Gå til innhold

Hvorfor hater dere veganere?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Blueberrymuffin skrev (12 minutter siden):

Det er den motsigende ideologien for min del, og hvordan det å bli veganer har nærmest blitt en sekt hvor man skal se ned på og belære alle som spiser normal. Det er motsigende fordi man liksom skal redde miljøet og kloden, når sannheten er at Veganere bidrar til at man må øverprodusere vegansk mat, samtidig som kjøtt, melk, egg, matvarer de kunne spist blir kastet fordi veganere gjør seg for spesiell til å spise det. 

Det å være veganer er blitt ekstremisitsk, hvor man nekter å spise helt vanlig mat, som smør, melk, egg, til tross for at man er helt fysisk frisk og faktisk tåler denne maten. Det er et hån mot alle som har cøliaki, eller andre diagnoser hvor man faktisk ikke tåler all mat. Da er det provoserende når helt friske mennesker skal eliminere mat, kun fordi man har fått en fiks ide om å redde verden, noe det ikke gjør.

IMG_0916.thumb.jpeg.9086da49b7ca501357ddc8f71bacc67a.jpeg

La dette synke inn, veganer har blitt et livssyn, en religion, det har blitt fanatisk. Det er blitt psykt, det har gått helt ut av kontroll.

Jeg er som sagt ikke veganer selv, men vegetarianer. Jeg mener absolutt ikke det er et livssyn å være vegetarianer. Kostholdet mitt er kun en svært liten del av meg, og jeg bryr meg ikke om hva du spiser i det hele tatt. De veganere jeg kjenner som bor i utlandet, prøver heller ikke å få meg eller kjøttetere til å «konvertere» til veganisme.

Fanatisme finnes over alt i samfunnet, også hos kjøttetere. Jeg er utrolig lei av å høre om hvor fantastisk carnivore dietten er.

Endret av Callista
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk kunne levd på kattemat for min del, men slutt og snakk om det hvert tiende minutt! Jeg driter en lang marsj i om du ødelegger helsen din på bønner og soyaskvip. 

• Nyttig 4
Skrevet
Kleppmelk skrev (2 minutter siden):

Folk kunne levd på kattemat for min del, men slutt og snakk om det hvert tiende minutt! Jeg driter en lang marsj i om du ødelegger helsen din på bønner og soyaskvip. 

Dette er et diskusjonsforum. Det er faktisk helt frivillig om du vil delta i denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (28 minutter siden):

Det er den motsigende ideologien for min del, og hvordan det å bli veganer har nærmest blitt en sekt hvor man skal se ned på og belære alle som spiser normal. Det er motsigende fordi man liksom skal redde miljøet og kloden, når sannheten er at Veganere bidrar til at man må øverprodusere vegansk mat, samtidig som kjøtt, melk, egg, matvarer de kunne spist blir kastet fordi veganere gjør seg for spesiell til å spise det. 

Det å være veganer er blitt ekstremisitsk, hvor man nekter å spise helt vanlig mat, som smør, melk, egg, til tross for at man er helt fysisk frisk og faktisk tåler denne maten. Det er et hån mot alle som har cøliaki, eller andre diagnoser hvor man faktisk ikke tåler all mat. Da er det provoserende når helt friske mennesker skal eliminere mat, kun fordi man har fått en fiks ide om å redde verden, noe det ikke gjør.

IMG_0916.thumb.jpeg.9086da49b7ca501357ddc8f71bacc67a.jpeg

La dette synke inn, veganer har blitt et livssyn, en religion, det har blitt fanatisk. Det er blitt psykt, det har gått helt ut av kontroll.

Så ikke bare er det en sekt, psykt, gått ut av kontroll, det er også et hån, provoserende og ekstremistisk, foruten å være motsigende og bidrar til matkasting.

Snakk om perfekt eksempel på det tråden handler om.

Anonymkode: 79d6c...38b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser vegansk, og JA. Jeg møter på mye motstand når ANDRE kommenterer maten min. For meg er mat privat. Jeg snakker ikke om veganisme, jeg er bare et vanlig menneske som vil spise vanlig mat uten animalske elementer. Jeg liker å spise i fred og ro uten å konstant måtte forklare meg for alle og enhver. Dritt lei av å blitt sett ned på av andre, dritt lei av å bli sett på som sær og weird til tross for at det eneste jeg har gjort er å ta et valg om å leve i harmoni med dyrene. Et valg som sparer liv, det er så absurd at noe som kun menes godt og ikke er til skade for andre blir sett på som noe helt ekstremt.

Anonymkode: c4cfa...507

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Flott med veggiser! Mer kjøtt til meg😄

• Hjerte 2
Skrevet

De veganerne man misliker er jo de som hele tiden skal slå inn åpne dører og rakke ned på andre. Unngå å være en sånn veganer, så hater ingen deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg spiser vegansk, og JA. Jeg møter på mye motstand når ANDRE kommenterer maten min. For meg er mat privat. Jeg snakker ikke om veganisme, jeg er bare et vanlig menneske som vil spise vanlig mat uten animalske elementer. Jeg liker å spise i fred og ro uten å konstant måtte forklare meg for alle og enhver. Dritt lei av å blitt sett ned på av andre, dritt lei av å bli sett på som sær og weird til tross for at det eneste jeg har gjort er å ta et valg om å leve i harmoni med dyrene. Et valg som sparer liv, det er så absurd at noe som kun menes godt og ikke er til skade for andre blir sett på som noe helt ekstremt.

Men du sparer jo ikke liv? Du er sannsynligvis ansvarlig for mange hundretalls flere dødsfall hvert år enn meg for eksempel, som kun kjøper hele dyr fra bønder og jegere jeg kjenner (gressfora), spiser hele dyret (familien vår på fire spiser 1/2 okse, to lam, én gris, 1 hjort og 5-6 høner hvert år, snout to tail), og I tillegg dyrker rundt 40% av det vegetabilske vi spiser selv, og kjøper resten så lokalt og økologisk som mulig. 

Da er vi (fire) direkte ansvarlig for 8-9 dyredødsfall hvert år (I overkant av 2 per person), mens veganere som regel bidrar til hundrevis:

https://www.ethicalomnivore.org/the-least-harm-fallacy-of-veganism/

Dette er mitt største irritasjonsmoment med veganere, den kognitive dissonansen, mangelen på logikk, og troen på at de er "bedre enn meg" fordi de ikke spiser kjøtt. 

Anonymkode: 893bd...401

• Liker 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS her

Er akkurat sånn jeg også føler det!

Det er derfor jeg ikke har turt å diskutere det før, og igjen bekrefter jo alle svarene her alle mine bekymringer rundt det å være åpen om det. 

Det er så vanvittig mange merkelige argumenter, så jeg spør videre;

Hvor mange veganere har dere møtt i virkeligheten?

Hva har de sagt til dere? 

Jeg har personlig ikke møtt én annen veganer i hele mitt liv, så derfor lurer meg bare så veldig på hvor dere får disse inntrykkene fra. Er det bare ekstremisme dere har sett på Facebook feks? 

Jeg vil ikke krangle med noen, men jeg lurer bare på hvor denne ‘stereotypiske veganerer’ kommer fra.

Også det med miljø er fascinerende for det bryr jeg meg lite om, syns bare det er rart og unødvendig å spise andre levende dyr. De fleste hadde vel ikke spist sin egen hund/katt/hest etc. Kanskje det er bedre om jeg kun sier at jeg spiser i stedet for at jeg er veganer, da for min del handler det mest om hva JEG vil spise og bidra til.

Som sagt er jeg ikke ute etter å krangle, men er også veldig glad for at jeg har holdt meg lavt såpass lenge. Hadde nok ikke tålt disse responsene da jeg ble veganer som 12 åring.

ts

Anonymkode: 67a16...16c

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS her

Er akkurat sånn jeg også føler det!

Det er derfor jeg ikke har turt å diskutere det før, og igjen bekrefter jo alle svarene her alle mine bekymringer rundt det å være åpen om det. 

Det er så vanvittig mange merkelige argumenter, så jeg spør videre;

Hvor mange veganere har dere møtt i virkeligheten?

Hva har de sagt til dere? 

Jeg har personlig ikke møtt én annen veganer i hele mitt liv, så derfor lurer meg bare så veldig på hvor dere får disse inntrykkene fra. Er det bare ekstremisme dere har sett på Facebook feks? 

Jeg vil ikke krangle med noen, men jeg lurer bare på hvor denne ‘stereotypiske veganerer’ kommer fra.

Også det med miljø er fascinerende for det bryr jeg meg lite om, syns bare det er rart og unødvendig å spise andre levende dyr. De fleste hadde vel ikke spist sin egen hund/katt/hest etc. Kanskje det er bedre om jeg kun sier at jeg spiser i stedet for at jeg er veganer, da for min del handler det mest om hva JEG vil spise og bidra til.

Som sagt er jeg ikke ute etter å krangle, men er også veldig glad for at jeg har holdt meg lavt såpass lenge. Hadde nok ikke tålt disse responsene da jeg ble veganer som 12 åring.

ts

Anonymkode: 67a16...16c

Jeg gjentar:

Hater dem ikke, men foretrekker å ikke være med dem.

Har datet en, hatt venner som har hatt veganere som kjærester, omgått dem i arbeidslivet etc. Det var en lengre periode hvor jeg funket best på lavkarbo, og spiste mye kjøtt for å nå nok protein og kalorier for å ikke gå ned i vekt. Utrolig slitsomt å måtte forholde seg til veganere som både skulle moralisere og heller ikke hadde kontroll på "forskningen" de siterte.

Så for min del er mitt problem med veganere at de misjonerer, har prøvd å legge begrensninger på meg og hva jeg skal spise (hun jeg datet og veganere som venner har hatt som kjæreste) - noe som var svært problematisk en periode jeg spiste lavkarbo for kroppens skyld.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ikke bare er det en sekt, psykt, gått ut av kontroll, det er også et hån, provoserende og ekstremistisk, foruten å være motsigende og bidrar til matkasting.

Snakk om perfekt eksempel på det tråden handler om.

Anonymkode: 79d6c...38b

Veganer?

Anonymkode: d6803...941

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig ikke veganer, men av og til klarer jeg ikke å spise kjøtt, jeg begynner å tenke på hva de gjorde før de ble slakta etc. Helt absurd! Jeg spiser kjøtt fire-fem ganger i året. Det vokser i munnen på meg.

Anonymkode: 7aa36...a72

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (På 15.5.2025 den 22.30):

Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁

Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? 

Det er feil. Aldri hørt et vondt ord om dere. Å jeg møter mange. Lev og nyt livet ditt.☀️🤗

Anonymkode: 8aa06...3b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (På 15.5.2025 den 22.30):

Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁

Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? 

Eneste gangen jeg har hørt at noen hater veganere er nå når du sier det, ingen jeg kjenner har nevnt noe om veganere negativt, så at folk hater dem visste jeg ikke.

Anonymkode: 29d34...b0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 22.35):

Til en viss grad, skyldfølelse. Derfor det treffer ekstra godt. Alle vet jo at det egentlig er til det beste for planeten og dyra. Men så er bacon digg og ost er digg og vi er egoister..

Anonymkode: d6bcd...572

Jepp. 

Det treffer rett i folks dårlige samvittighet og underlegenhet.

Veganere er naturligvis moralsk overlegne, og alle VET det.

Anonymkode: 3ca2d...2a4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe hat. Men det er vanskelig å få i seg det man trenger som veganer. Og føler det ikke er en diett som er lurt å ha hele livet. Blir litt som å se på noen leve på 2 knekkebrød om dagen fordi de skal gå ned i vekt. Det er ikke noe som går i lengden og ikke noe som er anbefalt. Mye av de veganske produktene i butikkene er ultraprosseserte med mye rapsolje. Lever man på disse matvarene så er man ikke sunn. Man må sette seg godt inn i ting  for å lage mat fra bunnen og det krever litt. Må ta kosttilskudd osv. Det er vel litt det at veganere ser på sin diett som sunnere enn vi som spiser kjøtt, fisk, egg osv. At det er feil å spise animalske produkter. Og veganere kan ikke engang spise egg eller fisk. De med allergi må få spesialtilpasset mat men veganere krever spesialmat- uten noen allergier. Og det kan være litt irriterende.

Anonymkode: 8a862...a82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 22.35):

Til en viss grad, skyldfølelse. Derfor det treffer ekstra godt. Alle vet jo at det egentlig er til det beste for planeten og dyra. Men så er bacon digg og ost er digg og vi er egoister..

Anonymkode: d6bcd...572

Tror jeg også. Folk føler seg personlig truffet fordi de vet de støtter en kjip industri. Og når veganere eller vegetarianere minnet oss på det så treffer det folk på en måte som ofte gjør dem aggressive. Jeg har aldri skjønt hvorfor. Jeg som kjøttspiser må kunne tåle å høre at industrien er jævlig. 

Anonymkode: 51b8d...7ee

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (2 timer siden):

De veganerne man misliker er jo de som hele tiden skal slå inn åpne dører og rakke ned på andre. Unngå å være en sånn veganer, så hater ingen deg. 

Nettopp. Ingen hater veganere pga hva de spiser, men pga oppførselen til enkelte av de. Enten det er religion eller veganisme, ingen liker pågående misjonering 

Anonymkode: 2f640...e12

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om folk kunne respektere hverandre. Hva alle andre mennesker i verden spiser eller drikker bryr meg null og niks, så lenge ingen tar skade av det. Jeg kommenterer ikke at noen ikke spiser kjøtt eller fisk og jeg forventer ingen kommentar når jeg spiser det.

Anonymkode: 29d34...b0f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Scan_20210220-3-2-720x1024.jpg

Anonymkode: 1a505...42c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...