Zidji Skrevet 27. mai #21 Skrevet 27. mai Endring av rase/hudfarge er dealbreak når det kommer til Snape. Jeg har ventet SÅ lenge på at denne serien skulle komme og så fucker de oss allerede før de har begynt. 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #22 Skrevet 27. mai Zidji skrev (20 minutter siden): Endring av rase/hudfarge er dealbreak når det kommer til Snape. Jeg har ventet SÅ lenge på at denne serien skulle komme og så fucker de oss allerede før de har begynt. Hvis du virkelig hadde elsket Harry Potter, hadde du ventet til du så produktet. Høres bare rasistisk ut å nekte og se en serie fordi en av skuespillerne er mørkhudet. Anonymkode: 96ad7...4bf 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #23 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du virkelig hadde elsket Harry Potter, hadde du ventet til du så produktet. Høres bare rasistisk ut å nekte og se en serie fordi en av skuespillerne er mørkhudet. Anonymkode: 96ad7...4bf Hvis du virkelig elsker Harry Potter, så vet du å ikke fucke med noen så viktig som Snape. Det at han er mørkhudet ødelegger så ufattelig mye for den karakten. En mørkhudet Minerva Mcgonagall eller Argus Filch f.eks hadde utgjort absolutt ingen forskjell. Anonymkode: 6939b...68a 2 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #24 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du virkelig hadde elsket Harry Potter, hadde du ventet til du så produktet. Høres bare rasistisk ut å nekte og se en serie fordi en av skuespillerne er mørkhudet. Anonymkode: 96ad7...4bf Tror ikke at det handler om rasisme for de aller fleste. Men en skuespiller som er så fullstendig ulik beskrivelsen av en viktig karakter i serien blir helt feil. Snape i boka blir beskrevet som gusten, med ujevne tenner, krokete nese og sleskete langt hår. Man bør jo følge rollebeskrivelsen ihvertfall bittelitt, ikke gå fullstendig bort fra den. Anonymkode: 43632...c15 2 3
Lilleiskaffe Skrevet 27. mai #25 Skrevet 27. mai Skulle ønske de heller utforsket andre deler av universet fremfor å lage en serieversjon av filmene. Tenk om de kunne laget mer om grunnleggerne av galtvort, det hadde vært spennende! Eller kanskje fra da foreldrene til trioen var yngre, følge de sitt skoleår, foreldrene til Nilus osv. Mer om starten til da Voldemort ble den han var. Det hadde vært mye mer interessant for meg hvertfall. Men kommer sikkert til å se denne serien også. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #26 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis du virkelig elsker Harry Potter, så vet du å ikke fucke med noen så viktig som Snape. Det at han er mørkhudet ødelegger så ufattelig mye for den karakten. En mørkhudet Minerva Mcgonagall eller Argus Filch f.eks hadde utgjort absolutt ingen forskjell. Anonymkode: 6939b...68a AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror ikke at det handler om rasisme for de aller fleste. Men en skuespiller som er så fullstendig ulik beskrivelsen av en viktig karakter i serien blir helt feil. Snape i boka blir beskrevet som gusten, med ujevne tenner, krokete nese og sleskete langt hår. Man bør jo følge rollebeskrivelsen ihvertfall bittelitt, ikke gå fullstendig bort fra den. Anonymkode: 43632...c15 Men hudfargen til Slur er ikke bestemt i bøkene, verken på norsk eller engelsk. Lest bøkene flere ganger, og ordene blek/pale, gusten/sallow blir nevnt, men å hevde at ikke mørkhudede kan bli bleke eller gustne i huden er jo ren skjær rasisme. Videre, hva angår kroknese, ansiktsform og tenner så kan det løses med protesthics. Det er jo helt vanlig prosedyre når man lager karakterer. Argumentet med sleskete langt hår blir jo latterlig, når vi vet at Rickman hadde kort blondt hår. Nei for meg virker det mer ut som folk skal pakke inn hverdagsrasisme, og bortforklarer det med at det er greit fordi skuespilleren ikke er Alan Rickman. Jeg reagerte også på Paapa Essiedu når det først ble annonsert, men det hatet og den skjulte rasismen man nå ser, hvor man skal boikotte noen basert på hudfarge, det det overgår jo all fornuft. La mannen få en sjanse, la oss se hvordan det blir. Så kan man etter sesong 1 avgjøre om det var et feilgrep eller ikke. Anonymkode: 96ad7...4bf 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #27 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Upopulær mening. Jeg elsker half-blood prince. Favoritt filmen min. Men det kan være fordi det er favoritt boken. Synes order of the phoneix filmen og boken er som natt og dag. De kuttet så ufattelig mye at det ble til noe helt nytt. Jeg liker boken veldig godt, men