter filmene fra Azkaban og utover. 

Så håper virkelig de er tro til dette gjennom hele serien :)

Enig at green screen og vfx kan bli overbrukt.

Synes Christopher Nolan (film) og Duffer Brothers (serie) er gode forbilder på hvordan bygge mest mulig av atmosfæren uten bruk av green screen og effekter.

Det at HBO dumper 1 milliard pund i å lage en «mini-by» og filmsett for serien er et godt tegn. Håper du har rett :) 

Dette er jeg HELT enig i. De fire siste filmene er ikke bra, og et stort problem er alderen til karakterene.

Dette er en av grunnene til at jeg gleder meg til serien, da jeg har tro på at dette kan fikses og løses bedre gjennom en kontinuerlig serie.

Kontraktet er 10 år, med ett år til hver sesong, det vil si at sesong 7 i teorien burde være ferdig om 8år, men at se har 2 år i margin. Da vil skuespillerne være 17-21 når siste sesong vises på TV. Det lyder ganske bra i forhold til alder.

Vi vet de vil filme tett, da de lager en egen skole med plass til 100 elever på settet som de nå bygger.

Angående Snape, Annabeth i Percy Jacksonserien er blond, men i Disney adaptasjon er hun mørkhudet. Tross denne endringen, er Disney sin Percy Jackson adaptasjon en av de bedre bok-adaptasjonene jeg har sett. Så hudfarge er ikke nødvendigvis en dealbreaker, dersom skuespiller prestasjonene er gode.

Har sterkt forhold til de 4 første filmene, de 4 siste forakter jeg. Etter å ha lest Harry Potter bøkene et titalls ganger fra jeg var barn til jeg ble voksen, så klarer jeg ikke forsvare de 4 siste filmene. Hvordan noen Harry Potter fans som har vokst opp med bøkene kan like adaptasjonen til David Yates fatter jeg ikke.

Derfor er jeg veldig glad for at vi endelig får en adaptasjon, og lever i håpet om at spesielt Føniksordenen og Halvblodsprinsen kan få rettferdighet.

Veldig enig i dette. Håper de skiller serien fra bøkene, og tenker at den er til et nytt publikum. Filmene har vi allerede sett, de finnes der ute, derfor ønsker jeg noe nytt.

Jo tettere de følger bøkene, jo bedre.

Jeg håper de gjør som Duffer Brothers med Stranger Things. Hvor første sesong er relativt barnevennelig, mens siste sesong er 16+.

De klarte å løse balansen med at publikum «vokser opp» med serien, det tror jeg også en Harry Potter serie kan være tjent med.

Håper bare ikke at de går i David Yates fella, hvor han gjør filmen nærmest svart-hvitt, fordi han tror det gjør filmene og tematikken mørkere. Viser kun hvor ubrukelig Yetes er som regissør. Duffer Brothers siste sesong av Stranger Things er ekstremt mye mørkere og tyngre enn første sesong, men uten at de har fjernet fargene. Dette er det jeg hatet mest med de fire siste Harry Potter filmene.

Fargene, svart-hvitt filteret ser forjævlig ut, det er såpass forstyrrende at jeg sliter med å forholde meg til filmen. I tillegg er fokuset mer på angst/tennåringsdrama fremfor å faktisk følge bøkene. Det er så kunstig, og totalt meningsløst.

Så alle Harry Potter filmene på kino, har sett de fire siste filmene en gang etter det, aldri igjen. Jeg er en stor fan av Harry Potter, men David Yates ødela virkelig de fire siste filmene. Det er nok mye av grunnen til at jeg er så oppspilt for en Harry Potter serie. Kanskje jeg kan få den adaptasjonen av de fire siste bøkene som jeg håpet på :strix:

Upopulær mening. Jeg elsker half-blood prince. Favoritt filmen min. Men det kan være fordi det er favoritt boken. Synes order of the phoneix filmen og boken er som natt og dag. De kuttet så ufattelig mye at det ble til noe helt nytt. Jeg liker boken veldig godt, men filmen er bare skuffende for den mangler så ufattelig mye. 

De MÅ få til voldemort's død riktig i serien, hvis ikke så går jeg på veggen. Irriterer meg grønn over hvordan de ødela slutten i filmen. 

Håper vi får se mer fra voldemort's oppvekst og familiehistorie, samme med dumbledore's historie. Egentlig alt som ble kuttet i filmene håper jeg vi får sett. 

Jeg er enig i noe av kritikken mot David Yates. Jeg har ikke noe imot at filmene ble mørkere og mørkere. For det liker jeg, det føles ut som at filmene vokser med oss seerne som vokste opp med bøkene og filmene. Samtidig så vokser jo mørket og trusselen i historien, så det gir mening at de blir mørkere og mørkere. 

Jeg liker at de er tro mot bøkene, men har ikke noe imot at de kutter. For eksempel bok 1 og film 1 er alt for lik. Når jeg leser boken så tenker at jeg kan lik så godt se filmen, for de er nesten identiske. Men det finnes en mellomting. Bok, film og tv serie er for meg helt tre forskjellige sjangre og fortellermåter. Film vs bok så er det helt innafor at bok har mer dypere informasjon, noe unikt som holdes igjen for bare boken. Irrelevante side karakterer som ikke får plass i filmen, helt greit. Serie derimot, de må være mer tro mot bøkene og ikke kutte store ting som side karakterer og side-plott. 

Filmen jeg virkelig ikke liker er Goblet of fire. 80% på grunn av det grusomme håret. Hva f'en tenkte de på?! Det er forferdelig å se på. Har begynt å hoppe over goblet of fire når jeg har HP maraton, for den er bare et irritasjonsmoment. 

Jeg har en reglen i at jeg får bare lov å se filmene en gang i året. Slik at de ikke blir for oppbrukt. Det er Mai og jeg har sett de 4 ganger i år så langt. 🙈 Men jeg har ikke lest bøkene i år! Leste dem i fjor. Jeg forsøker å ikke lese dem hvert år. Prøver å la det gå så lenge som mulig mellom hver gang jeg leser dem, for jeg vil ikke at de skal bli oppbrukt og jeg vil glemme småting slik at det blir som å lese dem litt for første gang om å om igjen. Jeg vet, jeg høres ikke helt normal ut og jeg vet det. 🙆‍♀️

Anonymkode: 6939b...68a

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...