Gå til innhold

Sunnere alternativ til bursdagskake

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis dette ikke er ett troll, så er dette en mor som selv sliter med spiseforstyrrelse og som virkelig har tenkt at barnet også skal slite med det. Dummeste jeg hører er å nekte barn frukt pga det naturlige sukkeret. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan garantere at hvis du serverer smørbrødkake i en bursdag for 6 klassinger så kommer barnet ditt til å bli mobbet for det. Jeg gikk i klasse med en som hadde en mor lik deg som nektet at barnet skulle spise sukker uansett anledning, moren bakte grønnsaksmuffins til bursdag og hadde vann som drikke, den ungen ble mobbet for det hele resten av skoletiden, vi andre ungene dro aldri i bursdag til denne personen igjen. 

Anonymkode: 8b5c4...b54

Det er lett å trekker paralleller til andre ting når man skal forklare hvorfor noen blir mobbet eller fryst ut.

Jeg forstår at det er enkelt å trekke parallellen til at det må være grønnsaksmuffinsene og vannet, men sjeldent er det så enkelt. Det er som regel mye annet som ligger bak når barn faller utenfor sosialt, og da blir det litt for enkelt å bare skylde på en ufarlig grønnsaksmuffins.

Som mennesker tenker vi ofte enkelt, men jeg vet og har erfart i livet at det er sjeldent så enkelt at noen blir ekskludert kun for en enkelthendelse. Jeg er derfor ikke redd for at det skal bli tilfelle med mitt barn, da jeg både har et sterkt og robust barn med flere venner ❤️ Takk for bekymringen, men jeg tror nok dette er et ikke problem ☺️

Anonymkode: 2a279...df3

Skrevet

Håper dette er tull.

Om ikke:
Vær så god, skap utenforskap for barnet deres. Barnet deres setter sikkert pris på det. 

Spøk (med sannhet) til alvor: Hvis dere spiser så himla sunt og riktig, ikke utsetter dere for noen som helst form for utskeielser og lever etter kunstens regler for å unngå kreft, så vil vel ikke maten i noen bursdager gjennom året gjøre skade? Husk at vi har en psykisk helse å ta vare på også. Det har aldri vært sunt å være fanatisk. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun kan få et lite tips av meg også. La barnet vokse opp med et normalt, sunt kosthold. Frukt, bær, andre sunne karbohydrater som f.eks rotgrønnsaker, kornprodukter, kjøtt, fisk, proteiner, fett, og til og med litt sukker og kaker innimellom.

Det er ikke uvanlig at barn som vokser opp med et så rigid kosthold går helt amok i matveien så fort de flytter hjemmefra. De er helt ødelagte av hvor farlig alt har vært hele oppveksten. Ender opp fulle av spiseforstyrrelser og svært overvektige.

Anonymkode: 9c3b6...20f

Har du beviser for denne påstanden. Vil gjerne se at du deler noen fakta dersom du mener dette er tilfelle 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler at barn aldri har fått i seg så lite sukker som nå. I hvert fall av de siste par generasjonene.

Anonymkode: 4bf83...190

Dette er helt klart ikke riktig. Bare for en generasjon siden var det lørdagsgodt,  før der igjen var det appelsin med sukker som var godis. Nå er det kaker, sukker og godteri "hele tiden" og det tilsettes sukker i alt, t o m kokt skinke. Ingen annen generasjon enn dagens barn har vært så overvektig som nå.

Likevel tror jeg du ødelegger for barnet ditt ved å servere smørbrødkake i barnebursdag. Server det gjerne i familiebursdag og i kiosken på idrettsarrangement. Ikke i barnebursdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy_87 skrev (2 minutter siden):

Hvis dette ikke er ett troll, så er dette en mor som selv sliter med spiseforstyrrelse og som virkelig har tenkt at barnet også skal slite med det. Dummeste jeg hører er å nekte barn frukt pga det naturlige sukkeret. 

Det visste jeg ikke, at jeg sliter med spiseforstyrrelse!? 

Det var dessverre helt nytt for meg 🌸 Kan være lurt å ikke bare fjerndiagnotisere fremmede på nett 😊

AnonymBruker
Skrevet

Bare server mindre kake per barn. (Fordi noe godt er ikke mer godt bare fordi du får spise deg kvalm og uggen på det.) Og så serverer du noe godt til. Som pizza.

