JegErIkkeMeg Skrevet 16. mai 2025 #81 Skrevet 16. mai 2025 Miaauuuu0987654321 skrev (14 timer siden): Hvorfor hater dere veganere? Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁 Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? Jeg føler ikke noe hat mot veganere, mer en irritasjon over de av dem som skal fortelle meg at de er bedre enn meg og at jeg er et dårlig menneske fordi jeg spiser kjøtt. Jeg kjenner ikke så mange veganere. De jeg har møtt som har denne holdningen er stort sett folk jeg har møtt tilfeldig (f.eks. på fest), men vil anslå at det er over halvparten som har uttrykt slike meninger 🤷🏼♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #82 Skrevet 16. mai 2025 Callista skrev (5 timer siden): Flere har gått til ufine angrep. Melder meg derfor ut fra denne diskusjonen her. Det er rart at enkelte av dere må latterliggjøre, banne mot andre debattanter, kalle andre for dum, være aggressive osv. Jeg synes at KG kan være et fint forum, men har også lagt merke til at for enkelte er det helt greit å mobbe og være ufine mot andre deltagere i enkelte diskusjoner. Det er leit, og for min del så ødelegger det en del av debattklimaet på forumet. Tror ikke du skal legge dette på KG. Veganere blir parkert uansett hvor de forkynner sitt budskap. Nøkkelen er vel å endre måten dere prater til folk på. Selvinnsikt virker til å være en av tingene man får mangel på som veganer. Anonymkode: 95ee1...1dd 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #83 Skrevet 16. mai 2025 Hater ikke veganere. Men noen av dem er ekstremt selvhøytidelige og misjonerende. De jeg kjenner er helt normale og supergreie folk, men mange av veganerne på nett ser ut til å ha en vendetta. Når det er sagt så skulle jeg ønske at fler av oss lot oss omvende. At fokuset på dyrevelferd ble enormt mye høyere enn det er idag. Og veganerne kunne bidratt til dette, men isteden gjør de folk vrange og tverre. Anonymkode: 9b087...8c7 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #84 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg misliker egentlig bare de som mener samfunnet skal tilpasse seg dem, og ikke motsatt. Vær gjerne veganer, men hvis du kommer på besøk til noen, og det serveres kjøtt, da spiser du kjøtt den kvelden hvis du besitter vanlig høflighet, også er du veganer på din egen tid. Anonymkode: 3a727...6f6 Er man veganer spiser man jo ikke kjøtt, men man kan stille og fredelig spise tilbehør, evt ta m noe. Dumt hvis matvaner skal skille venner. Anonymkode: ef4c9...265 4
MariaIsabel Skrevet 16. mai 2025 #85 Skrevet 16. mai 2025 Hater de ikke i utgangspunktet, men har absolutt et problem med de som mener at de er bedre enn meg fordi de ikke spiser kjøtt. Selv er jeg overbevist om at vi er kjøttetere, at det er best for oss, og at planter er ment som medisin og nødmat. Jeg ser ikke ned på folk som spiser grønnsaker av den grunn. 2 2
Uanonym bruker Skrevet 16. mai 2025 #86 Skrevet 16. mai 2025 Hater ikke veganere, men synes det er slitsomt med dem som har det som altoppslukende livsstil og mening med livet. De blir akkurat som superreligiøse folk, og sånne orker jeg ikke omgås. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #87 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det har når man har en annen livsmåte? Anonymkode: 15ec5...711 *Er det HAT* Anonymkode: 15ec5...711
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #88 Skrevet 16. mai 2025 Folk som mobber vegetarianere er nok litt mindre intelligente bygdefolk med "gutta-humor". Hilsen mannlig kjøtteter. Anonymkode: c0f5e...4d1 2 3
Maleficenta Skrevet 16. mai 2025 #89 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mener du misjonerer? Du skriver mosjonerer, men det får jeg ikke helt til å stemme med veganere Anonymkode: e59b8...34c Misjonerer ja. Tlf min ville oversette automatisk til mosjonerer 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #90 Skrevet 16. mai 2025 Jeg hater ikke veganere, men hater de som må prakke det på oss andre. Jeg blir provosert når det er f.eks. festival, og man kun får kjøpt vegetarmat... Eller at noen har bestemt at kantinen på skolen ikke skal ha kjøtt.... Jeg er for å få velge selv! Anonymkode: 0c790...720 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #91 Skrevet 16. mai 2025 Blod skrev (3 timer siden): Her er definisjonen på veganisme fra the vegan society: "Veganism is a philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of animals, humans and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals." Hvordan tenker du man skal kunne måle eller forebygge at insekter har havnet i maten? De nevner jo også i artikkelen du selv linker til at det ikke er fysisk mulig å unngå alt. Hvis man skulle avstått fra alt som potensielt har det er det jo ingenting igjen, og som du ser i definisjonen på hva veganisme er så handler veganisme om å unngå utnyttelse og lidelse av dyr så langt det er fysisk og praktisk mulig. Det finnes alternativer som ikke har blitt eller kan tas i bruk enda, men de aller fleste veganere ønsker jo at minst mulig insekter også skal skades under produksjonen av mat. Vi har feks vertical farming som er en metode som reduserer antall insekter som skades betraktelig, men det er en lang og dyr prosess å få dette tatt i bruk. Det er jo noen veganere som tar feil, silke er jo ikke vegansk. Når det kommer til syntetiske produker så kan vi nok alle være enig i at plast ikke er et veldig godt alternativ. For folk som ønsker å unngå utnyttelse og lidelse av dyr, blir det veldig vanskelig å støtte en industri som aktivt utnytter dem, som ved ullproduksjon feks. Vi har jo ikke særlig mange gode alternativer for noen av delene enda, men det betyr ikke at vi ikke vil få det. Det er mange gode alternativer til feks skinn, men ikke alle har lett tilgang til dette enda. Vi har feks kaktuslær, bananlær, kokosnøttlær etc. Jo mer fokus det blir på dette, jo flere bærekraftige og etiske alternativer kan utvikles. Et annet alternativ som folk flest har tilgang på i dag, er å handle brukt. Kan du utbrodere hva du mener med at veganere gir hundene sine mat som ikke gir nok næring? Du skriver: Jeg siterer definisjonen på veganisme lenger opp, og understreker igjen at veganisme handler om å unngå utnyttelse og lidelse av dyr så langt det er fysisk og praktisk mulig. Jeg vet ikke hva du tenker alternativet skulle vært? Ja, dessverre havner mange insekter i maten vår, men det er likevel i tråd med hva veganisme er. Man kan bare gjøre så godt man kan, og eventuelt jobbe mot metoder som vil redusere utnyttelse av dyr i fremtiden. På den siste linken din kan jeg nevne at det finnes etiske alternativ til bomull, feks. hamp. Definisjonen du kommer med lå også i ene linken jeg la ved. Det er fremdeles helt uforståelig at veganere velger oljebaserte plastprodukter, som ikke bare er basert delvis på også animalsk produkt, men som også skader hele næringsrekka av levende vesner, fra de minste i havet til alle insekter, dyr, fugler og mennesker på landjorda via enorme utslipp av mikroplast. Ikke bare det mange veganere slår seg selv på brystet og ved å velge dette kaller seg dyrevennlige personer som har omtanke for dyr og vil hindre lidelser og utnyttelse. Lidelse av levende vesener er bare det man umiddelbart ser, da, og ikke den skade og sykdom man påfører nåværende og kommende generasjoner? Av de veganerne jeg har møtt er det svært mange hyklere. De nekter å forholde seg til fakta, som vist i flere av linkene jeg ga i mitt forrige innlegg. Om man virkelig er opptatt av miljø, klima og dyrs beste, da er det beste å spise så kortreist mat som overhodet mulig, inkl. kortreist mat, samt å utnytte lokale materialer i størst