Gå til innhold

Sunnere alternativ til bursdagskake

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Troll! Hvordan tenkte du at loffen inni tårten skal være lavkarbo?

hva om du serverer tacoen jeg foreslo over, men dropp for all del taco chips, lompe og skjell. Kjør kun på med grønnsaker ved siden av og økologisk vellagret ost og økologisk rømme. Kjøtt du kverner selv fra reko ring. Husk økologiske grønnsaker.

kanskje du da bør droppe frukt fat? Hva med å gå for ulike typer usaltet uristede nøtter i skåler til dessert? Og så kan du f eks servere grønnsaker med hummus dip, guacamole og økologisk rømme til dessert? Unngå gulrot om det blir for mye karbohydrat, er godt med blomkål og brokkoli. 

Anonymkode: 7e85d...b9d

Usikker om du prøver å være spydig med den første kommentaren din eller ikke. Men jeg setter pris for at du faktisk her kommer med flere råd som faktisk er gode.

Når det gjelder brød, så bruker jeg aldri loff. Det finnes mange andre sunnere brødvarianeter enn loff, så ikke tenk på det.

Anonymkode: 2a279...df3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå vet jeg ikke helt om jeg vil kalle det rigid og faktisk passe på og beskytte barnet.

Barnet ønsker selvsagt kake og godteri, så derfor jeg tenkte at smørbrødkake var et godt alternativ for å iværtfall oppfylle ett av ønskene ❤️

Når man aldri slipper opp på noe, og ikke engang serverer barna sine frukt er man i aller høyeste grad rigid. Vi har noen slike i familien. Når de barna er het kan vi ikke sette frem noe søtt på en lørdag, det vet ikke hvordan de skal begrense seg. Mine barn får lørdagsgodt hver lørdag, noen få biter. Til gjengjeld kan snaks skåla stå i fred når som helst, fordi de vet det ikke er forbudt.

Anonymkode: 6a968...f46

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor spør du, når du ikke er interessert i hva folk synes? Er det for å pakke ned over ørene til folk hvor flink du er, og hvor slem alle vi andre er som gir barna våre kreft med maten vi gir de? 
Du har jo allerede bestemt deg. Server det der du. Så sikrer du at alle barna snakker om det og at ingen gidder kommer i bursdag. For så slemme er disse barna vi forer med kreftceller.

Anonymkode: 2cc0f...fe7

Virker ut som jeg kanskje traff en nerve der med innlegget mitt. Det viser iværtfall for meg hvor viktig dette er, og at noen foreldre faktisk tørr å sette standard og gode verdier for barn.

Tror også du undervurderer barn når du utelukkende tenker at dette er negativt. Mange barn setter faktisk pris på tydelige, trygge og gode rammer, så hvorfor skal jeg ikke gi barna mine det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva har du/dere servert tidligere ? 

Er barnet med på/informert om hva du har tenkt og servere? Hva gjør du om barnet faktisk ønsker å hoppe over hele bursdagsfeiringen? 

Anonymkode: c7735...8aa

Snakker selvsagt med eget barn om alt dette på forhånd, og hvorfor det må bli slik. Valget er at det ikke blir bursdagsfeiring, så vi har klart å komme til en viss enighet ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man aldri slipper opp på noe, og ikke engang serverer barna sine frukt er man i aller høyeste grad rigid. Vi har noen slike i familien. Når de barna er het kan vi ikke sette frem noe søtt på en lørdag, det vet ikke hvordan de skal begrense seg. Mine barn får lørdagsgodt hver lørdag, noen få biter. Til gjengjeld kan snaks skåla stå i fred når som helst, fordi de vet det ikke er forbudt.

Each to their own.

Fint at dere har noe som funker for dere, husk at vi alle er forskjellige der 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakker selvsagt med eget barn om alt dette på forhånd, og hvorfor det må bli slik. Valget er at det ikke blir bursdagsfeiring, så vi har klart å komme til en viss enighet ❤️

😳

Anonymkode: 61cf9...2d7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan faktisk lage smørbrødkake med grovt brød, tenkt på det? 🙇

Hvis du skal lage verdens verste kake, så er det bedre å lage ingen kake.

Om du insisterer på grovbrød, så bak et varmt grovbrød med mange nøtter og bruk den som "kake". Det vil være sunnere og mer populært.

Anonymkode: 2f255...77a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Usikker om du prøver å være spydig med den første kommentaren din eller ikke. Men jeg setter pris for at du faktisk her kommer med flere råd som faktisk er gode.

Når det gjelder brød, så bruker jeg aldri loff. Det finnes mange andre sunnere brødvarianeter enn loff, så ikke tenk på det.

Nei, ikke forsøk på å være spydig. Jeg tror du troller, men svarer deg ellers som at du ikke troller. Selv sunnere varianter av brød inneholder ofte karbo 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Each to their own.

Fint at dere har noe som funker for dere, husk at vi alle er forskjellige der 👍

Absolutt, men som jeg svarte deg første gangen hadde vi takket pent nei til en slik invitasjon. Ingen av mine barn hadde spist smørbrødkake, og ikke noe de forbinder med bursdag. Kan tenke meg flere te ker slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Bursdagsgaven" til barnet ditt er spiseforstyrrelser og et ødelagt forhold til mat. Ganske sikker på at du bare troller, da 🙂. Ingen i hele verden er så rigide på kosthold. Og ingen med vettet i behold påstår at smörgåstårte er en kake. Sorry, men du virker helt ko-ko. Greit nok at barn bør få litt mindre sukker på hverdagene, men du vil ha totalforbud, null frukt og bær pluss lavkarbo for et barn? Tviler på at du finner noen ernæringsekspert eller lege som støtter deg i det. Stakkars barnet ditt.

Anonymkode: 9c3b6...20f

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det potensiale for veldig mange fluer i én smekk: Du kan både ødelegge bursdagen til en unge som sikkert gleder seg, gjøre ungen upopulær blant de andre ungene, trøkke i barna ville mengder med majones OG samtidig føle deg bra med deg selv med å rakke ned på andres matvaner og komme med udokumenterte påstander om kreft og alt mulig! Jeg dør🤣

Anonymkode: 93925...a61

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mat trollet videre. Selv ikke med smørgåstårta.

Anonymkode: e41d7...2c0

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips: Hvis du reelt ønsker å påvirke andre foreldre og ha håp om en smitteeffekt til andre bursdager, så er det kanskje bedre å droppe lavkarbo? Heller servere frukt spyd, raw kake eller smoothie til dessert? Og sunnere mat som f eks hjemmelaget suppe, taco eller salatbar til middag? Ved å servere lavkarbo ekstrem diett, så vil resten trolig ikke følge etter og fortsette med sukker og ferdig pizza og pølse. Serverer du de tingene jeg nevner over, er sannsynligheten mye større for at barnet ditt får servert lignende i selskaper fremover. Så i sum er det vel bedre med f eks 10 bursdager med frykt spyd / smoothie og salatbar, enn en lavkarbo sukkerfri bursdag og ni stk sukker bonanza med pølse i brød?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan garantere at hvis du serverer smørbrødkake i en bursdag for 6 klassinger så kommer barnet ditt til å bli mobbet for det. Jeg gikk i klasse med en som hadde en mor lik deg som nektet at barnet skulle spise sukker uansett anledning, moren bakte grønnsaksmuffins til bursdag og hadde vann som drikke, den ungen ble mobbet for det hele resten av skoletiden, vi andre ungene dro aldri i bursdag til denne personen igjen. 

Anonymkode: 8b5c4...b54

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et lite tips: Hvis du reelt ønsker å påvirke andre foreldre og ha håp om en smitteeffekt til andre bursdager, så er det kanskje bedre å droppe lavkarbo? Heller servere frukt spyd, raw kake eller smoothie til dessert? Og sunnere mat som f eks hjemmelaget suppe, taco eller salatbar til middag? Ved å servere lavkarbo ekstrem diett, så vil resten trolig ikke følge etter og fortsette med sukker og ferdig pizza og pølse. Serverer du de tingene jeg nevner over, er sannsynligheten mye større for at barnet ditt får servert lignende i selskaper fremover. Så i sum er det vel bedre med f eks 10 bursdager med frykt spyd / smoothie og salatbar, enn en lavkarbo sukkerfri bursdag og ni stk sukker bonanza med pølse i brød?

Hun kan få et lite tips av meg også. La barnet vokse opp med et normalt, sunt kosthold. Frukt, bær, andre sunne karbohydrater som f.eks rotgrønnsaker, kornprodukter, kjøtt, fisk, proteiner, fett, og til og med litt sukker og kaker innimellom.

