AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #121 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mener du at det jeg foreslår er å skeie ut? Er ikke sunn mat som f eks taco og påfølgende frukt vesentlig bedre enn kake og pølse (som er alternativet?) Men kanskje du bør gå for forslagene mine om dip og grønnsaker + nøtter til desert og heller ta opp temaet på foreldremøtet og oppfordrer folk til å følge etter? Anonymkode: 7e85d...b9d Jeg har da aldri sagt at jeg skal servere sukkerbombe kake og pølse. Vet det finnes mange varianter av keto-dipp som man kan ha til grønnsaker. Pinjekjerner er ganske dyrt, men valnøtt er et fint alternativ som lavlarbo nøtter 😊 Anonymkode: 2a279...df3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #122 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har aldri vært min intensjon å bruke hersketeknikk, da beklager jeg om det ble mottat feil. Jeg har full forståelse for at mange andre foreldre ikke gjør som meg, jeg vet at jeg går litt mot strømmen ved at jeg tørr å stå opp imot noe som ikke er bra. Jeg forstår også at mange voksne er fastgrodd i et dårlig mønster, fordi når man først blir avhengig av dårlig mat er det vanskelig å snu tankesettet. Det er slik avhengighet fungerer, så jeg belaster ingen for å slite med det. Har full forståelse for at ikke alle foreldre er klare for å ta den kampen. Men jeg tenker det beviser hvor utrolig viktig og nødvendig det er at jeg står opp for det, og tørr å ta den kampen. For kanskje er det det som faktisk skal til, at det er det dyttet andre foreldre trenger for å tørre og klare å ta opp den kampen ❤️ Jeg heier masse på deg ☺️ Anonymkode: 2a279...df3 Så kan du forklare hvorfor frukt er så "farlig og usunt"? For å nekte barnet sitt frukt med mindre barnet er allergisk er barnemishandling. Anonymkode: 8b5c4...b54 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #123 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, egentlig ikke. Men det høres faktisk bedre ut enn det der loff- greiene. Nå er det like før jeg synes dette er en god ide...😅🙄 Anonymkode: 3c041...baa Om jeg bare kan vinne over en forelder så er det en stor seier ❤️❤️❤️ Anonymkode: 2a279...df3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #124 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så kan du forklare hvorfor frukt er så "farlig og usunt"? For å nekte barnet sitt frukt med mindre barnet er allergisk er barnemishandling. Anonymkode: 8b5c4...b54 Unødvendig å misbruke slike ord. Anonymkode: 2a279...df3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #125 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler barn nå for tiden får i seg altfor mye sukker, og at i barnebursdager setter foreldre et dårlig eksempel. Skal være mest mulig sukker og usunne alternativer. Jeg tenkte derfor, hvorfor ikke bytte ut den usunne kaken med smørbrødkake? 😇 Da sparer man også penger, med at de ikke trenger varmmat i tillegg, som ofte går i pizza, taco og annet usunn kreftfremkallende mat. Da får de et deilig sunt måltid med mat og kake i ett ☺️ Fant noen bilder, den første er med spekeskinke og den siste er med deilig varmrøkt laks og avokado, som begge deler er sunt og smakfullt. Og før noen dømmer meg, nei, vi har aldri sukker, fastfood og junkmat i hjemmet. Det er snakk om bursdagsfeiring for barn i 6. klasse for de som måtte lure. Tenker dette er en fin måte å sette et eksempel for de andre foreldrene, og vise at barnebursdag ikke nødvendigvis må bety usunn og helseskadelig mat, at man faktisk ikke må skeie ut med kreftfremkallende mat kun fordi barnet har bursdag. Noe vi som foreldre mener er helt syk ting å gjøre. Vi som foreldre trenger å gå frem og sette et godt eksempel, noe de færreste foreldre dessverre tørr å gjøre. Hva tenker dere om en slik moderne og ikke minst sunn og positiv vinkling som en forbedring på den klassiske og utdaterte barnebursdagen hvor man skal skade ungene med å frotse i helseskadelig og farlig mat 😊 Anonymkode: 2a279...df3 Jeg hadde tenkt at du var bonkers som serverte en voksen svensk smørgåstårte i en barnebursdag😅 Men hver sin lyst altså. Mine unger spiser sunt i det daglige, så de dævver ikke av litt sukker på slike store dager. Anonymkode: 5265c...f39 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #126 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unødvendig å misbruke slike ord. Anonymkode: 2a279...df3 Det er jo sannheten av det du bedriver😉 At du er så hysterisk på mat skal ikke måtte gå ut over ett barn i vekst. Anonymkode: 8b5c4...b54 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #127 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Unødvendig å misbruke slike ord. Anonymkode: 2a279...df3 Men du kan fremdeles ikke forklare hvorfor frukt er så farlig. Anonymkode: 8b5c4...b54 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #128 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har da aldri sagt at jeg skal servere sukkerbombe kake og pølse. Vet det finnes mange varianter av keto-dipp som man kan ha til grønnsaker. Pinjekjerner er ganske dyrt, men valnøtt er et fint alternativ som lavlarbo nøtter 😊 Anonymkode: 2a279...df3 Mente at om du serverte frukt I stedet for kake, så smittet det til andre foreldre og at de dermed byttet kake til frukt og at ditt barn sånn sett totalt var tjent med det Anonymkode: 7e85d...b9d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #129 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Føler barn nå for tiden får i seg altfor mye sukker, og at i barnebursdager setter foreldre et dårlig eksempel. Skal være mest mulig sukker og usunne alternativer. Jeg tenkte derfor, hvorfor ikke bytte ut den usunne kaken med smørbrødkake? 😇 Da sparer man også penger, med at de ikke trenger varmmat i tillegg, som ofte går i pizza, taco og annet usunn kreftfremkallende mat. Da får de et deilig sunt måltid med mat og kake i ett ☺️ Fant noen bilder, den første er med spekeskinke og den siste er med deilig varmrøkt laks og avokado, som begge deler er sunt og smakfullt. Og før noen dømmer meg, nei, vi har aldri sukker, fastfood og junkmat i hjemmet. Det er snakk om bursdagsfeiring for barn i 6. klasse for de som måtte lure. Tenker dette er en fin måte å sette et eksempel for de andre foreldrene, og vise at barnebursdag ikke nødvendigvis må bety usunn og helseskadelig mat, at man faktisk ikke må skeie ut med kreftfremkallende mat kun fordi barnet har bursdag. Noe vi som foreldre mener er helt syk ting å gjøre. Vi som foreldre trenger å gå frem og sette et godt eksempel, noe de færreste foreldre dessverre tørr å gjøre. Hva tenker dere om en slik moderne og ikke minst sunn og positiv vinkling som en forbedring på den klassiske og utdaterte barnebursdagen hvor man skal skade ungene med å frotse i helseskadelig og farlig mat 😊 Anonymkode: 2a279...df3 Greit for voksne kanskje, men tenk hvor mobbet eller kjipt det blir for bursdagsbarnet?? Når alle andre har kaker osv.. Det er ikke verdend undergang med litt kake... Det fins ekstremt mange kresne små barn, i tilegg til allergier.. Gjør som du vil, men ta no ikke fra barnet bursdagsgleden eller at de andre barna ler/mobber ditt barn pga dette påfunnet. Folk er søren meg helt hysteriske.... Så lenge de har ett sunt og godt kosthold i bunn, så går det bra! alag heller skåler med grønnsaler og dip på siden da utenom.. Anonymkode: a9ab0...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #130 Skrevet 29. april 2025 Har foressten spist slik før flere ganger, da i besøk med voksne og barn. INGEN AV BARNA SPISTE DET! Kanskje en smakte.. Joda det er helt greit , men ikke til en bursdag eller mange barn som forventer noe helt annet! Anonymkode: a9ab0...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #131 Skrevet 29. april 2025 Vel det var gøy så lenge det varte. For de som måtte lure var det en trolletråd. Hvorfor? Hadde en diskusjon med noen venner om hva som er sunt kosthold, også har vi en i gjengen som er ganske ekstrem og mener alle former for sukker er farlig og kreftfremkallende. Så hadde litt lyst å høre hva folk her på forumet tenkter rindt dette, og da måtte jeg lage et scenario som faktisk fikk liyt klikk og reaksjoner. Takk for alle innspill. Min tiltro til menneskeheten er ikke ødelagt, veldig fornøyd med svarene, så tusen takk 😃 Anonymkode: 2a279...df3 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #132 Skrevet 29. april 2025 Hvorfor presenterer ts smørbrødkake/smørgåstårta som noe "nytt"??? Min mor på 80 synes det er for gammeldags og treigt til å servere til sine (gjenlevende) syklubbvenninner, liksom. Og hun er ikke fremmed for en snitte eller tre, enn si cabaret. Anonymkode: 16238...c3e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #133 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel det var gøy så lenge det varte. For de som måtte lure var det en trolletråd. Hvorfor? Hadde en diskusjon med noen venner om hva som er sunt kosthold, også har vi en i gjengen som er ganske ekstrem og mener alle former for sukker er farlig og kreftfremkallende. Så hadde litt lyst å høre hva folk her på forumet tenkter rindt dette, og da måtte jeg lage et scenario som faktisk fikk liyt klikk og reaksjoner. Takk for alle innspill. Min tiltro til menneskeheten er ikke ødelagt, veldig fornøyd med svarene, så tusen takk 😃 Anonymkode: 2a279...df3 Jeg tror ikke det var noen som lurte. Anonymkode: 16238...c3e 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #134 Skrevet 29. april 2025 Leste ikkje alt men. Server deilig fruktsalat og fruktspyd i stedet. Med rein krem og ikkje ultraprosessert vaniljesaus. Evt lag sjokoladekake frå botnen av med rein uraffinert brun sukker, evt stevia eller honning. Enkelt og godt, Marit Kolby spiser og sjokoladekake. Smørbrødkake er litt sånn lite kult for den målgruppen. Anonymkode: 36052...436
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #135 Skrevet 29. april 2025 Jeg fikk smørgåstårta i et svenske 40 års lag i en gang. Kan fortsatt ikke glemme hvor vondt det var. Kjør på ts! Du blir årets snakkis🥳 Anonymkode: 26cad...083 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #136 Skrevet 29. april 2025 1. Smørbrødkake er ingen kake selv om det har "kake" i ordet. Det er mat stablet i høyden, mens kake er dessert. I alle fall ut fra en 6. klassing forståelse. 2. Smørgåstårta smaker høgg. Du vil nok bli sittende med mye rester og en haug skuffede fjes, trolig vil bursdagsbarnet ha det aller mest skuffede. 3. Ingen foreldre vil bli inspirert av dette. De vil tenke at du er helt knepp og fortsette som før, mens de ler bak ryggen din. Den eneste dette vil påvirke, er ditt eget barn. Og ikke på en positiv måte. Håper du tuller, i så fall er du god! Anonymkode: d885f...371 1
Mymlen Skrevet 29. april 2025 #137 Skrevet 29. april 2025 Jeg er enig i at det er for mye sukker til barn generelt i dag, og at det fint med begrensinger (også på bursdager.. Pølser, kake, gele, godteri, pizza, brus!) Men jeg HATER smørbrødkake 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #138 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Unnskyld meg? Er det noe galt i å ville oppdra barna til et sunt kosthold, som kan forlenge deres liv og livskvalitet. Anonymkode: 2a279...df3 Du gir barna et anstrengt forhold til sunnhet og mat av å være så nazi på det som dette og skulle nekte de bursdagskake. Det tror jeg er mer skadelig enn litt sukker i ny og ne. Det går også an å lage hjemmelaget kake med mindre sukker og helt ok ingredienser. Pizza og taco kan også lages helt ok sunt, om du ønsker å ha det fokuset denne dagen. Regner med du kødder, men ville droppet det smørbrød-greiene til 11-åringer ja 😅 Anonymkode: c2b76...856 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #139 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bursdagsbarnet er som barm flest det og prøver seg jo og spør om vi ikke kan ha kake eller noe godteri. Men her tenker jeg det er viktig med grensesetting og vise at man er konsekvent som forelder, at man ikke gir etter. Men såklart har jo barnet lyst på kake, barn er barn og vet ofte ikke bedre. Og det er der jobben som voksen kommer inn og veilede barna på rett spor ❤️ Anonymkode: 2a279...df3 Du skriver på en sånn påtatt måte som får meg til å undres om du troller? Eventuelt en litt ovenifra og ned, holdning. Og at du faktisk klarer å si at smørrebrødkake er mer sunt enn taco og pizza (som fint kan være hjemmelaget), fortelle meg at du ikke kan så mye om ernæring som du tror. Anonymkode: 3bed1...023
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #140 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skriver på en sånn påtatt måte som får meg til å undres om du troller? Eventuelt en litt ovenifra og ned, holdning. Og at du faktisk klarer å si at smørrebrødkake er mer sunt enn taco og pizza (som fint kan være hjemmelaget), fortelle meg at du ikke kan så mye om ernæring som du tror. Anonymkode: 3bed1...023 Les tråden da! TS har jo bekreftet at hun troller i et par innlegg over. // Men TS istedenfor å trolle, kunne du ha tatt en litt annen innfallsvinkel - og diskutert det på en konstruktiv måte. Jeg ville ha fulgt med disse barna litt tett de neste årene, for å observere deres forhold til mat. Anonymkode: 8798d...5a4 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå