Gå til innhold

Harry Potter HBO-serie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke fan av remakes, og spesielt ikke når de er woke.

Skulle ikke forundre meg om de bytter ut tryllestaven med et mindre falloslignende symbol. 

Kommer neppe til å se da det uansett er samme handlinga som i filmene.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
Nowayback skrev (8 timer siden):

Er ikke fan av remakes, og spesielt ikke når de er woke.

Skulle ikke forundre meg om de bytter ut tryllestaven med et mindre falloslignende symbol. 

Kommer neppe til å se da det uansett er samme handlinga som i filmene.

Da er det tydelig at du ikke har lest bøkene.

De siste filmene, spesielt Føniksordenen og Halvblodsprinsen følger ikke bøkene på en god måte.

Dersom serien viser seg å følge handlinga i filmene over bøkene, så hadde det vært en katastrofe. Det er selvsagt usannsynlig fordi 1) De har beskrevet det som en tettere adaptasjon av bøkene, 2) J K Rowling er med, 3) Serier har lengre spilletid, som tillater at de får med alt det fimene aldri klarte å vise.

Jeg tror ikke serien vil ha samme handlinga som filmene, fordi utgangspunktet med serie er langt bedre egnet til de lengre bøkene.

Anonymkode: 96ad7...4bf

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 20.02):

Men hudfargen til Slur er ikke bestemt i bøkene, verken på norsk eller engelsk. Lest bøkene flere ganger, og ordene blek/pale, gusten/sallow blir nevnt, men å hevde at ikke mørkhudede kan bli bleke eller gustne i huden er jo ren skjær rasisme. 

Hadde det vært meningen at Slur skulle være mørkhudet hadde det jo garantert blitt skildret tydelig. Det er for meg åpenbart for meg at Rowling ikke mente Slur ikke skulle være svart. At hun har godtatt dette i serien kan like gjerne handle om at hun er redd for enda mer pes etter å ha blitt beskyldt for å være diskriminerende og transfobisk.

Jeg fikk høre at denne serien skulle være enda mer tro med bøkene. En mørkhudet Slur blir jo så utro mot boka som det bare kan bli syns jeg. En mørk hud kan kanskje være ‘gusten’. Men gusten hud blir som regel assosiert med blek hud.

Når det er sagt. Karakterskildringer til side. Dette er et langt fantastisk eventyr av en fantasiverden. Da kan man ikke henge seg opp i hva som er historisk eller politisk korrekt syns jeg. Det var kanskje historisk mye rasisme i tiden Slur vokste opp, men da åpenbart ikke i dette universet. På samme måte som det heller aldri har forekommet ekte magiskoler, flyvende sopelimer og husnisser;)

Anonymkode: 0a151...6fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 19.20):

Hvis du virkelig hadde elsket Harry Potter, hadde du ventet til du så produktet.

Høres bare rasistisk ut å nekte og se en serie fordi en av skuespillerne er mørkhudet.

Jeg vil nesten si det er motsatt. Det er de som har stått for castinga som får dette til å handle om rase.

Snape er en ganske fæl og usympatisk karakter. En som sviker begge sidene. De kunne gjort mange av de andre karakterene svarte, uten at det hadde forandra nevneverdig på noe. Men ved å gjøre nettopp Snape svart, så vil det forandre ganske mye på historia. Det vil bli en slags undertone om at dette handler om hudfarge, noe det ikke gjør i den originale historia.

Jeg frykter hvertfall det. Men. Vi får se hvordan de løser det..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
emdes skrev (54 minutter siden):

Snape er en ganske fæl og usympatisk karakter. En som sviker begge sidene

Det her er jo ikke sant. Den siste boka viser jo at han hele tiden har vært på siden til de "snille " og at han byttet side fordi han hele tiden, selv etter hun døde, har elsket moren til Harry. 

Anonymkode: 82fc2...734

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
emdes skrev (1 time siden):

Snape er en ganske fæl og usympatisk karakter. En som sviker begge sidene.

Ville Harry oppkalt barnet sitt etter Snape dersom han tvers gjennom var en fæl og usympatisk karakter?

