Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Snok1 skrev (15 minutter siden):

Og? Du har oppgitt argumentet ditt om at Rødt ikke er revolusjonære marxister? Vær nå i det minste tydelig på det.

Kan ikke du forholde deg til virkeligheten, ikke skremselspropaganda. Jeg har til og med linket til en forklaring på alt dette fra Dr. Wolff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (18 minutter siden):

Hva er denne klemma i dag? Russisk gass er erstattet med norsk gass, strømmarkedet er tilbake omtrent der det skal være. 

Så du kan ikke noe om emnet, men mener likevel noe om det, ok...

Endret av K.B.
Skrevet
K.B. skrev (5 minutter siden):

Kan ikke du forholde deg til virkeligheten, ikke skremselspropaganda. Jeg har til og med linket til en forklaring på alt dette fra Dr. Wolff.

Dr. Wolff forklarer Rødts prinsipprogram, eller Rødts prinsipprogram eksisterer ikke i virkeligheten?

Skrevet
K.B. skrev (6 minutter siden):

Så du kan ikke noe om emnet, men mener likevel noe om det, ok...

Du må gjerne forklare hvor jeg tar feil.

Vær spesifikk, ikke bruk obskure YouTube-videoer.

Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Dr. Wolff forklarer Rødts prinsipprogram, eller Rødts prinsipprogram eksisterer ikke i virkeligheten?

Han forklarer Marxisme og hvordan det fungerer i praksis..

Jeg synes disse ullne påstandene basert på informasjon jeg har motbevist er utrolig barnslig.

Skrevet
K.B. skrev (Akkurat nå):

Han forklarer Marxisme og hvordan det fungerer i praksis..

Jeg synes disse ullne påstandene basert på informasjon jeg har motbevist er utrolig barnslig.

Det er mange forklaringer på marxisme. Rødt sin forklaring er i deres prinsipprogram. Du vil gjøre deg selv en tjeneste ved å forholde deg til Rødt når du omtaler Rødt. Det er ingenting ullent ved deres prinsipprogram, de er prisverdig tydelige der. Det skal de ha, marxistene!

• Liker 2
Skrevet
NakenPanda skrev (5 timer siden):

LO er på tur mot 50% pensjonister (ie tidligere arbeidstakere) er vel ca 1/3 nå, hvem som leder dem er fullstendig likegyldig.

Denne støtten er jo bare bestikkelsen som kreves for å nok en gang øke fagforenings kontingent fradraget slike at også LO som krever mest får fratrekk for sine medlemmer fullt ut.

At Rødt er med i støtten er falitt erklæring fra LO sin side.

Jeg er en av disse, men jeg betaler ikke for medlemskap, og har jo ingen økonomisk betydning for LO/AP eller staten. Jeg har fortsatt fordeler som forsikring via LO-favør og  fri innboforsikring.

Skrevet
K.B. skrev (49 minutter siden):

Det er så søkte argumenter du kommer med. Det er andre måter å dele inn arbeidslivet på vet du..

Norge har over 60% av BNP i offentlig sektor . Og den økte under Erna

• Liker 1
Skrevet
Dyp pust skrev (7 timer siden):

Ehm, jeg har litt problemer med å finne det du skriver verken i arbeidsprogrammet eller i prinsipprogrammet. Vil du hjelpe meg å finne det? 

Men i åpninga av arbeidsprogrammet for 2025-2029 finner jeg disse vakre ordene: 

Rødt jobber for et samfunn som er mer demokratisk enn dagens, et samfunn hvor de store beslutningene blir
tatt i fellesskap. 

Hjelper lite å begynne med fagre ord, når man avslutter prinsipp-programmet med kommunisme. Dette har de hatt muligheter til å fjerne, men det har så langt blitt stemt ned hver gang. De håper kanskje at ingen leser hele programmet.

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (15 timer siden):

Jeg er en av disse, men jeg betaler ikke for medlemskap, og har jo ingen økonomisk betydning for LO/AP eller staten. Jeg har fortsatt fordeler som forsikring via LO-favør og  fri innboforsikring.

Det er jo bra for deg, men det er dårlig nytt for LO som organisasjon som stadig får mer medlemmer som ikke har streik som et aksjonsmiddel. 

Gjest Tutte
Skrevet
K.B. skrev (På 8.5.2025 den 3.26):

Ok, men da har vi bekreftet at du ikke forstår den politiske aksen og at det er et vesentlig skille mellom hvilken side høyre og venstre siden står på. Så er du LO medlem og stemmer Høyre eller FrP, så stemmer du for partier som om de kunne hadde forbudt eller knust fagforeninger, så borgerklassen kan tjene mer, betale mindre lønn og bruke mindre penger på rettigheter, slik Reagan gjorde på tidlig 80 tallet. Se på arbeidernes rettigheter i USA i dag..
Det er så flaut at du ikke klarer å forstå disse enkle distinksjonene. 
Air traffic controller strike.

Kunne ikke brydd meg mindre om en fagforening som driver politisk propaganda blir knust. Partier på høyresiden er heller ikke interessert i å stoppe fagforeninger som beskytter arbeidstakere. Det handler om at de faktisk dolker andre partier i ryggen, og hvis du ikke ser det politiske spillet som dominerer og som medlemmene betaler for, så bør du få opp øya snart.

Ikke har de gjort en god nok jobb heller. De siste 4 årene har dyrtiden gjort at folk sliter mer enn på lenge, og lønna stiger mindre enn prisveksten ellers. Siste fattigdomstall viser at fortsatt hver femte nordmann sliter med økonomien, og nå er det på tide med en stor forandring.

https://www.nationen.no/hver-femte-nordmann-sliter-med-okonomien-ifolge-undersokelse/s/5-148-702293

Skrevet
NakenPanda skrev (3 timer siden):

Det er jo bra for deg, men det er dårlig nytt for LO som organisasjon som stadig får mer medlemmer som ikke har streik som et aksjonsmiddel. 

Ja, det er dessverre slik.  Pensjonister har jo ikke noe true med.  Jeg har vært med på 1 times streik en eneste gang i løpet av alle de over 40 årene jeg jobbet, men var med på forberedelser med NTL noen ganger.  

Skrevet
Tutte skrev (1 time siden):

Kunne ikke brydd meg mindre om en fagforening som driver politisk propaganda blir knust. Partier på høyresiden er heller ikke interessert i å stoppe fagforeninger som beskytter arbeidstakere. Det handler om at de faktisk dolker andre partier i ryggen, og hvis du ikke ser det politiske spillet som dominerer og som medlemmene betaler for, så bør du få opp øya snart.

Ikke har de gjort en god nok jobb heller. De siste 4 årene har dyrtiden gjort at folk sliter mer enn på lenge, og lønna stiger mindre enn prisveksten ellers. Siste fattigdomstall viser at fortsatt hver femte nordmann sliter med økonomien, og nå er det på tide med en stor forandring.

https://www.nationen.no/hver-femte-nordmann-sliter-med-okonomien-ifolge-undersokelse/s/5-148-702293

Herregud som du blander snørr og barter. Dette er i praksis en "gish gallop" måte å argumentere på der du slenger ut en drøss av påstander. At et fagforening driver med politikk er da helt naturlig, så det argumentet setter vi en strek over med en gang.
Partier på høyresiden har historisk jobbet for å begrense arbeiderens rettigheter, være seg ting som forslag om butikker åpne 7 dager i uken, forslag om å fjerne helg eller nattetillegg og gjøre det vanskelig for arbeiderne å organisere seg. Du får sette deg inn i emnet, så ser du at; jo høyresiden er anti fagforeninger og ønsker at arbeidskraft skal være så billig som mulig, da målet er profitt. Dette er grunnleggende kunnskap.
Dette spillet du snakker springer ut ifra din misforståelse av prinsippene som ligger til grunn, jeg har forsøkt å forklare det til deg flere ganger nå..
Hvem er "de" ? 
Har jeg på noe som helst tidspunkt uttrykt at jeg synes Støre regjeringen har gjort en god jobb? Nei det har jeg ikke, men jeg heller ikke så jævlig dum at jeg tror Støre & Co har så mye kontroll over store endringer ute i verden, som krig i Ukraina, COVID 19 pandemien, en Fascist som president i USA og mange, mange andre ting som har ballet på seg som har skapt usikre forhold på internasjonalt nivå. At Høyresiden ved flere stortingsperioder har tatt store biter av kaka som lager et trygt og forutsigbart samfunn med stort fall nett er et enormt problem og hvis du vil se et eksempel på hvordan høyre politikk eroderer de grunnleggende strukturene i samfunnet, så de som har mest, skal få mer, se til England.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tutte skrev (1 time siden):

Ja, alt er dyrt :( Rema 1000 forlangte 64 kr for et stakkars kålhode i går.  Elektrikeren skulle ha 30.000 for litt jobb akkurat.  Jeg har hatt en vanlig jobb, lønn og økonomi, aldri det som kalles lavtlønnet eller fattig, og heller ikke så veldig mye mer, men i noen år har grupper av arbeidstakere fått noen enorme tillegg og forskjellene blir større.  Jeg ble pensjonist i fjor, og har egentlig ikke noen grunn til å klage nå heller, men jeg tror ikke på at høyresiden noen gang vil øke kjøpekraften til verken pensjonister, trygdede eller lavtlønnede.   Jeg har til gode å høre noen fra høyresiden si at de vil gjøre det.

Gjest Tutte
Skrevet (endret)
K.B. skrev (6 timer siden):

Partier på høyresiden har historisk jobbet for å begrense arbeiderens rettigheter, være seg ting som forslag om butikker åpne 7 dager i uken, forslag om å fjerne helg eller nattetillegg og gjøre det vanskelig for arbeiderne å organisere seg. Du får sette deg inn i emnet, så ser du at; jo høyresiden er anti fagforeninger og ønsker at arbeidskraft skal være så billig som mulig, da målet er profitt. Dette er grunnleggende kunnskap.
Dette spillet du snakker springer ut ifra din misforståelse av prinsippene som ligger til grunn, jeg har forsøkt å forklare det til deg flere ganger nå..
Hvem er "de" ? 

Nå fortsetter du å spre propaganda. Vis meg et eneste program der det du påstår om å fjerne helge- og nattillegg kommer fram? Og det holder ikke å vise til påstander fra friFagbevegelse og venstresiden.

Når det gjelder det med vanskeligere å organisere seg, så går jeg ut i fra at du tenker på forslaget om å fjerne skattefradraget for kontigentet. Du forstår vel hvorfor det nå gis skattefradrag? Det er nettopp fordi kontigentet går til disse partiene.

Når det gjelder åpne butikker 7 dager i uka, så er motstand mot dette rimelig gammeldags nå, og noe som tydeligvis er mest skadelig for nordmenn. Ta deg en tur til Sverige bare, der er det aller meste, bortsett fra Systembolaget oppe som vanlig på søndager. Har selv familie i Sverige, og de undres over Norge og disse reglene. Ingen i arbeidslivet der som har tatt skade av det.

Endret av Tutte
Gjest Tutte
Skrevet (endret)
Perine skrev (2 timer siden):

Ja, alt er dyrt :( Rema 1000 forlangte 64 kr for et stakkars kålhode i går.  Elektrikeren skulle ha 30.000 for litt jobb akkurat.  Jeg har hatt en vanlig jobb, lønn og økonomi, aldri det som kalles lavtlønnet eller fattig, og heller ikke så veldig mye mer, men i noen år har grupper av arbeidstakere fått noen enorme tillegg og forskjellene blir større.  Jeg ble pensjonist i fjor, og har egentlig ikke noen grunn til å klage nå heller, men jeg tror ikke på at høyresiden noen gang vil øke kjøpekraften til verken pensjonister, trygdede eller lavtlønnede.   Jeg har til gode å høre noen fra høyresiden si at de vil gjøre det.

Hvis du aldri har hørt om noen som vil gjøre det, så bør du kanskje sette deg mer inn i det. Det er foreslått kutt i skatt og avgifter. Et av forslagene er blant annet å halvere momsen på mat til 7,5%. Bare det stakkars kålhodet i seg selv hadde derfor blitt billigere. Det er foreslått makspris på strøm istedenfor fastpris, slik at man også hadde fått med seg de lavere prisene.

Og det har Norge råd til. Staten sitter med store overskudd, mens vanlige folk sliter.

Endret av Tutte
Skrevet
Tutte skrev (På 7.5.2025 den 23.21):

Lurer på hvor mange medlemmer de risikerer å miste nå.

Dessverre nesten ingen.

For på mange arbeidsplasser er det sterkt gruppepress og nærmest obligatisk å være med for mange.

LO og 1. mai i Norge har blitt et merkelig skue. Flaggene jeg så i det lokale 1. mai-toget her var fire Palestina-flagg, et regnbueflagg og fire klassiske røde flagg med hammer (dog uten redskapet sigd uten at jeg vet hvorfor sigd ble diskriminert når ikke hammer ble det).

1. mai-talene handlet prosentvis også mye om Gaza.

Jeg støtter noe av det som ble sagt om Israel og Gaza, men synes likevel det er uhyrlig merkelig at LO skal drive med utenrikspolitikk.

Dette er noe merkelig norsk. LO i Sverige og Danmark driver ikke med dette, dvs i mye mindre grad, der er fagforreningene nettopp fagforreninger. De som vil bli utenrikspolitisk aktive bør heller melde seg inn i partier og forreninger heller enn å drive dette gjennom fagforreninger som er ment å være for alle innen yrkesgrupper. Det må forresten være rart å være jødisk i LO, det finnes jo noen, med tanke på noe av det som blir sagt og skrevet der i gården.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Tutte skrev (56 minutter siden):

Hvis du aldri har hørt om noen som vil gjøre det, så bør du kanskje sette deg mer inn i det. Det er foreslått kutt i skatt og avgifter. Et av forslagene er blant annet å halvere momsen på mat til 7,5%. Bare det stakkars kålhodet i seg selv hadde derfor blitt billigere. Det er foreslått makspris på strøm istedenfor fastpris, slik at man også hadde fått med seg de lavere prisene.

Jeg håper på strømordning, ja.  Ser at det er forslag fra begge sider, og spent på hva som vil skje.  Vi må i hvert fall vente til etter valget.    Angående matmomsen, så advares det ofte om at butikkene kommer til å misbruke dette og øke prisene, så da kommer det ikke oss forbrukere like mye til nytte.  Jeg nevnte det kålhodet fordi jeg har vært heldig å kunne kjøpe grønnsaker på en gård i noen måneder, men nå var visst lageret tomt, kun poteter igjen..  Der ble jeg bortskjemt med stykkpris på 20kr.  Kutt i skatter tror jeg ingenting på, for det handler jo bare om kutt i formuesskatten for de rike, finansiert antakelig på en måte som går over de som har minst. Dvs. at kuttene vil jo selvfølgelig gjelde alle som har formue, men det meste av formuen eies av et mindre antall av folket.   De kan heller øke innslagspunktene i trinnskatten, og fjerne den helt for inntekt under 500.000.  

Endret av Perine
Gjest Tutte
Skrevet (endret)
Perine skrev (35 minutter siden):

Jeg håper på strømordning, ja.  Ser at det er forslag fra begge sider, og spent på hva som vil skje.  Vi må i hvert fall vente til etter valget.    Angående matmomsen, så advares det ofte om at butikkene kommer til å misbruke dette og øke prisene, så da kommer det ikke oss forbrukere like mye til nytte.  Jeg nevnte det kålhodet fordi jeg har vært heldig å kunne kjøpe grønnsaker på en gård i noen måneder, men nå var visst lageret tomt, kun poteter igjen..  Der ble jeg bortskjemt med stykkpris på 20kr.  Kutt i skatter tror jeg ingenting på, for det handler jo bare om kutt i formuesskatten for de rike, finansiert antakelig på en måte som går over de som har minst. Min egen formuesskatt er en ubetydelig del av mine skatter. De kan heller øke innslagspunktene i trinnskatten, og fjerne den helt for inntekt under 500.000.  

Når det gjelder problemstillingen rundt misbruk av økning på dagligvarer, så må det sterkere reguleringer til

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2024-2025/dok8-202425-191s/?all=true

Når det gjelder skatt, så handler det ikke bare om formuesskatten, men også kutt i inntektsskatten.

Mye kunne vært gjort for at folk skulle hatt bedre råd, men det har ikke vært viktig nok for dagens regjering å prioritere.

Endret av Tutte
Skrevet
Tutte skrev (17 minutter siden):

Når det gjelder problemstillingen rundt misbruk av økning på dagligvarer, så må det sterkere reguleringer til

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2024-2025/dok8-202425-191s/?all=true

Når det gjelder skatt, så handler det ikke bare om formuesskatten, men også kutt i inntektsskatten 

Hvilken inntektsskatt eller inntekt/fradrag da?    Jeg ser frem til noe mer konkret om slikt i debattene fremover. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...