Det er ikke uvanlig at barn som vokser opp med et så rigid kosthold går helt amok i matveien så fort de flytter hjemmefra. De er helt ødelagte av hvor farlig alt har vært hele oppveksten. Ender opp fulle av spiseforstyrrelser og svært overvektige.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

"Bursdagsgaven" til barnet ditt er spiseforstyrrelser og et ødelagt forhold til mat. Ganske sikker på at du bare troller, da 🙂. Ingen i hele verden er så rigide på kosthold. Og ingen med vettet i behold påstår at smörgåstårte er en kake. Sorry, men du virker helt ko-ko. Greit nok at barn bør få litt mindre sukker på hverdagene, men du vil ha totalforbud, null frukt og bær pluss lavkarbo for et barn? Tviler på at du finner noen ernæringsekspert eller lege som støtter deg i det. Stakkars barnet ditt.

Her kommer du med veldig voldsomme og drastige beskyldninger. 

Vet ikke om det er usikkerhet basert på eget dårlig kosthold eller hva som er grunnen til at du velger å svare meg slik. Uansett hva dine grunner måtte være, ha respekt for at andre tar et annet valg når det kommer til kosthold, og ha respekt for at man oppdrar barn ulikt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her er det potensiale for veldig mange fluer i én smekk: Du kan både ødelegge bursdagen til en unge som sikkert gleder seg, gjøre ungen upopulær blant de andre ungene, trøkke i barna ville mengder med majones OG samtidig føle deg bra med deg selv med å rakke ned på andres matvaner og komme med udokumenterte påstander om kreft og alt mulig! Jeg dør🤣

Anonymkode: 93925...a61

Hvordan mener du at jeg ødelegger? Det er kun din subjektive oppfatning. Ikke alle som ser verden på samme måte som deg, kanskje du skulle blitt mer åpen og mottakelig? Tror ikke du har noe å tape på det, heller tvert imot 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg forstår hva du prøver å si, men for meg blir det helt feil å gå bananas med usunn og farlig mat, kun for å please andre foreldre. 

Argumentet ditt med at andre foreldre vil bli mer sunne om jeg skeier litt ut synes jeg er merkelig. Heldigvis er jeg trygg på meg selv og mine verdier, så det er ikke slik at du klarer å gjøre meg usikker eller får meg til å gå bort fra de gode og sunne verdier jeg står for ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Forresten trenger kroppen litt karbohydrater 😘

Screenshot_20250429_213124_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 8b5c4...b54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler barn nå for tiden får i seg altfor mye sukker, og at i barnebursdager setter foreldre et dårlig eksempel. Skal være mest mulig sukker og usunne alternativer.

Jeg tenkte derfor, hvorfor ikke bytte ut den usunne kaken med smørbrødkake? 😇

Da sparer man også penger, med at de ikke trenger varmmat i tillegg, som ofte går i pizza, taco og annet usunn kreftfremkallende mat. Da får de et deilig sunt måltid med mat og kake i ett ☺️

Fant noen bilder, den første er med spekeskinke og den siste er med deilig varmrøkt laks og avokado, som begge deler er sunt og smakfullt.

Og før noen dømmer meg, nei, vi har aldri sukker, fastfood og junkmat i hjemmet. Det er snakk om bursdagsfeiring for barn i 6. klasse for de som måtte lure. Tenker dette er en fin måte å sette et eksempel for de andre foreldrene, og vise at barnebursdag ikke nødvendigvis må bety usunn og helseskadelig mat, at man faktisk ikke må skeie ut med kreftfremkallende mat kun fordi barnet har bursdag. Noe vi som foreldre mener er helt syk ting å gjøre. Vi som foreldre trenger å  gå frem og sette et godt eksempel, noe de færreste foreldre dessverre tørr å gjøre.

Hva tenker dere om en slik moderne og ikke minst sunn og positiv vinkling som en forbedring på den klassiske og utdaterte barnebursdagen hvor man skal skade ungene med å frotse i helseskadelig og farlig IMG_8991.jpeg.3a09ee406974a5bdbb5a50d420361e43.jpegIMG_8992.thumb.webp.2ba6266ee260da7edfc338427d80a26c.webpIMG_8993.webp.185541634cca8cf0e28416439d1dca28.webpmat  😊

Bursdag er jo ikke hver dag, så jeg synes du er litt hysterisk og at du aldri har sukker eller fastfood i hjemmet understreker jo bare dette hysteriet. At en begrenser sukkerinntaket og skiller mellom fest og hverdag er jeg helt for, men ingen grunn til å bli helt hysterisk. Mht bursdag så må du jo ikke servere kaker og godteri, som du sier, men smørbrødkake for 6.klassinger synes jeg er en dårlig idé. Hadde det vært for en 50-åring hadde det vært en god idé, men for de fleste 11-åringer blir det for voksne smaker og jeg er redd mange ikke ville smakt på kaken en gang. Da er det bedre å lage pizzasnurrer med grovt mel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...