Og, ts, å ha sukker-fobi er ikke sunt. All mat er en del av et sunt kosthold, også kake. Men tvangstanker om mat er ikke en del av en normalt sunn psykisk helse. Og den er foreldres ansvar å modellere for sine barn.

Anonymkode: aa581...88e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (2 minutter siden):

Håper dette er tull.

Om ikke:
Vær så god, skap utenforskap for barnet deres. Barnet deres setter sikkert pris på det. 

Spøk (med sannhet) til alvor: Hvis dere spiser så himla sunt og riktig, ikke utsetter dere for noen som helst form for utskeielser og lever etter kunstens regler for å unngå kreft, så vil vel ikke maten i noen bursdager gjennom året gjøre skade? Husk at vi har en psykisk helse å ta vare på også. Det har aldri vært sunt å være fanatisk. 

Det handler ikke om at den ene bursdagen er skadelig, men det blir litt som med andre rusmidler.

Når man først åpner opp kan det fort skli over i avhengighet og noe som blir svært skadelig for helsen. Det er ikke noe å ta lett på når man ser alle menneskene som er avhengig av sukker, fastfood og søppelmat. Kan fort bli som besatt, og det starter vel ofte med små utskeielser hvor det liksom er greit bare denne «ene» gangen. Det er slik det ofte starter, og det er ikke noe jeg ønsker for barna mine ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare server mindre kake per barn. (Fordi noe godt er ikke mer godt bare fordi du får spise deg kvalm og uggen på det.) Og så serverer du noe godt til. Som pizza.

Og, ts, å ha sukker-fobi er ikke sunt. All mat er en del av et sunt kosthold, også kake. Men tvangstanker om mat er ikke en del av en normalt sunn psykisk helse. Og den er foreldres ansvar å modellere for sine barn.

Anonymkode: aa581...88e

Når ble det å sette grenser og bygge opp en sunn oppvekst for barn tvangstanker? Kan du forklare hva du mener med det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var dessverre helt nytt for meg 🌸 Kan være lurt å ikke bare fjerndiagnotisere fremmede på nett 😊

Les deg opp på ortoreksi. Det er riktignok ikke en spiseforstyrrelse i diagnosemanualen (ennå), men det beskriver et usunt fokus på overdrevent sunt kosthold. 

Jeg skal ikke påstå at du har en spiseforstyrrelse, men innleggene dine demonstrerer tydelig et svært overdrevent fokus på det du anser som sunn mat. Å være så redd for sukker at man unngår frukt, er ikke å ha et sunt forhold til mat.

Anonymkode: cfe4e...e40

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy_87 skrev (8 minutter siden):

Ts er uten kunnskap.

Hun tror visstnok også hun er en forelder andre skal se opp til…🙄😂😂 Som om NOEN tar lærdom av dette.

Anonymkode: cdba5...57f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når ble det å sette grenser og bygge opp en sunn oppvekst for barn tvangstanker? Kan du forklare hva du mener med det?

Det er ikke det som skjer her.

Anonymkode: cdba5...57f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om at den ene bursdagen er skadelig, men det blir litt som med andre rusmidler.

Når man først åpner opp kan det fort skli over i avhengighet og noe som blir svært skadelig for helsen. Det er ikke noe å ta lett på når man ser alle menneskene som er avhengig av sukker, fastfood og søppelmat. Kan fort bli som besatt, og det starter vel ofte med små utskeielser hvor det liksom er greit bare denne «ene» gangen. Det er slik det ofte starter, og det er ikke noe jeg ønsker for barna mine ❤️

Jeg mener jo at du er for besatt i at alt med kosthold skal være 100% riktig og at det igjen veldig fort kan gi negativ innvirkning på barnet ditt. En ting er deg selv, men noe annet er barnet. Mat og måltid har i alle år vært en stor del av fellesskapet og det sosiale. Med et stort fokus på nei-mat så er det ofte slik spiseforstyrrelser, dårlig selvbilde og utenforskap starter. Det ønsker jeg i alle fall ikke for mine barn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les deg opp på ortoreksi. Det er riktignok ikke en spiseforstyrrelse i diagnosemanualen (ennå), men det beskriver et usunt fokus på overdrevent sunt kosthold. 

Jeg skal ikke påstå at du har en spiseforstyrrelse, men innleggene dine demonstrerer tydelig et svært overdrevent fokus på det du anser som sunn mat. Å være så redd for sukker at man unngår frukt, er ikke å ha et sunt forhold til mat.

Som du sier er ikke ortoreksi en diagnose, og her har vi tydeligvis ganske ulike meninger om hva som er normalt. Og vet du hva, det er helt greit. 

Det er ingen big deal, verken jeg eller du har en fasit på hva som er et sunt forhold til mat, men vi gjør alle vårt beste. Du gjør sikkert det på din måte, og jeg gjør det på min måte ❤️

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://nettros.no/fa-kunnskap/ortoreksi/

er som å lese om deg Anonym 😘 Med mindre barnet er allergisk mot alt av frukt i verden, så er det på grensen til omsorgssvikt å nekte de å spise frukt vil jeg si. En ting er godterier og brus, men frukt? 🫣 

Endret av Lillemy_87
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å sette overdrevent stramme grenser gir det stikk motsatte av en sunn oppvekst. Å nekte barn frukt på grunn av sukkerinnholdet er en overdrevent stram grense.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som du sier er ikke ortoreksi en diagnose, og her har vi tydeligvis ganske ulike meninger om hva som er normalt. Og vet du hva, det er helt greit. 

Det er ingen big deal, verken jeg eller du har en fasit på hva som er et sunt forhold til mat, men vi gjør alle vårt beste. Du gjør sikkert det på din måte, og jeg gjør det på min måte ❤️

Å unngå alminnelig sunn mat (frukt) uten påvist allergi på grunn av en ubegrunnet redsel er ikke et sunt forhold til mat.

Hvis du er 100% overbevist om at det du gjør er sunt for ungene, vil jeg anbefale deg å ta med hovedinnlegget til fastlegen for å få et helsefaglig begrunnet synspunkt på hvorvidt det stemmer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ah. Dette er så 2001. La for Guds skyld ikke barna få i seg sukker. 🤐

Anonymkode: 46211...4d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy_87 skrev (4 minutter siden):

https://nettros.no/fa-kunnskap/ortoreksi/

er som å lese om deg Anonym 😘 Med mindre barnet er allergisk mot alt av frukt i verden, så er det på grensen til omsorgssvikt å nekte de å spise frukt vil jeg si. En ting er godterier og brus, men frukt? 🫣 

Jeg vil påstå det er omsorgssvikt å påføre barna frykt for alminnelig sunn mat (frukt).

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (2 minutter siden):

Jeg mener jo at du er for besatt i at alt med kosthold skal være 100% riktig og at det igjen veldig fort kan gi negativ innvirkning på barnet ditt. En ting er deg selv, men noe annet er barnet. Mat og måltid har i alle år vært en stor del av fellesskapet og det sosiale. Med et stort fokus på nei-mat så er det ofte slik spiseforstyrrelser, dårlig selvbilde og utenforskap starter. Det ønsker jeg i alle fall ikke for mine barn.

Det tenker jeg kan gå litt begge veier, med å være en forelder som skal si ja til alt og være ettergiven så kan det fort komme mange negative ettervirkninger av det.

Derfor tenker jeg det er viktig at vi har respekt for at vi gjør ting ulikt, uten å komme med skremsel som at barnet vil få spiseforstyrrelser, dårlig selvbilde, utenforskap. Det er veldig store ord, som jeg synes vi ikke skal slenge rundt oss. Jeg gjør i likhet med deg det som jeg tenker er best for mine barn og deres oppvekst. Husk at vi må bygge hverandre opp og ikke reve hverandre ned. Det er ikke en konkurranse om å være den beste forelderen. Jeg føler at når man slenger ut slike store skremselsord så bunner det mer ut i egen usikkherhet, men jeg tenker at man som foreldre ikke skal føle seg truet fordi at andre foreldre tørr å gå en litt annen vei og sette noen veldige tydelige grenser ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...