mulig grad, materialer som er produsert på en mest mulig miljøvennlig måte og samtidig for å vare lengst mulig. Svært mange veganere sverger derimot til mat som er fraktet halve jorden, ofte fra land som sliter enormt pga. f.eks. mye sprøytemiddelbruk som ødelegger både dyr, insekter, mennesker og grunnvann... grunnvann som ofte er blitt forurenset av kjemisk fremstilling av en rekke produkter også veganere sverger til. Joda, det gjøres mye forskning på erstatningsprodukter for dyreprodukter, noe som i mange tilfeller er bra. Og likevel, når det gjelder såkalte lærerstatninger så brukes det fremdeles mye plast i de aller fleste av disse produktene. For ikke å snakke om de giftige fargeprosessene som gir massiv giftig forurensning av grunnvann i en rekke land. https://www.researchgate.net/publication/387762706_Plant-Based_Leather_Production_An_update Man må bare innse det, å være veganer for å redde verden, det er et tapsprosjekt. Hele verden, eller stor nok del av verden vil aldri bli eller kunne bli veganere. Så om man virkelig bryr seg om dyrevelferd (og menneskevelferd) og fremtiden til denne kloden vår og alt som lever på den, så må man jobbe på langt mer konstruktive måter enn å bli "miljøvennlig" veganer (som ofte spiser ultraprosesserte erstatningsprodukter og er storforbrukere av plastprodukter). Ull er et av de beste materialene vi har. Forutsatt at man klipper sauene/geitene/alpakkaene på en dyrevennlig måte, selvfølgelig, og at man videreforedler ulla på en mest mulig miljøvennlig måte. Her er bevisste forbrukere beste måte å skape varig, god endring. Tilhører man en liten gruppe som av mange oppfattes som både inkonsekvent og tidvis fanatisk, så skjer mindre. Og ang. veganere som gir hunder "vegansk" mat - de gir kanskje hundene sine "nok" mat i mengde. Men en hund trenger å spise animalsk protein, aller helst også rå animalske proteiner. Det er slik de er skapt, det er slik de skal få i seg gode tarmbakterier som påvirker hormoner og immunforsvar, og de trenger også enzymene rå animalsk mat gir dem for å fordøye og nyttegjøre seg alle næringsstoffene de trenger. Å bestemme seg for å være veganer, det er noe mennesker kan gjøre, men å frata et kjæledyr den næringen det faktisk trenger for å holde seg frisk, det er ikke mye dyrevelferd. (Og dette gjelder ikke bare veganere, de som lar hunder og katter leve på billig kornbasert 'kattemat' og 'hundemat', de gjør det samme, men det blir en annen diskusjon.) Som tidligere sagt, jeg har ikke noe imot at noen spiser "vegansk", men jeg reagerer på inkonsekvensen i "vegansk levesett", at de lager mye støy for å både rakke ned på andre og fremheve seg selv og egne valg - selv når mange av de valgene de tar ofte er mer ødeleggende for både miljø, klima og dyr enn valgene mange som spiser dyr, fulg, fisk tar... Skal man hevde at man baserer seg på forskning, da kan man ikke ta på seg skylapper og bare fokusere på enkeltting, man må se på helheten i tillegg. Har vi store utfordringer med miljø, klima og dyrevelferdt i verden? Selvfølgelig! Og det må det gjøres noe med, man må ikke være veganer for å jobbe for det! (Og ikke alle kan være veganere en gang om de skal holde seg friske. Selv om sangen sier at vi er alle like inni, så er vi ikke det. Noen kan fint leve på vegarisk kosthold og få best helse med det. For andre vil det å være vegetarianer bety dårligere helse og større mangeltilstander, rett og slett fordi disse trenger animalsk protein og har et system som lettere tar opp en del av næringen som finnes i animalske produkter. Det er også mange som ikke tar opp nok proteiner av plantebaserte proteinkilder, eller ikke tåler mange av disse produktene. Ergo, spis gjerne vegansk om det fungerer for, men ikke påtving andre å spise på samme måten om det ikke er til deres beste!) Anonymkode: bc0e4...9cd 2 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #92 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har kommet i diskusjoner med veganere noen ganger. Jeg kommenterte ikke deres valg, men de de gangene vi møttes begynte å dels misjonere sitt syn og del rakke ned på meg som visstnok både var uvitende, dum og samvittighetsløs fordi jeg både spiste kjøtt, fugl og fisk, og brukte ull og dun. Jeg lurte på hva de spiste, og de ramset opp masse plantemat, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, korn m.m. og det var visst 100 % vegansk, mente de. Jeg lurte da på hva da med de insektsrestene de får i seg via den plantebaserte maten...? Jeg lurte på om de spiste fiken og kakao, og det gjorde de selvfølgelig, fikk jeg vite. Javel, hva med insektene dere får i dere gjennom å spise dette...? Jeg lurte på hvilke materialer de bruker istedenfor naturmaterialer som ull, dun, skinn m.m. En sa at hun brukte ekte silke, de andre var enige i at syntetiske stoffer var suverene. Jeg lurte da på hvorfor silke var greit, men ikke ull... og personen mente det sa seg selv... Jeg lurte på hva som gjorde at silke, som stammer fra en animalsk tekstilfiber var bedre enn animalsk ull? Hun mente jeg løy og forsøkte å sverte veganere. Jeg lurte på hvorfor hun ikke brydde seg om velferden til silkelarvene, eller at de blir avlivet med kokende vann når de har produsert silken, og jeg lurte på hvordan hun ser på den enorme fremdrivingen av morbærtrær som sprøytes og drives med store mengder skadelig gjødsel og sprøytemidler. Hun mente jeg ikke ante hva jeg snakket om. Jeg spurte de som brukte fleece og andre syntetiske stoffer fremfor animalske om hvorfor produkter som er laget av olje, som bl.a. er skapt av organiske produkter, inkl. dyr og insekter er greit, men ikke andre produkter laget av dyr - men da var jeg visst kverrulant og ute etter å ta dem. Jeg lurte da på hvorfor de ikke bryr seg om dyrs velferd og helse, og da ble de rasende, for ingen brydde seg mer om det enn de. Javel, men hvorfor gir dere hundene deres mat som ikke gir dem nok ernæring? Da fikk jeg vite at jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om. Jeg spurte videre hvorfor de valgte å bruke så mye syntetiske stoffer som gjør at de sprer massive mengder mikroplast ut i samfunnet, noe som skader alle levende dyr, fugler, fisk, skalldyr, vannpattedyr, mennesker - skader disse levende vesenes forplantningsevne, nevrologisk funksjon, hormonell balanse, immunforsvar, tarmhelse, og kan gi kreft m.m.... da fikk jeg høre at slikt fant de seg ikke i lenger. Unødvendig å si, vi har ikke hatt noe med hverandre å gjøre etter de møtene vi hadde noen ganger sammen med andre som også spiste kjøtt, møttes gjennom felles interesse utenom dette. Ingen av dem hadde noen fornuftige svar å gi på spørsmålene. Ingen var villige til å diskutere. Men alle ønsket å misjonere feilinformasjon og å rakke ned på alle som tok det de sa som en sannhet. Jeg har ikke noe hat mot veganere, overhodet ikke. Jeg respekterer dem når jeg omgås dem, og forsøker mitt beste for å ikke komme inn i diskusjoner som har med deres veganskvridde verdenssyn og "veganske sannheter". Men når de selv tar det opp, som regel også som kritikk av at jeg spiser kjøtt, bruker ull og dun, da forsøker jeg å få i gang en diskusjon, for jeg er oppriktig interessert i hvordan de mener at de kan forsvare det de gjør med en så inkonsekvent argumentasjon og så inkonsekvente påstander og handlinger. https://snl.no/dannelse_av_petroleum https://snl.no/syntetiske_fibre https://www.startsiden.no/mat-og-drikke/hvor-mye-avforing-insekter-og-har-er-tillatt-i-maten-vi-spiser https://svanemerket.no/mer-miljovennlige-produkter/klaer-og-tekstiler/hva-er-silke/ Interessant er det hva vegansamfunnet skriver om seg selv: https://www.vegansamfunnet.no/hva-er-veganisme/ https://www.vegansamfunnet.no/vart-livssyn/ Fra siste link: "Norsk vegansamfunn representerer et sekulært livssyn og forstår den fysiske verden ut fra den vitenskapelige metode. Det vil si at det vi tror er sant om verden og vår eksistens baserer seg på den rådende vitenskapelige forståelsen av naturen." Well... I beg to differ...! Det er tydelig at svært mange veganere ikke baserer seg på "vitenskapelig metode" eller "den rådende vitenskapelige forståelsen av naturen"! Tvert imot viser de seg i praksis i stor grad å være benektere av vitenskap og den rådende forståelsen av naturen. (Bare det å være et levende menneske gjør at vi får i oss en betydelig mengde insekter pr år: https://www.nrk.no/ostfold/professor_-_-vi-spiser-en-kilo-insekter-i-aret-1.13630788) Også fra "Vårt livssyn"-linken: " Veganismens virkelighetsforståelse og etikk er forankret i sunn fornuft, kritisk tenkning, og barmhjertighet for alle medskapninger." Igjen, jeg hevder at dette ikke stemmer. Om veganere får statsstøtte fordi de kaller det de driver med for livssyn, så henger det ikke på greip. Heldigvis fikk de avslag på dette! Skal veganske foreninger fremstå som seriøse, slik de selv skriver at de ønsker å gjøre, så må de først forholde seg til vitenskap, forskning, metode, sunn fornuft og ikke minst kritisk tenkning! Det gjør de ikke i dag, for ord og handling henger virkelig ikke sammen. Det er ikke mulig å være 100 % veganer, slik mange påstår at de er, for skulle de være det hadde de ikke kunnet ta til seg næring, og de hadde trolig ikke kunnet bruke klær heller. (https://ndla.no/nb/r/naturfag-fd/bomull-og-miljo---verre-enn-du-tror/d1be4fb1e3) Anonymkode: bc0e4...9cd Ikke sant!! 👏👏👏 Jeg hater ikke veganere i seg selv, men hater den dobbeltmoralen de spyr rundt seg og hvordan de ser på seg selv som overlegne selv om de dreper mange hundre flere dyr hvert år enn beviste omnivorer. Det er provoserende at folk som ødelegger verden med sprøytemidler og mikroplast Skal påstå at jeg er et dårligere menneske enn dem fordi jeg spiser kjøtt (fra dyr jeg har avlet opp og slaktet selv). De nekter jo å høre på fakta. Anonymkode: 893bd...401 1 6
Blod Skrevet 16. mai 2025 #93 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så mange av dere er skikkelige miljøsvin, som ønsker å importere produkter fra kokos etc., som ikke gror i Norge, og forurense mer? Det samme gjelder mye av grønnsaker osv. som mange veganere og vegetarianere spiser, som avokado (produksjonen tørker ut områder og dreper en del dyr i prosessen), chiafrø og lignende. Greia er at i Norge så har vi ikke så mange alternativer. Da må vi importere på en lite miljøvennlig måte. Noe som også er skadelig for dyr. Ikke alle kan handle brukt heller. For at noen skal kunne handle brukt, må noen andre handle nytt først. Og hvis dere skal unngå all UTNYTTELSE av dyr, så bør dere verken ha hund eller katt, i hvert fall ikke innekatt. Å ha hund og katt kun for forlystelse, er ren utnyttelse av hund/katt. Det rare er at mange veganere har kjæledyr. Hvorfor utnytter de dyrene? Anonymkode: 7071e...3f5 Dette var eksempler. Finnes mange flere enn disse, og det vil komme flere også. Jeg nevnte også at å kjøpe brukt er et reelt alternativ. Ja, noen må handle nytt for at vi skal handle brukt, men det er fortsatt et enormt problem at det meste av plaggene som leveres til bruktbutikker fremdeles handler på dynga. Ja, mange nevner importen av grønnsaker(som forresten ikke er eksklusivt for veganere eller vegetarianere forresten), men hva med alt foret til dyrene dere konsumerer? Mye import der. Man kan fint være veganer uten å konsumere avokado og chiafrø. Mange veganere har dyr fra før de ble veganer. De tar jo selvsagt vare på dyrene sine selv om de har blitt veganer. Mange tar også til seg rescues, skjønner ikke helt hva som skulle vært problematisk å gi et dyr som trenger et hjem, nettopp det? Veganere er imot oppdrett av dyr, og tar derfor kun til seg rescues om de skal ha dyr. 1
Blod Skrevet 16. mai 2025 #94 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Definisjonen du kommer med lå også i ene linken jeg la ved. Det er fremdeles helt uforståelig at veganere velger oljebaserte plastprodukter, som ikke bare er basert delvis på også animalsk produkt, men som også skader hele næringsrekka av levende vesner, fra de minste i havet til alle insekter, dyr, fugler og mennesker på landjorda via enorme utslipp av mikroplast. Ikke bare det mange veganere slår seg selv på brystet og ved å velge dette kaller seg dyrevennlige personer som har omtanke for dyr og vil hindre lidelser og utnyttelse. Lidelse av levende vesener er bare det man umiddelbart ser, da, og ikke den skade og sykdom man påfører nåværende og kommende generasjoner? Av de veganerne jeg har møtt er det svært mange hyklere. De nekter å forholde seg til fakta, som vist i flere av linkene jeg ga i mitt forrige innlegg. Om man virkelig er opptatt av miljø, klima og dyrs beste, da er det beste å spise så kortreist mat som overhodet mulig, inkl. kortreist mat, samt å utnytte lokale materialer i størst mulig grad, materialer som er produsert på en mest mulig miljøvennlig måte og samtidig for å vare lengst mulig. Svært mange veganere sverger derimot til mat som er fraktet halve jorden, ofte fra land som sliter enormt pga. f.eks. mye sprøytemiddelbruk som ødelegger både dyr, insekter, mennesker og grunnvann... grunnvann som ofte er blitt forurenset av kjemisk fremstilling av en rekke produkter også veganere sverger til. Joda, det gjøres mye forskning på erstatningsprodukter for dyreprodukter, noe som i mange tilfeller er bra. Og likevel, når det gjelder såkalte lærerstatninger så brukes det fremdeles mye plast i de aller fleste av disse produktene. For ikke å snakke om de giftige fargeprosessene som gir massiv giftig forurensning av grunnvann i en rekke land. https://www.researchgate.net/publication/387762706_Plant-Based_Leather_Production_An_update Man må bare innse det, å være veganer for å redde verden, det er et tapsprosjekt. Hele verden, eller stor nok del av verden vil aldri bli eller kunne bli veganere. Så om man virkelig bryr seg om dyrevelferd (og menneskevelferd) og fremtiden til denne kloden vår og alt som lever på den, så må man jobbe på langt mer konstruktive måter enn å bli "miljøvennlig" veganer (som ofte spiser ultraprosesserte erstatningsprodukter og er storforbrukere av plastprodukter). Ull er et av de beste materialene vi har. Forutsatt at man klipper sauene/geitene/alpakkaene på en dyrevennlig måte, selvfølgelig, og at man videreforedler ulla på en mest mulig miljøvennlig måte. Her er bevisste forbrukere beste måte å skape varig, god endring. Tilhører man en liten gruppe som av mange oppfattes som både inkonsekvent og tidvis fanatisk, så skjer mindre. Og ang. veganere som gir hunder "vegansk" mat - de gir kanskje hundene sine "nok" mat i mengde. Men en hund trenger å spise animalsk protein, aller helst også rå animalske proteiner. Det er slik de er skapt, det er slik de skal få i seg gode tarmbakterier som påvirker hormoner og immunforsvar, og de trenger også enzymene rå animalsk mat gir dem for å fordøye og nyttegjøre seg alle næringsstoffene de trenger. Å bestemme seg for å være veganer, det er noe mennesker kan gjøre, men å frata et kjæledyr den næringen det faktisk trenger for å holde seg frisk, det er ikke mye dyrevelferd. (Og dette gjelder ikke bare veganere, de som lar hunder og katter leve på billig kornbasert 'kattemat' og 'hundemat', de gjør det samme, men det blir en annen diskusjon.) Som tidligere sagt, jeg har ikke noe imot at noen spiser "vegansk", men jeg reagerer på inkonsekvensen i "vegansk levesett", at de lager mye støy for å både rakke ned på andre og fremheve seg selv og egne valg - selv når mange av de valgene de tar ofte er mer ødeleggende for både miljø, klima og dyr enn valgene mange som spiser dyr, fulg, fisk tar... Skal man hevde at man baserer seg på forskning, da kan man ikke ta på seg skylapper og bare fokusere på enkeltting, man må se på helheten i tillegg. Har vi store utfordringer med miljø, klima og dyrevelferdt i verden? Selvfølgelig! Og det må det gjøres noe med, man må ikke være veganer for å jobbe for det! (Og ikke alle kan være veganere en gang om de skal holde seg friske. Selv om sangen sier at vi er alle like inni, så er vi ikke det. Noen kan fint leve på vegarisk kosthold og få best helse med det. For andre vil det å være vegetarianer bety dårligere helse og større mangeltilstander, rett og slett fordi disse trenger animalsk protein og har et system som lettere tar opp en del av næringen som finnes i animalske produkter. Det er også mange som ikke tar opp nok proteiner av plantebaserte proteinkilder, eller ikke tåler mange av disse produktene. Ergo, spis gjerne vegansk om det fungerer for, men ikke påtving andre å spise på samme måten om det ikke er til deres beste!) Anonymkode: bc0e4...9cd Det virker ikke som du forstår hva definisjonen innebærer. Ja, det er mange som ikke forstår seg på veganere, og mener at det ikke er vits i å gjøre noenting om man ikke kan være helt perfekt fra start. Ganske interessant fenomen. Ja, det er en del grønt som importeres fra utlandet. Ingenting av dette er utelukkende konsumert av veganere. Det er en god del av foret til dyrene dere spiser som blir importert også. Jepp, ikke alle alternativene er helt optimale enda. Men er det ikke fint at det jobbes mot alternativer som er bedre? Det er jo en god start. Sitat Så om man virkelig bryr seg om dyrevelferd (og menneskevelferd) og fremtiden til denne kloden vår og alt som lever på den, så må man jobbe på langt mer konstruktive måter Hvilke metoder mener du er bedre, enn hva mange veganere allerede bryr seg om og jobber mot? Jeg vet ikke om hunder kan ha et plantebasert kosthold eller ikke, så det skal jeg ikke uttale meg noe om. Men det er vanlig at veganere gir dyrene sine det kostholdet de er skapt til å ha, altså kjøtt. Når det kommer til dyreforindustrien, så er det så mange produkter der ute som har så lavt innhold av kvalitetskjøtt, at det knapt kan kalles en kjøttbasert diett. Mange leser seg ikke opp og stoler blindt på at alt som selges i butikk er bra. Ironisk nok er det ofte veganere som gir dyrene sine en diett basert på høykvalitetskjøtt. Og hei, selvsagt kan ikke alle leve på en plantebasert diett. Men de fleste kan det. Og de som ikke kan, kan gjøre mange andre tiltak for å bedre dyrevelferd eller ta avstand fra utnyttelse av dyr. Hvis man vil. 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #95 Skrevet 16. mai 2025 Blod skrev (20 minutter siden): men hva med alt foret til dyrene dere konsumerer? Mye import der. Dette er feilinformasjon som jeg reagerer på. Beitedyr spiser nesten bare grovfôr, altså gress og høy. Kraftfôret de eventuelt får er søppel for mennesker, altså hadde vi hatt et stort avfallsproblem hvis vi ikke ga det til dyrene. Rester av havredrikk-produksjon, rester av alkoholproduksjon, stengene fra maisåkeren, korn som ble for dårlig kvalitet til menneskemat osv. 86% av kraftfôret globalt er uegnet å spise for mennesker. 13% består av korn som er dårlig kvalitet, så teknisk sett spiselig, det er bare det at folk hadde blitt litt gretne hvis melet de kjøpte ikke var god nok kvalitet til at brødet ville heve. Og det er mulig å velge kjøtt fra dyr som ikke har fått kraftfôr. Hvis man bryr seg nok til å lete. Anonymkode: 2f921...9b1 9
Gjest Gentleman59 Skrevet 16. mai 2025 #96 Skrevet 16. mai 2025 Callista skrev (16 timer siden): Det du sier er tull. De fleste av oss krever ikke at de lages spesialmat til oss. Vi kan fint ta med egen mat. Du viser at det er du som har et problem med oss, ikke omvendt, så spørsmålet til ts er absolutt relevant. M65: De fleste som ikke kan spise mat er oppmerksomhetssøkende.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #97 Skrevet 16. mai 2025 Dette var en helt latterlig tråd. "Jeg hater ikke veganere, men de er så jævlig selvgode og irriterende fordi...." Vi fleste blir irritert når en litengruppe driver å tar annerledese valg, og vi aner at de mener de tar bedre valg enn oss. La oss nå være ærlige om det. Mener Harald Eia skrev en artikkel om dette, at veganere er mindre likt enn rusavhengige. De ER mislikt. Det interessante er jo hvorfor vi misliker veganere, og hvor mange av oss som faktisk har møtt en av dem. Syns de som gruppe bør tenke over hvem de bør la seg representere av. De veganske matfolka er jo .....smørblide og søte, de aktivistene blir så bitre og kjipe.. Tror aldri jeg har møtt en i levende livet. Mange her juger, tror jeg. Anonymkode: 99d0c...929 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #98 Skrevet 16. mai 2025 Miaauuuu0987654321 skrev (17 timer siden): Hvorfor hater dere veganere? Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁 Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? Trøst seg med at 9 av 10 veganere eller vegetarianere går over til et variert og normalt kosthold kort tid etter at de er ferdig med å studere og virkeligheten biter de i rumpa. Samme gjelder de som investerer mye tid med ideologiske og aktivist grupper.. Blm, trans, feminist, politisk venstresiden osv. På et punkt så faller flesteparten av. Anonymkode: 85763...918 1 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #99 Skrevet 16. mai 2025 Blod skrev (56 minutter siden): Dette var eksempler. Finnes mange flere enn disse, og det vil komme flere også. Jeg nevnte også at å kjøpe brukt er et reelt alternativ. Ja, noen må handle nytt for at vi skal handle brukt, men det er fortsatt et enormt problem at det meste av plaggene som leveres til bruktbutikker fremdeles handler på dynga. Ja, mange nevner importen av grønnsaker(som forresten ikke er eksklusivt for veganere eller vegetarianere forresten), men hva med alt foret til dyrene dere konsumerer? Mye import der. Man kan fint være veganer uten å konsumere avokado og chiafrø. Mange veganere har dyr fra før de ble veganer. De tar jo selvsagt vare på dyrene sine selv om de har blitt veganer. Mange tar også til seg rescues, skjønner ikke helt hva som skulle vært problematisk å gi et dyr som trenger et hjem, nettopp det? Veganere er imot oppdrett av dyr, og tar derfor kun til seg rescues om de skal ha dyr. Det er fortsatt utnyttelse av dyr. Anonymkode: 7071e...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #100 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette var en helt latterlig tråd. "Jeg hater ikke veganere, men de er så jævlig selvgode og irriterende fordi...." Vi fleste blir irritert når en litengruppe driver å tar annerledese valg, og vi aner at de mener de tar bedre valg enn oss. La oss nå være ærlige om det. Mener Harald Eia skrev en artikkel om dette, at veganere er mindre likt enn rusavhengige. De ER mislikt. Det interessante er jo hvorfor vi misliker veganere, og hvor mange av oss som faktisk har møtt en av dem. Syns de som gruppe bør tenke over hvem de bør la seg representere av. De veganske matfolka er jo .....smørblide og søte, de aktivistene blir så bitre og kjipe.. Tror aldri jeg har møtt en i levende livet. Mange her juger, tror jeg. Anonymkode: 99d0c...929 Nei. Jeg blir irritert og synes det er uhøflig når ei jeg trodde var venninne, shamer mine matvalg høylytt foran masse mennesker i et selskap. Anonymkode: 7071e...3f5 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå