Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Callista skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har lest hele tråden. Det er mange som snakker om misjonering, men det er jo kjøttetere som misjonerer her inne. Det er en hersketeknikk, og brukes til å skrive svært nedlatende og latterliggjørende ting om vegetarianere/veganere. Får gjentatte ganger høre hvorfor man bør spise kjøtt osv. Er ikke det misjonerende? Det opplever jeg ofte ellers i Norge også. Det sier jo sitt når en av debattantene her inne føler hun må holde det hemmelig at hun er veganer.

Her gjør du en logisk brist: Du tror at de samme som misliker misjonering fra veganere er de samme som misjonerer for veganere.

• Nyttig 6
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Her gjør du en logisk brist: Du tror at de samme som misliker misjonering fra veganere er de samme som misjonerer for veganere.

Vi får være enige om å være uenige. Jeg har min opplevelse av å være vegetarianer i Norge, og den er som sagt ikke positiv.

• Hjerte 1
Skrevet
Callista skrev (5 minutter siden):

Vi får være enige om å være uenige. Jeg har min opplevelse av å være vegetarianer i Norge, og den er som sagt ikke positiv.

Selvfølgelig, men det er feil av deg å tro at de som gjør det kjipt for deg er de samme som synes veganere misjonerer for mye.

De fleste her inne har kun noe i mot de veganerne som misjonerer. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (På 15.5.2025 den 22.30):

Hvorfor hater dere veganere?

Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁

Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? 

Du starter litt skjevt når du hevder flertallet hater de ekstremt mye. Hvor har du de tallene fra? 

Selv hater jeg ikke veganere, men jeg misliker sterkt den type veganere som misjonerer og prøver å overtale andre til å bli veganere, den typen som føler seg moralsk overlegen oss andre. Men dette er vel en personlighettype som de fleste misliker

Anonymkode: 2f640...e12

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du starter litt skjevt når du hevder flertallet hater de ekstremt mye. Hvor har du de tallene fra? 

Selv hater jeg ikke veganere, men jeg misliker sterkt den type veganere som misjonerer og prøver å overtale andre til å bli veganere, den typen som føler seg moralsk overlegen oss andre. Men dette er vel en personlighettype som de fleste misliker

….. Og veganere/vegetarianere misliker sterkt kjøttetere som prøver å overtale oss til å spise kjøtt, og viser nedlatende holdninger, spesielt når flere av oss aldri har sagt et negativt ord til kjøttetere. Det er også misjonering.

Endret av Callista
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Callista skrev (8 minutter siden):

….. Og veganere/vegetarianere misliker sterkt kjøttetere som prøver å overtale oss til å spise kjøtt, og viser nedlatende holdninger, spesielt når flere av oss aldri har sagt et negativt ord til kjøttetere. Det er også misjonering.

Ja, som sagt, de fleste misliker den type mennesker. Men nå har jeg aldri prøvd å overtale andre til å endre kosthold, og forventer at folk ikke legger seg opp i hva jeg spiser heller. Det er den type oppførsel mange misliker, de som skal prate om det hele tiden, ikke kostholdet i seg selv 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hater de ikke. Men blir rimlig oppgitt over at en del ska diktere og få alt inn i bhg, skole og eldre senter. At eldre ikke ska kunne spise ting de er vandt til, påtvinge de å ikke spise kjøtt, fisk osv. Syns jeg blir for dumt. En ser jo og bare på den nye anbefalingen om kosthold, flere leger sier det er for mye lobby virksomhet med at kjøtt osv ska bort. Tilogmed aper og sjimpanser spiser faktisk kjøtt.

Søsteren til ei vennine skulle hitt på mat og da sa jeg rett ut. At jeg kjøper ikke inn mye ekstra for ho skulle spise, da fikk ho spise tilbehøret. Var ikke det bra nok da fikk ho ha med selv.

Gubben var på et senere for utredning etter en arbeidsulykke. Der hadde de lagt opp til 5 dager i uka var vegetianer mat og som han sa rart de dka lage ting så det ser ut som fisk og kjøtt, de fleste som var der, dro ut å spiste seinere når det ble servert veganer middag, de følte de ikke ble mette, eller de syns det smakte enkelt, rar smak. Kokken sa selv de så de 4 dagene gikk det lite til middag, flere valgte å ikke ha til middag en gang

Anonymkode: c2912...972

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Blod skrev (22 timer siden):

Det virker ikke som du forstår hva definisjonen innebærer. 

Ja, det er mange som ikke forstår seg på veganere, og mener at det ikke er vits i å gjøre noenting om man ikke kan være helt perfekt fra start. Ganske interessant fenomen. 

Ja, det er en del grønt som importeres fra utlandet. Ingenting av dette er utelukkende konsumert av veganere. Det er en god del av foret til dyrene dere spiser som blir importert også. 

Jepp, ikke alle alternativene er helt optimale enda. Men er det ikke fint at det jobbes mot alternativer som er bedre? Det er jo en god start. 

Hvilke metoder mener du er bedre, enn hva mange veganere allerede bryr seg om og jobber mot? 

Jeg vet ikke om hunder kan ha et plantebasert kosthold eller ikke, så det skal jeg ikke uttale meg noe om. Men det er vanlig at veganere gir dyrene sine det kostholdet de er skapt til å ha, altså kjøtt. Når det kommer til dyreforindustrien, så er det så mange produkter der ute som har så lavt innhold av kvalitetskjøtt, at det knapt kan kalles en kjøttbasert diett. Mange leser seg ikke opp og stoler blindt på at alt som selges i butikk er bra. Ironisk nok er det ofte veganere som gir dyrene sine en diett basert på høykvalitetskjøtt.

Og hei, selvsagt kan ikke alle leve på en plantebasert diett. Men de fleste kan det. Og de som ikke kan, kan gjøre mange andre tiltak for å bedre dyrevelferd eller ta avstand fra utnyttelse av dyr. Hvis man vil. 

Joda, jeg har forstått "definisjonen", men påstander og definsisjon er motsatt av det vitenskapen ofte sier, og det er svært mange veganere ikke en gang villige til å diskutere. Hvorfor det? Er det på grunn av manglende kunnskap, eller er det fordi vitenskapen og empiri ikke stemmer med påstanden/handlingen mange veganere kommer/driver med - eller kanskje en kombinasjon?

Du er rimelig tom for argumenter nå når du bruker flere hersketeknikker. Jeg skjønner visst ikke definisjoner, og "mange skjønner seg ikke på veganere og mener at det ikke er vits å gjøre noen ting om man ikke gjør det perfekt fra begynnelsen". Dette er bare billig hersketeknikk når du indirekte sier at "mange" ikke gidder gjøre noe for dyrevelferd/miljø/klima (om de ikke kan gjøre det "perfekt" fra start). Det er ikke snakk om det. Mennesket har siste par millioner år evoulusjonert seg til også å spise animalske proteiner, likevel ser mange veganere ned på de som spiser slik de fleste mennesker altså er skapt for å spise. De fleste mennesker er også oppegående nok til å forstå at man ikke kan gjøre alt "perfekt" fra begynnelsen, så mange utfordringer som verden står overfor. Men når man som veganere mener at det å spise kjøtt, bruke ull og skinn osv. er langt verre enn å aktivt gå inn for å spre masse mikroplast, slik svært mange veganere gjør når de velger bort slike produkter, da begynner veganere i feil ende! For da bidrar veganere til større lidelse både i dag og for tiår og hundreår frem i tid. For akkurat det er det nemlig ingen fornuft i!

Ene eksemplet ditt her er nettopp et slikt eksempel som blir helt uforståelig. Mange veganere gir hundene (dyrene) sine plantebasert kost. Nå skriver du at det er vanlig at veganere gir dyrene sine kjøtt, til og med "høykvalitetskjøtt" (hva enn du legger i det, hunder trenger innmat og kjøtt, gjerne egg og fisk i tillegg). Hvorfor er det ikke greit at mennesker som trenger (eller vil) spiser kjøtt og bruker skinn/ull/dun fra dyr som blir brukt til menneskeføde?... Når veganere kan holde seg med kjæledyr som de fores med "høykvalitetskjøtt" fra samme dyr som er menneskeføde? Hvorfor er det i så fall greit at mennesker dreper dyr for å gi kjøtt til kjæledyr, også veganeres kjæledyr - hvorfor er ikke det utnyttelse av dyr?

