AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #21 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ble litt «tatt på senga» synes det er pinlig å ikke ha råd til det. TS Anonymkode: 32836...6fa Skjønner, men legen har sett og hørt alt før. Han vet det er mange som ikke har råd til dette. Du må ikke la litt flauhet stå i veien for at du skal få behandling du trenger for helsa di. ❤️ Hvis du lyver og sier at du har vært hos psykolog så blir du jo ikke bedre. Eller, det behøver ikke være helt sant, for de fleste depresjoner går over av seg selv i løpet av 6 måneder. Likevel, du kan jo ikke være sykemeldt i et halvt år mens du håper på at det skal gå over. Og hva da hvis det ikke går over av seg selv? Høres egentlig litt ut som om legen har surra eller at dere har misforstått hverandre. Som flere andre her skriver så er det ikke kommunen som bestemmer om du kan få psykiatrisk behandling på sykehuset (DPS) eller ikke. Det er det sykehuset som bestemmer. Kommunen kan bare bestemme om du kan få behandling hos kommunen. Det er to forskjellige ting. Med depresjon så burde kommunen ha tatt deg inn, mener jeg. Synes det er rart at de har avvist deg. Kan du ta kontakt med dem og spørre? Det er lavterskel tilbud, så du behøver ikke å gå via legen. Alle kan kontakte dem direkte hvis de trenger hjelp. Anonymkode: d3c45...dd0
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #22 Skrevet 26. april 2025 Du kan prøve psykomotorisk fysioterapeut. De jobber og med det psykiske. du kan gå til jevnlige samtaler hos fastlegen du kan henvises til dps uten kommunens velsignelse. Det er usikkert om du får tilbud, kommer an på situasjonen din. Lettere psykiske problemer behandles i førstelinjetjenesten. når du sier du ikke har råd til privat psykolog. Har du råd til 3 timer? Jeg fikk stor hjelp av en time med privat psykolog. Han hjalp meg finne verktøy jeg kunne jobbe med selv. Det kostet meg 1400kr. Har du 2-3000 å bruke på psykolog? Anonymkode: 3b60c...f86
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #23 Skrevet 26. april 2025 Bruk fastlegen om hun er ok å prate med, ring "rask psykisk helsehjelp" i kommunen og be om time der, si til fastlegen din at når du hørte prisene private psykologer tar per time har du dessverre ikke råd likevel. Det er ikke flaut, for det er nemlig helt hinsides priser de som ikke har driftstilskudd opererer med! Anonymkode: ab706...d1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #24 Skrevet 26. april 2025 Det er et fåtall av folk (iallfall av de jeg har rundt meg i hverdagen, som i stor grad har høyere utdanning men ingen yrker å bli rik av - tror vi er ganske gjennomsnittlige 🤷♀️) som har råd til behandling hos en privat psykolog.. Iallfall om det er snakk om et lengre behandlingsløp. Noen enkelttimer kan sikkert ganske mange velge å prioritere, men om ikke det er nok så snakker vi jo et 5-sifra beløp? 😳 Og TS sin økonomi kan jo godt være for presset til å prioritere noen psykologtimer. Tror ikke legen hadde reagert noe på det i det hele tatt, jeg vil gjette at det er mye mer vanlig enn at folk faktisk har råd? Kan du ta en ny prat med legen din? Er du en som bagatelliserer problemene dine? (Spør fordi jeg fort gjør det, og da får man ikke den hjelpen man trenger..). Sjekk evt om ditt DPS har ambulant akutteam? Der trenger man ikke henvisning, og de kan iallfall hjelpe deg litt på veien og være en kortsiktig hjelp mens du finner ut av ting sammen med fastlegen. Anonymkode: 23ef1...908
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #25 Skrevet 26. april 2025 DPS er for psykiske lidelser, ikke for å ha en samtalepartner. Du får kontakte kommunen selv og be om et møte hvor du forklarer hva du trenger og hvorfor. Fastlegen kan følge opp depresjon med både medisiner og samtaler. Anonymkode: 0bfeb...3b3 1
petterm Skrevet 26. april 2025 #26 Skrevet 26. april 2025 Mange kommuner har vel lavterskeltilbud? Hos oss hadde de i alle fall tidligere psykiatrisk sykepleier. Sjekk litt rundt hvilke tilbud de har.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #27 Skrevet 26. april 2025 Det er fastlegen (eller annen behandler) som henviser til DPS, men ikke så lett å komme inn der. Mange kommuner har noe som heter Rask psykisk helsehjelp - og en Frisklivssentral som lavterskeltilbud. Av egenerfaring er det vanskelig å komme igjennom med behov, man må finne ut av mye selv - anke vedtak og virkelig stå på. Det er så mangelfullt tilbud, at AS Norge burde skamme seg. Legger ved link til inntak dps Oslo kommune som et eksempel https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/psykisk-helsehjelp/distriktspsykiatrisk-senter-dps/ Anonymkode: 26be1...e17
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #28 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): DPS er for psykiske lidelser, ikke for å ha en samtalepartner. Du får kontakte kommunen selv og be om et møte hvor du forklarer hva du trenger og hvorfor. Fastlegen kan følge opp depresjon med både medisiner og samtaler. Anonymkode: 0bfeb...3b3 Depresjon er en psykisk lidelse... Anonymkode: 40a16...eec 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #29 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Depresjon er en psykisk lidelse... Anonymkode: 40a16...eec Ikke meg du siterer, men lettere og moderat depresjon behandles i førstelinjetjenesten som fastlege og kommune ikke dps. Så ja det er en psykisk lidelse, men ikke nødvendigvis noe man kommer til dps for. Anonymkode: 3b60c...f86
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #30 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Depresjon er en psykisk lidelse... Anonymkode: 40a16...eec Det er ulike former av depresjon. Lett og moderat depresjon = psykiske plager Alvorlig depresjon = psykiske lidelser Psykiske plager behandles i førstelinjetjenesten, mens lidelser som ikke kan behandles i kommunen behandles i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: dfcd8...3f9 1
Ruth76 Skrevet 26. april 2025 #31 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dersom du fikk avslag på henvisningen har legen ikke skrevet en grundig nok begrunnelse. Her bør det være null problem å si at kostnaden ved privat behandling er for stor, og stille spørsmål ved hvorfor du ikke skal få hjelp av det offentlige helsetilbudet nå som du er syk. Anonymkode: ac111...3c2 Man kan også få avslag fordi man ikke oppfyller kriteriene i prioriteringsveileder.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #32 Skrevet 26. april 2025 Kjære TS. Som andre før meg sier, be om å få lese henvisningen til DPS. Jeg vet ikke graden av depresjon du har, men hvis den ikke er alvorlig, så er du heller ikke kandidat for DPS. Men en depresjon kan være alvorlig selv om du ikke har selvmordstanker, og alvorlighetsgraden avhenger av funksjonsnivå og varighet. Jeg ble avvist av DPS, til tross for at det kom godt frem i henvisning at situasjonen min var alvorlig. Lege klaget vedtak, og jeg kom inn og fikk satt i gang utredning fortløpende. Det er helt feil at du skal måtte gå privat, du skal i det minste få tilbud om henvisning til lavterskeltilbud eller psykolog utenfor dps. Jeg antar at legen har tatt blodprøver av deg for å utelukke fysiske årsaker til depresjon, for dette krever DPS. Vet du selv hvorfor du er deprimert, hvor lenge har det pågått? Hvordan er funksjonsnivået ditt? Anonymkode: 0a139...293
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #33 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er sykemeldt pga depresjon. Jeg kontaktet fastlegen og sa at jeg ønsket noen å snakke med. En psykolog. Hun sendte forespørsel til kommunen, men fikk avslag. Jeg ble videre sykemeldt (totalt to måneder) hun rådet meg til å kontakte psykolog privat. Dette har jeg ikke råd til. Jeg sa «ja, jeg må vel det..» Kan hun finne ut av om jeg har vært i kontakt med en psykolog eller ikke? Jeg vil jo vise vilje til å bli bedre, men jeg har ikke råd. Synes dette er flaut og vurderer å lyve. Si at jeg har vært hos psykolog. Anonymkode: 32836...6fa Hvorfor sa du ikke bare det til fastlegen? Å ikke ha råd