Gå til innhold

Kan fastlegen finne ut av dette?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykemeldt pga depresjon. Jeg kontaktet fastlegen og sa at jeg ønsket noen å snakke med. En psykolog. Hun sendte forespørsel til kommunen, men fikk avslag.

Jeg ble videre sykemeldt (totalt to måneder) hun rådet meg til å kontakte psykolog privat. Dette har jeg ikke råd til. Jeg sa «ja, jeg må vel det..»

Kan hun finne ut av om jeg har vært i kontakt med en psykolog eller ikke? Jeg vil jo vise vilje til å bli bedre, men jeg har ikke råd. Synes dette er flaut og vurderer å lyve. Si at jeg har vært hos psykolog.

Anonymkode: 32836...6fa

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Og dette bestemmer du selv

AnonymBruker
Skrevet

Be om å få lese henvisningen. Jeg jobber i helsesektoren, og har selv vært pasient, min erfaring er at mange leger dessverre ikke tar seg tid (eller bry) med å skrive en ordentlig henvisning. Henvises du til DPS, så er du avhengig av at legen skriver en bra henvisning, for der kan man ikke vise til funn på radiologiske undersøkelser, blodprøver osv. 

Anonymkode: ded47...f76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da må legen finne andre løsninger, som du har råd til 

Anonymkode: f5163...a3d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er sykemeldt pga depresjon. Jeg kontaktet fastlegen og sa at jeg ønsket noen å snakke med. En psykolog. Hun sendte forespørsel til kommunen, men fikk avslag.

Jeg ble videre sykemeldt (totalt to måneder) hun rådet meg til å kontakte psykolog privat. Dette har jeg ikke råd til. Jeg sa «ja, jeg må vel det..»

Kan hun finne ut av om jeg har vært i kontakt med en psykolog eller ikke? Jeg vil jo vise vilje til å bli bedre, men jeg har ikke råd. Synes dette er flaut og vurderer å lyve. Si at jeg har vært hos psykolog.

Hvilken hensikt har det å lyve? Fastlegen vil komme til å ønske kontakt med en behandler, på sikt for å få en vurdering av deg, hva skal du da gjøre? Si at behandler nå nettopp døde? 
Tenk litt lengre enn til nesetippen din. Be om henvisning til dps. Eller du får gå til samtaler med fastlegen.

Anonymkode: da220...242

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klag på avslag og skriv begrunnelse for behovet selv. Forutsatt at det er DPS du er henvist til. Er det ikke det, så be om henvisning dit.

Nei, fastlegen kan ikke vite om du har gått privat. Men det finnes ikke flaut å si at det blir for dyrt, altså. 

Anonymkode: 924dc...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt å gå privat, jeg syns ikke du skal skamme deg over at du ikke har råd til det. Har kommune din et lavterskeltilbud? 

Anonymkode: 69c2f...44b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du fikk avslag på henvisningen har legen ikke skrevet en grundig nok begrunnelse. Her bør det være null problem å si at kostnaden ved privat behandling er for stor, og stille spørsmål ved hvorfor du ikke skal få hjelp av det offentlige helsetilbudet nå som du er syk. 

Anonymkode: ac111...3c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sa du ikke bare at du ikke har råd til det? Det var dumt å ikke være ærlig.

Anonymkode: d3c45...dd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare si til legen at du ikke har råd. Ikke lyv, ingen hensikt. Du er ikke hos legen for å please legen.

Leger forstår godt at folk ikke har råd, men man må jo si det om det ikke er åpenbart. 

Anonymkode: 7dbbf...b12

• Liker 2
Skrevet

Ikke jug. Si du ikke har råd å be om å bli forsøkt henvist igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest henvisningen? Det er ikke ukjent at noen fastleger er dårlige på å skrive henvisning til DPS. Jeg har nylig vært hos fastlegen selv for å be om en henvisning til psykolog og jeg er svært bekymret og nervøs for svaret som kommer. Jeg vet ikke hvor god fastlegen min er på å skrive henvisninger til DPS, håper han gidder å ta seg bryet. 

Anonymkode: b5487...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere noe som lignende som det jeg linker til? Det er et tilbud til sykemeldte for å hjelpe de raskere tilbake i arbeid. Man kan få tilbud der til å snakke med psykolog, et tilbud jeg takket ja til. Tror det var 6 timer jeg fikk der. På en av de siste timene mine der, så fortalte jeg også om mobbing i oppveksten og på arbeidsplassen, å psykologen der skjønte at jeg hadde behov for mer behandling enn de kunne tilby, så hun kontaktet DPS, og jeg kom inn der.

https://www.siv.no/behandlinger/helse-og-arbeid-tidligere-raskere-tilbake/

Anonymkode: 3b116...f3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble du henvist til dps/avtalespesialist eller til lavterskeltilbud i kommunen? 

Eller så nei, fastlegen kan ikke finne det ut i utgangspunktet, men dersom du ikke går til behandling så må hun følge deg opp og fastleger skal også kunne gi støttesamtaler.

Anonymkode: a7e28...4b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken hensikt har det å lyve? Fastlegen vil komme til å ønske kontakt med en behandler, på sikt for å få en vurdering av deg, hva skal du da gjøre? Si at behandler nå nettopp døde? 
Tenk litt lengre enn til nesetippen din. Be om henvisning til dps. Eller du får gå til samtaler med fastlegen.

Anonymkode: da220...242

Jeg fikk beskjed om at kommunen avgjorde om det var «god nok grunn» til å henvise til DPS eller ikke. Det valgte de å ikke gjøre.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sa du ikke bare at du ikke har råd til det? Det var dumt å ikke være ærlig.

Anonymkode: d3c45...dd0

Jeg ble litt «tatt på senga» synes det er pinlig å ikke ha råd til det.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at kommunen avgjorde om det var «god nok grunn» til å henvise til DPS eller ikke. Det valgte de å ikke gjøre.

TS

Kommunen bestemmer da for h… ikke dette! Fastlegen kan fritt henvise til dps om hen mener du trenger behandling. 

• Liker 1
Gjest Yvonne
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS

Kommunen avgjør ikke dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS

Det er ikke kommunen som bestemmer om du skal henvises til DPS eller ikke. Kommunen skal tilby deg behandling hvis de mener at de kan hjelpe deg, å kommunen skal bistå deg hvis du ikke får plass hos DPS. 

Men du burde undersøke om dere har "Raskere tilbake" eller "Arbeid og helse" der du bor. Det er legen som henviser deg dit. 

Anonymkode: 3b116...f3d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eg var hos fysioterapeuten min og fortalte litt om meg selv. Og hun sa eg kontakter ei her hos familievern kontoret. Psykolog. 
Det gikk noen dager så fikk jeg komme.  
Men dette er en liten kommune da. 

Anonymkode: 4314c...c4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...