Gå til innhold

Trikke-drapsmannen går fritt omkring


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest dujovne
Slikt som dette gjøre meg forbannet. Attrikkedrapsmannen skal få bevege seg fritt omkring, så kort tid etter at han drepte en og skadet mange, er for meg helt uforståelig!

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket og at han ett halvt år etter var et nytt og bedre menneske... :frustrert:  Jeg synes han slipper altfor billig unna!

Hadde han gjort det med vilje, hadde jeg vært enig med det. Men når mannen var syk, ja, da er jeg faktisk mer redd mennesker som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg synes det er litt merkelig hvordan så mange har sine sterke meninger om saken, og helt tydelig tror at de har den "rette" meningen og løsningen på problemet. Jeg er ganske sikker på at legene vet hva de driver med når det gjelder behandling av denne mannen, og jeg stoler mye mer på deres avgjørelse enn meningenene til tilfeldige avis-lesere. Jeg er ganske sikker på at legene og psykologene i denne saken har betydelig mer informasjon og kunnskap om dette enn noen av oss som står utenfor. Jeg mener også at det er en forskjell på handlinger man gjør pga sykdom eller pga ondskap/sinne/etc.

helt enig :klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
JA!!!!

Men om han var psykotisk i gjerningsøyeblikket, skal han da dømmes nå, og dømmes som om han var frisk da han utførte knivdrapet? Det blir jo helt feil.

Det blir som å dømme en som har begått drap i søvne, og ikke husker noe av det. Og det kan skje, og har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Æh, mulig jeg har misforstått veldig nå, men er ikke denne fyren innlagt på Dikemark da? :klø: Hvis hans behandlere der finner det hensiktsmessig at han får fly litt utendørs så har de vel et godt grunnlag for det? De slipper jo ikke folk de mener er kav hakke gærne fritt ut over lengre tidsrom uten tilsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Helt uholdbart!

Stakkars samboern til han som ble drept, som må nå leve med at sin samboers drapsman er fri til å vandre hvor han vil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da det skjedde

Husker det som det var i går! Selv om jeg slapp unna det hele så vidt det var!

Han skulle ha vært pakka inn på en psykiatrisk anstalt leeeenge! Minst 5-10år da liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hadde han gjort det med vilje, hadde jeg vært enig med det. Men når mannen var syk, ja, da er jeg faktisk mer redd mennesker som deg.

Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Æh, mulig jeg har misforstått veldig nå, men er ikke denne fyren innlagt på Dikemark da? :klø: Hvis hans behandlere der finner det hensiktsmessig at han får fly litt utendørs så har de vel et godt grunnlag for det? De slipper jo ikke folk de mener er kav hakke gærne fritt ut over lengre tidsrom uten tilsyn?

Ikke? Han ble jo sluppet ut fra psykiatrisk på Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jo, og det var jo en feil, men etter trikkedrapet mener jeg: (Ser på linken at jeg ikke hadde misforstått)

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article76766.ece

Er vel akkurat disse feilene detreageres mot - alvorlige feil. Var jo også en feil at haglemannen på Lillestrøm fikk tilbake våpenlisensen etter anbefaling fra psykiatrisk på sykehuset han hadde blitt behandlet ved.

Det har nå vært så mange drap begått av mennesker i psykiatrien, at det ikke er noe rart at folk reagerer og utvikler en frykt for systemet - rasjonell eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Men om han var psykotisk i gjerningsøyeblikket, skal han da dømmes nå, og dømmes som om han var frisk da han utførte knivdrapet? Det blir jo helt feil.

Det blir som å dømme en som har begått drap i søvne, og ikke husker noe av det. Og det kan skje, og har skjedd.

Man er fortsatt ansvarlig for sine handlinger, samme om man var psykotisk, rusa, gal av sjalusi eller whatever. Hvis det skal være så lett å vri seg unna ansvaret sitt så kan det alt for lett misbrukes også. Jeg mener at dersom folk blir friskmeldt, så skal de sone vanlig straff for det de har gjort, så kan eventuell tvungen behandling heller trekkes fra på straffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man er fortsatt ansvarlig for sine handlinger, samme om man var psykotisk, rusa, gal av sjalusi eller whatever.
Lurer litt på om det diskuteres forskjellige ting her nå.

Man er ikke alltid ansvarlig for sin handlinger - det kommer an på under hvilke omstendigheter handlingene ble begått. På det juridiske plan er det hevet over enhver tvil at man ikke er det, og er det ikek egentlig det på det moralske også.

Du trekekr selv frem psykotisk - hvordan kan et psykotisk menenske være ansvarlig for sin handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna

Hvis vedkommende ikke skal kunne stå ansvarlig for sine handlinger så bør han i det minste sperres inne på psykriatisk. Det er vanvittig at han kan gå fri allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis vedkommende ikke skal kunne stå ansvarlig for sine handlinger så bør han i det minste sperres inne på psykriatisk. Det er vanvittig at han kan gå fri allerede nå.

Hva hvis psykosen er over da - og vedkommende fungerer ok igjen. Skal h*n likevel sperres inne i all tid?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Halvannet år er veldig lite synes jeg. Med tanke på hva mannen faktisk har gjort er halvannet år ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Det er generelt alt for mye snillisme i dette landet når det gjelder psykiatriske lidelser.

De slipper unna med alt. Dersom du har en diagnose og er forbanna på en eller annen nabo eller whatever så gir det faktisk deg blancofullmakt til å begå straffbare handlinger fordi du er et psykiatrisk kasus. Får virkelig å få "alibi" så er det bare å huske å oppsøke legen et par dager i forveien å si at du har stemmer i hodet. Dersom legen tar affære så kan du bare vente litt for så å oppsøke legen på nytt. Den gangen legen er lei av at man roper "ulv ulv" så kan du slå til. Du er garantert fri mann/kvinne innen rimelig kort tid.

Til dere som vil missbruke systemet på en mildere måte er det bare å ta opp masse studielån. Dersom eksamen eller studiene går til helvete så kan dere altids få avskrevet lånet pga den psykiatriske diagnosen.

Drittsystem :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om han var psykotisk i gjerningsøyeblikket, skal han da dømmes nå, og dømmes som om han var frisk da han utførte knivdrapet? Det blir jo helt feil.

Det blir som å dømme en som har begått drap i søvne, og ikke husker noe av det. Og det kan skje, og har skjedd.

Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg denne gangen Mysan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis vedkommende ikke skal kunne stå ansvarlig for sine handlinger så bør han i det minste sperres inne på psykriatisk. Det er vanvittig at han kan gå fri allerede nå.

Takke fanden for at man i hvert fall ikke sperrer folk som er "friske" inne på psykiatrisk sykehus. Det hadde vel vært noe - friskere blir man nok i hvert fall ikke om man skal sitte på lukka avdeling når man ikke trenger det. Hva skjer da når man slipper vedkommende ut etter flere års feilbehandling?

Selv kjenner jeg ikke saken i detalj, og skjønner for all del at man reagerer når en som gikk berserk for kort tid siden og drepte noen, nå går løs. Samtidig er det sannsynlig at legene har vurdert gjentagelsesfare og at de følger han opp på et litt bredere grunnlag enn oss her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Javel - friske folk? Som stikker uskyldige mennesker med en 36 cm Rambokniv? En kniv han kjøpte like før ugjerningen - kniven koster nærmere 1500 kroner så det er ikke som han tok brødkniven hjemme med seg ut.

Hvis han er frisk nok til å bevege seg ute i det fri (uten tilsyn) så bør han faktisk være frisk nok til å sone for det han har gjort. Jeg hadde ihvertfall ikke følt meg trygg om jeg visste han var i nærheten ... For meg er sånne mennesker tikkende bomber ...

Men der skjer neppe noe før han angriper igjen ... og det vil skje - før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...