filmen er bare skuffende for den mangler så ufattelig mye. Anonymkode: 6939b...68a Hovedproblemet mitt med halvblodsprinsen er at de utelater mye om Voldemort sin fremtid, historien bak ringen og Dredolo Mørch blir ikke nevnt engang. At Voldemort søker jobb på Galtvort for å få kloa i Griffingdor Sverdet, som er viktig for å forstå dybden bak Malakruxene blir ikke nevnt. Når 7. og 8. film kommer gir ikke Malakruxene og oppdraget til trioen fullstendig mening, den gir mest mening fordi man har lest bøkene og forstår hva som ligger bak. Den utelukket å bygge Voldemort som en kompleks karakter, hvor vi kan forstå hvorfor han har blitt som han har blitt. I filmene blir han bare en ond mann som skal ødelegge verden, punktum. Ingen substans. Alt dette er fjernet i 6. film, til fordel for kjærlighetslivet til Ronny som minner mer om en How I Met Your Mother episode. Det var det mest ødeleggende for meg med 6. bok. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig i noe av kritikken mot David Yates. Jeg har ikke noe imot at filmene ble mørkere og mørkere. For det liker jeg, det føles ut som at filmene vokser med oss seerne som vokste opp med bøkene og filmene. Samtidig så vokser jo mørket og trusselen i historien, så det gir mening at de blir mørkere og mørkere. Anonymkode: 6939b...68a Det er her jeg mister litt fokus. Fordi David Yates tror «mørkere farger» betyr at filmene får «mørkere» dramturgi, men det er en barne analogi som jeg forventer av et barn: Det er mørkere farger så da må det jo være mørkere. Filmer før farge TV var «mørke» i fargene, men ikke nøvendigvis mørke i dramaturgien. Anbefaler deg å se Stranger Things om du ikke har, det er et godt eksempel på hvordan man kan gjøre en film mørkere, uten å forandre fargetonen. Når man forandrer fargetonen så får man et ukalibrert og upresist bilde. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg liker at de er tro mot bøkene, men har ikke noe imot at de kutter. For eksempel bok 1 og film 1 er alt for lik. Når jeg leser boken så tenker at jeg kan lik så godt se filmen, for de er nesten identiske. Men det finnes en mellomting. Bok, film og tv serie er for meg helt tre forskjellige sjangre og fortellermåter. Film vs bok så er det helt innafor at bok har mer dypere informasjon, noe unikt som holdes igjen for bare boken. Irrelevante side karakterer som ikke får plass i filmen, helt greit. Serie derimot, de må være mer tro mot bøkene og ikke kutte store ting som side karakterer og side-plott. Anonymkode: 6939b...68a Vokste også opp med bokserien En serie uheldige hendelser av Lemony Snicket. Denne ble adaptert av Netflix, hvor bokforfatter også var med i prosessen. Så og si alle replikkene er som tatt ut av bøkene, og de følger bøkene ekstremt tett. Jeg mener det er en positiv ting, fordi da risikerer man ikke at regissøren skal ha sin egen identitet inn i historien. Man slipper at historier tar seg friheter som iværstefall kan gjøre serien woke. Så rent personlig håper jeg de følger bøkene like tett som de gjorde på De vises stein og Mysteriekammeret AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en reglen i at jeg får bare lov å se filmene en gang i året. Slik at de ikke blir for oppbrukt. Det er Mai og jeg har sett de 4 ganger i år så langt. 🙈 Men jeg har ikke lest bøkene i år! Leste dem i fjor. Jeg forsøker å ikke lese dem hvert år. Prøver å la det gå så lenge som mulig mellom hver gang jeg leser dem, for jeg vil ikke at de skal bli oppbrukt og jeg vil glemme småting slik at det blir som å lese dem litt for første gang om å om igjen. Jeg vet, jeg høres ikke helt normal ut og jeg vet det. 🙆♀️ Anonymkode: 6939b...68a Det er en fantastisk ide, skulle så ønske jeg kunne opplevd bøkene på nytt for første gang Selv ser jeg ikke filmene så ofte, kun de to første til jul, og en sjelden gang treeren og fireren. De fire siste hopper jeg glatt over. De siste årene har det blitt sjeldnere, har andre bøker jeg leser og, men har blitt en gjennomgang sånn annenhvert år av bøkene her Anonymkode: 96ad7...4bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #28 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hovedproblemet mitt med halvblodsprinsen er at de utelater mye om Voldemort sin fremtid, historien bak ringen og Dredolo Mørch blir ikke nevnt engang. At Voldemort søker jobb på Galtvort for å få kloa i Griffingdor Sverdet, som er viktig for å forstå dybden bak Malakruxene blir ikke nevnt. Når 7. og 8. film kommer gir ikke Malakruxene og oppdraget til trioen fullstendig mening, den gir mest mening fordi man har lest bøkene og forstår hva som ligger bak. Den utelukket å bygge Voldemort som en kompleks karakter, hvor vi kan forstå hvorfor han har blitt som han har blitt. I filmene blir han bare en ond mann som skal ødelegge verden, punktum. Ingen substans. Alt dette er fjernet i 6. film, til fordel for kjærlighetslivet til Ronny som minner mer om en How I Met Your Mother episode. Det var det mest ødeleggende for meg med 6. bok. Det er her jeg mister litt fokus. Fordi David Yates tror «mørkere farger» betyr at filmene får «mørkere» dramturgi, men det er en barne analogi som jeg forventer av et barn: Det er mørkere farger så da må det jo være mørkere. Filmer før farge TV var «mørke» i fargene, men ikke nøvendigvis mørke i dramaturgien. Anbefaler deg å se Stranger Things om du ikke har, det er et godt eksempel på hvordan man kan gjøre en film mørkere, uten å forandre fargetonen. Når man forandrer fargetonen så får man et ukalibrert og upresist bilde. Vokste også opp med bokserien En serie uheldige hendelser av Lemony Snicket. Denne ble adaptert av Netflix, hvor bokforfatter også var med i prosessen. Så og si alle replikkene er som tatt ut av bøkene, og de følger bøkene ekstremt tett. Jeg mener det er en positiv ting, fordi da risikerer man ikke at regissøren skal ha sin egen identitet inn i historien. Man slipper at historier tar seg friheter som iværstefall kan gjøre serien woke. Så rent personlig håper jeg de følger bøkene like tett som de gjorde på De vises stein og Mysteriekammeret Det er en fantastisk ide, skulle så ønske jeg kunne opplevd bøkene på nytt for første gang Selv ser jeg ikke filmene så ofte, kun de to første til jul, og en sjelden gang treeren og fireren. De fire siste hopper jeg glatt over. De siste årene har det blitt sjeldnere, har andre bøker jeg leser og, men har blitt en gjennomgang sånn annenhvert år av bøkene her Anonymkode: 96ad7...4bf Enig i alt som de mangler og hoppet over i half-blood prince filmen, og de to siste. Jeg var litt sen med å lese bøkene, jeg så alle filmene på kino, men var treg med å lese fordi jeg leste ikke bøker i oppveksten. Fra order of the phoenix og utover så lå jeg på forskudd, altså jeg leste bøkene før filmene kom ut. Så filmene føltes ikke mangelfull, for jeg viste om alt som står i bøkene, så filmene ga mening for meg. Når jeg ser dem så glemmer jeg at de ikke forklarer ting, for noen som ikke har lest bøkene så kan jo ikke de siste 4 filmene gi mye mening. Jeg håper vi får sett alt som mangler i serien, er eneste grunnen til at jeg i det hele tatt ønsker en serie. Ellers så hadde jeg vært negativ til en "reboot" så tidlig, de er egentlig i alle fall 20 år før tiden med en reboot. Er enig i at han misforsto helt dette med å gjøre det mørkere. Han gjorde bildet svart, men unnlot å fortelle historien som gjør bøkene mer mørke, dystre og voksent. De har jo redigert bort absolutt alt av dybde. Anonymkode: 6939b...68a 1
Popc0rn Skrevet 27. mai #29 Skrevet 27. mai Angående mørkhudet Snape, så ser jeg ikke at det skal være et problem. Det kan fortsatt være tro mot bøkene. 2
Zidji Skrevet 27. mai #30 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du virkelig hadde elsket Harry Potter, hadde du ventet til du så produktet. Høres bare rasistisk ut å nekte og se en serie fordi en av skuespillerne er mørkhudet. Anonymkode: 96ad7...4bf Det er ikke rasistisk. For alt du vet er jeg mørkhudet selv og har mye glede av å se flere svarte skuespillere på skjermen. Men en mørk Snape er helt feil. 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #31 Skrevet 27. mai Zidji skrev (11 minutter siden): Det er ikke rasistisk. For alt du vet er jeg mørkhudet selv og har mye glede av å se flere svarte skuespillere på skjermen. Men en mørk Snape er helt feil. Hvorfor gidde å skrive tre innlegg om hvordan du misliker en mørkhudet cast, når du åpenbart ikke er interessert i det som diskuteres i tråden. Hadde holdt med første innlegg. Takk. Anonymkode: 96ad7...4bf 1 1
NordicViking Skrevet 27. mai #32 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 23.24): Ser at det ikke er noen tråder for å diskutere den kommende Harry Potter serien, så håper det er greit at jeg oppretter en https://www.vg.no/rampelys/i/3MO8pP/stjernespekket-rollebesetning-klar-for-ny-harry-potter-serie Anonymkode: 96ad7...4bf Fra VG: Hver sesong av serien vil fokusere på én bok i Harry Potter-serien, som består av syv romaner. Serien er planlagt å gå over ti år. At den skal gå over ti år er jo ganske ambisiøst. Om det blir så lenge vil tiden vise. Dersom seertallene er lave, så kan den jo bli kansellert før det er gått ti år.
AnonymBruker Skrevet 27. mai #33 Skrevet 27. mai Jeg håper virkelig de tar med Peeves/ Gnav. Jeg synes det var veldig synd at se utelot han ifra filmene! Det er flere personer og scener som bør være med. Ildbegeret var jo en skam i seg selv, der mangler det mye. Anonymkode: 43632...c15 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #34 Skrevet 27. mai Og det jeg gleder meg mest til er at de forhåpentligvis klarer å finne en mer passende skuespiller til Ginny. Og ikke lager teite, kleine scener. En Ginny som faktisk er mer tro til boka, for i boka er hun kul og på film bare rar. Noen av de verste scenene er Harry/ Ginny scenene. Den der hun mater han med en kake og sier "open up you" og den verste av alle, shoelaces. Altså der hun knytter skoene hans. Den scenen er skrekkelig og burde aldri vært vist på film. Noensinne. Anonymkode: 43632...c15 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #35 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Og det jeg gleder meg mest til er at de forhåpentligvis klarer å finne en mer passende skuespiller til Ginny. Og ikke lager teite, kleine scener. En Ginny som faktisk er mer tro til boka, for i boka er hun kul og på film bare rar. Noen av de verste scenene er Harry/ Ginny scenene. Den der hun mater han med en kake og sier "open up you" og den verste av alle, shoelaces. Altså der hun knytter skoene hans. Den scenen er skrekkelig og burde aldri vært vist på film. Noensinne. Anonymkode: 43632...c15 Enig. Men det gjelder hele Wiltersen-familien. Filmene fjernet nærmest alt av det positive med bokversjonen av Ronny Wiltersen. Jeg som deg håper at de gjør serien tro til bøkene. I filmer må man selvsagt forenkle historien pga tidsbegrensning. Men i en tv-serie så kan man holde seg lojale til bøkene. Anonymkode: a8a2d...c73 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #36 Skrevet 28. mai Først og fremst, jeg gleder meg så masse over at de har bestemt seg for å lage en serie av Harry Potter bøkene. Dette er et univers som har gitt meg så mye glede i oppveksten, og også senere år da jeg har lest bøkene til egne barn. At de lager en serie tar jo ikke noe bort fra filmene. De vil jo fortsatt være der for de som vil se de. Men nå får vi hele ti år til(!!) med nye harry potter opplevelser, og det er utrolig gledelig. Når det er sagt, så var jeg, som først og fremst bokleser, litt skuffet over filmene. Spesielt Hermime var ikke den jeg så for meg. Hun var på en måte litt FOR pen. Ellers var det mange detaljer fra boken som ble forandret eller forsvant som jeg syntes var viktige å få med, ikke minst for å få et forståelig og sammenhengende plot for de som ikke hadde lest bøkene. Så med en serie får vi jo en ny sjanse til å se flere detaljer spilt ut. At de har valgt en farget skuespiller som Slur synes jeg ikke betyr så mye. Slur var for meg i bøkene mer en personlighet enn et utseende, og jeg gjorde meg ikke så mange tanker om hvordan akkurat han så ut. Da synes jeg de tre hovedrollene er viktigere, og her synes jeg det ser ut som de har gjort gode valg. Gleder meg som en unge til dette kommer på skjermen❤️ Anonymkode: 01509...25b 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #37 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enig. Men det gjelder hele Wiltersen-familien. Filmene fjernet nærmest alt av det positive med bokversjonen av Ronny Wiltersen. Jeg som deg håper at de gjør serien tro til bøkene. I filmer må man selvsagt forenkle historien pga tidsbegrensning. Men i en tv-serie så kan man holde seg lojale til bøkene. Anonymkode: a8a2d...c73 Edit: Dette henger også sammen med at Hermine i filmene har tatt over mange av de positive egenskapene til bokversjonen av Ronny. I filmene endrer de på historien slik at Hermine får flere av dialogene og handlingene til bokversjonen av Harry. I enkelte tilfeller så snur filmene karakteren Ronny på hodet. F.eks i filmen er det scene hvor professor Slur stiller et spørsmål og straffer Hermine når hun svarer på spørsmålet. I filmen kaller slur Hermine en "insufferable know-it-all" og Ronny sier at Slur har rett. I bokversjonen så står Ronny opp for Hermine og sier at Slur ikke skulle spurt om han ikke ønsket at noen skulle svare på spørsmålet. Jeg håper som sagt at serien blir tro til bøkene. Anonymkode: a8a2d...c73 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #38 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Edit: Dette henger også sammen med at Hermine i filmene har tatt over mange av de positive egenskapene til bokversjonen av Ronny. I filmene endrer de på historien slik at Hermine får flere av dialogene og handlingene til bokversjonen av Harry. I enkelte tilfeller så snur filmene karakteren Ronny på hodet. F.eks i filmen er det scene hvor professor Slur stiller et spørsmål og straffer Hermine når hun svarer på spørsmålet. I filmen kaller slur Hermine en "insufferable know-it-all" og Ronny sier at Slur har rett. I bokversjonen så står Ronny opp for Hermine og sier at Slur ikke skulle spurt om han ikke ønsket at noen skulle svare på spørsmålet. Jeg håper som sagt at serien blir tro til bøkene. Anonymkode: a8a2d...c73 Det er flere av de andre brødrene til Ronny som også har fått for lite skjermtid i forhold til bøkene. Feks Kalle/ Charlie, han er jo ikke med i hele tatt. Og hele plottet med at Perry/ Percy forlot familien i sinne med alt det innebar og til slutt hadde gjenforening ble også utelatt. Ronny ble gjort veldig uintelligent og nesten litt slem i filmene. I forhold til hvor utrolig smart og perfekt Hermine ble. Til og med Harry ble gjort mindre intelligent. Noen av filmene og scenene skuffet meg litt, jeg har elsket Harry Potter siden jeg var 11 år og leste boka når den kom ut. Jeg hadde gledet meg til scener de hoppet over eller endret fullstendig. Og karakterer de bare droppet. At de droppet Peeves/ Gnav er utilgivelig😆 Så håper de får til et vellykket prosjekt! Anonymkode: 43632...c15 2 1
NoaideBiehtar Skrevet 29. mai #39 Skrevet 29. mai At man vil droppe å se en serie man egentlig hadde lyst til å se, utelukkende basert på en karakters hudfarge er jo dessverre vanskelig å tolke som annet enn rasisme. Gi nå serien en sjans før dere flyr i flint over hudfargen! (Og man kan selvfølgelig være rasist selv om man ikke er lys selv!) Jeg er enig med dere som sier at Slur først og fremst er en karakter, ikke et utseende. Det er det som er viktig. Klarer skuespilleren det, så gir jeg da fullstendig faen i om han er hvit og blek, eller brun og blek. 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai #40 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Edit: Dette henger også sammen med at Hermine i filmene har tatt over mange av de positive egenskapene til bokversjonen av Ronny. I filmene endrer de på historien slik at Hermine får flere av dialogene og handlingene til bokversjonen av Harry Ronny. I enkelte tilfeller så snur filmene karakteren Ronny på hodet. F.eks i filmen er det scene hvor professor Slur stiller et spørsmål og straffer Hermine når hun svarer på spørsmålet. I filmen kaller slur Hermine en "insufferable know-it-all" og Ronny sier at Slur har rett. I bokversjonen så står Ronny opp for Hermine og sier at Slur ikke skulle spurt om han ikke ønsket at noen skulle svare på spørsmålet. Jeg håper som sagt at serien blir tro til bøkene. Anonymkode: a8a2d...c73 Edit: Her var det meningen at det skulle stå Ronny og ikke Harry. Nå får filmversjonen av Hermine også replikker som bokversjonen av Harry hadde. Men det er Ronny det går mest utover. Det er han som får overført nærmest alle sine positive egenskaper i bøkene til filmversjonen av Hermine. Kan legge til at dette også påvirker dynamikken i vennegjengen. I filmene så er fjerner de mye av det verdifulle Ronny bidrar med i vennegjengen. Det er også mindre forståelig hvorfor Hermine blir sammen med Ronny i filmene enn det er i bøkene. Anonymkode: a8a2d...c73 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå