Druid Skrevet 8. mai 2025 #41 Skrevet 8. mai 2025 Snok1 skrev (1 time siden): Rødt er kommunister og representerer ikke vanlige familier og lønnsmottakeres interesser. Problemet jeg har med denne debatten, er at jeg føler mange ikke er kjent med det politiske grunnsynet i LO. Og det er jo rart, siden det preger hvordan LO argumenterer i lønnsforhandlinger, hvordan arbeidslivsretter skal utvikles, pensjonsløsninger og lignende. Alt som er det fundementale i valget av en arbeidstakerorganisasjon. Og faktum er at hvis du ikke sitter veldig til venstre politisk, arbeider ikke LO for deg. LO ser på arbeidslivet fra en stol sånn midt mellom Rødt og SV : Ap er ALT for høyrejustert for det LO jobber med. (Jeg har vært organsiert en gang i tiden, og det tok meg under 10 minutter å kaste invitasjonen fra LO forbundet i søpla : det er ikke slik at de legger lokk på seg.) 4
Brunello Skrevet 8. mai 2025 #42 Skrevet 8. mai 2025 Illuminatum skrev (3 timer siden): Så du tenker at et parti som har medvirket i mange konkurser i næringslivet og med det masse arbeidsledighet i enkelte grupper er bedre enn et parti som ønsker å støtte opp under næringslivet? Næringslivet i Norge går i liten grad konkurs på grunn av politikken som føres. Det er i det vesentlige forhold politikerne ikke styrer som medfører bølger i konkurser.
Snok1 Skrevet 8. mai 2025 #43 Skrevet 8. mai 2025 Druid skrev (35 minutter siden): Ap er ALT for høyrejustert for det LO jobber med. I denne perioden: - Strengere krav til innleid arbeidskraft - Pensjon fra første krone. - Åpenhetsloven Dette er store saker som arbeiderbevegelsen lenge har kjempet for. Har du eksempler på prinsipielle politiske vedtak som peker i motsatt retning. Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i din vurdering.
Illuminatum Skrevet 8. mai 2025 #44 Skrevet 8. mai 2025 Snok1 skrev (1 time siden): Utdyp. Hvilket parti? Hvilke konkurser? Hvilken arbeidsledighet? Vær så konkret som du klarer. Arbeiderpartiet. Etter det jeg kjenner til så er det vel de som sitter i regjering. Det har vært en økning i konkurs første kvartal i år på nær 70% Kraftig økning i antall konkurser – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio Arbeidsledigheten blir stadig større i bygg og anlegg. Det er gjerne en konsekvens av konkuyrsene. 3
Snok1 Skrevet 8. mai 2025 #45 Skrevet 8. mai 2025 Dyp pust skrev (59 minutter siden): Ehm, jeg har litt problemer med å finne det du skriver verken i arbeidsprogrammet eller i prinsipprogrammet. Vil du hjelpe meg å finne det? Men i åpninga av arbeidsprogrammet for 2025-2029 finner jeg disse vakre ordene: Rødt jobber for et samfunn som er mer demokratisk enn dagens, et samfunn hvor de store beslutningene blir tatt i fellesskap. Vi kaller dette et sosialistisk samfunn. Rødts visjon er å fjerne klasseskillene og dermed også klasseundertrykkingen hvor en liten overklasse har avgjørende makt over livene til folk flest på vesentlige samfunnsområder. Dette arbeidsprogrammet viser Rødt sin konkrete politikk i dagens situasjon, en politikk som både er gjennomførbar i dag dersom en sterk nok folkebevegelse står bak den, og som er radikal nok til å utfordre kapitalismens rammer, og peker i retning av sosialisme. Fra prinsipprogrammet: Reform og revolusjon En reformistisk strategi vil aldri kunne føre til et sosialistisk samfunn. Kjerna i reformismen er ideen om at kapitalismen kan omdannes til sosialisme gjennom gradvise reformer ved å oppnå regjeringsmakt i et kapitalistisk samfunn. Denne regjeringsstrategien er også kalt ministersosialisme. Som et revolusjonært sosialistisk parti er det ikke Rødts oppgave å administrere kapitalismen i regjeringsposisjon. Tvert om er mobilisering av folkelige krefter og bygging av motmakt nedafra en nødvendig forutsetning både for anti- kapitalistiske reformer i dagens situasjon og for å avskaffe kapitalismen og erstatte dette systemet med et sosialistisk folkestyre. Historisk har vi sett at sosialistiske partier med en reformistisk strategi, har endt opp som systemlojale, og har forlatt målet om sosialisme når de har fått makt. Tilhengerne av reformisme, under splittelsen av arbeiderbevegelsen i en revolusjonær og en reformistisk fløy, fikk rett i at det var mulig for en sterk arbeiderbevegelse å vinne framskritt og reformer innenfor rammene av et kapitalistisk samfunn. De revolusjonære hevdet på sin side at hvis arbeiderbevegelsen lot det kapitalistiske maktforholdet bestå, PRINSIPPROGRAM FOR RØDT 19ville de positive reformene innen velferd og arbeidsliv være høyst utrygge framskritt som ville undergraves og angripes så snart den økonomiske makteliten kom politisk på offensiven. Ikke bare fordi de rike og mektige ønsker å svekke arbeiderklassens innflytelse og redusere skatten på sin egen rikdom, men også fordi den kapitalistiske økonomiens konkurransetvang ubønnhørlig presser den enkelte kapitaleier og de kapitalistiske statene i den retningen. Reform og revolusjon er ikke motsetninger, de henger sammen. Kampen for umiddelbare forbedringer og samfunnsreformer er motoren i den politiske arbeiderbevegelsen. Seier for reformkampen skaper ikke bare framskritt for flertallets frihet, trygghet og velferd, men også økt kunnskap, politiske verktøy, tiltro til egne krefter og selvtillit til å føre den demokratiske kampen over neste skanse. Den progressive reformen kan være et springbrett for en større revolusjonær offensiv. Vi bygger sosialisme sammen Vi ønsker å bygge et parti med handling hos de mange, ikke politisk makt hos de få. Sammen bestemmer vi ikke bare målene og retningen i den politiske kampen, men setter de også ut i live med handlinger som staker ut kursen, skritt for skritt. Vi baserer forståelsen vår av samfunnet på marxistisk teori. Som andre teorier må marxismen alltid prøves mot praksis, slik at den kan bli et stadig bedre verktøy i den politiske kampen i et samfunn i stadig endring. Når vi skal bygge et parti og en sosialisme for det 21. århundre, bygger vi på sosialistiske tradisjoner og den norske arbeider- og kvinnebevegelsens rike erfaringer. Rødt står støtt på det fundamentet som allerede er skapt i den demokratiske kampen, men først og fremst vil vi være framtidsretta, nyskapende og dristige. Kjernen i et sosialistisk samfunn er at det brede laget av folket ikke lenger vil være undertrykt av et lite mindretall, men snarere selv styre utviklingen i det politiske og økonomiske livet i fritt og demokratisk selvstyre. Dette vil være et samfunn hvor folk er politiske deltakere hver eneste dag, og ikke bare annethvert år ved valg. (Jeg har gjort noen uthevinger for deg). 2
Snok1 Skrevet 8. mai 2025 #46 Skrevet 8. mai 2025 (endret) Illuminatum skrev (9 minutter siden): Arbeiderpartiet. Etter det jeg kjenner til så er det vel de som sitter i regjering. Det har vært en økning i konkurs første kvartal i år på nær 70% Kraftig økning i antall konkurser – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio Arbeidsledigheten blir stadig større i bygg og anlegg. Det er gjerne en konsekvens av konkuyrsene. Min forventning til deg er at du greier ut om årsakssammengen mellom regjeringens politikk og nevnte -tildels lokale- konsekvenser. Du må forsøke hardere. På forhånd takk. Jeg åpnet lenken din. Den peker på den høye renta som hovedårsak til økningen i konkurser. Renta settes av Sentralbanksjefen. Endret 8. mai 2025 av Snok1 1
Illuminatum Skrevet 8. mai 2025 #47 Skrevet 8. mai 2025 Brunello skrev (36 minutter siden): Næringslivet i Norge går i liten grad konkurs på grunn av politikken som føres. Det er i det vesentlige forhold politikerne ikke styrer som medfører bølger i konkurser. Den voldsomt store økningen i formuesskatt medfører at en del gir opp. Det er rett at denne alene ikke medfører alle konkursene. Men i lavkonjunktur er det mange firmaer som i en periode måtte tåle å drive med underskudd. Men formuesskatt må betales selv om bedriften taper penger. Da legger man heller ned eller lar den gå konkurs. Dette er politikerinnført. Strømregimet som har gitt folk flest ekstremt stor økning i pris er også politikerinnført gjennom ønsket om å være Europas batteri. Staten hover inn på strømprisene og refunderer folket en liten andel. Med en helt annen prispolitikk ville strømprisene kunne vært lavere og medvirket til lavere inflasjon - ergo mulighet for lavere rente. Med detaljstyring har kommunene stadig måtte øke antall ansatte og gjennom det fått høyere kostnader som medfører økning i kommunale avgifter, som igjen har innvirkning på renten til Norges bank. Nei, alt kan ikke politikerne i Norge noe for, men de kan gjøre en del og har mulighet til å gjøre mer. Noen eksempler: hadde det staten betaler til elektrifisering av oljeproduksjon blitt satt til offentlig bygg hadde man sluppet mange arbeidsledige og samtidig fått byttet ut en god del dårlige kommunale bygg. Bare overprisen staten betalte for Meråkerbruket kunne hatt stor innvirkning. Reverseringen av fylkesreformen som kun medfører dårlig økonomi har stor kostnad som kunne vært brukt annerledes. Å 1 1
K.B. Skrevet 8. mai 2025 #48 Skrevet 8. mai 2025 Snok1 skrev (3 timer siden): Av årsaker forklart lenger opp er det åpenbart at LO ikke deler interesser med Rødt. Rødt er mot trepartssamarbeidet som er selve grunnbjelken for det svært vellykkede samarbeidet mellom arbeidstakere, -givere og myndighetene i Norge etter andre verdenskrig. Det er smått utrolig at LO på denne måten vil hjelpe de som ønsker å sage over greina LO sitter på. Men, men….LOs medlemmer skal få gjøre sine vurderinger uavhengig av oss som er organiserte i frie forbundssammenslutninger. En stor del av LOs medlemmer er jo pensjonister som har mer kortsiktige mål enn den generelle samfunns- og verferdsutviklingen. Rødt blir skvist ut av de andre partiene på venstresiden (og sentrum..) Men hvis det er ett parti som i dag er arbeidernes parti, ja så er det jo åpenbart at det er Rødt som møter de kriteriene. Så det er helt logisk at LO nå også støtter Rødt, som et ledd i å få til et samarbeid mellom alle partene på venstresiden. Nå er det flere fraksjoner i Rødt, de som har et realistisk forhold til hvordan Marx sin tanke kan settes ut i praksis i dagens samfunn, så har du de som lever etter "bibelen" og ikke skal samarbeide med noen og tror at hvis de bare håper hardt nok, så skal arbeiderklassen som en helhet gjøre revolt og ta over bedriftene. Den siste fraksjonen lever i et fantasiland der de leser Marx som om hans ord er perfekt, litt som muslimene mener at koranen er perfekt og at ikke et ord skal endres, som leder til vanskeligheter for en reformasjon innen Islam.. Jeg synes folk som har kjøpt skremselspropagandaen mot Rødt, skal høre på Richard D Wolff, en økonom som forstår Marx i en historisk og praktisk kontekst.
Brunello Skrevet 8. mai 2025 #49 Skrevet 8. mai 2025 Illuminatum skrev (52 minutter siden): Den voldsomt store økningen i formuesskatt medfører at en del gir opp. Det er rett at denne alene ikke medfører alle konkursene. Men i lavkonjunktur er det mange firmaer som i en periode måtte tåle å drive med underskudd. Men formuesskatt må betales selv om bedriften taper penger. Da legger man heller ned eller lar den gå konkurs. Dette er politikerinnført. Strømregimet som har gitt folk flest ekstremt stor økning i pris er også politikerinnført gjennom ønsket om å være Europas batteri. Staten hover inn på strømprisene og refunderer folket en liten andel. Med en helt annen prispolitikk ville strømprisene kunne vært lavere og medvirket til lavere inflasjon - ergo mulighet for lavere rente. Med detaljstyring har kommunene stadig måtte øke antall ansatte og gjennom det fått høyere kostnader som medfører økning i kommunale avgifter, som igjen har innvirkning på renten til Norges bank. Nei, alt kan ikke politikerne i Norge noe for, men de kan gjøre en del og har mulighet til å gjøre mer. Noen eksempler: hadde det staten betaler til elektrifisering av oljeproduksjon blitt satt til offentlig bygg hadde man sluppet mange arbeidsledige og samtidig fått byttet ut en god del dårlige kommunale bygg. Bare overprisen staten betalte for Meråkerbruket kunne hatt stor innvirkning. Reverseringen av fylkesreformen som kun medfører dårlig økonomi har stor kostnad som kunne vært brukt annerledes. Å Og FrP satt i regjering og hadde den aktuelle statsråden i forbindelse med innføring av Acer. Det er heller ikke noe som tilsier at FrP sin politikk vil være mer positivt for næringslivet
Snok1 Skrevet 8. mai 2025 #50 Skrevet 8. mai 2025 K.B. skrev (22 minutter siden): Jeg synes folk som har kjøpt skremselspropagandaen mot Rødt, skal høre på Richard D Wolff, en økonom som forstår Marx i en historisk og praktisk kontekst. Jeg forholder meg til Rødts prinsipprogram som er vedtatt av et flertall av landsmøtedelegatene. Den såkalte skremselspropagandaen gir jeg bengen i. Prinsipprogrammet er det alle tillitsvalgte er forpliktet til arbeide etter. Kom tilbake når Rødt har nye prinsipper som ikke omfatter revolusjon. Dette er ikke min tolkning, dette er jeg som tar Rødts vedtak på alvor. 3
Illuminatum Skrevet 8. mai 2025 #51 Skrevet 8. mai 2025 Brunello skrev (9 minutter siden): Og FrP satt i regjering og hadde den aktuelle statsråden i forbindelse med innføring av Acer. Det er heller ikke noe som tilsier at FrP sin politikk vil være mer positivt for næringslivet Det stemmer. Dog er det vel neppe Acer som er årsaken til strømprisene. På samme måte som konkurransetilsynet ikke er ansvarlig for matprisene. Kablene derimot... 2
K.B. Skrevet 8. mai 2025 #52 Skrevet 8. mai 2025 Snok1 skrev (4 minutter siden): Jeg forholder meg til Rødts prinsipprogram som er vedtatt av et flertall av landsmøtedelegatene. Den såkalte skremselspropagandaen gir jeg bengen i. Prinsipprogrammet er det alle tillitsvalgte er forpliktet til arbeide etter. Kom tilbake når Rødt har nye prinsipper som ikke omfatter revolusjon. Dette er ikke min tolkning, dette er jeg som tar Rødts vedtak på alvor. https://www.vg.no/nyheter/i/EyAV6o/1-mai-partiet-roedt-med-tre-arbeidslivskrav-for-aa-stoette-roedgroenn-regjering-etter-valget
Illuminatum Skrevet 8. mai 2025 #53 Skrevet 8. mai 2025 K.B. skrev (9 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/EyAV6o/1-mai-partiet-roedt-med-tre-arbeidslivskrav-for-aa-stoette-roedgroenn-regjering-etter-valget Nå er det vel ikke så stor sannsynlighet at SP blir med i ny regjering? Da er det vel ikke snakk om rødgrønt, men rødmørkerødt? 1
Druid Skrevet 8. mai 2025 #54 Skrevet 8. mai 2025 Brunello skrev (29 minutter siden): Og FrP satt i regjering og hadde den aktuelle statsråden i forbindelse med innføring av Acer. ACER i større grad beskytter nasjonale interesser, og i mindre grad næringsinteresser, men det ville vært pussig om noen som helst partier skulle vært mot ACER. Hadde ACER fått de fullmaktene de får senere i år, hadde ikke Statkraft fått lov til å skape den første strømkrisen. (Ville ikke hindret konskvensene av Ukraina krigen, men vi ville ikke kommet inn i den med store problemer fra før. ) 1
K.B. Skrevet 8. mai 2025 #55 Skrevet 8. mai 2025 Illuminatum skrev (9 minutter siden): Nå er det vel ikke så stor sannsynlighet at SP blir med i ny regjering? Da er det vel ikke snakk om rødgrønt, men rødmørkerødt? Jeg adresserte det faktum at Rødt ønsker samarbeid. SP er et konservativt bondeparti, en stor andel av SP med nasjonal samling under andre verdenskrig.. "Bondepartiet var lenge det mest antisosialistiske partiet i Norge, og det var ikke fremmed for samarbeid med høyreradikale bevegelser, som nasjonalsosialistiske Nasjonal Samling. NS ble dannet i 1933 av den tidligere forsvarministeren i Bondeparti-regjeringen, Vidun Quisling." (Nrk. Historien om Senterpartiet)
K.B. Skrevet 8. mai 2025 #56 Skrevet 8. mai 2025 Druid skrev (5 minutter siden): (Ville ikke hindret konskvensene av Ukraina krigen, men vi ville ikke kommet inn i den med store problemer fra før. ) Tysklands elendige energipolitikk er en vesentlig grunn til at "vi" er i denne klemma..
Snok1 Skrevet 8. mai 2025 #57 Skrevet 8. mai 2025 K.B. skrev (30 minutter siden): Tysklands elendige energipolitikk er en vesentlig grunn til at "vi" er i denne klemma.. Hva er denne klemma i dag? Russisk gass er erstattet med norsk gass, strømmarkedet er tilbake omtrent der det skal være.
Snok1 Skrevet 8. mai 2025 #58 Skrevet 8. mai 2025 K.B. skrev (57 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/EyAV6o/1-mai-partiet-roedt-med-tre-arbeidslivskrav-for-aa-stoette-roedgroenn-regjering-etter-valget Og? Du har oppgitt argumentet ditt om at Rødt ikke er revolusjonære marxister? Vær nå i det minste tydelig på det.
Betasuppe Skrevet 8. mai 2025 #59 Skrevet 8. mai 2025 K.B. skrev (15 timer siden): Helt fornuftig uttalelse, Høyresiden er arbeiderens fiende. Trodde arbeidsledighet var arbeidernes fiende . Vel de fikser jo det problemet med å øke størrelsen på offentlig sektor så fler får jobb i "værna bedrift". Det er heller ikke noen reell høyreside lengre så den kampen har de vunnet 😂 2
K.B. Skrevet 8. mai 2025 #60 Skrevet 8. mai 2025 Betasuppe skrev (10 minutter siden): Trodde arbeidsledighet var arbeidernes fiende . Vel de fikser jo det problemet med å øke størrelsen på offentlig sektor så fler får jobb i "værna bedrift". Det er heller ikke noen reell høyreside lengre så den kampen har de vunnet 😂 Det er så søkte argumenter du kommer med. Det er andre måter å dele inn arbeidslivet på vet du..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå