finn.jajo Skrevet tirsdag kl. 18:03 #141 Skrevet tirsdag kl. 18:03 (endret) Uff, jeg kjenner jeg blir oppgitt av hvordan begrepet traume har gått fra å være noe som oppstår av virkelig alvorlige hendelser, til at det er noe som man får om livet er tøft eller utfordrende. Herunder også Anette. Hun beskriver i en post på insta at hun har klassiske, store traumatiserende opplevelser fra ungdomstiden. Men hun bagatelliserte det, for hun var jo så sterk. Hun hadde overlevd. Nå vet jeg selvsagt ikke hva hennes opplevelser handler om. Men mitt inntrykk er at mora, som også er på insta, er en ressursterk kvinne og at Anette også er det. Ikke at det å være ressurssterk innebærer at man ikke kan ha traumer, men jeg stiller virkelig spørsmål ved bruken av begrepet. Det sykeliggjør hendelser ganske mange opplever i løpet av et liv. I dag blir barn omtalt som traumatiserte om de har fått kjeft av en voksenperson. Jeg kjenner på at begrepet er utvannet, men det er kanskje meg. Og igjen, jeg skal så klart ikke bagatellisere Anettes opplevelser. Men jeg synes det ikke er måte på hvor fælt hun har hatt det. Og til historien hører det selvsagt med den prosessen hun har gått gjennom og nå har sett lyset - slik at hun kan selge kurs som hakka møkk. Og selvsagt sammen med dama som er Norges beste coach. Har undersøkt litt coaching og aldri hørt om dama før dette var tema hos Anette. Er det bare meg som synes hele greia virker litt kunstig og påtatt? Redigeringstillegg: Nå ser jeg at hun har lansert en podcast for å fortelle historien sin om hvorfor hun har vært så syk. Jeg har ikke undersøkt det, men tar det for gitt at den er bak betalingsmur. Hvorfor selge sin egen lidelseshistorie på salg når du kan tjene penger på det?? Endret tirsdag kl. 18:19 av finn.jajo 3
Livetskjer Skrevet tirsdag kl. 19:44 #142 Skrevet tirsdag kl. 19:44 finn.jajo skrev (1 time siden): Uff, jeg kjenner jeg blir oppgitt av hvordan begrepet traume har gått fra å være noe som oppstår av virkelig alvorlige hendelser, til at det er noe som man får om livet er tøft eller utfordrende. Herunder også Anette. Hun beskriver i en post på insta at hun har klassiske, store traumatiserende opplevelser fra ungdomstiden. Men hun bagatelliserte det, for hun var jo så sterk. Hun hadde overlevd. Nå vet jeg selvsagt ikke hva hennes opplevelser handler om. Men mitt inntrykk er at mora, som også er på insta, er en ressursterk kvinne og at Anette også er det. Ikke at det å være ressurssterk innebærer at man ikke kan ha traumer, men jeg stiller virkelig spørsmål ved bruken av begrepet. Det sykeliggjør hendelser ganske mange opplever i løpet av et liv. I dag blir barn omtalt som traumatiserte om de har fått kjeft av en voksenperson. Jeg kjenner på at begrepet er utvannet, men det er kanskje meg. Og igjen, jeg skal så klart ikke bagatellisere Anettes opplevelser. Men jeg synes det ikke er måte på hvor fælt hun har hatt det. Og til historien hører det selvsagt med den prosessen hun har gått gjennom og nå har sett lyset - slik at hun kan selge kurs som hakka møkk. Og selvsagt sammen med dama som er Norges beste coach. Har undersøkt litt coaching og aldri hørt om dama før dette var tema hos Anette. Er det bare meg som synes hele greia virker litt kunstig og påtatt? Redigeringstillegg: Nå ser jeg at hun har lansert en podcast for å fortelle historien sin om hvorfor hun har vært så syk. Jeg har ikke undersøkt det, men tar det for gitt at den er bak betalingsmur. Hvorfor selge sin egen lidelseshistorie på salg når du kan tjene penger på det?? Har hun satt diagnosen på seg selv? Eller har hun fått helsehjelp? Jeg føler at hun misbruker det ordet…. Det er mye jeg ikke skjønner med henne…. 2
Kristina Skrevet i går, 10:42 #143 Skrevet i går, 10:42 finn.jajo skrev (16 timer siden): Uff, jeg kjenner jeg blir oppgitt av hvordan begrepet traume har gått fra å være noe som oppstår av virkelig alvorlige hendelser, til at det er noe som man får om livet er tøft eller utfordrende. Herunder også Anette. Hun beskriver i en post på insta at hun har klassiske, store traumatiserende opplevelser fra ungdomstiden. Men hun bagatelliserte det, for hun var jo så sterk. Hun hadde overlevd. Nå vet jeg selvsagt ikke hva hennes opplevelser handler om. Men mitt inntrykk er at mora, som også er på insta, er en ressursterk kvinne og at Anette også er det. Ikke at det å være ressurssterk innebærer at man ikke kan ha traumer, men jeg stiller virkelig spørsmål ved bruken av begrepet. Det sykeliggjør hendelser ganske mange opplever i løpet av et liv. I dag blir barn omtalt som traumatiserte om de har fått kjeft av en voksenperson. Jeg kjenner på at begrepet er utvannet, men det er kanskje meg. Og igjen, jeg skal så klart ikke bagatellisere Anettes opplevelser. Men jeg synes det ikke er måte på hvor fælt hun har hatt det. Og til historien hører det selvsagt med den prosessen hun har gått gjennom og nå har sett lyset - slik at hun kan selge kurs som hakka møkk. Og selvsagt sammen med dama som er Norges beste coach. Har undersøkt litt coaching og aldri hørt om dama før dette var tema hos Anette. Er det bare meg som synes hele greia virker litt kunstig og påtatt? Redigeringstillegg: Nå ser jeg at hun har lansert en podcast for å fortelle historien sin om hvorfor hun har vært så syk. Jeg har ikke undersøkt det, men tar det for gitt at den er bak betalingsmur. Hvorfor selge sin egen lidelseshistorie på salg når du kan tjene penger på det?? For å ta det siste først: Hun tar ikke betalt for podcastene. De ligger tilgjengelige for alle på Spotify og Apple Podcasts. Og så det første: Jeg irriterer meg også over denne bruken av ordet traume! På podcastene lister hun opp bokstaver og sykdommer som om hun samlet på dem. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå