Gå til innhold

Kan fastlegen finne ut av dette?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Depresjon kan være sekundærsymptom på andre lidelser, som derfor krever utredning. Min angst viste seg å være sekundersymptom pga OCD og k-ptsd, ikke akkurat noe som går over av seg selv. 

Anonymkode: 0a139...293

Nei, men da hadde du ikke depresjon som primær-problem. Derfor jeg skriver til alle i tråden her som tror at depresjon er automatisk dps-mat at depresjon OFTE behandles i førstelinjetjenesten og bare unntaksvis behandles i andre linje.

Anonymkode: 3b60c...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 22.04):

Jeg er sykemeldt pga depresjon. Jeg kontaktet fastlegen og sa at jeg ønsket noen å snakke med. En psykolog. Hun sendte forespørsel til kommunen, men fikk avslag.

Jeg ble videre sykemeldt (totalt to måneder) hun rådet meg til å kontakte psykolog privat. Dette har jeg ikke råd til. Jeg sa «ja, jeg må vel det..»

Kan hun finne ut av om jeg har vært i kontakt med en psykolog eller ikke? Jeg vil jo vise vilje til å bli bedre, men jeg har ikke råd. Synes dette er flaut og vurderer å lyve. Si at jeg har vært hos psykolog.

Anonymkode: 32836...6fa

Veldig få har råd til en time som koster over tusenlappen en gang i uken, så du er ikke alene om det.
Fastlegen har som oftest bare to svar: 
- Ta medikamenter som skal hjelpe mot depresjon
- Henvise deg til DPS, Psykolog eller be deg finne en avtalespesialist.
Det store problemet her er jo at disse tingene jo ikke nødvendigvis fungerer, så man faller ofte litt mellom to stoler.
Mitt råd er å prøve å identifisere hvor depresjonen kommer fra og jobbe med den bestemte problemstillingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke meg du siterer, men lettere og moderat depresjon behandles i førstelinjetjenesten som fastlege og kommune ikke dps. Så ja det er en psykisk lidelse, men ikke nødvendigvis noe man kommer til dps for.

Der tar du feil. Jeg ble henvist til DPS pga depressive tanker og lav livslyst. 
De tok meg inn på første forsøk , og i papirene står det moderat tilbakevendende depresjon. Jeg gikk i gruppeterapi og samtaleterapi m psykiatrisk sykepleier i vel 3 år. Jeg har greid meg bra i ettertid . 
Det er mange som ikke har råd til å gå til privat psykolog pga behandlingstiden er relativ lang ( hvis en vil bli bra)

Anonymkode: 970b1...5e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, men da hadde du ikke depresjon som primær-problem. Derfor jeg skriver til alle i tråden her som tror at depresjon er automatisk dps-mat at depresjon OFTE behandles i førstelinjetjenesten og bare unntaksvis behandles i andre linje.

Poenget er at det ikke er så uvanlig å bli feildiagnosert med depresjon, at det ikke fanges opp at depresjon faktisk er sekundærproblemet. Så derfor bør langvarig depresjon av vesentlig grad vurderes nøyere. 

Anonymkode: 0a139...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...