For å være helt ærlig - ut fra filmene blir jo Harrys far fremstilt verre - vi ser ikke så mye annet enn at han var en mobber.

Anonymkode: ee05c...d89

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 17.48):

Her er de:

IMG_1291.webp.da44b369227ed8f4e9de41eeb57380a9.webp

Synes det ser ut som en flott cast :) 

Enig i at det ser bra ut visuelt. Men spørsmålet er hvor gode de er til å spille rollene.  Det er vel alltid risikosport med barneskuespillere. Det er begrenset hva man kan forvente av barn på den alderen samtidig som det er umulig å vite hvor gode skuespillere de er utover i serien når de blir eldre. 

Jeg håper også at barna blir skjermet. Er mange triste historier om barneskuespillere som har endt med psykiske problemer og rusmisbruk. 

Slik jeg har forstått det så prøvde filmstudioet å beskytte barneskuespillerne i filmene. Chris Columbus skal blant annet ha intervjuet foreldrene før han ansatte barneskuespillerne for å prøve å luke ut foreldre som utnytter barna sine. Nå fikk Daniel Radcliffe et alkoholproblem så ting gikk ikke perfekt. Men han klarte å slutte å drikke og nå virker det å gå svært bra. 

Emma Watson ble seksualisert fra hun var 11. Håper de er obs på det med den nye Hermine-skuespilleren. At de prøver å skjerme henne fra slikt. Samme gjelder eventuelle fremtidige kroppskommentarer som kan føre til spiseforstyrrelser. Tror foreldrene gjør lurt i å nekte barna deres å ha sosiale medier.

Anonymkode: a8a2d...c73

• Nyttig 1
Skrevet
NordicViking skrev (På 27.5.2025 den 22.51):

Fra VG: Hver sesong av serien vil fokusere på én bok i Harry Potter-serien, som består av syv romaner. Serien er planlagt å gå over ti år.

At den skal gå over ti år er jo ganske ambisiøst. Om det blir så lenge vil tiden vise. Dersom seertallene er lave, så kan den jo bli kansellert før det er gått ti år. 

Ja, det er jo en kommersiell kanal. Men fordelen til Harry Potter er at HBO ikke kun tjener penger på abonnementet.  Warner Bros som er morselskapet til HBO tjener en formue på Harry Potter-produkter.  Serien handler nok også om å sørge for at de som er barn nå fortsetter å ville ha Harry Potter-leker, dra til Harry Potter-land, osv. 

I tillegg  ser barn ofte serier igjen og igjen om de liker den. Og mange voksne fortsetter også å se på de de elsket som barn.

Klart serien må ha seere for at HBO skal lage nye sesonger. Men hver nye seer av Harry Potter er mer verdifull enn serier rettet mot voksne. 

Anonymkode: a8a2d...c73

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det her er jo ikke sant. Den siste boka viser jo at han hele tiden har vært på siden til de "snille " og at han byttet side fordi han hele tiden, selv etter hun døde, har elsket moren til Harry. 

Anonymkode: 82fc2...734

Snape mobbet elever. Blant annet Neville kun fordi han var svak. Kom med ekle kommentarer, dummet han ut, truet med å forgifte padda hans. Mobbet Harry fordi han var hevngjerrig overfor faren hans. Gav alltid fordeler til Smygard.

Han var ikke på de gode sin side hele tiden, han gikk over først når han skjønte at Lilly var i fare. Før den tid var han i aller høyeste grad en dødseter. Ja, at han ofret seg som spion var bra og modig. Men han har fått et heltesymbol blant mange, selv om han helt tydelig ikke var en utelukkende snill person. 

Anonymkode: 43632...c15

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (6 minutter siden):

Nå er deler av fansen rasende pga hudfargen til Hermine også. 

Jeg blir så oppgitt over folk. Samme folka som sier "jeg er ikke rasist men..." 🙄🙄

https://www.aftenposten.no/kultur/i/1M45Ke/arabella-stanton-skal-spille-hermine-i-ny-harry-potter-serie-det-har-skapt-debatt

Dette er bare flaut syns jeg. Det er et fiktivt univers, en TV-serie, at så mange voksne folk hisser seg opp over dette er vanskelig å forstå.  

Anonymkode: 6a18c...45c

• Nyttig 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (46 minutter siden):

Jeg blir så oppgitt over folk. Samme folka som sier "jeg er ikke rasist men..." 🙄🙄

https://www.aftenposten.no/kultur/i/1M45Ke/arabella-stanton-skal-spille-hermine-i-ny-harry-potter-serie-det-har-skapt-debatt

Vi kan ta Percy Jackson serien på Disney Plus til sammenligning. Der blir to sentrale krakterer race-swappet, uten at det ødela for adaptasjonen.

IMG_1314.thumb.jpeg.a5d79a8ea33228360c65f1b550976b48.jpeg

Sesong 1 har fått ganske gode vurderinger, både fra annmeldere og seere. Sesong 2 kommer senere i år, og hver bok skal få en sesong i likhet med Harry Potter adaptasjonen til HBO. Personlig synes jeg adaptasjonen er en av de bedre bok-til-film adaptasjonene jeg har sett, eneste serien jeg ville vurdert høyere er A Series of Unfortunate Event fra Netflix. 

Så til bok beskrivelsen, hovedpersonen Annabeth blir beskrevet som: oliverfarget hud, lyst/blondt bølgete hår, og stormgrå øyne. Her er serieadaptasjonen:

IMG_1315.thumb.webp.3f4097c9dacea7989e843885e8b9c296.webp

Hun er spilt av Leah Sava Jeffries, og hun eier virkelig rollen. For meg tok det to episoder, så var jeg helt vant til den nye versjonen av Annabeth. Vil til og med gå så langt som å hevde at jeg ikke kunne sett for meg noen andre i rollen nå.

Guden Zeus blir beskrevet i bøkene som kraftig, med skulderlangt svart hår, hvitt-og-svart skjegg, og gyllen, ferskenfarget hudtone. Her er serieadaptasjonen:

IMG_1316.thumb.webp.45de590a64287dfcee0c567569bc1bdb.webp

Han ble spilt av Lance Reddick, som dessverre gikk bort i 2023. Dette var den race-swappen jeg personlig hadde mest fordommer mot, og som sjokkerte meg mest når jeg så han i serien, fordi det ikke ligner på beskrivelsen i bøkene. Men, med det sagt, Reddick hadde virkelig den kraftige stemmen, den fengslende autoriteten som Zeus skal ha, og jeg sitter igjen med at han har store sko å fylle for den som skal spille Zeus i sesong 2.

Her er poenget mitt med denne kommentaren: Percy Jackson er en bokserie som er elsket av mange, hvor de race-swappet en av hovedrollene og en sentral bi-karakter, uten at det gikk utover troverdigheten eller forventningene fra bøkene. Av alle bok-til-film adaptasjoner jeg har sett (både filmer og serier), så er Percy Jackson sesong 1 fra Disney Plus på en sterkt 🥉tredjeplass for meg.

Er det en ting Percy Jackson adaptasjonen har vist oss, så er det at skuespillerferdigheter, manuskriptet, og det astetiske rundt er langt viktigere enn hudfargen til en skuespiller. Min konklusjon er at hudfargen til Annabeth og Zeus ikke har ødelagt for adaptasjonen. 

Når Disney klarer å prestere dette med Percy Jackson serien, så er jeg ikke så bekymret for Slur eller Hermine i HBO serien. Har like høye forventninger som jeg har til sesong 2 av Percy Jackson 🥳

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bare flaut syns jeg. Det er et fiktivt univers, en TV-serie, at så mange voksne folk hisser seg opp over dette er vanskelig å forstå.  

Anonymkode: 6a18c...45c

Enig. Og vi snakker barn her! Nydelig barn, som da altså «voksne» skal vise motstand mot? Ikke rart verden er slik den er.

Anonymkode: ee05c...d89

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
NoaideBiehtar skrev (På 29.5.2025 den 10.49):

At man vil droppe å se en serie man egentlig hadde lyst til å se, utelukkende basert på en karakters hudfarge er jo dessverre vanskelig å tolke som annet enn rasisme. Gi nå serien en sjans før dere flyr i flint over hudfargen! 

(Og man kan selvfølgelig være rasist selv om man ikke er lys selv!) 

Jeg er enig med dere som sier at Slur først og fremst er en karakter, ikke et utseende. Det er det som er viktig. Klarer skuespilleren det, så gir jeg da fullstendig faen i om han er hvit og blek, eller brun og blek. 

Med litt velvilje så klarer man fint å lese dette som noe annet enn rasisme.

Jeg og gubben ser over snittet mye film. Spesielt gubben er veldig filminteressert. Dessverre er tendensen at idet de begynner å gjøre noen adapsjoner på karakterer som passer inn i woke-agendaen,så stopper det ikke der.

Da tilpasser de gjerne ALT for å hindre at noen blir "støtt". Da er ikke historien relevant lengre for min del. (Like lite som om de skulle laget en asiatisk/rødhåret/homofil pocahontas)

Jeg kommer til å begynne på serien, men har dessverre ikke så alt for høye forventninger. 

Endret av Mrs Robinson
Fjernet noen Leifer
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Syns hun ser superskjønn ut. Syns hun ligner litt på gamle Hermine, bare med mørkere hår.

Stakkars jente som skal måtte høre slikt. Hun er bare 11 år..

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mrs Robinson skrev (1 time siden):

Jeg og gubben ser over snittet mye film. Spesielt gubben er veldig filminteressert. Dessverre er tendensen at idet de begynner å gjøre noen adapsjoner på karakterer som passer inn i woke-agendaen,så stopper det ikke der.

Da tilpasser de gjerne ALT for å hindre at noen blir "støtt". Da er ikke historien relevant lengre for min del. (Like lite som om de skulle laget en asiatisk/rødhåret/homofil pocahontas)

Jeg kommer til å begynne på serien, men har dessverre ikke så alt for høye forventninger. 

Det igjen mener jeg bunner ut i rasisme. 

Les innlegget jeg skrev over om Percy Jackson. Der er to sentrale karakterer race-swappet, men serien er ikke woke på noen måter, men er faktisk tro til bøkene. At skuespillere blir race-swappet i seg selv er ikke woke, men hvis man derimot begynner å blande inn politikk, ideologier som lgbtq, da blir serien woke. Det er ingenting enda som tyder på at Harry potter serien blir politisk eller ideologisk, derfor tar jeg det med helt ro.

Når de klarte å caste mørkhudede i Percy Jackson uten å være woke, så klarer Harry Potter det samme. Problemet er at de færreste tørr å innrømme det, fordi da må man konfrontere seg selv med om man er rasist eller ikke.

Kun fordi en rolle blir race-swappet, så betyr ikke det at filmen eller serien må ende opp som Snow White.

Hovedproblemet med Snow White er ikke hudfargen til Rachel Zegler, problemet er holdningene til Zegler og hvordan de har påvirket hele filmen. Tar vi Snow White som eksempel, så er hudfargen til snøhvit minste problemet, å få det til å kun handle om hudfarge derimot blir rasistisk.

• Nyttig 2
Skrevet
Mrs Robinson skrev (1 time siden):

Man skal ha ganske mye velvilje og ignoranse for å ikke se rasismen i dette. 

Blir man må hissig over at nyanser i hudfarge er litt annerledes enn man har innbilt seg når man leser bøker bør man nok rett og slett la vær å se filmatisering av bøker. Det er jo helt ekstremt hvor rigide enkelte fans er. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det igjen mener jeg bunner ut i rasisme. 

Les innlegget jeg skrev over om Percy Jackson. Der er to sentrale karakterer race-swappet, men serien er ikke woke på noen måter, men er faktisk tro til bøkene. At skuespillere blir race-swappet i seg selv er ikke woke, men hvis man derimot begynner å blande inn politikk, ideologier som lgbtq, da blir serien woke. Det er ingenting enda som tyder på at Harry potter serien blir politisk eller ideologisk, derfor tar jeg det med helt ro.

Når de klarte å caste mørkhudede i Percy Jackson uten å være woke, så klarer Harry Potter det samme. Problemet er at de færreste tørr å innrømme det, fordi da må man konfrontere seg selv med om man er rasist eller ikke.

Kun fordi en rolle blir race-swappet, så betyr ikke det at filmen eller serien må ende opp som Snow White.

Hovedproblemet med Snow White er ikke hudfargen til Rachel Zegler, problemet er holdningene til Zegler og hvordan de har påvirket hele filmen. Tar vi Snow White som eksempel, så er hudfargen til snøhvit minste problemet, å få det til å kun handle om hudfarge derimot blir rasistisk.

Jeg står veldig stødig i at jeg ikke er rasist selv om jeg er imot å bryte utseende på karakterer :) jeg har ikke noe forhold til Percy Jackson, så det kan jeg ikke uttale meg om. Poenget er uansett at etablerte, kjente og kjære karakterer skal man ikke tulle for mye med. Uten at man blir rasist. 

Hvor mange reagerte vel ikke på at Harry potter i filmen har blå øyne? Nettopp fordi -karaktertrekket- er ødelagt.

NoaideBiehtar skrev (46 minutter siden):

Man skal ha ganske mye velvilje og ignoranse for å ikke se rasismen i dette. 

Blir man må hissig over at nyanser i hudfarge er litt annerledes enn man har innbilt seg når man leser bøker bør man nok rett og slett la vær å se filmatisering av bøker. Det er jo helt ekstremt hvor rigide enkelte fans er. 

Jeg blir ikke hissig da jeg ikke har lest bøkene og derfor ikke er medlem av denne hardbarka "jeg blir så sur fordi filmen ikke stemmer overens med boka"-fanskaren. Men elsker filmene, og er i motsetning til øvrigheten her inne størst fan av de 3 siste filmene i serien.

Jeg har ingenting imot at man benytter hudfarge på skuespillere av ymse slag. Men når man må gjøre et poeng ut av og "lete" etter årsaker til hvordan en mørkhudet person kan ha "gufsen, blek hud" for å benytte en mørkhudet skuespiller, så blir det for dumt. Spesielt når det er åpenbart at Slur utseendemessig skal være tilnærmet en hvit, sliten middelaldrende britisk mann 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Mrs Robinson skrev (4 timer siden):

Jeg står veldig stødig i at jeg ikke er rasist selv om jeg er imot å bryte utseende på karakterer :) jeg har ikke noe forhold til Percy Jackson, så det kan jeg ikke uttale meg om. Poenget er uansett at etablerte, kjente og kjære karakterer skal man ikke tulle for mye med. Uten at man blir rasist. 

Hvor mange reagerte vel ikke på at Harry potter i filmen har blå øyne? Nettopp fordi -karaktertrekket- er ødelagt.

Jeg blir ikke hissig da jeg ikke har lest bøkene og derfor ikke er medlem av denne hardbarka "jeg blir så sur fordi filmen ikke stemmer overens med boka"-fanskaren. Men elsker filmene, og er i motsetning til øvrigheten her inne størst fan av de 3 siste filmene i serien.

Jeg har ingenting imot at man benytter hudfarge på skuespillere av ymse slag. Men når man må gjøre et poeng ut av og "lete" etter årsaker til hvordan en mørkhudet person kan ha "gufsen, blek hud" for å benytte en mørkhudet skuespiller, så blir det for dumt. Spesielt når det er åpenbart at Slur utseendemessig skal være tilnærmet en hvit, sliten middelaldrende britisk mann 

Så du er sur for at en selvstendig tv-serie bryter med en film? Er ikke det litt bakvendt, å forvente at en serie basert på bøker skal samsvare med filmer som er kritisert for å ikke samsvare med bøkene? 

Det er jo helt meningsløst å skulle lage en helt ny tv-serie og kreve at den skal følge tolkningene i filmene! Tv-serien er ikke til for å tilfredsstille filmfansen. Tv-serien skal stå på sine egne bein, uavhengig av tolkningene filmskaperne gjorde. Det er jo derfor vi gleder oss til serien. Det skal bli noe nytt. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...