Anonymkode: bc0e4...9cd

• Nyttig 7
Skrevet

Kan ikke si jeg har møtt så mange som hater veganere, ikke en enste tror jeg. Men mange hater nok visse veganere pga deres moralisering og sterke behov for å ta opp tema konstant, og det er forståelig, blir litt som en ekstremt religiøs person hele tiden skal prøve å overbevise deg og å fortelle du lever i synd 

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hater de ikke. Men blir rimlig oppgitt over at en del ska diktere og få alt inn i bhg, skole og eldre senter. At eldre ikke ska kunne spise ting de er vandt til, påtvinge de å ikke spise kjøtt, fisk osv. Syns jeg blir for dumt. En ser jo og bare på den nye anbefalingen om kosthold, flere leger sier det er for mye lobby virksomhet med at kjøtt osv ska bort. Tilogmed aper og sjimpanser spiser faktisk kjøtt.

Søsteren til ei vennine skulle hitt på mat og da sa jeg rett ut. At jeg kjøper ikke inn mye ekstra for ho skulle spise, da fikk ho spise tilbehøret. Var ikke det bra nok da fikk ho ha med selv.

Gubben var på et senere for utredning etter en arbeidsulykke. Der hadde de lagt opp til 5 dager i uka var vegetianer mat og som han sa rart de dka lage ting så det ser ut som fisk og kjøtt, de fleste som var der, dro ut å spiste seinere når det ble servert veganer middag, de følte de ikke ble mette, eller de syns det smakte enkelt, rar smak. Kokken sa selv de så de 4 dagene gikk det lite til middag, flere valgte å ikke ha til middag en gang

Anonymkode: c2912...972

Det er helt håpløst når politikere kaster seg på trender og utnytter slike trender til å kutte økonomisk.

Eldre, som du nevner, har større behov for proteiner for å ikke tape for mye muskelmasse. Tapt muskelmasse = mer fallskader og ulykker = langt større kostnader for både kommuner og helsevesen (kan ikke bo hjemme lenger, rehabiliteringsbehov, sykehusinnleggelser, behandlingsbehov, institusjonsbehov m.m.).

Samme med barn i voksealder, de trenger riktig og nok protein og fett for å få riktig utvikling.

Også samme med personer som er i rehabilitering, der vil kroppen også ha behov for ekstra næring for å lege skader og bygge opp igjen muskelmasse.

Men neida, istedenfor kaster de som styrer seg over trendene og serverer slike grupper "sunn" mat, som i realiteten ofte fører til for lite næring.

Anonymkode: bc0e4...9cd

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Blod skrev (På 16.5.2025 den 20.45):

På energibasis står kraftfôr for rundt 42 prosent av husdyrfôret i Norge. Men når vi ser på proteininnholdet, er andelen mye høyere. Over 90 prosent av proteinråvarene i norsk kraftfôr er importert – særlig raps og soya.

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/statistikk-og-utviklingstrekk/utvikling-i-jordbruket/kraftforstatistikk

God dag mann, økseskaft... Jeg sier at beitedyr ikke spiser så mye kraftfôr og at du kan til og med velge kjøtt fra beitedyr som ikke har fått ett gram kraftfôr. Og så gir du meg statistikk på hva kraftfôr inneholder?

Anonymkode: 2f921...9b1

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har samme forhold til veganer som religiøse, eller som Hitchens sa :
  “…I’m perfectly happy for people to have these toys and to play with them at home and hug them to themselves and share them with other people who come around to play with their toys. So that’s absolutely fine. They are not to make me play with these toys. I will not play with the toys. Don’t bring the toys to my house, don’t say my children must play with these toys, don’t say my toys…are not allowed by their toys.”

Så når veganere fokuserer på sitt valg og ikke på mitt så er det ingen problem. 

Den veganske ideologien angående dyr som mat har for øvrig flere logiske brister.

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Blod skrev (På 16.5.2025 den 0.22):

Jo, det er den, om du tar tilskudd av det du ikke får nok av fra kostholdet ditt. Tilskudd av for eksempel B12 handler ikke om at kostholdet er mangelfullt i seg selv, men om moderne matproduksjon og hygienepraksis. Dyrene dere spiser får også kosttilskudd. 

Alle som spiser usunt må ta kosttilskudd. Også dyrene våre hvis de spiser usunt. Og du kan ikke påstå at et kosthold er komplett hvis man tar kosttilskudd. Det er jo selve definisjonen på ukomplett.

Og prøv gjerne å vise kilde på at tilskudd av B12 ikke handler om at kostholdet er mangelfullt, men om moderne matproduksjon og hygienepraksis fordi dette lyser veganerpropaganda lang vei. Skal man få nok B12 fra jord så må man spise ca 5 kg hver dag av jord med fersk avføring i. Lykke til med det. Jeg anbefaler det ikke.

Anonymkode: 2f921...9b1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater da ikke veganere.

Samtidig får de selv ta ansvar for hva de kan spise. 

Anonymkode: 6df50...f17

Skrevet (endret)
Gregarious skrev (På 18.5.2025 den 17.10):

Jeg har samme forhold til veganer som religiøse, eller som Hitchens sa :
  “…I’m perfectly happy for people to have these toys and to play with them at home and hug them to themselves and share them with other people who come around to play with their toys. So that’s absolutely fine. They are not to make me play with these toys. I will not play with the toys. Don’t bring the toys to my house, don’t say my children must play with these toys, don’t say my toys…are not allowed by their toys.”

Så når veganere fokuserer på sitt valg og ikke på mitt så er det ingen problem. 

Den veganske ideologien angående dyr som mat har for øvrig flere logiske brister.

Du bør kanskje være litt forsiktig om å uttale deg om logiske brister når du siterer Hitchens. En mann som blant annet kritiserte George W. Bush i det ene øyeblikket, og hyllet ham i det neste. Han mente at det var feigt å ville trekke seg ut av Irak og Afghanistan fordi han påstod at soldatene skapte rom for sekulære krefter i disse landene. Disse påstandene forsvarte han til sin død som forøvrig var forårsaket av hans store alkoholkonsum og kjederøykende livsstil.

I motsetning til andre, kunne Hitchens ikke innrømme når han tok feil. Han nedverdiget ofte de han var uenig med, og tålte dårlig kritikk. Hans angrep på religion demonstrerte i beste fall en overfladisk forståelse av temaet. Jeg er ikke religiøs selv, men å høre på Hitchens er like slitsomt som å delta på en preken til en av de flere fanatiske evangeliske kirkene i USA. Han er et godt eksempel på en ateistisk, radikal predikant.

Jeg tror for øvrig ikke at du trenger å bekymre deg selv med at veganere er særlig interessert i deg eller dine barn. De fleste er opptatt med egne liv, og er ikke interessert i å banke på naboens dør for å predikere om hverken det ene eller andre.

Endret av Callista
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater ingen.

Men som matglad og relativt fleksibel, så er det ekstremt irriterende med alle som "liker ikke", "tåler ikke", "spiser ikke". 

Jeg har mine preferanser hjemme, eller når det kun er meg. Men når servitøren eller vertskap spør meg om det er hensyn å ta, så er eneste svaret for meg "ingenting". 

Anonymkode: c83ea...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 14.22):

Hate veganere? I alle dager, ingen veganer har noensinne gjort meg noe som helst. 

Heller tvert om, favorittrestauranten min her i byen er vegansk og selv er jeg "atleter".

https://www.bellies.no/

https://www.aftenbladet.no/kultur/i/Avw2mx/bellies-serverer-foersteklasses-vegansk-mat-og-har-et-glimrende-vinkart

Anonymkode: d3561...36b

Samme her.

Jeg spiser mye vegansk og vegetariansk. Har en rekke kokebøker beregnet på dette. Unngår erstatningsprodukter, men er veldig glad i grønnsaksbaserte retter, der smaker og teksturer bygges fra rene råvarer. 

Men er samtidig alteter. 

Anonymkode: c83ea...9af

• Liker 1
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (På 15.5.2025 den 22.30):

Hvorfor hater dere veganere?

Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁

Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? 

Det er den motsigende ideologien for min del, og hvordan det å bli veganer har nærmest blitt en sekt hvor man skal se ned på og belære alle som spiser normal. Det er motsigende fordi man liksom skal redde miljøet og kloden, når sannheten er at Veganere bidrar til at man må øverprodusere vegansk mat, samtidig som kjøtt, melk, egg, matvarer de kunne spist blir kastet fordi veganere gjør seg for spesiell til å spise det. 

Det å være veganer er blitt ekstremisitsk, hvor man nekter å spise helt vanlig mat, som smør, melk, egg, til tross for at man er helt fysisk frisk og faktisk tåler denne maten. Det er et hån mot alle som har cøliaki, eller andre diagnoser hvor man faktisk ikke tåler all mat. Da er det provoserende når helt friske mennesker skal eliminere mat, kun fordi man har fått en fiks ide om å redde verden, noe det ikke gjør.

IMG_0916.thumb.jpeg.9086da49b7ca501357ddc8f71bacc67a.jpeg

La dette synke inn, veganer har blitt et livssyn, en religion, det har blitt fanatisk. Det er blitt psykt, det har gått helt ut av kontroll.

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...