til noe er ikke skammelig - det er en ren faktaopplysning. Om legen gir deg et råd du tenker du ikke kan etterkomme - enten det er pga livssituasjon, tidspress, dagsform eller økonomi - vær ærlig på det. Legen din er ikke synsk. Hen kommer med forslag, og forventer av deg at du sier fra. Gjør du det ikke tror hen jo at du synes rådet er godt. Og om du har dårlig råd så burde du jo ha nevnt det for legen sånn uansett. Å uroe seg for egen økonomiske situasjon kan føre til forverring. Det er noe legen bør vite inn mot en sykemelding. Uansett: dra tilbake til legen. Forklar ståa. Og så enes dere om at du bruker fastlegen som samtalepartner her og nå. Anonymkode: 7555b...182
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #34 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Depresjon er en psykisk lidelse... Anonymkode: 40a16...eec som ab under deg skriver. ikke nødvendigvis en som behandles hos DPS. Jeg skulle ha skrevet "ALVORLIGE psykiske ldielser" Anonymkode: 0bfeb...3b3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #35 Skrevet 26. april 2025 Du sier du ikke har råd til det så må hun skrive en henvisning som får deg inne et sted offentlig. Anonymkode: 87eb3...c3f
veronica<3 Skrevet 26. april 2025 #36 Skrevet 26. april 2025 Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, samt svar til dette. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #37 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjære TS. Som andre før meg sier, be om å få lese henvisningen til DPS. Jeg vet ikke graden av depresjon du har, men hvis den ikke er alvorlig, så er du heller ikke kandidat for DPS. Men en depresjon kan være alvorlig selv om du ikke har selvmordstanker, og alvorlighetsgraden avhenger av funksjonsnivå og varighet. Jeg ble avvist av DPS, til tross for at det kom godt frem i henvisning at situasjonen min var alvorlig. Lege klaget vedtak, og jeg kom inn og fikk satt i gang utredning fortløpende. Det er helt feil at du skal måtte gå privat, du skal i det minste få tilbud om henvisning til lavterskeltilbud eller psykolog utenfor dps. Jeg antar at legen har tatt blodprøver av deg for å utelukke fysiske årsaker til depresjon, for dette krever DPS. Vet du selv hvorfor du er deprimert, hvor lenge har det pågått? Hvordan er funksjonsnivået ditt? Anonymkode: 0a139...293 Henvisning til psykolog utenfor dps? Mener du avtalespesialister? All henvisning til offentlige psykologer går gjennom dps nå. Det finnes ikke psykologer å henvise til utenfor dps, da må yta gå privat og betale det selv. Anonymkode: 3b60c...f86 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #38 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier du ikke har råd til det så må hun skrive en henvisning som får deg inne et sted offentlig. Anonymkode: 87eb3...c3f Nei. Fastlegen må ikke det. Depresjon er ikke nødvendigvis noe de behandler hos dps eller avtalespesialister. Det behandles gjerne hos fastlegen. Ofte går det over av seg selv. Anonymkode: 3b60c...f86
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #39 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Henvisning til psykolog utenfor dps? Mener du avtalespesialister? All henvisning til offentlige psykologer går gjennom dps nå. Det finnes ikke psykologer å henvise til utenfor dps, da må yta gå privat og betale det selv. Anonymkode: 3b60c...f86 Okey, jeg visste ikke at absolutt alt gikk via DPS nå, har vel endret seg siste årene da. Anonymkode: 0a139...293
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #40 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nei. Fastlegen må ikke det. Depresjon er ikke nødvendigvis noe de behandler hos dps eller avtalespesialister. Det behandles gjerne hos fastlegen. Ofte går det over av seg selv. Anonymkode: 3b60c...f86 Depresjon kan være sekundærsymptom på andre lidelser, som derfor krever utredning. Min angst viste seg å være sekundersymptom pga OCD og k-ptsd, ikke akkurat noe som går over av seg selv. Anonymkode: 0a139...293
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå