Gjest LoisLane Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 Hvordan bruker du planter i leiligheten/ huset ditt? Har du mange? Har du grønne fingre, eller er det kjøp og kast? Jeg har ikke så mange planter, egentlig. Kunne ønske meg noen litt store til å ha på stua, men det er jo så dyrt. Særlig hvis man kverker dem fort. Jeg har flest planter på badet, fire-fem stykker der inne nå. Er ikke så glad i planter med blomster inne, vil helst ha bare grønne - og ganske seigliva.
Grooo Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 Har mange grønne planter, men ingen med blomster. De med blomster dør liksom med en gang her... Men de grønne plantene, de trives! Har i vinduskarmene, på peishylla, et lite bord i gangen, på et cd-stativ, kjøkkenbenken og kjøkkenbordet. De som ev. blir litt pjuskete setter jeg i kjellerstua, og etter en stund er de som regel fine igjen og får flytte opp *ler*
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #3 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Har dessverre ikke grønne fingre, men fredsliljer får jeg til, så de har jeg mange av Og jeg har faktisk også en orkide, og den har overlevd i lang, lang tid. Det blir nok mer bruk og kast, og da av typen potteroser, primula og hva de nå enn heter. Det går mer i sånne planter og buketter med friske blomster. Om noen har noen grønne fingre til overs, så send dem gjerne over Endret 14. mars 2006 av Marillia
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 Jeg telte over til ære for deg Jeg har 28 grønne planter + 1 avlegger Stort sett bare grønne planter. Cirka 1/4 er planter som jeg har fikset selv-avleggere av stuelønn og fredslilje.
Arkana Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Vi har bare planter i stuen, der har vi seks stykker. Kun grønne, frodige planter, alle har vi hatt i flere år og de vokser og trives.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 Nå har jeg... *teller* 12 orkideer, en streptocarpus, en eføy og en potte med påskeliljer Mulig samlemanien har tatt litt overhånd når det gjelder orkideene... Men de står jo veldig fint, og kommer igjen alle som en. De er ulike alle sammen, men jeg har 4 forskjellige typer. I tillegg har jeg 6 minidrivhus som okkuperer de fleste vinduskarmene, og tre til i kjøleskapet. Orkideene er derfor mer eller mindre samlet i ett vindu, på stue- og spisebordet og på soverommet. Eføyen henger i kjøkkenvinduet, og streptocarpusen står og hviler seg på gjesterommet.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #7 Skrevet 14. mars 2006 Jeg er elendig på planter og eier ikke grønne fingre. For tiden har jeg en (snart død) basilikumplante på kjøkkenet, og i stuen har jeg to orkideer, en sånn halvstor grønn plante som står på gulvet + en liten plante med blomster. Har lyst på to-tre til. Liker godt å ha planter rundt meg, men ikke så mange.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #8 Skrevet 14. mars 2006 Skal vi se... Akkurat nå har jeg ikke så mange. Jeg har vært bestemt og hard og kasta en del skrantende planter, og har bare hardføre planter igjen. Blomster har jeg nå og da, men det blir nok mest orkideer fra nå av. Jeg hater nemlig toukers-planter. *En diiger Pachira som snart må beskjæres. (Den går i taket igjen om ca to uker.) *En Pachira-avlegger *En to-stammers Yucca *En stor elefantfot *En Zamioculcas *En Dracaena med litt spesielle blad. Den vokser forresten i spiral. *En Polyschias *En Hoya *En diiger Cowboykaktus *6 ulike kaktuser og kaktus-lookalike-sukkulenter i vinduskarmen i stua. *Ei Fredslilje *En flaskefiken ...og en viltvoksende Ceropegia
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #9 Skrevet 14. mars 2006 Og en rosmarin på kjøkkenet, sammen med en snart-pesto-basilikum.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2006 #10 Skrevet 14. mars 2006 Og en rosmarin på kjøkkenet, sammen med en snart-pesto-basilikum. ← Det har jeg også, bare at min basilikum er snart-ikke-pesto-engang-basilikum
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #11 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Har MG noe spennende på gang for tida Bjørnsdatter? Du har sikkert vært innom og kikka i salgsinfoen Endret 14. mars 2006 av Mimir
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2006 #12 Skrevet 14. mars 2006 Har MG noe spennende på gang for tida Bjørnsdatter? Du har sikkert vært innom og kikka i salgsinfoen ← Ha'kke fått salgsinfo'n for påsken enda (dritt!), så det går litt i det samme gamle... Men nå stod det noen gule et-eller-annet-orkideer på lista, som jeg jo bare MÅTTE bestille for å få litt farge på tema 1-bordet!
hecuba Skrevet 14. mars 2006 #13 Skrevet 14. mars 2006 På mitt rom har jeg en Yucca og og en liten rosa sak som har store planer om å holde i live.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #14 Skrevet 14. mars 2006 Jeg er vel den mest håpløse med planter. Nå har jeg utrolig nok 3!!! planter!!! I løpet av ett år har jeg hatt 6 orkideer. De er nydelige, men jeg får de ikke til å vare lenge. Og ja, jeg har lest artikkelen her inne.
salsera Skrevet 15. mars 2006 #15 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har en grønn plante på badet, ti på stua (hvordan har jeg fått plass til dem alle???? ante ikke at jeg hadde så mange før jeg telte..) pluss en basilikumplante, en tymian og en bønneurt. Gleder meg sånn til å få et større kjøkken med stor vinduskarm med plass til masse urter...
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #17 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har to. En orkide jeg fikk av mamma som jeg må vanne ser jeg (blomstene detter jo bare av hele tiden ) og en grønn greie som aldri dør og aldri trenger vann... Nei, er ikke plast... Også tre kaktuser på kjøkkenet, de dør heller ikke foreløpig tror jeg. Den ene har faktisk fått nye skudd i toppen, så den ser riktig så festlig ut for tiden. Som om det er to peniser som stikker opp på en måte
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #18 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har vel ca 20. Mest hardføre planter som grønnrennere og pengetrær, eføy o.l. Overvintrede påskeliljer og noen aloe vera fra avleggere. Og en fin orkidè som står i et av to varme rom i huset.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #19 Skrevet 15. mars 2006 Jeg er en plantemorder; hos meg trives ikke engang plastblomster. Jeg har tre kaktuser, et pengetre (jeg håper i det lengste! ), en dverg gummiplante, og en fredslilje som vi har hatt i tre år.
Hu i Svingen Skrevet 15. mars 2006 #20 Skrevet 15. mars 2006 Talte dem nå, og jeg har 21 stykker pluss fem stiklinger. Flest novemberkaktus, hoya og orkideer. Flesteparten står i vinduene i stua og på kjøkkenet, men har noen på spisebordet, en i gangen og en på badet også. "Bruker" dem i stedet for gardiner, jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå