Gå til innhold

Sunnere alternativ til bursdagskake

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg slår et slag for sildesalat! Det er festmat, og rosa, veldig instavennlig. De andre foreldrene (sa ikke du barneskolealder? Da er vel ikke de der?) Kan pyntes. image.png.417bb60eef4f143f7c79fc5eb2f37dc2.png.image.jpeg.52480cf612e54174e41444bfc294ffa1.jpeg

Anonymkode: 73816...b94

lshmsfoaidmt

Anonymkode: c1de0...dbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Unnskyld meg? Er det noe galt i å ville oppdra barna til et sunt kosthold, som kan forlenge deres liv og livskvalitet.

Anonymkode: 2a279...df3

Sånne barn du oppdrar går gjerne amok når de kommer i andres bursdag, der de får servert søtsaker, brus og kake. Har sett nok av sånne eksempler.

Har et barn med en venn som aldri fikk/får noe usunt hjemme, nå er barnet tenåring og spiser usunt som en gal utenfor hjemmet siden det aldri er noe annet enn mega sunn mat hjemme hos dem. Aldri brus, is, godis eller annet godt.

Alt med måte. Serverer du en smørbrødkake i barnebursdag ber du om at barnet ditt blir en snakkis.  

Anonymkode: 5df96...c87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS HAR TILSTÅTT.

DETTE ER EN TROLLETRÅD. 

Anonymkode: 03f5e...73a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis 😁🥂🥂

Anonymkode: 07590...c02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg forstår hva du prøver å si, men for meg blir det helt feil å gå bananas med usunn og farlig mat, kun for å please andre foreldre. 

Argumentet ditt med at andre foreldre vil bli mer sunne om jeg skeier litt ut synes jeg er merkelig. Heldigvis er jeg trygg på meg selv og mine verdier, så det er ikke slik at du klarer å gjøre meg usikker eller får meg til å gå bort fra de gode og sunne verdier jeg står for ❤️

Du blir ikke mindre troll ved å slenge på hjerter og emojier. Skjønner at dette kun er for å provosere. er så dumt at det er flaut

Anonymkode: 5df96...c87

• Liker 1
Skrevet

Ha ha ha ha, nå dette var en god "trolletråd". Kudos til TS for å ha startet og hold ut en stund. Nå har jeg fått en god latter som har forlenget livet mitt med all den tiden sukkeret til helgen vil ta fra meg 😂.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den ser god ut, men ikke noe å servere til barn i en bursdag. Barns helse står ikke på spill om de spiser litt sukker noen ganger i måneden. Kaker og godteri skaper faktisk god stemning og glede :)  Er glad min barndom ikke var sukkerfri. 

Anonymkode: 078d5...6b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det kom kanskje ikke så godt frem i hovedposten, men vi er generelt imot sukker i vårt hjem, både rafinert og naturlig. Da blir det litt feil å pøse på med fruktfat, det blir som å slåihjel usunn mat med noe annet som kan være like helseskadelig.

Derfor må det være noe som helst ikke inneholder sukker eller karbohydrater, derfor jeg kom på smørbrødkake. Sunt, godt, også trenger man ikke lage både mat og dessert siden det er to-i-ett 😊

Et alternativ er såklart grønnsakssmoothie, men usikker på om det imøtekommer de forventningene som barn har til bursdagskake. Må ikke glemme at det er barnets dag og at det også skal være litt i fokus.

Elsker det🤣🤣 
Og jeg elsker alle de dumme folkene her som ikke skjønner at ts bare troller og tuller.

Anonymkode: 85320...a83

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det deg Kristin?

Anonymkode: c76db...5c2

Det må være henne 😂

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars unge!!!! Nei. Ikke fordi dere spiser sunt (det gjør vi også), men fordi dere er fanatiske. 

Anonymkode: dfa5b...522

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 19.39):

Føler barn nå for tiden får i seg altfor mye sukker, og at i barnebursdager setter foreldre et dårlig eksempel. Skal være mest mulig sukker og usunne alternativer.

Jeg tenkte derfor, hvorfor ikke bytte ut den usunne kaken med smørbrødkake? 😇

Da sparer man også penger, med at de ikke trenger varmmat i tillegg, som ofte går i pizza, taco og annet usunn kreftfremkallende mat. Da får de et deilig sunt måltid med mat og kake i ett ☺️

Fant noen bilder, den første er med spekeskinke og den siste er med deilig varmrøkt laks og avokado, som begge deler er sunt og smakfullt.

Og før noen dømmer meg, nei, vi har aldri sukker, fastfood og junkmat i hjemmet. Det er snakk om bursdagsfeiring for barn i 6. klasse for de som måtte lure. Tenker dette er en fin måte å sette et eksempel for de andre foreldrene, og vise at barnebursdag ikke nødvendigvis må bety usunn og helseskadelig mat, at man faktisk ikke må skeie ut med kreftfremkallende mat kun fordi barnet har bursdag. Noe vi som foreldre mener er helt syk ting å gjøre. Vi som foreldre trenger å  gå frem og sette et godt eksempel, noe de færreste foreldre dessverre tørr å gjøre.

Hva tenker dere om en slik moderne og ikke minst sunn og positiv vinkling som en forbedring på den klassiske og utdaterte barnebursdagen hvor man skal skade ungene med å frotse i helseskadelig og farlig IMG_8991.jpeg.3a09ee406974a5bdbb5a50d420361e43.jpegIMG_8992.thumb.webp.2ba6266ee260da7edfc338427d80a26c.webpIMG_8993.webp.185541634cca8cf0e28416439d1dca28.webpmat  😊

Stakkars barna dine. Helt greit å begrense sukker, men når det går over til hysteri, har det nok gått for langt. 
Noe så trist for et barn å ikke få kake på bursdagen sin engang, fordi mamma og pappa skal statuere et eksempel… 

Da min datter (nå 23) var ca 8-10, så kunne hun ha skapene sine full av snop som hun hadde fått i gave etc. Hun spiste sjelden av det, fordi vi aldri har vært nazi på godteri. Der har aldri vært verdens undergang om noen tok en bit sjokolade på tirsdag. Det som ofte skjedde var at venninnen som kom fra et hjem der det rådet sukkerhysteri, kunne finne på å kaste i seg tonnevis av det snopet min datter hadde på rommet iløpet av få minutter. Som endte med kvalme, vondt i magen og grønt tryne. Husker en gang vi hadde kake. Min datter tok en liten bit. Hennes venninne spiste halve kaken… 
Min teori er at foreldrenes hysteri aldri lærte henne måtehold. Når hun endelig fikk tilgang på den forbudte «frukten» evnet hun ikke å regulere inntaket. Den dag i dag er min datter sunn og slank, til tross for at det blir inntatt litt usunn mat i ny og ne. Venninnen er blitt en overvektig vaggende gås etter hun ble voksen og kunne bestemme inntaket selv. Tipper det kunne vært litt annerledes om det var mindre hysteri i hjemmet i barndommen… 

Man serverer ikke smørgåstårta med røkt laks og reker til barneskole-barn… 

Anonymkode: da4cd...8e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 20.26):

Så barna dine får aldri frukt?

Anonymkode: e2568...8ed

Hørt om fruktSUKKER?

Anonymkode: 58a1c...168

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...