Gå til innhold

Sunnere alternativ til bursdagskake

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Endret av Amy71
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var et godt råd, men spørsmålet er da om barna vil reagere på at det ikke blir en bursdagskake?

Uff, føler liksom det er så forventet, at man må ha en bursdagskake, men så liker jeg ikke tanken på å servere slik mat i eget hus.

Anonymkode: 2a279...df3

Hjelpes. Å servere en kake til barn .....du må jo være temmelig overbeskyttende 

Anonymkode: 63b03...52c

AnonymBruker
Skrevet

Håper de fleste foreldrene inviterer barnet ditt hjem til seg å serverer mye digg.

Eller det må kansje ha med tilsyn

Husker vi gjorde det med et barn som ikke fikk gramdiosa hjemme.

Ga en god følelse:)

Anonymkode: 63b03...52c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Virker ut som jeg kanskje traff en nerve der med innlegget mitt. Det viser iværtfall for meg hvor viktig dette er, og at noen foreldre faktisk tørr å sette standard og gode verdier for barn.

Tror også du undervurderer barn når du utelukkende tenker at dette er negativt. Mange barn setter faktisk pris på tydelige, trygge og gode rammer, så hvorfor skal jeg ikke gi barna mine det?

Ja det trefer selfølgelig en nærve at barne dit skal få gråv brød til bursdagen, det er helt vanlig å reagere på at barn behandles dårlig. I 6 klase er man på ful fart mot tenåra, usikerhet og ønsket om å passe in er stort. Det blir kjempe flaut for barne dit å servere gråvbrød med fisk og grønsaks smothi. Alle barna kommer til å snake om dette, og ikke på en bra måte! Jeg synes helt oppriktig det ville vært snillere mot barne dit å nekte det bursdag i det hele tatt.  

Så er det jo heller ikke tydelige eller tryge rammer du setter for barne dit. Som du skriver kan du ikke kontrolere hva barne spiser hos andre, så det har rigide forbud mot suker hjem og "fri tilgang" ute. Håper selføgelig dette er trolling, men er det noe sanhet i dette synes jeg du skal oppsøke foreldre veiledning! Det vill bli veldig vanskelig for barne dit å gå gjenom ungdomen med en så selvsentrert og regid mor. Du trenger noen som kan hjelpe deg å forstå at mental helse og sosiale forhold også betyr mye for barnas helse! Hva hjelper det at barne dit har "lavt blodsuker" om du ofrer alle andre behov det har for å oppnå dette? 

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Dette er det de kaller smørbrødkake vanlig i Sverige.

Tviler at barn helt vil spise det. Er ikke alle som spiser majones og crème frésh. 

Så hadde nå heler da gått for påsmurt snitter,uansett så regner de nå med å få kake. 

Og er nå mye en kan gjøre med mat i bursdag hvis en ønsker da. Vi har nå hatt viltgryte med loff, vi har grillet biffkjøtt elgkarbonade med forskjellige tilbehør, vi har og hatt det helt vanlige . Men altid hatt kake til slutt .

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke fått med dere at TS innrømmer å være et troll 🙂? Heldigvis 😄

Anonymkode: 9c3b6...20f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er set ikke bedre å innføre sunnere vaner jevnt over til hverdags enn å ta bort bursdagskake, som er en anlending man burde kose seg ekstra?

Anonymkode: f32f1...0d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du gir barna et anstrengt forhold til sunnhet og mat av å være så nazi på det som dette og skulle nekte de bursdagskake. Det tror jeg er mer skadelig enn litt sukker i ny og ne. Det går også an å lage hjemmelaget kake med mindre sukker og helt ok ingredienser. Pizza og taco kan også lages helt ok sunt, om du ønsker å ha det fokuset denne dagen. Regner med du kødder, men ville droppet det smørbrød-greiene til 11-åringer ja 😅 

Anonymkode: c2b76...856

Ja vet om flere som spiser mye snop og drit bak ryggen på de foreldrene... Nesten verre, for istedenfor å smake litt her og der i blandt, kaster de innpå altfor mye oftere..

Anonymkode: a9ab0...0c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir en episk bursdag - tipper barna aldri komme til å glemme den 😆

Anonymkode: 50410...c51

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har aldri vært min intensjon å bruke hersketeknikk, da beklager jeg om det ble mottat feil.

Jeg har full forståelse for at mange andre foreldre ikke gjør som meg, jeg vet at jeg går litt mot strømmen ved at jeg tørr å stå opp imot noe som ikke er bra. Jeg forstår også at mange voksne er fastgrodd i et dårlig mønster, fordi når man først blir avhengig av dårlig mat er det vanskelig å snu tankesettet. Det er slik avhengighet fungerer, så jeg belaster ingen for å slite med det. Har full forståelse for at ikke alle foreldre er klare for å ta den kampen. Men jeg tenker det beviser hvor utrolig viktig og nødvendig det er at jeg står opp for det, og tørr å ta den kampen. For kanskje er det det som faktisk skal til, at det er det dyttet andre foreldre trenger for å tørre og klare å ta opp den kampen ❤️ Jeg heier masse på deg ☺️

Men seriøst, tror du at det at du legger deg på en ekstrem streng linje vil påvirke noen som helst i positiv retning? Jeg tror nemlig de fleste vil se på deg og din familie som rare og kjipe. I verste fall vil ikke barnas venner komme til dere flere ganger. Fordi du velger å være rigid til bursdag. Det skader ingen, ikke din familie heller, å oppføre dere "normalt" i forbindelse med barnas bursdager. Så kan dere heller leve sukkerstrengt alle de andre dagene i året.

Å ikke spise frukt er å legge seg på en langt strengere linje enn enhver ernæringsfysiolog gjør. Og da mener jeg ernæringsfysiolog med master, ikke noen som har tatt et to-ukers brevkurs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Uff, føler liksom det er så forventet, at man må ha en bursdagskake, men så liker jeg ikke tanken på å servere slik mat i eget hus.

Det er ikke snakk om en hasjkake, altså 😂

Anonymkode: 07590...c02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja vet om flere som spiser mye snop og drit bak ryggen på de foreldrene... Nesten verre, for istedenfor å smake litt her og der i blandt, kaster de innpå altfor mye oftere..

Anonymkode: a9ab0...0c5

Så klart de smugspiser 💯

Anonymkode: 07590...c02

AnonymBruker
Skrevet

Himmel og hav, dette sunnhetshysteriet har gått altfor langt.

Det er jo nettopp unntak med feiringer, som bursdag, som søte ting som kaker er ment for! Så begrenser man det heller i hverdagene.

Anonymkode: 19efc...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sikrer deg iallfall mye rester slik at du sparer penger til middag dagen etter.

Server hva du vil, men barna kommer ikke til å stå i kø for å delta på bursdagen årene etter. Du unngår noen gram sukker og tror du redder alle, men det du gjør er å stemple barnet ditt som den fra den rare familien.

Ha i det minste en sjokoladekake i tillegg, det er ikke den ene kaka som tar livet av dem.

Anonymkode: baae4...006

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag noe annet, det der funker ikke i en barnebursdag.

For litt siden var sønnen min i en bursdag der de serverte hjemmelagede fiskepinner og søtpotetfries, med fruktspyd til dessert. Det var en vinner, sønnen min elsket det og prater enda om maten i den bursdagen. 

Anonymkode: 4c5f6...0ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Bursdagsgaven" til barnet ditt er spiseforstyrrelser og et ødelagt forhold til mat. Ganske sikker på at du bare troller, da 🙂. Ingen i hele verden er så rigide på kosthold. Og ingen med vettet i behold påstår at smörgåstårte er en kake. Sorry, men du virker helt ko-ko. Greit nok at barn bør få litt mindre sukker på hverdagene, men du vil ha totalforbud, null frukt og bær pluss lavkarbo for et barn? Tviler på at du finner noen ernæringsekspert eller lege som støtter deg i det. Stakkars barnet ditt.

Anonymkode: 9c3b6...20f

Det er vel heller mor som allerede har utviklet en spiseforstyrrelse som nok blir overført til barnet.

Anonymkode: df64f...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Bak en «sunnere» kake da. Marit Kolby har oppskrift på Instagram på en kake med mye egg og mørk sjokolade. Finnes mange bakt med f.eks bønner eller søtpotet om du søker. Eller med sukrin. Ingen garanti at barna liker den.

smørbrødkake er en Svensk tradisjon, men egner seg kanskje bedre i en begravelse en barnebursdag

Anonymkode: 1c334...a9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

La barna får kose seg i bursdag da, dette er hysteri

Anonymkode: 12cd9...7b3

30 barnebursdager i året. Pluss voksenbursdager, pluss familie og venners burdager. 

Sommerferie, viktig å kose seg da. Juleferie, påskeferie, helger, halloween osv..

Det blir litt kos og ikke så rart at mer enn halve Norge er overvektige kanskje? 

Anonymkode: ef9af...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slår et slag for sildesalat! Det er festmat, og rosa, veldig instavennlig. De andre foreldrene (sa ikke du barneskolealder? Da er vel ikke de der?) Kan pyntes. image.png.417bb60eef4f143f7c79fc5eb2f37dc2.png.image.jpeg.52480cf612e54174e41444bfc294ffa1.jpeg

Anonymkode: 73816...b94

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fantastisk forslag å bytte ut kaka med et sunnere alternativ! Men ikke smørbrødkake 🤦🏼‍♀️ bilder minner meg om sykehjem og selskapsmat fra 60-tallet.

Det finnes 1000000 varianter av sunne kaker som ikke inkluderer hvit sukker. Hvorfor da velge smørbrød kake med "deilig laks"? 🤮

Det er også mulig å bytte ut hvit sukker med kokossukker eller daddelsukker. 100hvis desserter som inkluderer dadler og fiken som smaker veldig godt, vær så snill ikke server denne brødskivkaka. Det er verken "deilig" elller sunt da det allerede er VELDIG mange brødskiv måltid i døgnet fra før av for de fleste.

Anonymkode: c1de0...dbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...