Gå til innhold

Sunnere alternativ til bursdagskake

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På den nettsiden står det

Ortoreksi er ikke en egen diagnose per i dag.

Anonymkode: 2a279...df3

Men fremdeles gjeldende i denne situasjonen. Du er ekstrem og det skal tydeligvis barnet og bli. Du skaper spiseforstyrrelse til barnet tilslutt.

Endret av Lillemy_87
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy_87 skrev (11 minutter siden):

https://nettros.no/fa-kunnskap/ortoreksi/

er som å lese om deg Anonym 😘 Med mindre barnet er allergisk mot alt av frukt i verden, så er det på grensen til omsorgssvikt å nekte de å spise frukt vil jeg si. En ting er godterier og brus, men frukt? 🫣 

Jeg vet at jeg gir dem en god oppvekst med trygge rammer.

https://www.bufdir.no/barnevern/omsorgssvikt/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tenker jeg kan gå litt begge veier, med å være en forelder som skal si ja til alt og være ettergiven så kan det fort komme mange negative ettervirkninger av det.

Derfor tenker jeg det er viktig at vi har respekt for at vi gjør ting ulikt, uten å komme med skremsel som at barnet vil få spiseforstyrrelser, dårlig selvbilde, utenforskap. Det er veldig store ord, som jeg synes vi ikke skal slenge rundt oss. Jeg gjør i likhet med deg det som jeg tenker er best for mine barn og deres oppvekst. Husk at vi må bygge hverandre opp og ikke reve hverandre ned. Det er ikke en konkurranse om å være den beste forelderen. Jeg føler at når man slenger ut slike store skremselsord så bunner det mer ut i egen usikkherhet, men jeg tenker at man som foreldre ikke skal føle seg truet fordi at andre foreldre tørr å gå en litt annen vei og sette noen veldige tydelige grenser ❤️

Jeg har like lite respekt for folk som nekter ungene frukt på grunn av sukkerinnholdet som jeg har for foreldre som fôrer ungene med godteri til frokost hver eneste dag. Begge deler er for ekstremt til å kunne gi et sunt forhold til mat.

Anonymkode: cfe4e...e40

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil påstå det er omsorgssvikt å påføre barna frykt for alminnelig sunn mat (frukt).

Hvordan er det frykt å opplyse og informere barn om hva som er sunt og godt for dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at jeg gir dem en god oppvekst med trygge rammer.

https://www.bufdir.no/barnevern/omsorgssvikt/

Nei, du gir dem en oppvekst med begrensninger. Du hindrer ungenes normale utvikling ved å påføre dem en redsel for mat.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det frykt å opplyse og informere barn om hva som er sunt og godt for dem?

Å feilinformere dem om at frukt er usunt på grunn av sukkerinnholdet bidrar til å påføre dem en redsel for sukker som ikke gir grobunn for et sunt forhold til mat.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tenker jeg kan gå litt begge veier, med å være en forelder som skal si ja til alt og være ettergiven så kan det fort komme mange negative ettervirkninger av det.

Derfor tenker jeg det er viktig at vi har respekt for at vi gjør ting ulikt, uten å komme med skremsel som at barnet vil få spiseforstyrrelser, dårlig selvbilde, utenforskap. Det er veldig store ord, som jeg synes vi ikke skal slenge rundt oss. Jeg gjør i likhet med deg det som jeg tenker er best for mine barn og deres oppvekst. Husk at vi må bygge hverandre opp og ikke reve hverandre ned. Det er ikke en konkurranse om å være den beste forelderen. Jeg føler at når man slenger ut slike store skremselsord så bunner det mer ut i egen usikkherhet, men jeg tenker at man som foreldre ikke skal føle seg truet fordi at andre foreldre tørr å gå en litt annen vei og sette noen veldige tydelige grenser ❤️

Jeg tenker ikke det er ettergivende at barn får spise kake og hot dog i bursdager. Du trenger ikke å indirekte sikte til at meg og flere andre i denne tråden er ettergivende for alt som har med sukker og usunn mat å gjøre bare fordi vi ikke støtter deg i dette bursdagsopplegget og fokuset på at kostholdet skal være plettfritt. Du har en måte å uttrykke deg på som for meg lyser forsøk på hersketeknikk uansett hvor mye du forsøker å virke rettferdig, ydmyk og fornuftig i hvordan du formulerer svarene dine❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du bestemmer helt selv hvordan du ønsker å gjøre det i bursdagen til barnet ditt. Også tenker jeg ar jeg håper du lar barnet din være med å bestemme hvordan hun ønsker sin bursdagsfeiring. 

Tenker også at jeg hadde stått over brødkaken. Om dere er like glade i kakerester som mange andre, så vil det nok ikke bli et problem.

Anonymkode: 53fcf...651

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kom kanskje ikke så godt frem i hovedposten, men vi er generelt imot sukker i vårt hjem, både rafinert og naturlig. Da blir det litt feil å pøse på med fruktfat, det blir som å slåihjel usunn mat med noe annet som kan være like helseskadelig.

Derfor må det være noe som helst ikke inneholder sukker eller karbohydrater, derfor jeg kom på smørbrødkake. Sunt, godt, også trenger man ikke lage både mat og dessert siden det er to-i-ett 😊

Et alternativ er såklart grønnsakssmoothie, men usikker på om det imøtekommer de forventningene som barn har til bursdagskake. Må ikke glemme at det er barnets dag og at det også skal være litt i fokus.

Litt usikker på hva med sukker og karbohydrater du er så engstelig for (karbohydrater trenger man jo definitivt), men om det er blodsukkeret du tenker på så er hvitt brød og fett (f.eks. majones) noe av det verste du kan tilføre kroppen din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, du gir dem en oppvekst med begrensninger. Du hindrer ungenes normale utvikling ved å påføre dem en redsel for mat.

Hvis barnet ditt hadde slått et annet barn, ville det vært greit?

Hvis barnet ditt bannet til voksne, ville det vært greit?

Hvis barnet ditt hadde hatt lyst på ek tatovering, ville det vært greit?

Jeg spør siden du mener det ikke skal være begrensninger i oppveksten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å feilinformere dem om at frukt er usunt på grunn av sukkerinnholdet bidrar til å påføre dem en redsel for sukker som ikke gir grobunn for et sunt forhold til mat.

Har du kilde og fakta på den påstanden?

AnonymBruker
Skrevet

Det kom kanskje ikke så godt frem i hovedposten, men vi er generelt imot sukker i vårt hjem, både rafinert og naturlig. Da blir det litt feil å pøse på med fruktfat, det blir som å slåihjel usunn mat med noe annet som kan være like helseskadelig.

Derfor må det være noe som helst ikke inneholder sukker eller karbohydrater, derfor jeg kom på smørbrødkake. Sunt, godt, også trenger man ikke lage både mat og dessert siden det er to-i-ett 😊

Et alternativ er såklart grønnsakssmoothie, men usikker på om det imøtekommer de forventningene som barn har til bursdagskake. Må ikke glemme at det er barnets dag og at det også skal være litt i fokus.

Man kan faktisk lage smørbrødkake med grovt brød, tenkt på det? 🙇

Det er fremdeles mye av de karbhydratene du er så redd for i den "kaken" om du bytter loff med grovbrød. 

Snakker selvsagt med eget barn om alt dette på forhånd, og hvorfor det må bli slik. Valget er at det ikke blir bursdagsfeiring, så vi har klart å komme til en viss enighet ❤️

En "viss" enighet? Og det innebærer hva?

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det handler ikke om at den ene bursdagen er skadelig, men det blir litt som med andre rusmidler.

Når man først åpner opp kan det fort skli over i avhengighet og noe som blir svært skadelig for helsen. Det er ikke noe å ta lett på når man ser alle menneskene som er avhengig av sukker, fastfood og søppelmat. Kan fort bli som besatt, og det starter vel ofte med små utskeielser hvor det liksom er greit bare denne «ene» gangen. Det er slik det ofte starter, og det er ikke noe jeg ønsker for barna mine ❤️

Andre rusmidler?! Anser du karbohydrater som rusmidler, så er du så langt ute å sykle at jeg forstår hvorfor folk her inne er bekymret for at du har ortoreksi. Hva gir du barna som kompenserer for alle de viktige næringsstoffene som finnes i frukt?

Du nekter barnet ditt tilgang på viktige næringsstoffer basert på en redsel for matvarer som er ansett som sunne i norsk kosthold. En ting er hva du pålegger deg selv å spise, men et barn i vekst trenger masse av det du nekter det. Nå skal jeg være dønn seriøs med deg: hadde du vært mor til et barn i min klasse (jeg er lærer), så hadde jeg meldt bekymring til barnevernet. Dette er omsorgssvikt (hvis det ikke er trolling da).

Anonymkode: 4da8f...682

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg forstår hva du prøver å si, men for meg blir det helt feil å gå bananas med usunn og farlig mat, kun for å please andre foreldre. 

Argumentet ditt med at andre foreldre vil bli mer sunne om jeg skeier litt ut synes jeg er merkelig. Heldigvis er jeg trygg på meg selv og mine verdier, så det er ikke slik at du klarer å gjøre meg usikker eller får meg til å gå bort fra de gode og sunne verdier jeg står for ❤️

Mener du at det jeg foreslår er å skeie ut? Er ikke sunn mat som f eks taco og påfølgende frukt vesentlig bedre enn kake og pølse (som er alternativet?)

Men kanskje du bør gå for forslagene mine om dip og grønnsaker + nøtter til desert og heller ta opp temaet på foreldremøtet og oppfordrer folk til å følge etter?

Anonymkode: 7e85d...b9d

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker ikke det er ettergivende at barn får spise kake og hot dog i bursdager. Du trenger ikke å indirekte sikte til at meg og flere andre i denne tråden er ettergivende for alt som har med sukker og usunn mat å gjøre bare fordi vi ikke støtter deg i dette bursdagsopplegget og fokuset på at kostholdet skal være plettfritt. Du har en måte å uttrykke deg på som for meg lyser forsøk på hersketeknikk uansett hvor mye du forsøker å virke rettferdig, ydmyk og fornuftig i hvordan du formulerer svarene dine❤️

Det har aldri vært min intensjon å bruke hersketeknikk, da beklager jeg om det ble mottat feil.

Jeg har full forståelse for at mange andre foreldre ikke gjør som meg, jeg vet at jeg går litt mot strømmen ved at jeg tørr å stå opp imot noe som ikke er bra. Jeg forstår også at mange voksne er fastgrodd i et dårlig mønster, fordi når man først blir avhengig av dårlig mat er det vanskelig å snu tankesettet. Det er slik avhengighet fungerer, så jeg belaster ingen for å slite med det. Har full forståelse for at ikke alle foreldre er klare for å ta den kampen. Men jeg tenker det beviser hvor utrolig viktig og nødvendig det er at jeg står opp for det, og tørr å ta den kampen. For kanskje er det det som faktisk skal til, at det er det dyttet andre foreldre trenger for å tørre og klare å ta opp den kampen ❤️ Jeg heier masse på deg ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Usikker om du prøver å være spydig med den første kommentaren din eller ikke. Men jeg setter pris for at du faktisk her kommer med flere råd som faktisk er gode.

Når det gjelder brød, så bruker jeg aldri loff. Det finnes mange andre sunnere brødvarianeter enn loff, så ikke tenk på det.

Alle brødvarianter har karbohydrater da, di dumme fjolle.

Anonymkode: 775b4...88d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Den som åpner med skremselsord er du!

Som roper om kreftfremkallende mat uten kummskap om hva du skriver om.

Anonymkode: cdba5...57f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts er tydelig inspirert av tråden om skuffende desserter, hvor mange ikke liker de sunnifiserte variantene. Bare trolling, og ikke et bra troll heller.

Anonymkode: d7f7e...91c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er fremdeles mye av de karbhydratene du er så redd for i den "kaken" om du bytter loff med grovbrød. 

En "viss" enighet? Og det innebærer hva?

Andre rusmidler?! Anser du karbohydrater som rusmidler, så er du så langt ute å sykle at jeg forstår hvorfor folk her inne er bekymret for at du har ortoreksi. Hva gir du barna som kompenserer for alle de viktige næringsstoffene som finnes i frukt?

Du nekter barnet ditt tilgang på viktige næringsstoffer basert på en redsel for matvarer som er ansett som sunne i norsk kosthold. En ting er hva du pålegger deg selv å spise, men et barn i vekst trenger masse av det du nekter det. Nå skal jeg være dønn seriøs med deg: hadde du vært mor til et barn i min klasse (jeg er lærer), så hadde jeg meldt bekymring til barnevernet. Dette er omsorgssvikt (hvis det ikke er trolling da).

Anonymkode: 4da8f...682

Dette var unødvendig og vondt å lese 💔

AnonymBruker
Skrevet

Man kan faktisk lage smørbrødkake med grovt brød, tenkt på det? 🙇

Anonymkode: 

Nei, egentlig ikke. Men det høres faktisk bedre ut enn det der loff- greiene. Nå er det like før jeg synes dette er en god ide...😅🙄

Anonymkode: 3c041...baa

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...