Gå til innhold

Sunnere alternativ til bursdagskake

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gi dem heller pizza hvis du ikke vil at de skal ha sukker. Eller sushi.

Anonymkode: 4ee8f...13e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kom kanskje ikke så godt frem i hovedposten, men vi er generelt imot sukker i vårt hjem, både rafinert og naturlig. Da blir det litt feil å pøse på med fruktfat, det blir som å slåihjel usunn mat med noe annet som kan være like helseskadelig.

Derfor må det være noe som helst ikke inneholder sukker eller karbohydrater, derfor jeg kom på smørbrødkake. Sunt, godt, også trenger man ikke lage både mat og dessert siden det er to-i-ett 😊

Et alternativ er såklart grønnsakssmoothie, men usikker på om det imøtekommer de forventningene som barn har til bursdagskake. Må ikke glemme at det er barnets dag og at det også skal være litt i fokus.

Anonymkode: 2a279...df3

Så barna dine får aldri frukt?

Anonymkode: e2568...8ed

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg spiser middag og smørbrød som foretrukken mat og var slik som barn og.

Den bursdagen jeg var i som barn jeg likte best serverte spaghetti med kjøttsaus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da tenker jeg at frukt spyd eller type RAW-kaker er 100 ganger bedre... 

Anonymkode: d9338...c2b

Har sett litt på RAW-kaker, men er ikke alle ingrediensene der som ønsker at verken mitt eller andre sine barn skal få i seg. Tenker da spesielt på frukt og bær, og agavesirup som har masse karbohydrater i seg. 

Har du noe erfaring med om det går an å lage slike raw-kaker på lavkarbo uten karbohydrater? ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vondt å lese at voksne kan skrive slik til et annet voksent menneske, at det ikke er mer forståelse for at vi ønsker å gjøre ting på vår måte.

Barnet mitt har flere venner det, det er en veldig inkluderende og flott klasse ❤️ Imotsetning til det svaret du gir meg her.

Som sagt er du et troll😉

Smørbrødkake egner seg absolutt IKKE når en 6.klassing feirer bursdag, og det vil alle voksne, oppegående mennesker forstå. 

PS. Kudos for at du pisket opp stemningen her inne på en tam tirsdagskveld, hehe.

Anonymkode: 20941...1cf

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva spiser barnet når hn er i bursdag hos andre? Får hn ikke spise kaker og godteri da heller? 🙄

Anonymkode: bd455...895

Jeg kan dessverre ikke styre hva som skjer utenfor mitt hus, selv om jeg selvsagt oppfordrer egne barn til å holde seg unna slike matvarer som jeg vet det florerer av i barnebursdager. Men uavhengig av hva som måtte skje i andre barn sin bursdag, så fraskriver ikke det ansvar om at jeg ikke kan sette et eksempel for egne bursdagsfeiringer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye karbohydrater i loff!! Frukt er sunt. Selvsagt er det naturlig fruktsukker, men der er masse fiber og så lenge det er ren frukt, så er det bra! Mye bedre enn loff...

Anonymkode: 3c041...baa

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna får vel 4 brødmåltider til dagen. Butikkbrød er jo ikke akkurat sunt. Ville heller servert pizza, fruktspyd og is.

Anonymkode: 3afcf...fa5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Smørbrødkake er jo ikke "kake". 

Man kan fint servere noe sunnere som middag i bursdagsselskap. Feks hjemmelaget suppe med krutonger, egg og rundstykker. Pastasalat med hvitløksbrød. "Salatbar". Hjemmelagde nuggets eller kylling på spyd med hjemmelaget fries i airfryer (vesentlig bedre enn ferdig). Oppskåret grønnsaker til og evt dipp. 

Til dessert kan det serveres gelr med bær i, hjemmelaget saftis eller sorbet (kanskje en "is-stasjon"), smoothie med ulike topping (nøtter, frukt, bær, kanskje litt sjokolade). 

Ellers er det jo helheten da. Kanskje man vil prioritere en sjokoladekake og heller servere sunnere alternativ til middag. Og feks droppe godteri. Kan sette frem nøtter, popcorn (bedre enn chips), oppskåret frukt og grønt. 

Anonymkode: 40745...47c

Det dessertbordet skår ihjel hele poenget med å ha et sunt måltid. Usikker om du leste hele innlegget, men bær, saftis, is, smoothie, sjokolade? Synes det er å dra ting altfor langt, det jeg ønsker er at det ikke er utskeiing verken til måltidet eller desserten 🤦‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kom kanskje ikke så godt frem i hovedposten, men vi er generelt imot sukker i vårt hjem, både rafinert og naturlig. Da blir det litt feil å pøse på med fruktfat, det blir som å slåihjel usunn mat med noe annet som kan være like helseskadelig.

Derfor må det være noe som helst ikke inneholder sukker eller karbohydrater, derfor jeg kom på smørbrødkake. Sunt, godt, også trenger man ikke lage både mat og dessert siden det er to-i-ett 😊

Et alternativ er såklart grønnsakssmoothie, men usikker på om det imøtekommer de forventningene som barn har til bursdagskake. Må ikke glemme at det er barnets dag og at det også skal være litt i fokus.

Troll! Hvordan tenkte du at loffen inni tårten skal være lavkarbo?

hva om du serverer tacoen jeg foreslo over, men dropp for all del taco chips, lompe og skjell. Kjør kun på med grønnsaker ved siden av og økologisk vellagret ost og økologisk rømme. Kjøtt du kverner selv fra reko ring. Husk økologiske grønnsaker.

kanskje du da bør droppe frukt fat? Hva med å gå for ulike typer usaltet uristede nøtter i skåler til dessert? Og så kan du f eks servere grønnsaker med hummus dip, guacamole og økologisk rømme til dessert? Unngå gulrot om det blir for mye karbohydrat, er godt med blomkål og brokkoli. 

Anonymkode: 7e85d...b9d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du, når du ikke er interessert i hva folk synes? Er det for å pakke ned over ørene til folk hvor flink du er, og hvor slem alle vi andre er som gir barna våre kreft med maten vi gir de? 
Du har jo allerede bestemt deg. Server det der du. Så sikrer du at alle barna snakker om det og at ingen gidder kommer i bursdag. For så slemme er disse barna vi forer med kreftceller.

Anonymkode: 2cc0f...fe7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bildene minner meg om snikskryt på sosiale medier 🫣😅

Anonymkode: bf0d9...b3c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spiser ikke dine barn brød? De er stappfullt av karbohydrater.

Anonymkode: 2f255...77a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bedre sukker fra frukt enn sukker fra loff

IMG_0377.jpeg

Anonymkode: 110f3...d93

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Smørbrødkaker er sunne og uten karbohydrater?😆

Beklager, men du drar det for langt. Du er avslørt nå.

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sorry, men her bør du tenke annerledes enn smørbrødkake! Det er snakk om sjetteklassinger, ikke nittiåringer! Lag heller taco, det kan være veldig sunt! Det finnes også mange normale kaker som kan lages med lite sukker! Barnet ditt er i seriøs fare for å bli skikkelig latterliggjort om du serverer smørbrødkake i barnebursdagen…

Anonymkode: e2568...8ed

Jeg forstår at det ikke er alle voksne som er like progressive eller åpne for noe nytt, så de fordommende dine tar jeg ikke til meg.

Vet at taco kan være et mulig sunt alternativ, men da er spørsmålet om grønnsakssmoothie vil være tilfredstillende nok for barnet og gjestene.

Skal sies at barnet har veldig lyst på en kake, og det var derfor jeg tenkte at vi kanskje kunne strekke det til en smørbrødkake. I tillegg føler jeg litt på at de andre barna også har en forventning om bursdagskake, så føler liksom det må på plass når vi nå fjerner godteri som sikkert også flere barn forventer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingen av mine hadde spist det, så vi hadde nok takket nei. Vi kombinerer kake og frukt i våre barnebursdager. Og serverer det bursdagsbarnet har lyst på som mat. Det er en gang i året de feirer sin egen bursdag. Vi er ikke rigide på dette i det hele tatt, er mer opptatt av sunt og variert kosthold

Anonymkode: 6a968...f46

Nå vet jeg ikke helt om jeg vil kalle det rigid og faktisk passe på og beskytte barnet.

Barnet ønsker selvsagt kake og godteri, så derfor jeg tenkte at smørbrødkake var et godt alternativ for å iværtfall oppfylle ett av ønskene ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt er du et troll😉

Smørbrødkake egner seg absolutt IKKE når en 6.klassing feirer bursdag, og det vil alle voksne, oppegående mennesker forstå. 

PS. Kudos for at du pisket opp stemningen her inne på en tam tirsdagskveld, hehe.

Anonymkode: 20941...1cf

Unnskyld meg?

Jeg er iværtfall oppegående nok til å ikke la meg påvirke av slike useriøse svar. Ha en tam og fin tirsdagskveld videre.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du/dere servert tidligere ? 

Er barnet med på/informert om hva du har tenkt og servere? Hva gjør du om barnet faktisk ønsker å hoppe over hele bursdagsfeiringen? 

Anonymkode: c7735...8aa

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye karbohydrater i loff!! Frukt er sunt. Selvsagt er det naturlig fruktsukker, men der er masse fiber og så lenge det er ren frukt, så er det bra! Mye bedre enn loff...

Anonymkode: 3c041...baa

Man kan faktisk lage smørbrødkake med grovt brød, tenkt på det? 🙇

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...