AnonymBruker Skrevet 16. mai #61 Skrevet 16. mai Hater ikke Veganere. Men forstår bare ikke hvorfor de må fortelle det hele tiden. Anonymkode: 24639...bec 1
Callista Skrevet 16. mai #62 Skrevet 16. mai (endret) Flere har gått til ufine angrep. Melder meg derfor ut fra denne diskusjonen her. Det er rart at enkelte av dere må latterliggjøre, banne mot andre debattanter, kalle andre for dum, være aggressive osv. Jeg synes at KG kan være et fint forum, men har også lagt merke til at for enkelte er det helt greit å mobbe og være ufine mot andre deltagere i enkelte diskusjoner. Det er leit, og for min del så ødelegger det en del av debattklimaet på forumet. Endret 16. mai av Callista 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #63 Skrevet 16. mai Miaauuuu0987654321 skrev (9 timer siden): Hvorfor hater dere veganere? Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁 Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? Ikke hat, men misliker det å måtte tilpasse alt mulig for noen som blir som religiøse misjonærer som nylig har sett Gud og hvor kjøtt er djevelen. Men jeg misliker alle med samme «entitlement» om at verden må tilpasse seg de og ikke de verden. Anonymkode: f3b47...8c5
AnonymBruker Skrevet 16. mai #64 Skrevet 16. mai Jeg syns det er irriterende når det lages mat som jeg syns smaker piss, så skal man jatte med om at jøss, vegansk krem smaker jo akkurat som vanlig krem. Nei det gjør det ikke! Alle veganske kaker jeg har smakt er vonde!!! Anonymkode: 75a1a...60d 3
hvaduikkeser Skrevet 16. mai #65 Skrevet 16. mai Hater ikke veganere, men synes det er irriterende at en hel skole skal ta hensyn til 1 veganer og kjøpe inn kun vegansk godteri, eller lage veganske kaker på tilstelninger, så blir det ikke rørt engang. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #66 Skrevet 16. mai jeg har flere veganere i min krets og hater ikke noen på grunna v det, men jeg misliker når enkelte skal frelse de som ikke er som dem fordi de har funnet den eneste rette veien, enten det er med mat, trening, tro eller andre greier. Anonymkode: af154...462
AnonymBruker Skrevet 16. mai #67 Skrevet 16. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 7.43): Jeg syns det er irriterende når det lages mat som jeg syns smaker piss, så skal man jatte med om at jøss, vegansk krem smaker jo akkurat som vanlig krem. Nei det gjør det ikke! Alle veganske kaker jeg har smakt er vonde!!! Anonymkode: 75a1a...60d Generelt enig, men det finnes noen få gode alternativer. Vegansk tomatsuppe med kokosmelk, ovnsbakte tomater, gulrøtter og masse ingefær ble det sammen med ristede frø strødd oppå er min go to for vegansk mat, det er faktisk godt. Jeg synes også at noe raw-food kan være godt, men jeg orker ikke å kjøpe en dehydrator og bruke tre dager på å lage en pizza… Av dessert er sjokoladetrøfler på kokosmelk og daddelkuler som coco-crunch ganske godt. Erstatningsprodukter derimot smaker alltid grusomt. Anonymkode: 82b6b...56e Endret 25. mai av Elaine Marley 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai #68 Skrevet 16. mai Er det har når man har en annen livsmåte? Anonymkode: 15ec5...711
enkefru Skrevet 16. mai #69 Skrevet 16. mai Hater ikke veganere, er det virkelig noen som gjør det da? Kan ikke skjønne hvorfor det å være veganer skulle vekket noen sterke følelser hos noen…. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #70 Skrevet 16. mai Maleficenta skrev (9 timer siden): Hater dem ikke. Irriterer meg over de som mosjonerer akkurat som de har meldt seg inn i en religiøs kult hvor de skal fortelle hvor grusomme folk er om de spiser kjøtt Mener du misjonerer? Du skriver mosjonerer, men det får jeg ikke helt til å stemme med veganere Anonymkode: e59b8...34c 4
LiseTV Skrevet 16. mai #71 Skrevet 16. mai Jeg hater dem ikke som gruppe, men noen fanatikere er der som skal presse oss andre til å spise deres mat. Hos meg får ingen vegetarmat, men dem kan spise tilbehøret. Om jeg går til dem så får jeg bare vegetarmat og da spiser jeg ikke. Har nesten ikke igjen venner som er vegetarianere, men mange andre gode venner. 4
Blod Skrevet 16. mai #72 Skrevet 16. mai (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har kommet i diskusjoner med veganere noen ganger. Jeg kommenterte ikke deres valg, men de de gangene vi møttes begynte å dels misjonere sitt syn og del rakke ned på meg som visstnok både var uvitende, dum og samvittighetsløs fordi jeg både spiste kjøtt, fugl og fisk, og brukte ull og dun. Jeg lurte på hva de spiste, og de ramset opp masse plantemat, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, korn m.m. og det var visst 100 % vegansk, mente de. Jeg lurte da på hva da med de insektsrestene de får i seg via den plantebaserte maten...? Jeg lurte på om de spiste fiken og kakao, og det gjorde de selvfølgelig, fikk jeg vite. Javel, hva med insektene dere får i dere gjennom å spise dette...? Jeg lurte på hvilke materialer de bruker istedenfor naturmaterialer som ull, dun, skinn m.m. En sa at hun brukte ekte silke, de andre var enige i at syntetiske stoffer var suverene. Jeg lurte da på hvorfor silke var greit, men ikke ull... og personen mente det sa seg selv... Jeg lurte på hva som gjorde at silke, som stammer fra en animalsk tekstilfiber var bedre enn animalsk ull? Hun mente jeg løy og forsøkte å sverte veganere. Jeg lurte på hvorfor hun ikke brydde seg om velferden til silkelarvene, eller at de blir avlivet med kokende vann når de har produsert silken, og jeg lurte på hvordan hun ser på den enorme fremdrivingen av morbærtrær som sprøytes og drives med store mengder skadelig gjødsel og sprøytemidler. Hun mente jeg ikke ante hva jeg snakket om. Jeg spurte de som brukte fleece og andre syntetiske stoffer fremfor animalske om hvorfor produkter som er laget av olje, som bl.a. er skapt av organiske produkter, inkl. dyr og insekter er greit, men ikke andre produkter laget av dyr - men da var jeg visst kverrulant og ute etter å ta dem. Jeg lurte da på hvorfor de ikke bryr seg om dyrs velferd og helse, og da ble de rasende, for ingen brydde seg mer om det enn de. Javel, men hvorfor gir dere hundene deres mat som ikke gir dem nok ernæring? Da fikk jeg vite at jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om. Jeg spurte videre hvorfor de valgte å bruke så mye syntetiske stoffer som gjør at de sprer massive mengder mikroplast ut i samfunnet, noe som skader alle levende dyr, fugler, fisk, skalldyr, vannpattedyr, mennesker - skader disse levende vesenes forplantningsevne, nevrologisk funksjon, hormonell balanse, immunforsvar, tarmhelse, og kan gi kreft m.m.... da fikk jeg høre at slikt fant de seg ikke i lenger. Unødvendig å si, vi har ikke hatt noe med hverandre å gjøre etter de møtene vi hadde noen ganger sammen med andre som også spiste kjøtt, møttes gjennom felles interesse utenom dette. Ingen av dem hadde noen fornuftige svar å gi på spørsmålene. Ingen var villige til å diskutere. Men alle ønsket å misjonere feilinformasjon og å rakke ned på alle som tok det de sa som en sannhet. Jeg har ikke noe hat mot veganere, overhodet ikke. Jeg respekterer dem når jeg omgås dem, og forsøker mitt beste for å ikke komme inn i diskusjoner som har med deres veganskvridde verdenssyn og "veganske sannheter". Men når de selv tar det opp, som regel også som kritikk av at jeg spiser kjøtt, bruker ull og dun, da forsøker jeg å få i gang en diskusjon, for jeg er oppriktig interessert i hvordan de mener at de kan forsvare det de gjør med en så inkonsekvent argumentasjon og så inkonsekvente påstander og handlinger. https://snl.no/dannelse_av_petroleum https://snl.no/syntetiske_fibre https://www.startsiden.no/mat-og-drikke/hvor-mye-avforing-insekter-og-har-er-tillatt-i-maten-vi-spiser https://svanemerket.no/mer-miljovennlige-produkter/klaer-og-tekstiler/hva-er-silke/ Interessant er det hva vegansamfunnet skriver om seg selv: https://www.vegansamfunnet.no/hva-er-veganisme/ https://www.vegansamfunnet.no/vart-livssyn/ Fra siste link: "Norsk vegansamfunn representerer et sekulært livssyn og forstår den fysiske verden ut fra den vitenskapelige metode. Det vil si at det vi tror er sant om verden og vår eksistens baserer seg på den rådende vitenskapelige forståelsen av naturen." Well... I beg to differ...! Det er tydelig at svært mange veganere ikke baserer seg på "vitenskapelig metode" eller "den rådende vitenskapelige forståelsen av naturen"! Tvert imot viser de seg i praksis i stor grad å være benektere av vitenskap og den rådende forståelsen av naturen. (Bare det å være et levende menneske gjør at vi får i oss en betydelig mengde insekter pr år: https://www.nrk.no/ostfold/professor_-_-vi-spiser-en-kilo-insekter-i-aret-1.13630788) Også fra "Vårt livssyn"-linken: " Veganismens virkelighetsforståelse og etikk er forankret i sunn fornuft, kritisk tenkning, og barmhjertighet for alle medskapninger." Igjen, jeg hevder at dette ikke stemmer. Om veganere får statsstøtte fordi de kaller det de driver med for livssyn, så henger det ikke på greip. Heldigvis fikk de avslag på dette! Skal veganske foreninger fremstå som seriøse, slik de selv skriver at de ønsker å gjøre, så må de først forholde seg til vitenskap, forskning, metode, sunn fornuft og ikke minst kritisk tenkning! Det gjør de ikke i dag, for ord og handling henger virkelig ikke sammen. Det er ikke mulig å være 100 % veganer, slik mange påstår at de er, for skulle de være det hadde de ikke kunnet ta til seg næring, og de hadde trolig ikke kunnet bruke klær heller. (https://ndla.no/nb/r/naturfag-fd/bomull-og-miljo---verre-enn-du-tror/d1be4fb1e3) Anonymkode: bc0e4...9cd Her er definisjonen på veganisme fra the vegan society: "Veganism is a philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of animals, humans and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals." Hvordan tenker du man skal kunne måle eller forebygge at insekter har havnet i maten? De nevner jo også i artikkelen du selv linker til at det ikke er fysisk mulig å unngå alt. Hvis man skulle avstått fra alt som potensielt har det er det jo ingenting igjen, og som du ser i definisjonen på hva veganisme er så handler veganisme om å unngå utnyttelse og lidelse av dyr så langt det er fysisk og praktisk mulig. Det finnes alternativer som ikke har blitt eller kan tas i bruk enda, men de aller fleste veganere ønsker jo at minst mulig insekter også skal skades under produksjonen av mat. Vi har feks vertical farming som er en metode som reduserer antall insekter som skades betraktelig, men det er en lang og dyr prosess å få dette tatt i bruk. Det er jo noen veganere som tar feil, silke er jo ikke vegansk. Når det kommer til syntetiske produker så kan vi nok alle være enig i at plast ikke er et veldig godt alternativ. For folk som ønsker å unngå utnyttelse og lidelse av dyr, blir det veldig vanskelig å støtte en industri som aktivt utnytter dem, som ved ullproduksjon feks. Vi har jo ikke særlig mange gode alternativer for noen av delene enda, men det betyr ikke at vi ikke vil få det. Det er mange gode alternativer til feks skinn, men ikke alle har lett tilgang til dette enda. Vi har feks kaktuslær, bananlær, kokosnøttlær etc. Jo mer fokus det blir på dette, jo flere bærekraftige og etiske alternativer kan utvikles. Et annet alternativ som folk flest har tilgang på i dag, er å handle brukt. Kan du utbrodere hva du mener med at veganere gir hundene sine mat som ikke gir nok næring? Du skriver: Sitat Også fra "Vårt livssyn"-linken: " Veganismens virkelighetsforståelse og etikk er forankret i sunn fornuft, kritisk tenkning, og barmhjertighet for alle medskapninger." Igjen, jeg hevder at dette ikke stemmer. (...) Det er ikke mulig å være 100 % veganer Jeg siterer definisjonen på veganisme lenger opp, og understreker igjen at veganisme handler om å unngå utnyttelse og lidelse av dyr så langt det er fysisk og praktisk mulig. Jeg vet ikke hva du tenker alternativet skulle vært? Ja, dessverre havner mange insekter i maten vår, men det er likevel i tråd med hva veganisme er. Man kan bare gjøre så godt man kan, og eventuelt jobbe mot metoder som vil redusere utnyttelse av dyr i fremtiden. På den siste linken din kan jeg nevne at det finnes etiske alternativ til bomull, feks. hamp. Endret 16. mai av Blod Skrivefeil 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #73 Skrevet 16. mai Callista skrev (10 timer siden): Les tråden. Det er flere som aldri har sagt det. Jeg har påpekt mange ganger at jeg aldri har brydd meg om hva andre spiser. Det er en utrolig generalisering i denne tråden om at alle veganere/vegetarianere snakker negativt til dere som spiser kjøtt. Jeg har aldri krevd respekt for å ikke spise kjøtt. Det jeg gjerne vil ha respekt for, er at det er mitt valg, akkurat som at jeg respekterer at det er ditt valg å spise kjøtt. Har lest tråden. Du kan likevel få flere svar av det samme, så ser du omfanget av hva folk reagerer på. La være å bestill kjøtt på restaurant, ikke snakk om det til enhver tid. Samboeren min liker ikke sopp, vi har svær sjelden prat om alle rettene han spiser som ikke er sopp. Anonymkode: 73bab...948 4
Roci Skrevet 16. mai #74 Skrevet 16. mai Jeg hater ikke veganere, hvorfor skulle jeg det? Jeg misliker imidlertid misjonering av alle slag. Nå kan det hende at jeg har vært ekstra uheldig med de få veganerne jeg har møtt, jeg ser ikke bort fra det, men de har framstått veldig "nyfrelste" og opptatte av å omvende alle rundt seg. Veganere må faktisk også respektere at andre velger annerledes enn dem. Har en søster som er vegetarianer, og hun inspirerer meg til å spise mer plantebasert fordi hun ikke lager noen stor sak av det, men lager skikkelig mye god vegetarmat når jeg er på besøk hos henne, eller hun er på besøk hos meg 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #75 Skrevet 16. mai Miaauuuu0987654321 skrev (13 timer siden): Hvorfor hater dere veganere? Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁 Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? Ingen "hater" de.Hvor har du det ifra? Anonymkode: 55130...412 1
SPOCA Skrevet 16. mai #76 Skrevet 16. mai Jeg hater ikke veganere. Det jeg derimot hater er misjonering. Det er kjipt uavhengig av hvorvidt de er veganere eller medlem av HEF, altså. De jeg kjenner som er veganere er hyggelige og fine folk, de. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #77 Skrevet 16. mai Er veganer, leser selfølgelig MYE negativt på nett om hvor gale vi alle er, men i virkeligheten har jeg aldri egentlig opplevd noe negativt når folk finner det ut. Har hatt et par typer som har kommet med dårlige spøker som "åja, så du går bare ut og spiser gress når det er lunsj?" eller bare sier "MMM, jeg elsker bacon" eller noe, som om de forventer at jeg skal legge meg ned å grine over det. Anonymkode: 915fc...ef7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #78 Skrevet 16. mai Jeg verken hater eller misliker veganere, transpersoner osv. Men jeg misliker enkelte individer, uavhengig av hvem de er, som er dømmende og får veganisme/transidentitet/osv til å dreie seg om ALT ved dem. Jeg blir sliten av å hele tiden bli påminnet av en veganer at hun/han er veganer, også i situasjoner der det ikke har noen betydning. Jeg godtar heller ikke å bli skjelt ut eller shamet for min livsstil. Jeg har en kompis som er veganer. Når vi besøker ham, så serverer han vegansk pizza, salat osv. That's it. Ingen misjonering, dømming eller forsøk på å omvende. HAN er veganer, og HAN står for valget sitt. Anonymkode: 7071e...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #79 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er veganer, leser selfølgelig MYE negativt på nett om hvor gale vi alle er, men i virkeligheten har jeg aldri egentlig opplevd noe negativt når folk finner det ut. Har hatt et par typer som har kommet med dårlige spøker som "åja, så du går bare ut og spiser gress når det er lunsj?" eller bare sier "MMM, jeg elsker bacon" eller noe, som om de forventer at jeg skal legge meg ned å grine over det. Anonymkode: 915fc...ef7 Men det er fordi du er et ordentlig menneske, som verken dømmer andre som er forskjellige fra deg, eller misjonerer. Derfor blir du behandlet ordentlig. Anonymkode: 7071e...3f5
AnonymBruker Skrevet 16. mai #80 Skrevet 16. mai Blod skrev (2 timer siden): Her er definisjonen på veganisme fra the vegan society: "Veganism is a philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of animals, humans and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals." Hvordan tenker du man skal kunne måle eller forebygge at insekter har havnet i maten? De nevner jo også i artikkelen du selv linker til at det ikke er fysisk mulig å unngå alt. Hvis man skulle avstått fra alt som potensielt har det er det jo ingenting igjen, og som du ser i definisjonen på hva veganisme er så handler veganisme om å unngå utnyttelse og lidelse av dyr så langt det er fysisk og praktisk mulig. Det finnes alternativer som ikke har blitt eller kan tas i bruk enda, men de aller fleste veganere ønsker jo at minst mulig insekter også skal skades under produksjonen av mat. Vi har feks vertical farming som er en metode som reduserer antall insekter som skades betraktelig, men det er en lang og dyr prosess å få dette tatt i bruk. Det er jo noen veganere som tar feil, silke er jo ikke vegansk. Når det kommer til syntetiske produker så kan vi nok alle være enig i at plast ikke er et veldig godt alternativ. For folk som ønsker å unngå utnyttelse og lidelse av dyr, blir det veldig vanskelig å støtte en industri som aktivt utnytter dem, som ved ullproduksjon feks. Vi har jo ikke særlig mange gode alternativer for noen av delene enda, men det betyr ikke at vi ikke vil få det. Det er mange gode alternativer til feks skinn, men ikke alle har lett tilgang til dette enda. Vi har feks kaktuslær, bananlær, kokosnøttlær etc. Jo mer fokus det blir på dette, jo flere bærekraftige og etiske alternativer kan utvikles. Et annet alternativ som folk flest har tilgang på i dag, er å handle brukt. Kan du utbrodere hva du mener med at veganere gir hundene sine mat som ikke gir nok næring? Du skriver: Jeg siterer definisjonen på veganisme lenger opp, og understreker igjen at veganisme handler om å unngå utnyttelse og lidelse av dyr så langt det er fysisk og praktisk mulig. Jeg vet ikke hva du tenker alternativet skulle vært? Ja, dessverre havner mange insekter i maten vår, men det er likevel i tråd med hva veganisme er. Man kan bare gjøre så godt man kan, og eventuelt jobbe mot metoder som vil redusere utnyttelse av dyr i fremtiden. På den siste linken din kan jeg nevne at det finnes etiske alternativ til bomull, feks. hamp. Så mange av dere er skikkelige miljøsvin, som ønsker å importere produkter fra kokos etc., som ikke gror i Norge, og forurense mer? Det samme gjelder mye av grønnsaker osv. som mange veganere og vegetarianere spiser, som avokado (produksjonen tørker ut områder og dreper en del dyr i prosessen), chiafrø og lignende. Greia er at i Norge så har vi ikke så mange alternativer. Da må vi importere på en lite miljøvennlig måte. Noe som også er skadelig for dyr. Ikke alle kan handle brukt heller. For at noen skal kunne handle brukt, må noen andre handle nytt først. Og hvis dere skal unngå all UTNYTTELSE av dyr, så bør dere verken ha hund eller katt, i hvert fall ikke innekatt. Å ha hund og katt kun for forlystelse, er ren utnyttelse av hund/katt. Det rare er at mange veganere har kjæledyr. Hvorfor utnytter de dyrene? Anonymkode: 7071e...3f5 1 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå